• Anonym (Gårdsägaren)

Hur får ni råd?

Ibland känns det verkligen som vi tagit oss vatten över huvudet...

Äger en liten gård som vi betalade dryga två miljoner för. Det är mycket pengar, men i jämförelse med många, inte en grotesk summa. Vi har normalinkomster och tämligen normala utgifter, men undrar hur i hela friden vi ska ha råd att underhålla det här?

Räntorna är låga nu, så vi har höjt amorteringen lite. Att bli färdiga innan pensionen ser dock trögt ut. I SYNNERHET med allting som behöver göras här.

Ladans tak läcker som ett såll och vi har ett litet bonushus på gården som skulle behöva totalrustas för att kunna användas till annat än redskapsbod. På detta är badrummet från åttiotalet och försäkringsbolaget har börjat grymta. Taket på boningshuset behöver bytas om ca fem år. En liten toalett i huset är också i stort behov av totalrenovering. Dräneringen behöver göras om, bredband kopplas in (15.000 och snart är det dags att göra om infiltreringen till trekammarbrunnen. Ladan och huset behöver målas utvändigt...

Vi lägger undan dryga 10.000kr i månaden idag, i sparpengar, men det räcker ju inte till bråkdelen av det här. Bara en färgburk går ju för fasen på tusen spänn!

Och barnet blir större och kostar allt mer...

Bilarna behöver konstant underhåll. (Vi måste ha två. De är små.)

Visst kan vi låna upp lite mer, men hur blir det om räntorna sticker?

Hur får ni ihop det, ni som har lite större hus?!

Jag undrar verkligen.

• Svar på tråden Hur får ni råd?
  • optimist63

2 miljoner i lån på två personer som tjänar ok låter som ingenting....
    Låna upp ca 500 000 och fixa tak badrum mm så har ni ett boende som inte sjunker i värde. Räntekostnaden borde bli ca 2500kr/mån före skatteavdrag.

• Lord Hans

Jag brukar göra allt underhåll själv. Då kostar det inte så mycket. Att anställa hantverkare är verkligen att bränna upp pengar.

• Anonym (nybyggare)

Efter att ha vuxit upp i stora hus som med tiden började behöva renoveringar tyckte både sambon och jag att ett litet, nytt och nästintill underhållsfritt hus skulle vara en hit för oss. (vi renoverar inte på semestern) 
    När vi blir ombedda hjälper vi våra föräldrar som har hus från 70 och 80 talet med div renoveringar.
    Mina tips
    Gör själv
    Byt tjänster
    Köp på utförsäljning, fel årstid
    Gör det ni behöver inte det alla andra tycker.

• Pretorian IV

Låna några hundratusen och amortera hårt på det lånet, så att ni kan göra de viktiga grejerna i tid.

Badrum kan vara dyrt, men behöver inte vara det, beror helt på vilken standard man väljer. Men viktigaste är väl just nu att det är fuktsäkert gissar jag, och inte helkaklat ned bubbelbad?

• Anonym (Gårdsägaren)
    Anonym (M) skrev 2017-12-03 13:19:02 följande:

Det du inte förstår är att det spelar liksom ingen roll hur andra har det. det hjälper inte er. Ni har inte råd. Och ni får inte bättre råd för att andra har det bättre eller sämre än er. 

Utgår ifrån era egna inkomster och utgifter. Gör en ordentlig budget, så ni ser vilka kostnader ni har.  Vad kan ni dra in på, hur mkt är rimligt att lägga på renovering varje månad. Vad måste renoveras och när i så fall. Vad kan ni göra själv. Ta kontrollen, då känns det alltid bättre, även om kontrollen visar att det är dåligt.

Tror du på allvar att jag är dum i huvudet?
  • Anonym (Gårdsägaren)
    Tom Araya skrev 2017-12-04 02:11:57 följande:

Till att börja med så anser jag att en gårdsfastighet med så stort underhållsbehov kräver en ägare som antingen är kapitalstark eller är en duktig, ambitiös, uthållig och välutrustad "gör-det-självare". Alltså både kunskapsmässigt och vad det gäller verktyg, redskap och maskiner har förmågan att göra minst 3/4 av jobbet själv.

Att vara egen företagare inom bygg, markentreprenad eller lantbruk är en stor fördel.

Har man många fastigheter kan man göra iordning någon/några för att hyra ut och på så vis få lite extra inkomst.

Sedan är det såklart viktigt att få ner driftskostnaderna, som exempelvis uppvärmning. Hur ser det ut där?

Vi har jordvärme och vi lär oss fixa. Men pengarna och tiden har ändå svårt att räcka till. Tanken är att vi ska kunna hyra ut det lilla huset på gården, men innan dess krävs både massor av kapital och arbete. Det är ytterst tveksamt att vi får tillbaka utläggen inom någon rimlig tid. Nu känns det ju värdefullt att göra ändå, men, men...
  • Anonym (Gårdsägaren)
    optimist63 skrev 2017-12-04 10:54:40 följande:

2 miljoner i lån på två personer som tjänar ok låter som ingenting....

Låna upp ca 500 000 och fixa tak badrum mm så har ni ett boende som inte sjunker i värde. Räntekostnaden borde bli ca 2500kr/mån före skatteavdrag.

Trevligt med en optimist i tråden

En annan är ju av den lite försiktiga stammen som tänker nittiotalets räntor...
  • Anonym (Gårdsägaren)
    Pretorian IV skrev 2017-12-05 00:11:48 följande:

Låna några hundratusen och amortera hårt på det lånet, så att ni kan göra de viktiga grejerna i tid.

Badrum kan vara dyrt, men behöver inte vara det, beror helt på vilken standard man väljer. Men viktigaste är väl just nu att det är fuktsäkert gissar jag, och inte helkaklat ned bubbelbad?

Det har du rätt i. Vi funderar rent av på att lägga det större badrummet "i malpåse" och göra en liten dusch på lilltoan istället. Kostnaden för att renovera den blir förstås mindre, då utrymmet är mindre. El och avlopp har vi släktingar till. Det som känns jobbigast just nu är faktiskt taken. Och att det ligger i vägen för sådant som skulle kunna generera någon krona (uthyrning).
  • Seven Costanza
    Anonym (Gårdsägaren) skrev 2017-12-05 17:29:35 följande:

Trevligt med en optimist i tråden

En annan är ju av den lite försiktiga stammen som tänker nittiotalets räntor...

Som jag nyss skrev i någon annans tråd om liknande ämne - varför binder ni inte räntan om ni är oroliga?? Det kan man ju göra när man vill/ när man ser att räntorna börjar gå upp. Har du inte tänkt på det? Du kan ju t.o.m binda på 5-10 år till ca 2,2-3,3% ränta redan idag. Då vet du ju i FEM- TIO ÅR framöver att räntan blir den summan.

Under lång tid har man ju inte rekommenderat att binda eftersom rörligt varit mer fördelaktigt men om du är orolig så kan du ju binda nu när räntorna fortfarande är låga även för bundna räntor, och sedan amortera under tiden för då vet du ju alltid vad du har för räntekostnad och därmed vilket utrymme du har till amortering. Rätta mig om jag har fel men så har jag förstått det i alla fall.
  • Anonym (vv)

Jadu, vi vet ju inte vad ni lägger pengarna på. Målar gör man ju inte varenda år, inte väggarna i alla fall.
    Ni har köpt ett hus med större renoveringsbehov än ni räknade med, surt så. Större renoveringar är dyrt. Men vad lägger ni utslaget per månad med bara drift? Vilka matkostnader har ni? hur är det med bilarna? Ja, du säger att ni behöver två men vad kostar de idag? Har ni djur som kostar? Övrigt?
    Har ni gjort en ordentlig kalkyl över kommande utgifter och prioriterat åtgärderna? Som du själv skrev runt dusch t ex.

Jag är själv bekymrad. Har ett ärvt sommarhus, utan mycket mark till men med diverse eftersatt underhåll. Bodde vi där hade det nog gått bättre men vi bor i stan en bra bit därifrån. Även om vi nu hade velat bo på landet och riva upp barnen så finns det inga jobb till oss utan timmars bilpendling vilket inte känns som ett alternativ.Vi har "bara" en kvarts miljon i lån på huset där vi idag bara betalar räntorna, men vi har utgifter för vår permanentbostad också. Vill verkligen inte sälja huset (gammal släktgård) men det känns ohållbart ibland. Bara oljan går på 30-35' om året och vi har inga besparingar att lägga på byte av värmesystem. (berg/vattenvärme ej tillåtet på platsen för övrigt), tanken blir risigare och risigare. Taken är OK men jag misstänker fukt på nedervåningen och har sett fuktskador i uthus, m m. Vi är inga handymen, har inga kontakter att köpa restvaror av, har inga herrgårdsvagnar att packa fulla med material.

Man får helt enkelt vara realistisk. Räkna på inkomster. Räkna på /nödvändiga/ utgifter och se om man har råd. En bekant flyttar från sin drömgård nästa år. Inte är hon glad men det blev för dyrt för dem helt enkelt. Den verksamhet de satsade på bar sig inte ekonomiskt ens när de gett den några år och de sitter med fem miljoner i lån förutom vad de lade in själva. Tråkigt men vad ska de göra liksom, går inte att sticka huvudet i handen tills Kronofogden kommer. Om de och barnen lade sig på lägre levnadsstandard och allt gick till gården skulle det kanske gå, men de är inte motiverade att leva så, de vill ha sitt "fredagsmys", semesterresa då och då o s v.

Svar på tråden Hur får ni råd?