Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Världens högsta marginalskatt

man och nöjd skrev 2018-01-01 22:12:57 följande:
    Eftersom vi är ett i-land är det inte så konstigt att vi diskuterar i-landproblem.

Du har fortfarande inte kommit med nåt vettigt argument för att 1,2 miljoner löntagare ska drabbas av 50% marginalskatt.

Igår pratade jag med en företagare som ville ge sina anställda nån form av bonus. Hon tycker det är hopplöst svårt eftersom marginalskatteeffekten gör att de anställda bara får 3900 kr kvar av en bonus på 10000. Arbetsgivarens kostnad blir 13300 för att den anställde ska få 3900.

Företagaren själv sitter dock i guldsits och kan plocka ut utdelning på aktierna istället för lön. Då blir skatten 30% istället för 60%.

Den progressiva skattekurvan som vänstern är så stolt över drabbar enbart den övre medelsklass som vi borde satsa på istället för att trycka ner. Då skulle vi kunna få fler och bättre företag.

Jag tycker att det är bra i Sverige. Vi är ett av världens mest ekonomiskt jämställda länder, vi är ett av de länder i världen som har bäst sociala skyddsnät och Sverige ligger i topp när det gäller förutsättningar för företagande.  

www.di.se/nyheter/sverige-toppar-forbes-naringslivsindex/

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2018-01-01 22:48:30 följande:

Företagaren jag pratade med häromdagen tjänar flera miljoner om året. Och betalar 30% skatt. Hennes medarbetare tjänar typ 55k och betalar alltså 61% skatt på sin bonus.

Och detta kallar du ekonomiskt jämställt. Vet inte om man skall skratta eller gråta.

Ja relativ andra länder så är vi ekonomiskt jämställda i Sverige! Det är väl bra!
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2018-01-01 23:25:19 följande:

Du har verkligen inte mycket till argument. Du bara tycker det är bra som det är, men saknar helt argument till varför världen högsta marginalskatt skulle vara bra.

De svenska skatterna (inkl statlig skatt) bidrar till att Sverige har råd med en bra välfärd och ett bra socialt skyddsnät för landets medborgare.
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2018-01-02 09:53:29 följande:

Åter till marginalskatten.

I Stockholm betalar genomsnittstjänstemannen 50% marginalskatt. Varför är det så viktigt för vänstern att trycka ner den del av medelklassen som vill upp?

Man är givetvis livrädda för att folk ska kunna ta makten över sina egna liv. Här har man äve de rika med sig. De rika vill ju inte att fler ska komma upp sig, för då får de konkurrens.

Varför begränsar du dig till tjänstemän som är de som ha de högsta inkomsterna?

En medelinkomsttagare i Stockholm tjänar en bra bit under gränsen för marginalskatt som går vid 452 000 kronor.

• KillBill
    mr babelino skrev 2018-01-05 17:47:22 följande:

Håller med trådstartaren. 50% marginalskatt var tänkt för höginkomsttagare när skattereformen utformades.

Medelinkomsttagare betalar inte marginalskatt idag heller.
  • KillBill
    mr babelino skrev 2018-01-05 19:22:30 följande:

Vilken standardavvikelse har du applicerat?

Jag refererar till olika uppgifter om medellönen på svensk arbetsmarknad. Uppgifterna brukar pendla mellan 32 och 33 tusen om man räknar upp lönen till nuvarande nivå (vissa uppgifter kan vara 1 eller 2 år gamla). Medianlönen är något lägre. Eftersom gränsen för statlig skatt/marginalskatt ligger över 38 000 kr i månaden dvs drygt 5000 kr över både medellön och medianlön så kan kan det väl inte råda någon tvekan om att en medelinkomsttagare i Sverige inte betalar statlig skatt/marginalskatt.
  • KillBill
    mr babelino skrev 2018-01-05 23:03:40 följande:

Frågan var vilken standardavvikelse du använder för att avgöra vilka som är medelinkomsttagare.

När man talar om låginkomsttagare brukar man avse folk som tjänar mycket mindre än 33000. Och ska man tala om höginkomsttagare så tjänar de mycket mer än 33000. Är du med?

Det är inte jag som har avgjort vem som är medelinkomsttagare. Uppgiften kommer bl.a. från SCB. Vad SCB gör för statistiska överväganden känner jag inte till men SCB ansvarar för Sveriges offentlig statistik och den bör man kunna lita på.
  • KillBill
    mr babelino skrev 2018-01-05 23:03:40 följande:

Frågan var vilken standardavvikelse du använder för att avgöra vilka som är medelinkomsttagare.

När man talar om låginkomsttagare brukar man avse folk som tjänar mycket mindre än 33000. Och ska man tala om höginkomsttagare så tjänar de mycket mer än 33000. Är du med?

Jag uttalar mig alltså inte om vem som är låg eller höginkomsttagare när jag uppger medelinkomsten. Medelinkomsten är den genomsnittliga i konsten.
  • KillBill
    mr babelino skrev 2018-01-07 14:57:01 följande:
    Magdalena förlorar även arbetsgivaravgiften på några 1000-lappar. Dessutom tillkommer förlusten hon gör på att du ch din granne hjälper varann.

Statens skatteintäkter är större än någonsin och därför har Sverige under den rödgröna regeringen betalat tillbaka på statsskulden Det tycker jag är bra. Det var mycket oansvarigt av den förra regeringen (alliansen) att finansiera skattesänkningar genom att öka statsskulden. 

• KillBill
    ms babelino skrev 2018-01-07 18:05:58 följande:

Känner du till begreppen hög och lågkonjunktur? Kan du acceptera att skatteintäkter stiger i högkonjunktur?

Jag anser att Alliansen lagt grunden till de budgetöverskott vi idag ser. Jag anser att båda regeringarna gjort stora misstag som gör att välfärden degenererat.

Vänsterregeringen tycker det är bättre att amortera än att satsa på skolan. Det säger en hel del. Man har gett upp.

Några saker är bra att kunna till. Sveriges utveckling har varit väsentligt mycket bättre än i omvärlden under perioden 2015-2017. Dessutom så har regering vidtagit en mängd åtgärder för att kunna betala på stadsskulden. Bl.a så tog regeringen bort ungdomsrabatten på arbetsgivaravgifterna som kostade staten 18 miljarder miljarder kronor per år men som skapade ytterst få arbetstillfällen. Samtidigt som regeringen har betalat av på statsskulden så har regeringen tillfört pengar till vård, skola och omsorg så det du påstår stämmer inte.
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt