Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Världens högsta marginalskatt

Åke7811 skrev 2018-01-24 21:44:10 följande:

Killbill; Då är du ensam. Det enda folk gör är ju att skatteplanera. Karriärsdrag, semester övertid you name it. Allt med hänsyn till skatten. Har bekanta som hellre tar ledigt än att anlita hantverkare. Inte för att hantverkaren är för dyr utan för att de bara får behålla drygt 40% av sina sista tjänade slantar så det lönar sig ikte. Med en platt skatt skulle de kunna jobba med det de är bra på och anlita duktiga hantverkare som kan göra det de är bra på. Alla vinner.

Om vi införde en platt skatt skulle dessutom tex ROT (och hela den kostnaden för staten) spela ut sin roll. ROTs främsta argument är att motverka svartjobb. Man ger sig på symptomen istället för sjukdomen med ROT. En platt skatt skulle kraftigt minska duktiga hantverkares vilja att jobba svart.

En annan sak vi skulle kunna fimpa är ränteavdraget. Det premierar folk som lånar mycket pengar samtidigt som vi bestraffar de som anstränger sig och tjänar pengar. Ser du inte den enorma logiska skevheten i detta?

En förändring där man avskaffade statlig skatt och tog bort ROT avdraget (och kanske även RUT) skulle slå orättvist. Höginkomsttagare skulle kompenseras för att avdragsmöjligheterna försvann (genom att slippa betala statlig skatt) men majoriteten av svenska folket som inte betalar statlig skatt skulle förlora på att möjligheterna till avdrag försvann. Dessutom skulle det inte räcka att minska avdragsmöjligheterna för att kompensera borttagande av statlig skatt. En mängd andra skatter skulle behöva införas eller höjas (troligtvis moms, fastighetsskatt osv). Detta riskerar att ytterligare spä på orättvisorna med en sådan reform (som inte skulle ge sänkt skatt för en majoritet av svenska folket).  

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    DEADBEEF skrev 2018-01-24 23:47:41 följande:
    Du har tyvärr extremt dålig koll. Regeringen Löfvén införde ytterligare ett skattesteg som de kallar avtrappning av jobbskatteavdraget. Det kickar in vid 50000 och ger c:a 3% straffskatt.

Genomsnittliga kommunalskatten är 32,4% + 20 statlig inkomstskatt + 5% tillfällig värnskatt + 3% avtrappning. Detta ger totalt 60,4% marginalskatt.

Nu hänger jag inte med. Kan du utveckla ditt resonemang.

Kommunalskatten i Stockholm är 29,98 % (med jobbskatteavdrag så blir skatten lägre). Den statliga skatten är på 20 % och värnskatten är på 5 %. Totalt summerar jag detta till ca 55 %.

Jobbskatteavdraget gör att de som arbetar inte betalar full skatt.  Om jobbskatteavdraget trappas av så innebär det att man betalar höger skatt men inte att kommunalskatten ökar.  

Man titta på marginalskatteeffekten d.v.s. de skatteeffekter som uppstår när man har en högre lön men en sådan beräkning bör bara innehålla de tillkommande skatterna (inte de skatter som alla betalar) och då kan man tala om en marginalskatteeffekt på 28 % (20 % + 5 % + 3 %).

Kan du visa hur du räknar när du kommer fram till att man får en skatt på över 60 %?

• KillBill
    roffe from ac skrev 2018-01-27 20:47:23 följande:

Exempel:

Dottern i familjen får sigg första jobb. Lönen är c:a 20000 och skatten c:a 4000.

Modern i familjen betalar dock hela 20000 i skatt på sin inkomst. En inkomst som med Stockholmsmått får anses medioker.

Hint: hon betalar över 50% skatt på det hon tjänar utöver dotterns 20000.

Moralen: Låt barnen arbeta. Det ger mycket mer till familjen.

Jag vet inte vad du lever i för fantasivärld men om du betalar 20 000 i skatt på din lön i Stockholm så har du en månadsinkomst som är högre än 60 000 kronor i månaden. Det är ytterst få i Stockholm som anser att det är en medioker lön. Sensmoral, om du vill att gemene man ska ta dina fabler på allvar så är det smart att förlägga handlingen någon annanstans än på Öfvre Östermalm (ingen annanstans än på Öfvre Östermalm skulle man få för sig att sno barnens lön för att slippa betala skatt).

• KillBill
    eee eee skrev 2018-01-27 21:55:50 följande:

59k räcker för att komma över 20k i skatt. Om engångsskatt a2% är inblandad så räcker det med ännu lägre inkomst.

Är lönen medioker? medelmåttig?

Genomsnittsarsel till tjänsteman i Stockholm tjänar väl c:a 43000? Kvinnan jag talar om tjänar uppenbart c:a 6000 netto mer än jämförbart medel. Vad får hon då utöver sitt enkla radhus? En Thailandsresa om året och kanske några restaurangbesök.

Varför skriver du från olika konton?

Om det handlar om engångsskatt så kommer hennes skatt justeras i samband med deklarationen.

Bor kvinnan i Stockholms kommun så måste hennes månadsinkomst vara högre än 60 000 om hon betalar 20 000 kronor i skatt.
  • KillBill
    Åsiktscencureread skrev 2018-01-27 22:08:30 följande:

Skriver från olika konton eftersom FL har infört åsiktscencur. Massor av högerdebattörer har blivit bortplockade.

Det är bara kolla i skattetabell 30 så ser du att det räcker med 59401 kr i inkomst för att betala över 20000 i skatt.

Ang. engångsskatt tar det åratal innan man får pengarna tillbaka. Om ens då. Det finns ju en massa skatter utöver det som kallas inkomstskatt som också åste betalas och det är ju bara med inkomst skatterna kan betalas.

Så nu skriver du från ett tredje konto..

Du missar jobbskatteavdraget. Tar du hänsyn till jobbskatteavdraget så ser du att du måste tjäna mer än 60 k för att betala 20 k i skatt.
  • KillBill
    Åsiktscencureread skrev 2018-01-27 22:08:30 följande:

Skriver från olika konton eftersom FL har infört åsiktscencur. Massor av högerdebattörer har blivit bortplockade.

Det är bara kolla i skattetabell 30 så ser du att det räcker med 59401 kr i inkomst för att betala över 20000 i skatt.

Ang. engångsskatt tar det åratal innan man får pengarna tillbaka. Om ens då. Det finns ju en massa skatter utöver det som kallas inkomstskatt som också åste betalas och det är ju bara med inkomst skatterna kan betalas.

Gränsen går vid 59 628 kr och det är inte en medioker lön.
  • KillBill
    fl censur skrev 2018-01-28 01:26:04 följande:

fl-censuren tillåter enbart vänsteråsikter. De flesta högerdebattörer stängs av och deras inlägg tas bort. Forumet är uppenbart infiltrerat av extremvänstern.

Du har inte lyckats förklara varför vanligt folk med löner som avviker väldigt lite från snittet på orten ska betala 50-60% marginalskatt. DEt enda det leder till är kreativa lösningar för att slippa skatt.

Är det inte bättre att var och en fokuserar det man är bäst på. Då kan vi alla gemensamt jobba mot samma mål: Mer pengar till den enskilde och mer pengar till välfärden.

Om man inte är tillräckligt begåvad för att klara av att förhålla sig till Familjelivs enkla ordningsregler så har man inget på forumet att göra.

När det gäller marginalskatten så är det högst rimligt att de som har en inkomst på t.ex 60 000 ( ungefär dubbelt så mycket som en svensk medelinkomst) totalt sett betalar några procent mer i skatt (mer gör inte marginalskatten om du slår ut den på hela inkomsten).
  • KillBill
    Åke7811111 skrev 2018-01-28 09:50:04 följande:

Killbill; Varför varar du inte på mina frågor? Är mycket intresserad av hur en vänsteranhängare resonerar kring detta.

Om jag har en sjuk sambo som staten inte ger ett öre eftersom det är min uppgift att ta hand om henne. Är det då rimligt att vi ska behöva skatta mycket mer på "vår" bruttoinkomst än ett annat par där bägge jobbar och har samma bruttoinkomst?

Du pratar om att de som har hög lön ska "bidra lite mer" Varför ska jag och min sjuka sambo vara tvungna att "bidra mer" i nuvarande tillstånd än om vi bägge jobbade?

Nej jag tycker inte att det är rimligt att återinföra systemet med sambeskattning som visade sig vara en kvinnofälla, ett system som premierade civilstånd och ett system som motverkade arbetslinjen. 

i Sverige så beskattas vi utifrån våra inkomster och inte utifrån vem vi bor med och vi har systemet sjukpenning och systemet med socialtjänst som ska ge grundskydd åt alla vid sjukdom och obestånd. Dessa system står vad jag vet samtliga riksdagspartier bakom. 

Ett system där man kan få skatteavdrag för att man är sammanboende skulle troligtvis leda till att många väljer att registrera sig som sammanboende (trots att man kanske inte är detta). Vi ska inte införa skatteregler som är svåra att kontrollera och som därför uppmuntrar till fusk.

• KillBill
    Åke7811111111 skrev 2018-01-28 11:32:03 följande:

KillBill; Nu försöker du vrida frågeställningen så att den passar din agenda. Det handlar INTE om generell sambeskattning. Det handlar om att den ena i paret är SJUK och INTE har någon inkomst. Det hade varit OTROLIGT enkelt att via en snabb check via skstteverket och ett läkarintyg kontrollera detta oxh återbetala mellanskillnaden efter deklaration.

Alltså INTE någon sambeskattning för hela befolkningen utan ENBART där läkare.kan gå i god för att den ena är sjuk.

Varför tycker du att ett par där den ena är sjuk och inte kan jobba ska tvingas betala mer skatt än där bägge jobbar men har samma bruttoinkomst?

Så om Olle och Kalle delar på en lya och Kalle blir sjuk så ska Kalle få skatterabatt? Jag tycker att det låter som ett idiotiskt förslag. Jag tycker bara att man ska beskattas inifrån de egna inkomsterna. 

• KillBill
    KillBill skrev 2018-01-28 11:47:00 följande:

Så om Olle och Kalle delar på en lya och Kalle blir sjuk så ska Kalle få skatterabatt? Jag tycker att det låter som ett idiotiskt förslag. Jag tycker bara att man ska beskattas inifrån de egna inkomsterna. 

Sorry i mitt exemplet ovan så är det självklart Olle som får skatterabatten.

Svar på tråden Världens högsta marginalskatt