man och nöjd skrev 2017-12-21 17:03:58 följande:
Eftersom tråden handlar om marginalskatt så är det just marginalskatten som är det intressanta här. Du får gärna tycka andra saker är mer intressanta, men det är relativt ovidkommande i denna tråd.
Dessutom har du fel. Den som tjänar 40000 betalar ju mer kommunalskatt, landstingsskatt och begravningsavgift än den som tjänar 33000. Detta blir ju extra uppenbart när du beräknar skillnaden i kronor.
Jag har tidigare sagt att 340 kr extraskatt för de som tjänar över 40000 är helt okej för mig. Så detta argument är numera dött.
Det jag kritiserar är den skyhöga marginalskatten på så låga inkomster som 40k.
Kan du ge ett exempel på någon plats i Sverige där man tillämpar progressiv kommunal- och landstingskatt d.v.s. en plats i Sverige där skatteprocenten varierar beroende storleken på löntagarens inkomst (som du ser av mitt inlägg så skriver jag om procentuell skatt)?
Jag ser att du är okey med att den som tjänar 40 000 kronor betalar 340 kronor i statlig skatt, en skatt som medelinkomsttagaren som bara tjänar 33 000 kronor slipper betala men senare menar du att denna skatt skulle vara skyhög. Tror du verkligen att den som tjänar 40 000 kronor i månaden upplever den statliga skatten på 340 kronor som skyhög? Själv tror jag att den som tjänar 40 000 kronor i månaden anser att den statliga skatten är marginell.