Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Världens högsta marginalskatt

man och nöjd skrev 2017-12-23 09:23:30 följande:
    Jag tycker det är fantastiskt att du kallar en lön på 58200 för en av de "allra största inkomsterna". Det är direkt löjligt. Vid en lön på 100000 kan man börja kalla sig högavlönad. 300000 är det många lite högre chefer som har. Men vid 58200 är man i bästa fall övre medelklass.

Det är bara ca 10 % av befolkningen som har en inkomst över 55 000 kronor och det kan knappast vara fel att kategorisera dem som de högst betalda.  Var tycker du att vi ska dra gränsen för de som tjänar mest? Ska gränsen dras vid den ynka procent som har de allra högsta lönerna?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-23 09:23:30 följande:
    För varje 100-lapp extra min vän drar in så går 60 kr i skatt. Här kan vi snacka om skattevägg. 20000 i välförtjänt bonus. Hurra! Får inte ens 8000 i fickan.

Kan du berätta hur har kommit fram till 60 % i marginalskatt? Om din vän bor i Stockholm så borde inte skatten enligt Ekonomifakta vara högre än 55 % och då bara på inkomster högre än 54 317 kr. Den sammanlagda skatten på en inkomst på 58 200 kronor stannar vid 37 %.

www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Rakna-ut-din-skatt/
  • KillBill
    KillBill skrev 2017-12-23 15:35:14 följande:

Kan du berätta hur har kommit fram till 60 % i marginalskatt? Om din vän bor i Stockholm så borde inte skatten enligt Ekonomifakta vara högre än 55 % och då bara på inkomster högre än 54 317 kr. Den sammanlagda skatten på en inkomst på 58 200 kronor stannar vid 37 %.

Glöm inte heller att din vän får ta del av jobbskatteavdraget. Den slutliga skatten stannar på 33,7% och  din vän får således behålla 66,3% av sin lön efter skatt!
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-23 17:36:14 följande:
    Min vän bor i en genomsnittskommun. D.v.s 32% kommunalskatt.

Du verkar inte ha koll på alla brytpunkter tyvärr.
    Det är du som inte är hemma på alla brytpunkter. Använd denna länk så kan du själv räkna fram skatten. 

Återkom med ett räkneexempel som visar att din vän betalat 60 % i marginalskatt om kommunalskatten är 32 % så kan vi fortsätta diskussionen.

• KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-23 17:30:03 följande:
    En mer intressant fråga är: Vid vilken lön kan man anses högavlönad?
    Eftersom bara 10% av sveriges befolkning tjänar mer än 55 000 i månaden så bör man kunna dra gränsen för en hög lön där någonstans. 
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-23 18:04:26 följande:

Tvivlar starkt på dina siffror,men om det stämmer betyder ju det med automatik att över 20% av de heltidsarbetande tjänar över 55000, men det tvivlar jag som sagt på.

Håller dock med om att gränsen för hög lön skulle kunna dras vid 55000. Där skulle man kunna ha första brytpunkten. Det vore iallafall ett fall framåt.

Hur kommer du fram till att 20% av befolkningen tjänar över 55 000? Faktum är att jag drog till lite grann. I själva verket är det färre än 10% som tjänar mer än 55 000 kronor i månaden.

Är vi överens om att din vän är högavlönad nu? Tidigare ifrågasatte du detta.
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-23 18:39:33 följande:

Va? Jag har inte skrivit att 20% av befolkningen tjänar över 55000. Jag utgick från din siffra på 10% och applicerade den på löntagare. C:a hälften av befolkningen jobbar. Ok?

Du skrev att min vän tillhör de med "allra högst inkomst". Är vi överens om att så inte är fallet?

Men visst, om medellönen är 33k kan jag hålla med om att 58k kan börja anses högavlönat. Frågan är om du tänker fortsätta hävda att 38k är högavlönat.

Färre än 10% av löntagarna har en lön som ör högre än 55 000 kronor i månaden..
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2018-01-01 17:56:22 följande:

Klart jag har koll på hela bilden. Vad gäller de som tjänar mindre har jag inga stora invändningar. Min kritik gäller främst de höga marginalskatterna på relativt låga inkomster.

De flesta av de som betalat marginalskatt tjänar kring brytpunkten och då utgör den statliga skatten/marginalskatten bara någon procent i extra skatt (i förhållande till hela inkomsten). Tjänar man exempelvis 40 000 kr i månad så handlar det bara om ca 340 kr i extra skatt. Det ör högst rimligt stt de med högre inkomster får beta några procent extra i skatt.
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2018-01-01 18:23:11 följande:

Du har alltså inte ett enda argument för att ha så hög marginalskatt vid så låg inkomst?

Jag håller med om att det är rimligt att de med högre inkomst betalar några procent extra i skatt på denna del. För mig leder det till ett gräns nånstnas mellan 60-80k. 20% är okej. Men de övre stegen som idag ligger på 50k och 55k måste bort. Hälften kvar var en viktig princip i skattereformen 1990 och den borde vi hålla fst vid.

38 300 kronor är ingen låg inkomst. Sveriges alla medelinkomsttagare skulle vara glada om de tjänade 38 300 kr. Dessutom är inte den statliga skatten särskilt hög om man ställer den i relation till hela inkomsten. Tjänar du exempelvis 40 000 kr i månaden så utgör den statliga skatten/marginalskatten bara 0,85% av inkomsten.
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2018-01-01 19:29:54 följande:
    Det är en låg inkomst i kontexten av 50% marginalskatt. Slarvigt uttryckt av mig kanske. Håller du med om att det absolut inte är någon hög inkomst?

Marginalskatten är 50% redan vid en inkomst på 38200.
    Om du tjänar 38 200 så är utgör den statliga skatten/marginalskatten 105 kr eller 0,27% av inkomsten på 38 200 kronor. Jag tycker att argumenten mot marginalskatt  är exempel på I lands problem. 
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt