• Anonym (projo)

Hur hanterar ni projicering?

Antar att de flesta råkat ut för fenomenet någon gång i livet - projicering - när man lägger över ens egna besvikelser, misstag och tillkortakommanden på de närmaste.

Ibland dyker det upp i vardagen och då går det ju att ta avstånd från eftersom man inte har en nära relation till den som projicerar. Men när det blir en del av ett förhållande och återkommer med jämna mellanrum, måste man kunna hantera det.

Jag har nu råkat ut för det i två av mina långa förhållanden i livet. I båda stod jag till slut inte ut. Det var som att leva på ett minfält. Oavsett hur välvillig man än var, om man gav komplimanger eller ville stötta kunde bomben explodera och man blev utskälld eller på annat sätt påhoppad helt utan anledning.

Exempel:

Hon (45+) kommer ut ur badrummet och säger: "Åh, jag tycker jag har blivit så rynkig". Jag: "Men älskling... jag tycker verkligen inte du är rynkig". Hon: "Men jag ser ju i spegeln hur jag ser ut...". Jag: "Ok, men du ska veta att jag i alla fall inte tycker du är rynkig. Jag tycker du är jättefin". Hon: "Jag skiter väl i vad du tycker..."

Exempel:

Jag reser ibland i jobbet. Så hon (40+) bad mig en gång skicka datum för en kommande månad på sms så hon kunde skriva in dem i sin kalender, så hon kunde ha bra koll på när jag skulle vara borta. Jag gjorde det direkt. Dagen efter frågade jag om hon fått dem och lagt dem i kalendern. Det hade hon. En dag såg jag dem även inskrivna i kökskalendern som hängde precis vid dörren ut ur köket där hon även skrev in annat. Så en månad senare frågade hon "vad vi skulle göra nästa fredag/lördag". Jag sade: "Men, du vet ju att jag är borta torsdag-lördag"? "Va?", svarade hon. "Neeeej", hade sett fram emot att ses. Jag: "Ja, det är verkligen synd men du fick datumen för längesedan och sade att du skrivit in dem. Och jag har sett dem i kalendern i köket, så jag trodde du visste". Hon: "Ja, i och för sig. Men det där behöver du inte lägga på mig. Du hade kunnat påminna mig!". Och så gav hon mig en mördarblick och rusade därifrån som halvtokig.

Jag har ganska många exempel av detta slag där det pyser ut aggressioner och frustration på ett helt ologiskt sätt. Hur hanterar man sådant på bästa sätt. Jag blir chockad och ledsen varje gång. Hinner inte ens reagera eftersom det kommer som blixtar från en klarblå himmel.

• Svar på tråden Hur hanterar ni projicering?
  • Anonym (haha)

Tycker det låter som helt vanligt beteende från vilken kvinna som helst. Ologisk och känslostyrt.

• Anonym (projo)

Ok, det är din uppfattning. Men jag har haft ett par andra förhållanden där det problemet aldrig dök upp en enda gång på två-fem år. 

Skulle gärna vilja veta hur ni som varit med om liknande hanterat det för att "stå ut". Jag tycker det är jobbigt att bjuda på välvilja, stöd och komplimanger och sedan bli bestraffad för det.

• Anonym (projo)

Puffar: ingen mer som har erfarenhet av detta och lärt sig hantera det?

• Anonym (inteprojicering)

Ok, så.... var är exemplena på projiceringen?

• Anonym (Ky)

Jag tror du har missuppfattat begreppets betydelse

• Anonym (Utsätt dig inte)
    Anonym (projo) skrev 2017-11-27 19:22:37 följande:

Ok, det är din uppfattning. Men jag har haft ett par andra förhållanden där det problemet aldrig dök upp en enda gång på två-fem år. 

Skulle gärna vilja veta hur ni som varit med om liknande hanterat det för att "stå ut". Jag tycker det är jobbigt att bjuda på välvilja, stöd och komplimanger och sedan bli bestraffad för det.

När hon blir sådan var bara saklig och vänlig typ, "vad tråkigt att du tycker så om dig själv" (om rynkorna).

Och typ "visst jag kunde ju såklart påmint dig när du glömt vad du skrivit upp och vad jag sa för ett tag sedan" (om almanackan).

Då skickar du tillbaka problemet där det hör hemma och det blir mindre tungt
  • Anonym (projo)

Definitionen är: "betyder att man lägger sina negativa egenskaper på andra människor och sin omgivning för att på det sättet slippa hantera dem"

Och jag gav två exempel.

Det ena tolkar jag som projicering eftersom "hon" uppenbarligen inte är nöjd med sitt eget utseende. Men istället för att ta hand om de känslorna själv far de ut genom en ventil mot någon som finns nära även om "han" vill väl.

Det andra tolkar jag så eftersom hon själv inte klarat av att strukturera sina kalendrar (eller ha koll på dem). Jag gjorde det hon bad om. Hon följde inte upp, men istället för att ta på sig det fick jag beskyllningen för att hon "inte visste".

Om det inte är projiceringar, vad är det då?

• Anonym (projo)
    Anonym (Utsätt dig inte) skrev 2017-11-27 22:05:39 följande:
    När hon blir sådan var bara saklig och vänlig typ, "vad tråkigt att du tycker så om dig själv" (om rynkorna).

Och typ "visst jag kunde ju såklart påmint dig när du glömt vad du skrivit upp och vad jag sa för ett tag sedan" (om almanackan).

Då skickar du tillbaka problemet där det hör hemma och det blir mindre tungt
    Ok, men varför skulle hennes reaktion bli mindre dramatisk om jag säger så? Det jag sade om rynkorna var väl en nivå "snällare" än att bara konstatera att hon det var tråkigt att hon tyckte så. Jag tycker det verkar som hennes uttalande om rynkorna är ett rop på hjälp efter bekräftelse.
  • Anonym (Ky)
    Anonym (projo) skrev 2017-11-27 22:09:18 följande:

Definitionen är: "betyder att man lägger sina negativa egenskaper på andra människor och sin omgivning för att på det sättet slippa hantera dem"

Och jag gav två exempel.

Det ena tolkar jag som projicering eftersom "hon" uppenbarligen inte är nöjd med sitt eget utseende. Men istället för att ta hand om de känslorna själv far de ut genom en ventil mot någon som finns nära även om "han" vill väl.

Det andra tolkar jag så eftersom hon själv inte klarat av att strukturera sina kalendrar (eller ha koll på dem). Jag gjorde det hon bad om. Hon följde inte upp, men istället för att ta på sig det fick jag beskyllningen för att hon "inte visste".

Om det inte är projiceringar, vad är det då?

Tänk dig att du är lat, men inte vill se den egenskapen hos dig själv utan ser den hos andra fast det egentligen är du som är lat. Då säger du till din partner att hon är lat, du projicerar din egenskap på henne. Så slipper du ta tag i att du är lat.

Eller säg att Emma är väldigt kär i Kalle, men vill inte kännas vid de känslorna egentligen, därför blir hon övertygad om att Anna är kär i Kalle. Då har Emma projicerat sina känslor på Kalle. Så slipper Emma ta tag i sina känslor.
  • Shirazz

Projicerat sina känslor på Anna menar jag såklart.

Svar på tråden Hur hanterar ni projicering?