• Anonym (projo)

Hur hanterar ni projicering?

Antar att de flesta råkat ut för fenomenet någon gång i livet - projicering - när man lägger över ens egna besvikelser, misstag och tillkortakommanden på de närmaste.

Ibland dyker det upp i vardagen och då går det ju att ta avstånd från eftersom man inte har en nära relation till den som projicerar. Men när det blir en del av ett förhållande och återkommer med jämna mellanrum, måste man kunna hantera det.

Jag har nu råkat ut för det i två av mina långa förhållanden i livet. I båda stod jag till slut inte ut. Det var som att leva på ett minfält. Oavsett hur välvillig man än var, om man gav komplimanger eller ville stötta kunde bomben explodera och man blev utskälld eller på annat sätt påhoppad helt utan anledning.

Exempel:

Hon (45+) kommer ut ur badrummet och säger: "Åh, jag tycker jag har blivit så rynkig". Jag: "Men älskling... jag tycker verkligen inte du är rynkig". Hon: "Men jag ser ju i spegeln hur jag ser ut...". Jag: "Ok, men du ska veta att jag i alla fall inte tycker du är rynkig. Jag tycker du är jättefin". Hon: "Jag skiter väl i vad du tycker..."

Exempel:

Jag reser ibland i jobbet. Så hon (40+) bad mig en gång skicka datum för en kommande månad på sms så hon kunde skriva in dem i sin kalender, så hon kunde ha bra koll på när jag skulle vara borta. Jag gjorde det direkt. Dagen efter frågade jag om hon fått dem och lagt dem i kalendern. Det hade hon. En dag såg jag dem även inskrivna i kökskalendern som hängde precis vid dörren ut ur köket där hon även skrev in annat. Så en månad senare frågade hon "vad vi skulle göra nästa fredag/lördag". Jag sade: "Men, du vet ju att jag är borta torsdag-lördag"? "Va?", svarade hon. "Neeeej", hade sett fram emot att ses. Jag: "Ja, det är verkligen synd men du fick datumen för längesedan och sade att du skrivit in dem. Och jag har sett dem i kalendern i köket, så jag trodde du visste". Hon: "Ja, i och för sig. Men det där behöver du inte lägga på mig. Du hade kunnat påminna mig!". Och så gav hon mig en mördarblick och rusade därifrån som halvtokig.

Jag har ganska många exempel av detta slag där det pyser ut aggressioner och frustration på ett helt ologiskt sätt. Hur hanterar man sådant på bästa sätt. Jag blir chockad och ledsen varje gång. Hinner inte ens reagera eftersom det kommer som blixtar från en klarblå himmel.

• Svar på tråden Hur hanterar ni projicering?
  • Anonym (Utsätt dig inte)
    Anonym (projo) skrev 2017-11-27 22:12:54 följande:
    Ok, men varför skulle hennes reaktion bli mindre dramatisk om jag säger så? Det jag sade om rynkorna var väl en nivå "snällare" än att bara konstatera att hon det var tråkigt att hon tyckte så. Jag tycker det verkar som hennes uttalande om rynkorna är ett rop på hjälp efter bekräftelse.
    Självklart kommer hon reagera likadant när du säger som jag föreslog.

Vad jag menar är att det kommer bli mindre jobbigt för dig att få en känga när du säger som jag föreslog istället för att ge av dig själv och få skit tillbaka.

Det är svårt att ändra på andras beteende.
  • Panduro

Som du redan hört är inte där att projicera. Dina exempel är också bara småsaker du inte behöver hantera alls. Alla har nog sagt liknandr saker ibland. :) Men om du stör dig, prata med personen. (När den lugnat ner sig). Lycka till.

• Anonym (projo)
    Panduro skrev 2017-11-27 22:38:48 följande:

Som du redan hört är inte där att projicera. Dina exempel är också bara småsaker du inte behöver hantera alls. Alla har nog sagt liknandr saker ibland. :) Men om du stör dig, prata med personen. (När den lugnat ner sig). Lycka till.

Ja, det kan tyckas vara småsaker. Men när man vet med sig att man alltid vill väl och har goda intentioner och sedan upplever att man går omkring på ett minfält där varje brisering faktiskt skadar, blir det ett problem som behöver hanteras. Det sliter också på lusten att vilja ge av sig själv om man får stryk tillbaka. Det handlar inte heller om något man sagt "ibland". Det har varit ett återkommande mönster. Prata med personen. Självklart har jag gjort det. Och frågan är varifrån detta beteende (vad det än kallas) kommer från. Jag har aldrig gjort så mot någon. Och jag har som sagt haft två andra långa förhållanden där det aldrig någonsin hände. Men i dessa fall blev det mönster som till slut gjorde att jag inte orkade mer. Jag vet att det är svårt att ändra andras beteenden. Men då återstår att man går eller att man själv lär sig hantera det. "Inte bry sig om" fungerar inte.
    .
  • Anonym (Utsätt dig inte)
    Anonym (projo) skrev 2017-11-27 22:48:11 följande:
    Ja, det kan tyckas vara småsaker. Men när man vet med sig att man alltid vill väl och har goda intentioner och sedan upplever att man går omkring på ett minfält där varje brisering faktiskt skadar, blir det ett problem som behöver hanteras. Det sliter också på lusten att vilja ge av sig själv om man får stryk tillbaka. Det handlar inte heller om något man sagt "ibland". Det har varit ett återkommande mönster. Prata med personen. Självklart har jag gjort det. Och frågan är varifrån detta beteende (vad det än kallas) kommer från. Jag har aldrig gjort så mot någon. Och jag har som sagt haft två andra långa förhållanden där det aldrig någonsin hände. Men i dessa fall blev det mönster som till slut gjorde att jag inte orkade mer. Jag vet att det är svårt att ändra andras beteenden. Men då återstår att man går eller att man själv lär sig hantera det. "Inte bry sig om" fungerar inte.
    .
    Du ska inte vara så snäll när du inte får någonting för det.

Jag känner igen mig i ditt sätt faktiskt och det blir inte bra vare sig för en själv eller partnern när man bjuder till för en person som inte är mottaglig. De vill inte ha det. De vill bara ha ut frustrationen.

Bättre att ge bekräftelse genom att bara finnas till och ge hellre komplimanger osv när stämningen är god istället.
  • Anonym (projo)
    Anonym (Utsätt dig inte) skrev 2017-11-27 23:05:25 följande:
    Du ska inte vara så snäll när du inte får någonting för det.

Jag känner igen mig i ditt sätt faktiskt och det blir inte bra vare sig för en själv eller partnern när man bjuder till för en person som inte är mottaglig. De vill inte ha det. De vill bara ha ut frustrationen.

Bättre att ge bekräftelse genom att bara finnas till och ge hellre komplimanger osv när stämningen är god istället.
    Tack för svar. Svårt att inte vara snäll på beställning. Och hur ska jag veta att hon inte är mottaglig? I situationen med rynkorna såg hon ledsen ut och det verkade som hon sökte bekräftelse. om jag inte gett henne bekräftelse känns det som en mer överhängande risk att få skit än om jag gjort det. Och det naturliga för mig är att ge av mig själv när någon är nedstämd och verkar behöva något som piggar upp. Och jag hittade inte på. Hon var ju inte rynkig jämfört med många andra i hennes ålder. Så det bara flöt på. Jag följde min instinkt som var välvillig, förväntade mig inte alls ett diplom men utgick från att jag inte kommer få skit. Men det fick jag. Och exemplen är många och helt oförutsägbara,.
  • Anonym (Projektion)
    Panduro skrev 2017-11-27 22:38:48 följande:

Jag anser att det är projektion baserat på dessa punkter om vi tar rynk-exemplet:

1. Hon ber om en ärlig åsikt

2. Hon får en ärlig åsikt (som dessutom är en komplimang)

3. Hon besvarar med en negativ defensiv attityd att hon behöver inte höra hans åsikt (fast hon just bad om den)

Av anledning att hon stod inte för att hon sökte bekräftelse av honom, när han speglade tillbaka det på henne kunde hon inte ta det, så hon snäser till åt honom och låtsas inte behöva någon bekräftelse (förnekelse)

Jag har projicerat otroligt mycket mot min omgivning, när jag är stressad när mina behov ej är i balans då kan jag verkligen bli en bitch. Detta har jag jobbat stenhårt på och mycket handlar i mångt och mycket om respekt för andra. Har du respekt för andra då kommer du hur sur/ledsen/osäker du än är, tänka två gånger och ta ut det i respekt "jag är trött idag" (med lugn röst) och bjuda in folk att stötta dig, istället för "MÅSTE DU ÄTA CHIPS NU?!!!!!" Och försöka låtsas klara dig själv.

Det handlar om eget ansvar. Respekt. Tillit. Och det här måste finnas till dig själv . Om du inte trivs med dig själv / kan inte förlåta dig eller lita på dig, är det bäddat för dålig attityd, dålig stubin, ursäkta ditt psykiska våld projektion etc.
  • Anonym (projo)
    Anonym (Projektion) skrev 2017-11-27 23:36:23 följande:
    Jag anser att det är projektion baserat på dessa punkter om vi tar rynk-exemplet:

3. Hon besvarar med en negativ defensiv attityd att hon behöver inte höra hans åsikt (fast hon just bad om den)

Av anledning att hon stod inte för att hon sökte bekräftelse av honom, när han speglade tillbaka det på henne kunde hon inte ta det, så hon snäser till åt honom och låtsas inte behöva någon bekräftelse (förnekelse)

Jag har projicerat otroligt mycket mot min omgivning, när jag är stressad när mina behov ej är i balans då kan jag verkligen bli en bitch. Detta har jag jobbat stenhårt på och mycket handlar i mångt och mycket om respekt för andra. Har du respekt för andra då kommer du hur sur/ledsen/osäker du än är, tänka två gånger och ta ut det i respekt "jag är trött idag" (med lugn röst) och bjuda in folk att stötta dig, istället för "MÅSTE DU ÄTA CHIPS NU?!!!!!" Och försöka låtsas klara dig själv.

Det handlar om eget ansvar. Respekt. Tillit. Och det här måste finnas till dig själv . Om du inte trivs med dig själv / kan inte förlåta dig eller lita på dig, är det bäddat för dålig attityd, dålig stubin, ursäkta ditt psykiska våld projektion etc.
    Tack för svar. Ja, det är precis så jag har tänkt. Och det var precis så jag upplevde situationen (och de andra). Man märker ju vad som önskas även om det inte kommer i klartext. Och man agerar välvilligt därefter, om man har ett genuint intresse av att föda förhållandet med positiv energi - vilket jag har. Men ut väller det negativa som "hon" inte kan hålla för sig själv. Och i själva situationen som uppkommer blir det något som gör ont. Och jag tycker också att det är något som dessa människor bör jobba med (som du gjort), men om det nu inte går är frågan hur jag ska hantera det så att det gör så lite skada på mig som möjligt. Och ja - dålig attityd, kort stubin och bortförklaringar (och väldigt sällan ånger) förekommer alltid. Jag tänker att det bottnar i dålig självkänsla och oförmåga att hantera den. Jag kan inte göra något åt den, men jag kan kanske hantera det som väller ut. Eller så finns det helt enkelt såpass många kvinnor som klarar att hantera det där att jag borde söka mig till någon av dem nästa gång istället :)
  • Anonym (projo)
    Anonym (Ky) skrev 2017-11-27 22:15:00 följande:
    Tänk dig att du är lat, men inte vill se den egenskapen hos dig själv utan ser den hos andra fast det egentligen är du som är lat. Då säger du till din partner att hon är lat, du projicerar din egenskap på henne. Så slipper du ta tag i att du är lat.

Eller säg att Emma är väldigt kär i Kalle, men vill inte kännas vid de känslorna egentligen, därför blir hon övertygad om att Anna är kär i Kalle. Då har Emma projicerat sina känslor på Kalle. Så slipper Emma ta tag i sina känslor.

Det där händer också ofta. Vid något tillfälle blev jag i en butik kritiserad för att jag köpte en pumptvål på rea för 4,50 trots att jag redan hade en likadan. Anledningen var att jag gillade doften så mycket och ville passa på att bunkra upp om just den doften skulle försvinna så småningom (det gör de ju igen).

Någon vecka senare gick hon och köpte en dammsugare av en dörrknackare för 25.000. Då sade jag ingenting, eftersom det hade tagit hus i helvete. Tur att vi inte delade ekonomin.

• Anonym (Ky)
    Anonym (Projektion) skrev 2017-11-27 23:36:23 följande:

Det är är ett destruktivt/otrevligt beteende, det är att ta ut sin ilska eller stress på andra, men det är inte projektion det du beskriver.

Vid projektion tillskriver du andra personer dina egna personliga egenskaper.

Hade ts partner projicerat sina egenskaper på ts hade ts exempelvis blivit beskylld för att ha åldersnoja och bara se sina rynkor istället för allt positivt.
  • Anonym (projo)
    Anonym (Ky) skrev 2017-11-28 07:33:21 följande:
    Det är är ett destruktivt/otrevligt beteende, det är att ta ut sin ilska eller stress på andra, men det är inte projektion det du beskriver.

Vid projektion tillskriver du andra personer dina egna personliga egenskaper.

Hade ts partner projicerat sina egenskaper på ts hade ts exempelvis blivit beskylld för att ha åldersnoja och bara se sina rynkor istället för allt positivt.

Ok, men hur hanterar man detta beteende bäst?
    Både inom sig själv och hur replikerar man för att inte trigga ännu mer och för att kanske väcka en tanke hos "henne" inför framtida briseringar?

Svar på tråden Hur hanterar ni projicering?