• Anonym (projo)

Hur hanterar ni projicering?

Antar att de flesta råkat ut för fenomenet någon gång i livet - projicering - när man lägger över ens egna besvikelser, misstag och tillkortakommanden på de närmaste.

Ibland dyker det upp i vardagen och då går det ju att ta avstånd från eftersom man inte har en nära relation till den som projicerar. Men när det blir en del av ett förhållande och återkommer med jämna mellanrum, måste man kunna hantera det.

Jag har nu råkat ut för det i två av mina långa förhållanden i livet. I båda stod jag till slut inte ut. Det var som att leva på ett minfält. Oavsett hur välvillig man än var, om man gav komplimanger eller ville stötta kunde bomben explodera och man blev utskälld eller på annat sätt påhoppad helt utan anledning.

Exempel:

Hon (45+) kommer ut ur badrummet och säger: "Åh, jag tycker jag har blivit så rynkig". Jag: "Men älskling... jag tycker verkligen inte du är rynkig". Hon: "Men jag ser ju i spegeln hur jag ser ut...". Jag: "Ok, men du ska veta att jag i alla fall inte tycker du är rynkig. Jag tycker du är jättefin". Hon: "Jag skiter väl i vad du tycker..."

Exempel:

Jag reser ibland i jobbet. Så hon (40+) bad mig en gång skicka datum för en kommande månad på sms så hon kunde skriva in dem i sin kalender, så hon kunde ha bra koll på när jag skulle vara borta. Jag gjorde det direkt. Dagen efter frågade jag om hon fått dem och lagt dem i kalendern. Det hade hon. En dag såg jag dem även inskrivna i kökskalendern som hängde precis vid dörren ut ur köket där hon även skrev in annat. Så en månad senare frågade hon "vad vi skulle göra nästa fredag/lördag". Jag sade: "Men, du vet ju att jag är borta torsdag-lördag"? "Va?", svarade hon. "Neeeej", hade sett fram emot att ses. Jag: "Ja, det är verkligen synd men du fick datumen för längesedan och sade att du skrivit in dem. Och jag har sett dem i kalendern i köket, så jag trodde du visste". Hon: "Ja, i och för sig. Men det där behöver du inte lägga på mig. Du hade kunnat påminna mig!". Och så gav hon mig en mördarblick och rusade därifrån som halvtokig.

Jag har ganska många exempel av detta slag där det pyser ut aggressioner och frustration på ett helt ologiskt sätt. Hur hanterar man sådant på bästa sätt. Jag blir chockad och ledsen varje gång. Hinner inte ens reagera eftersom det kommer som blixtar från en klarblå himmel.

• Svar på tråden Hur hanterar ni projicering?
  • Anonym (Ky)
    Anonym (projo) skrev 2017-11-28 08:59:31 följande:

Ok, men hur hanterar man detta beteende bäst?

Både inom sig själv och hur replikerar man för att inte trigga ännu mer och för att kanske väcka en tanke hos "henne" inför framtida briseringar?

När det händer får man ha antingen ha överseende med att personen är ledsen, stressad eller arg, eller så får man sätta ner foten. "Nu försökte jag vara stöttande, för jag tycker verkligen att du är jättefin, men istället blir du arg på mig. Hur tror du att det får mig att känna?" Kan dock resultera i ett bråk, så ibland kan det vara bättre att ta det när partnern lugnat ner sig, du känner din partner bäst själv.

Sedan får man jobba förebyggande för att undvika den här typen av beteenden. Prata om det helt enkelt.
  • Anonym (projo)
    Anonym (Ky) skrev 2017-11-28 10:37:04 följande:
    När det händer får man ha antingen ha överseende med att personen är ledsen, stressad eller arg, eller så får man sätta ner foten. "Nu försökte jag vara stöttande, för jag tycker verkligen att du är jättefin, men istället blir du arg på mig. Hur tror du att det får mig att känna?" Kan dock resultera i ett bråk, så ibland kan det vara bättre att ta det när partnern lugnat ner sig, du känner din partner bäst själv.

Sedan får man jobba förebyggande för att undvika den här typen av beteenden. Prata om det helt enkelt.

Ja, det är precis så jag har gjort i båda dessa förhållanden.
    Har förklarat att min situation blir omöjlig när jag å ena sidan vet att "hon" behöver/uppskattar stöd och hjälp (har båda sagt), men att jag sedan blir utskälld/anklagad/fräst åt när jag gör precis det "hon" önskat.

Och när jag sedan i sansat tillstånd önskat att hon försöker tänka på det och åtminstone ber om ursäkt efter utspelet har resultatet bilvit att "hon" känt sig anklagad och kritiserad för att inte vara en tillräckligt sansad partner. "Hon är bara sån".

Och exemplen är många. Hade det bara hänt några gånger om året hade jag ju stått ut. Men det hände periodvis flera gånger i veckan.

• Anonym (Ky)
    Anonym (projo) skrev 2017-11-28 10:47:12 följande:

Ja, det är precis så jag har gjort i båda dessa förhållanden.

Har förklarat att min situation blir omöjlig när jag å ena sidan vet att "hon" behöver/uppskattar stöd och hjälp (har båda sagt), men att jag sedan blir utskälld/anklagad/fräst åt när jag gör precis det "hon" önskat.

Och när jag sedan i sansat tillstånd önskat att hon försöker tänka på det och åtminstone ber om ursäkt efter utspelet har resultatet bilvit att "hon" känt sig anklagad och kritiserad för att inte vara en tillräckligt sansad partner. "Hon är bara sån".

Och exemplen är många. Hade det bara hänt några gånger om året hade jag ju stått ut. Men det hände periodvis flera gånger i veckan.

Då kanske det är så att ni inte passar ihop utan tar fram sämre sidor hos varandra. Kanske är dags att tänka på refrängen
  • Anonym (Utsätt dig inte)
    Anonym (projo) skrev 2017-11-28 00:16:59 följande:

Det där händer också ofta. Vid något tillfälle blev jag i en butik kritiserad för att jag köpte en pumptvål på rea för 4,50 trots att jag redan hade en likadan. Anledningen var att jag gillade doften så mycket och ville passa på att bunkra upp om just den doften skulle försvinna så småningom (det gör de ju igen).

Någon vecka senare gick hon och köpte en dammsugare av en dörrknackare för 25.000. Då sade jag ingenting, eftersom det hade tagit hus i helvete. Tur att vi inte delade ekonomin.

När jag läser vad du skriver TS så verkar det ju som om du får skit hur du än gör.

Jag tror att du får ha lite mer ryggrad om du ska fortsätta vara ihop med henne för det är inte du som gör fel utan hon.

Varför säger du inte bara till henne. "Du sa ju till mig när jag köpte en tvål för några kronor men hur tänkte du själv när du köpte dammsugaren för massa pengar?"

Låt henne bli arg. Hon måste ju få en chans att börja fundera över sitt beteende om ni ska fortsätta vara ihop.
  • Anonym (projo)
    Anonym (Utsätt dig inte) skrev 2017-11-29 19:52:02 följande:
    När jag läser vad du skriver TS så verkar det ju som om du får skit hur du än gör.

Jag tror att du får ha lite mer ryggrad om du ska fortsätta vara ihop med henne för det är inte du som gör fel utan hon.

Varför säger du inte bara till henne. "Du sa ju till mig när jag köpte en tvål för några kronor men hur tänkte du själv när du köpte dammsugaren för massa pengar?"

Låt henne bli arg. Hon måste ju få en chans att börja fundera över sitt beteende om ni ska fortsätta vara ihop.
    Jag har haft ryggrad. Jag har tagit upp det absurda att klaga på 4,50 när man bränner 25.000 på en dammsugare (när man dessutom inte har pengar och lever på gränsen varje månad). Men då är det också fel, dvs att kritisera någons privatekonomi och vad denne gör med sina pengar ;)
  • Anonym (Utsätt dig inte)
    Anonym (projo) skrev 2017-11-29 20:57:06 följande:
    Jag har haft ryggrad. Jag har tagit upp det absurda att klaga på 4,50 när man bränner 25.000 på en dammsugare (när man dessutom inte har pengar och lever på gränsen varje månad). Men då är det också fel, dvs att kritisera någons privatekonomi och vad denne gör med sina pengar ;)
    Hon verkar inte ha något som helst begrepp om den gyllene regeln "behandla andra som du själv vill bli bemött".

Prata med henne om att om ni ska fortsätta ihop så får hon tagga ner. Leder detta bara till ytterligare en anklagelse om att det är du som gör fel som påpekar detta svara då att man måste kunna diskutera i ett förhållande.
  • Anonym (Projektion)
    Anonym (projo) skrev 2017-11-28 00:11:15 följande:

Tack för svar. Ja, det är precis så jag har tänkt. Och det var precis så jag upplevde situationen (och de andra). Man märker ju vad som önskas även om det inte kommer i klartext. Och man agerar välvilligt därefter, om man har ett genuint intresse av att föda förhållandet med positiv energi - vilket jag har. Men ut väller det negativa som "hon" inte kan hålla för sig själv. Och i själva situationen som uppkommer blir det något som gör ont. Och jag tycker också att det är något som dessa människor bör jobba med (som du gjort), men om det nu inte går är frågan hur jag ska hantera det så att det gör så lite skada på mig som möjligt. Och ja - dålig attityd, kort stubin och bortförklaringar (och väldigt sällan ånger) förekommer alltid. Jag tänker att det bottnar i dålig självkänsla och oförmåga att hantera den. Jag kan inte göra något åt den, men jag kan kanske hantera det som väller ut. Eller så finns det helt enkelt såpass många kvinnor som klarar att hantera det där att jag borde söka mig till någon av dem nästa gång istället :)

Ja exempelvis idag var jag inte alls glad på mig själv var besviken att jag inte fått något gjort idag och sovit dåligt, jag rymde till toaletten duschade fixade mig fräsch (självrespekt) och min partner han läser av mig på direkten och frågar varför jag är på dåligt humör. Jag tänker en gång innan jag svarar lugnt "Nä jag är bara inte okej just nu,vill inte prata om det, men det är ingenting du har gjort" så tackade han för det lugna svaret som innan varit "NEJ JAG ÄR INTE SUR!" Och sen tog jag och gjorde det jag behövde för att få igång motorn i mig så att säga, och nu är jag lugn och läget under kontroll.

Hur du kan hantera projektionen hon gör, hmm...

Min man han avvisade mig. Åkte ifrån mig. Visade att han verkligen inte klarade av mig. Du behöver kunna skydda dig själv på nåt sätt,stänga in dig i något rum och behålla din glädje, men kan du inte prata med henne om det också? Säga att du kommer påminna henne "Language" och att hon få får chans att säga förlåt och bete sig med lugn och respekt mot dig. Det vore det bästa. Antingen det eller att hon inte får vara inomhus med den attityden, att ni kommer överens att hon måste gå ut och gå av sig ilskan t.ex

Var detta en partner eller fru?

Hur kan ni kommunicera i vanliga fall?

Nja, leta andra och vara otrogen gör inte saken bättre.

Och lämna henne för att andra är bättre,ja och nej. Det finns alltid nåt problem att jobba med i relationer det kan vara precis vad som helst så gräset blir inte grönare på andra sidan. Projektion är ju det minsta problemet om du bara kan få henne att inse att det verkligen sårar dig och får dig att tvivla på er relation.
  • Anonym (Projektion)
    Anonym (Ky) skrev 2017-11-28 07:33:21 följande:

Det är är ett destruktivt/otrevligt beteende, det är att ta ut sin ilska eller stress på andra, men det är inte projektion det du beskriver.

Vid projektion tillskriver du andra personer dina egna personliga egenskaper.

Hade ts partner projicerat sina egenskaper på ts hade ts exempelvis blivit beskylld för att ha åldersnoja och bara se sina rynkor istället för allt positivt.

Fast TS partner projicerar ju sin självkritik och förnekelse på honom. Projekion måste inte vara rakt ut ett ord att hon tycker han är rynkig, det kan vara undertonen med att hon är kritisk mot dig själv men blir istället kritiserade mot TS.
  • hejnina
    Anonym (Projektion) skrev 2017-11-27 23:36:23 följande:

Jag anser att det är projektion baserat på dessa punkter om vi tar rynk-exemplet:

1. Hon ber om en ärlig åsikt

2. Hon får en ärlig åsikt (som dessutom är en komplimang)

3. Hon besvarar med en negativ defensiv attityd att hon behöver inte höra hans åsikt (fast hon just bad om den)

Bad hon verkligen om en ärlig åsikt? Eller en åsikt alls? Inte enligt vad som står i TS. Hon kom ut och konstaterade att hon var rynkig. Så att hon ser hur hon ser ut i spegeln. Bad inte om någon åsikt - troligtvis för att hon skiter i den.
  • Anonym (projo)
    hejnina skrev 2017-11-29 23:18:41 följande:
    Bad hon verkligen om en ärlig åsikt? Eller en åsikt alls? Inte enligt vad som står i TS. Hon kom ut och konstaterade att hon var rynkig. Så att hon ser hur hon ser ut i spegeln. Bad inte om någon åsikt - troligtvis för att hon skiter i den.
    Är det en tillräcklig ursäkt för att vara otrevlig när någon säger något kärleksfullt? På vilket sätt har man lust att fortsätta ge kärlek om man får skit tillbaka? Jag förväntar mig inga diplom för att jag ger komplimanger. Men jag kanske kan få slippa att bli behandlad som om min välmening inte har någon betydelse? Eller?
Svar på tråden Hur hanterar ni projicering?