Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Världens högsta marginalskatt

jantelever112 skrev 2018-02-03 16:24:32 följande:

kill bill; Du ljuger som en häst travar. Du hittar på en massa "fakta" helt utan underlag för att det passar din argumentation.

Sedan tidigt 1990-tal har klyftorna vuxit mer i Sverige än i NÅGOT ANNAT västland. Den stora bakomliggande orsaken är låg skatt på kapital. De höga marginalskatterna på lönearbete gör det omöjligt för de underifrpn att komma ikapp.

www.svt.se/nyheter/vetenskap/sverige-snabbast-pa-att-oka-ekonomiska-klyftor

Det är inte jag som säger att Sverige är världsbäst på att motverka inkomstklyftor det är Oxfam. Skillnaden i resultat kanske beror på att din källa är från 2014 (nästan 4 år gammal länk) medan min källa är från 2017? Är det inte bättre att vi diskuterar aktuella uppgifter?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    KillBill skrev 2018-02-03 16:47:07 följande:

Det är inte jag som säger att Sverige är världsbäst på att motverka inkomstklyftor det är Oxfam. Skillnaden i resultat kanske beror på att din källa är från 2014 (nästan 4 år gammal länk) medan min källa är från 2017? Är det inte bättre att vi diskuterar aktuella uppgifter?

Det var alliansen som avskaffade förmögenhetsskatten och fastighetsskatten, två politiska beslut som spädde på inkomstklyftorna i det svenska samhället. Socialdemokraternas beslut att slopa arvsskatten ledde också till ökade inkomstklyftor. 

Nationalekonomen Harry Flam menar att man skulle kunna införa arvs och fastighetsskatt igen för att på så sätt minska inkomstklyftorna och Nationalekonomen Lars Calmfors menar att man kan öka kapital- och reavinstskatten för att minska inkomstklyftorna men det är ju åtgärder som SD och Alliansen är emot så det är svårt att göra något åt inkomstklyftorna med rådande parlamentariska situation.

Om moderaterna med stöd av SD kommer till makten så kommer inkomstklyftorna att öka ännu mer då moderaterna går till val på sänkta bidrag till sjuka och arbetslösa.  

• KillBill
    eldvcnen skrev 2018-02-04 01:07:40 följande:

Återigen,

37% av de heltidsarbetande betalar statlig inkomstskatt.

På min arbetsplats tjänar assistenterna c:a 38000 inklusive förmåer. Anser KillBill att assitenter/sekreterare på är höginkomsttagare?

Man betalar inte statlig skatt på inkomster på 38 000 kr.

Ca 25% av Sveriges löntagare betalar statlig skatt.
  • KillBill
    eldvcnen skrev 2018-02-04 01:10:04 följande:

"Varför är SD och Alliansen emot att öka skatten på utdelningar och kapitalvinster från 20 % till 25 % för exempelvis managementkonsulter med timlöner på tusentals kronor?"

Alliansen är inte emot någonting. De har lagt sig platt och vänsterröran får igenom vilken budget de vill. Kan du ingenting killbill?

Menar du att det bara är SD som kämpar för att t.ex välbärgade konsultet, mäklare och andra egenföretagare ska få behålla de fördelaktiga 3:12 reglerna som möjliggör lägre beskattning än vanliga löntagare?

Varför vill SD att egenföretagare ska beskattas så mycket lägre än vanliga löntagare såsom verkstadsarbetare, ingenjörer poliser, sjuksköterskor osv?
  • KillBill
    johan771 skrev 2018-02-04 08:52:59 följande:

Kill bill; Du ljög. Klyftorna har sedan tidigt 90tal ökat mest i Sverige i hela oecd. Du sa att de ökat minst..

www.svt.se/nyheter/ekonomi/oecd-svensk-ekonomi-stark-men-klyftorna-okar

Jag ljuger inte. Det beror på vilket tidspespektiv man använder. Ska vi jämföra med 80- talet så har kanske klyftorna ökat mest inom OECD medan om du tittar på de senaste 5 åren så får du ett annat resultat.  Denna artikel i från ifjol.

www.svt.se/nyheter/ekonomi/sverige-bast-i-varlden-mot-inkomstklyftor

• KillBill
    johan771 skrev 2018-02-04 09:17:49 följande:

Killbill: Den stora anledningen till att klyftorna ökat har att göra med bolagsskatten vilket presenteras i tidigsre länk. Innan 1990 var bolagsskatten 52% vilken S minskade till 28%. Det var där det började och tillät överklassen få ett försprång som var ointagligt för den lönearbetande medelklassen som hade mycket högre maeginalskatter.

S hade sedan 3 raka mandatperioder med egen majortiet där de kunde fixat detta men de höjde också marginalskatten ytterligare med värnskatten. När S införde den skrev man tom i lagtexten att den var tillfällig och skulle slopas inom 3 år. Där blåste man väljarna så det sjöng om det.

Andra skatter slm arvsskatten och fastighetsskatten mfl har visserligen bidragit till utvecklingen men bolagsskatten och marginalskatten är dr absolut stora bovarna och det är S förtjänst!

Trots att inkomstklyftorna har ökat så ligger Sverige i topp internationellt sett när det gäller att ha små inkomstklyftor i samhället. En fråga, vad tycker du själv om inkomstklyftorna i samhället?

Den rödgröna regeringen har tagit bort den bortre parentesen i sjukförsäkringen, det har resulterat i att sjuka har fått bättre ekonomi ? vilket får antas minska inkomstklyftorna i samhället. Moderaterna säger sig vilja återinföra den bortre parentesen i sjukförsäkringen om de kommer till makten, vad tycker du om det?

Den rödgröna regeringen har minskat den s.k. pensionärskatten som infördes av alliansen och som gjorde att Sveriges pensionärer betalade en högre skatt än löntagare och detta har bidragit till högre inkomster bland Sveriges pensionärer vilket får antas minska inkomstklyftorna i samhället. Vad tycker du om att alliansen politik resulterade i att pensionärer betalade högre skatt än löntagare?

Den rödgröna regeringen vill göra justeringar i 3:12 reglerna så att ensamföretagare får högre skatt på utdelningar och kapitalvinster vilket får antas minska inkomstklyftorna i samhället. SD och Alliansen är emot detta, vad tycker du om det?

Alliansen föreslår lönesänkningar för personer utan gymnasiebetyg och för nyanlända. SD säger sig kunna stödja ett sådant förslag så det lär bli verklighet om alliansen lägger ett sådant förslag i riksdagen. Ded rödgröna regeringen är starkt emot lönesänkningar därför att ett sådant förslag kommer att hålla nere lönerna för de som har de lägsta lönerna i samhället och vilket leder till ökade inkomstklyftor i samhället. Vad tycker du om Alliansen och SD som kan tänka sig att sänka löner på svensk arbetsmarknad och därigenom öka inkomstklyftorna?
  • KillBill
    johan7711 skrev 2018-02-04 09:59:59 följande:

kill bill; Du ljög och nu försöker du ljuga ännu mer för att rädda ansiktet. Inlägget DU svarade på handlade om hur klyftorna ökat under 94-06 ubser sossarnas maktperiod. Du hävdade att de minskat minst i västvärlden. Inte med ett enda ord sa du att du hävdade någon annan tidsperiod en den diskussionen handlade om i inlägget du besvarade. Du hittar på det i efterhand för att rädda ansiktet. Mer lögn för att upprätthålla tidigare lögn.

Läser du inte mina inlägg. Sverige har internationellt sett mycket låga inkomstklyfter (bland de lägsta i världen) och har i nutid blivit prisat för arbetet med att minska inkomstklyftorna.

Du kan inte neka till att regerignens politik leder till minskade klyftor och att alliansens/SDs politik skulle leda till ökade inkomstklyftor. Varför det är så är tydligt om du läser mitt förra inlägg.
  • KillBill
    johan7711 skrev 2018-02-04 10:44:43 följande:

Det spelar ingen roll för sakfrågan jur mycket Sverige gör för att utjämna klyftor eftersom klyftorna ökat mest i Sverige i hela västvärlden sedan 1990 och den trenden består. Nu har du korrigerat din lögn lite och säger att klyftorna "ökat" istället för fakta vilket är att de ökat mest i västvärlden sedan 1990 och FORTSÄTTER göra det TROTS de saker du refererar till.

De åtgärder du refererar till är småpotatis, rn piss i havet jämfört mef skilmnaden bolagsskatt kontra skstt på atbete. Antalet företag ökar hela tiden kraftigt i Sverige och fn stor bidragande orsak är att folk utför samma arbete mot faktura i sina bolag istället för att vara anställda. Varannan programledare (utanför SVT), komiker, controllers, hantverkare och övriga konsulter mfl ser till att starta bolag och enbart ta ut lön under brytgränsen för statlig skatt. Sedan startar de bolag och tar utdelning vilket är 1. Katastrofalt för välfärden som ubdgår massor av skatt och arbgiv avgifter och sociala avg. 2. Ökar klyftorna kraftigt mot de hårt beskattadd lönearbetarna.

S var de som slopade bolagsskatten 1990 och drev upp beskattningen av lönearbete. Alliansen skulle i princip inte, ens om de ville, kunna göra något som ökar klyftorna mer än detta.

Sverige är alltså ett av de länder i världen som har MINST inkomstklyftor och självklart så har det betydelse om man driver en politik för att minska inkomstklyftorna (som socialdemokraterna gör) eller om man driver en politik för att öka inkomstklyftorna (som alliansen och SD gör)

Vad menar du med påståendet att socialdemokraterna har drivit upp skatten för lönearbete? Marginalskatterna (den statliga skatten) har sjunkit kraftigt sedan 80-talet både under borgerliga och socialdemokratiska regeringar och om Svenska kommuner relativt sett har höjt kommunalskatten så är det beslut av olika kommuner och inte av regeringen. Ser man till skattetrycket så har detta sjunkit i Sverige sedan 90-talet medan skattetrycket har ökat inom OECD.

• KillBill
    johan7711 skrev 2018-02-04 10:46:07 följande:

Nu skriver jag inte mer till dig förrän du erkänner att du ljög. Alla som följer tråden och läser inläggen ser klart och tydligt att det är fakta. Eftersom du verkar oförmögen att erkänna när du ljugit tscksr jag för mig.

Jag har redovisat min källa. Sverige prisades i fjol för att vara det land i världen som gör mest för att motverka inkomstskillnader.  Att Oxfam och du kommer fram till olika resultat beror nog på olika tidsperspektiv, du jämför med 80-talet (då Sverige hade högst skattetryck i världen) och Oxfam tittar på utvecklingen i närtid. 

Det vore klädsamt av dig om du vill svara på mina frågor om vad du tycker om att alliansens politik resulterade i att fattiga pensionärer fick betala en högre skatt än löntagare, att alliansens politik ledde till att sjuka människor blev utförsäkrade och fick leva på socialbidrag, att alliansen är emot att justera 3:12 reglerna som skulle göra att exempelvis egenföretagare med höga inkomster kan komma undan en stor del av den skatt som vanliga löntagare får betala och att alliansen och SD vill sänka lönen för de som har de allra lägsta lönerna i samhället. 

• KillBill
    dåren104 skrev 2018-02-04 11:51:56 följande:

Vän av ordning frågar sig varför minimala ikomstskillnader skulle vara "bäst"???

Är det Sovjet eller Nordkorea som är ert drömsamhälle?

I min bok är det naturligt att den som utvecklar t.ex ett nytt mobiltelefonssystem tjänar klart mer än en busschaufför.

Debatten om lägre ingångslöner för enkla jobb är intressant. Dels tycker jag att den som arbetar heltid ska kunna leva drägligt på sin lön. Därav är jag emot sänkningar. Samtidigt har våra politiker satt oss i ett ruttet läge. Nånting måste vi göra för alla som inte kvalar in på svensk arbetsmarknad.

Jag tror dock mer på att staten får subventionera dessa löner, än att sänka dem.

Diskussionen handlar om klyftan mellan de allra rikaste och de allra fattigaste, inte om att det ska finnas skillnader mellan olika jobb sett till utbildningsnivå, komplexitet etc. 

Kul att du föredrar regeringens lönepolitik före alliansen och SDs politik där staten ska gå in och sänka löner på arbetsmarknaden.

Svar på tråden Världens högsta marginalskatt