• Anonym (Gårdsägaren)

Hur får ni råd?

Ibland känns det verkligen som vi tagit oss vatten över huvudet...

Äger en liten gård som vi betalade dryga två miljoner för. Det är mycket pengar, men i jämförelse med många, inte en grotesk summa. Vi har normalinkomster och tämligen normala utgifter, men undrar hur i hela friden vi ska ha råd att underhålla det här?

Räntorna är låga nu, så vi har höjt amorteringen lite. Att bli färdiga innan pensionen ser dock trögt ut. I SYNNERHET med allting som behöver göras här.

Ladans tak läcker som ett såll och vi har ett litet bonushus på gården som skulle behöva totalrustas för att kunna användas till annat än redskapsbod. På detta är badrummet från åttiotalet och försäkringsbolaget har börjat grymta. Taket på boningshuset behöver bytas om ca fem år. En liten toalett i huset är också i stort behov av totalrenovering. Dräneringen behöver göras om, bredband kopplas in (15.000 och snart är det dags att göra om infiltreringen till trekammarbrunnen. Ladan och huset behöver målas utvändigt...

Vi lägger undan dryga 10.000kr i månaden idag, i sparpengar, men det räcker ju inte till bråkdelen av det här. Bara en färgburk går ju för fasen på tusen spänn!

Och barnet blir större och kostar allt mer...

Bilarna behöver konstant underhåll. (Vi måste ha två. De är små.)

Visst kan vi låna upp lite mer, men hur blir det om räntorna sticker?

Hur får ni ihop det, ni som har lite större hus?!

Jag undrar verkligen.

• Svar på tråden Hur får ni råd?
  • Anonym (Gård i skåne)

Vi har också gård, stora byggnader, hästar osv. Två normala inkomster, amorterar högt, två barn, är hemma mycket osv.

Vi sparade massor innan vi köpte gård och skaffade barn. Vi har också skogsmark som ger några tusenlappar ibland och mannen är bra på aktier.

Den största anledningen till att vi lever gott är nog vår inställning till arbete. Vi gillar att renovera, göra skogsarbete, ta hö, odlasköta djuren osv själv. Vi mår bra av fysiskt arbete och gör det tillsammans som en familj ????

• Anonym (Nellie)

Jag känner en familj som bor ungefär som ni. Ganska vanliga inkomster och en 1800-talsgård. De har råd eftersom de ärvde gården, och det är nog ganska vanligt. Men de lever sparsamt (reser aldrig, alltid matlåda mm) och gör i princip allt renoveringsarbete själva (förutom tex el och våtrum). Men det tar ju aldrig slut, renoverandet, det gör det inte.

• Anonym (inte vi heller)
    Du är inte ensam TS. Vi köpte ett litet hus utanför en mindre stad för 1,5 miljoner, som vi lånade till. Vi står också där nu med allt som behöver göras. Det är fullt beboeligt här, och ganska mysigt, men det är ju 80-tal på det mesta, vissa grejer ännu äldre. Vi kunde lika gärna köpt ett fallfärdigt obeboeligt hus för hälften av det priset, för allt behöver ändå göras om förr eller senare. Lite naiva var vi nog (vi är unga, vår första egna bostad osv), och hade vi köpt idag hade vi nog funderat lite mer, alternativt tagit större lån från början för att renovera för. Nu kommer vi ta tilläggslån om nåt år när vi båda har fast inkomst, till dess är det som det är. Om vi inte säljer och tänker om, vill säga.

Så svaret på sin fråga TS är, nej vi har inte heller råd :) Vi försöker spara, men vi lever på en inkomst just nu så vi håller oss nätt och jämnt flytande.
  • AndreaBD
    Anonym (inte vi heller) skrev 2017-12-05 20:06:26 följande:
    Du är inte ensam TS. Vi köpte ett litet hus utanför en mindre stad för 1,5 miljoner, som vi lånade till. Vi står också där nu med allt som behöver göras. Det är fullt beboeligt här, och ganska mysigt, men det är ju 80-tal på det mesta, vissa grejer ännu äldre. Vi kunde lika gärna köpt ett fallfärdigt obeboeligt hus för hälften av det priset, för allt behöver ändå göras om förr eller senare. Lite naiva var vi nog (vi är unga, vår första egna bostad osv), och hade vi köpt idag hade vi nog funderat lite mer, alternativt tagit större lån från början för att renovera för. Nu kommer vi ta tilläggslån om nåt år när vi båda har fast inkomst, till dess är det som det är. Om vi inte säljer och tänker om, vill säga.

Så svaret på sin fråga TS är, nej vi har inte heller råd :) Vi försöker spara, men vi lever på en inkomst just nu så vi håller oss nätt och jämnt flytande.
    Det kan bli riktigt bra om ni tänker rätt. Var bara noga med att prioritera sånt, som verkligen måste göras. Och sedan ta lite i taget, det mesta kostar ju inte så mycket om man gör jobbet själv. Och om man inte vet hur, kan man läsa på eller titta på youtube-videos. Ni kan öka värdet ganska mycket så småningom, kanske sälja det igen och köpa något större.
  • Tom Araya
    Anonym (Gårdsägaren) skrev 2017-12-05 17:27:21 följande:
    Vi har jordvärme och vi lär oss fixa. Men pengarna och tiden har ändå svårt att räcka till. Tanken är att vi ska kunna hyra ut det lilla huset på gården, men innan dess krävs både massor av kapital och arbete. Det är ytterst tveksamt att vi får tillbaka utläggen inom någon rimlig tid. Nu känns det ju värdefullt att göra ändå, men, men...
    Kanske har ni väntat för länge med investeringar och arbetsinsatser som kan ge pengar tillbaka...

Jag vet inte hur mycket ni tjänar, men två miljoner är normalt sett inte mycket för ett par idag. Det finns de knegare som själva lånar det eller t.o.m. mer till en lägenhet i någon storstad. Visserligen med mindre underhållsbehov då...
    Skulle ni kunna låna låt oss säga 500 000 och beta av några av de större och mest prioriterade behoven?
  • Anonym (dfa)
    Anonym (Gårdsägaren) skrev 2017-12-05 17:23:39 följande:
    Tror du på allvar att jag är dum i huvudet?
    Fan vad otrevlig du är!

Här försöker folk hjälpa dig, så är du bara dryg och uppkäftig! Fråga inte här på FL, lös skiten själv!
  • optimist63
    Anonym (Gårdsägaren) skrev 2017-12-05 17:29:35 följande:
    Trevligt med en optimist i tråden

En annan är ju av den lite försiktiga stammen som tänker nittiotalets räntor...

Nu räknar man ju med högre räntor men först om drygt ett år. Men vi klarade av räntor på 5% på 3 miljoner för vår villa för 10 år sedan ganska lätt!
  • alexandersundell

Hittade en jättebra artikel som visar över 120 spartips som kanske kan vara till hjälp. Finns även en hel del bra information här och jämförelser mellan lån och sparkonton osv.
    Hoppas det är till hjälp! Glad

• Tom Araya
    Anonym (inte vi heller) skrev 2017-12-05 20:06:26 följande:

Vad är det egentligen som behöver göras? När du skriver att det är 80-tal på det mesta får man ju intrycket att det mest handlar om omodern inredning. Ett välbyggt och välskött hus med 30, 40, 50 år på nacken behöver ju inte vara fallfärdigt.
  • optimist63
    Tom Araya skrev 2017-12-06 16:49:36 följande:
    Vad är det egentligen som behöver göras? När du skriver att det är 80-tal på det mesta får man ju intrycket att det mest handlar om omodern inredning. Ett välbyggt och välskött hus med 30, 40, 50 år på nacken behöver ju inte vara fallfärdigt.
    Som ägare (än så länge) till ett hus byggt 1978 vet jag att det kommer rätt dyra renoveringar.
    * Dräneringen håller 25-30år och kostar ca 100 000 att göra.
    * Tak har samma livslängd och kostar upp till 100 000.
    * På denna tiden byggdes husen med syllarna direkt på plattan vilket ger fuktproblem på lång sikt. Kostnad dyr!

För våran del har vi renoverat alla badrum samt kök vilka var oerhört omoderna.
    Kostnad blir där efter smak.

• Anonym (Gårdsägaren)
    Seven Costanza skrev 2017-12-05 17:36:24 följande:

Som jag nyss skrev i någon annans tråd om liknande ämne - varför binder ni inte räntan om ni är oroliga?? Det kan man ju göra när man vill/ när man ser att räntorna börjar gå upp. Har du inte tänkt på det? Du kan ju t.o.m binda på 5-10 år till ca 2,2-3,3% ränta redan idag. Då vet du ju i FEM- TIO ÅR framöver att räntan blir den summan.

Under lång tid har man ju inte rekommenderat att binda eftersom rörligt varit mer fördelaktigt men om du är orolig så kan du ju binda nu när räntorna fortfarande är låga även för bundna räntor, och sedan amortera under tiden för då vet du ju alltid vad du har för räntekostnad och därmed vilket utrymme du har till amortering. Rätta mig om jag har fel men så har jag förstått det i alla fall.

Vi har bundna räntor för alla utom topplånet, men någon gång löper ju även dessa ut...
  • Anonym (Gårdsägaren)
    Anonym (dfa) skrev 2017-12-06 08:35:13 följande:

Fan vad otrevlig du är!

Här försöker folk hjälpa dig, så är du bara dryg och uppkäftig! Fråga inte här på FL, lös skiten själv!

Ja, jag blir otrevlig när jag bemöts så som du bemött mig i tråden. Jag betackar mig för den typen av förminskanden. Det gäller alltså dig, inte övriga.
  • Anonym (Gårdsägaren)
    Anonym (Gårdsägaren) skrev 2017-12-08 17:05:41 följande:

Ja, jag blir otrevlig när jag bemöts så som du bemött mig i tråden. Jag betackar mig för den typen av förminskanden. Det gäller alltså dig, inte övriga.

Det gäller alltså signaturen M.
  • Anonym (dfa)
    Anonym (Gårdsägaren) skrev 2017-12-08 17:05:41 följande:
    Hur kan du bli otrevlig om det gäller mig, innan jag ens skrivit något?

Hissen går inte hela vägen upp märker jag!
  • Anonym (Gårdsägaren)
    Anonym (dfa) skrev 2017-12-11 11:02:00 följande:

Hur kan du bli otrevlig om det gäller mig, innan jag ens skrivit något?

Hissen går inte hela vägen upp märker jag!

Läs ovan.

Slarv från min sida.

Min hiss fungerar utmärkt i övrigt.
  • Anonym (Country girl)

Inse att man inte kan göra allt på en gång. Ha en bra priolista, inte bara för det här året utan 5-10 år framåt. Vi har gjort en sak i taget och gjort klart det, t ex kök eller badrum, innan vi börjat med nästa. Vissa saker är inte så roliga att lägga pengar, tid och energi på, (t ex avlopp) men de måste också göras. Vi har gjort en större grej per år. Man ska orka också.

Ett annat tips är väl att göra mycket själva och att använda det som finns, nåt man får, köpa begagnat eller köpa när det är kampanj.

Inred praktiskt. Vi inredde tex så att vi gjorde lekrummet innanför köket och då kan man stänga till resten av huset och ha de två rummen lite varmare mha ett extra elelement på morgon och kväll, plus att det var smidigt att ha koll för alla. Vi har också haft lekgrejer utomhus (sandlåda, gungor och studsmatta med skyddsnät) på ställen där vi lätt har uppsikt. Det underlättar också.

Vi vill kunna njuta av trädgården också. Det är det som jag tycker bäst om av allt. För mig är trädgårdslandet och fruktträden viktiga, och att ibland få sitta och dricka kaffe ute i solen en stund. Det får inte bara bli slitigt, utan det ska vara livskvalitet också.

Svar på tråden Hur får ni råd?