• Anonym (Mamma)

Skolan hotar oss

Vår dotter har senaste året kontinuerligt sagt emot under undervisningen.

Hon har som exempel sagt emot att människan nånsin vart på månen och fått med flera andra elever som tror det nu.

Hon spred också rykten om att det var hund i skolans mat så flera barn vägrade äta den.

Så har det hållit på, sak efter sak och igår fick jag prata med hennes lärare och hon gjorde det klart att om det här inte får ett slut så kommer vi orosanmälas.

Har vi nåt att oroa oss för? Jag har inte kunnat sova nåt alls i natt.

Hon är tio år.

• Svar på tråden Skolan hotar oss
  • Anonym (blomman)

Har du vänt dig till bup för råd?

• AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-18 10:35:39 följande:
    Vad mer än prata om det anser du att jag ska göra?
    Allvarligt? Prata allvar med pappa, inte låta henne gå dit, kanske ta reda på om det är okej att inte låta henne gå dit (kanske även söka ensam vårdnad), bevisa att det hon tro inte stämmer (prata om vad som är seriös och seriös information), prata om att det finns folk som tror konstiga saker och att man ska vara väldigt försiktig med att sprida såna lite ovanliga "nyheter".

Men framför allt också: Vara mycket tydligt med att man inte får störa skolundervisningen med udda teorier. Förklara för henne att om man gör sånt som vuxen så accepteras det absolut inte heller. Man skulle åka ut ur klassrummet, man skulle absolut inte få störa hela verksamheten med att ifrågasätta det som läraren säger. Och det ska man inte bara SÄGA utan man ska KRÄVA att barnet håller sig till reglerna. I annat fall så får lärarna skicka hem barnet, eller snarare ni får hämta henne. Och då bör ni vara helt överens med skolan att det är befogat att göra så. Så länge ni ger dottern intrycket att det är okej att göra så, så kommer hon ju att fortsätta förstöra undervisningen för alla andra barn också. Ni borde verkligen fundera på ert ansvar där! Det är alla andra som drabbas! Jo, det är ert ansvar att göra helt klart för dottern att hon inte får göra så. Och om hon gör så, så ska ni gå till skolan och hämta hem henne!
  • linani

Till att börja med - skolan har inte hotat er. 
    En orosanmälan är inte ett straff riktat mot föräldrar. Det är en insats som görs för att man är orolig för barnet.

Jag tycker att situationen är åtminstone delvis anmärkningsvärd. Både att hon inte är villig att ta till sig av diskussioner om sanning kontra verkligheten. Men även att hon har makten att dra med / manipulera andra barn i så stor utsträckning att det påverkar skolans verksamhet. 
    Och givetvis är det bra med barn som ifrågasätter, men de måste också kunna respektera vuxnas auktoritet i skolan.

Det ovanstående betyder inte nödvändigtvis att det finns något att anmärka på i hemförhållandena, men jag tänker på hur er dotter mår i sig själv? Kanske skulle hon må bra av att få prata med en kurator, eller BUP?

• Anonym (Lösning)

Låt dem anmäla. Om du verkligen inte ser att hennes beteende är ett problem så har du väl inget att oroa dig för? Att socialtjänsten blir inblandade kan vara en positiv sak.

• Anonym (Mamma)
    AndreaBD skrev 2017-11-18 10:48:41 följande:

Allvarligt? Prata allvar med pappa, inte låta henne gå dit, kanske ta reda på om det är okej att inte låta henne gå dit (kanske även söka ensam vårdnad), bevisa att det hon tro inte stämmer (prata om vad som är seriös och seriös information), prata om att det finns folk som tror konstiga saker och att man ska vara väldigt försiktig med att sprida såna lite ovanliga "nyheter".

Men framför allt också: Vara mycket tydligt med att man inte får störa skolundervisningen med udda teorier. Förklara för henne att om man gör sånt som vuxen så accepteras det absolut inte heller. Man skulle åka ut ur klassrummet, man skulle absolut inte få störa hela verksamheten med att ifrågasätta det som läraren säger. Och det ska man inte bara SÄGA utan man ska KRÄVA att barnet håller sig till reglerna. I annat fall så får lärarna skicka hem barnet, eller snarare ni får hämta henne. Och då bör ni vara helt överens med skolan att det är befogat att göra så. Så länge ni ger dottern intrycket att det är okej att göra så, så kommer hon ju att fortsätta förstöra undervisningen för alla andra barn också. Ni borde verkligen fundera på ert ansvar där! Det är alla andra som drabbas! Jo, det är ert ansvar att göra helt klart för dottern att hon inte får göra så. Och om hon gör så, så ska ni gå till skolan och hämta hem henne!

Har redan försökt få ensam vårdnad.

Jag ger definitivt inget ?intryck av att det är okej?.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lösning) skrev 2017-11-18 10:55:33 följande:

Låt dem anmäla. Om du verkligen inte ser att hennes beteende är ett problem så har du väl inget att oroa dig för? Att socialtjänsten blir inblandade kan vara en positiv sak.

Klart jag ser att det är ett problem!?
  • Fiona M

Hur har skolan hotat er?

Hur pratar ni med dottern om detta, varför hon tror och påstår saker, vad hin får det ifrån och tror på det så stenhårt att hon vägrar släppa det?

• Anonym (Mamma)

Senast lärarna sa något om det här var innan sommarlovet, så jag hade ingen aning om att det fortfarande pågick.

Hon går hos hab, ska ringa dem på måndag.

• Fiona M
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-18 10:39:24 följande:

Hon är väldigt populär i skolan.

Hur hör det till saken?
  • Fiona M

Ljuger hon aldrig hemma, utan bara i skolan?

Om hon verkligen trodde på sina påståenden borde de ju poppa ut inför er med och inte bara för att få en reaktion av kompisar/lärare.

Svar på tråden Skolan hotar oss