• maria1992

Väntan på graviditet

Hej, 

Jag är 23 år gammal och planerar att skaffa barn.
    Jag hade ägglossning 1-2 december och hade en galen smärta (vilket jag alltid har under ägglossning). Jag fick positivt ägglossningstest torsdag och fredag och vi har legat ons, tors, fre, lörd. 

Idag har jag så ont i ryggslutet och molnvärk och extremt uppblåst. 
    Jag har hört att det är 30-40% chans att få barn på första försöket i min ålder om man träffar ägglossning, vilket vi har gjort på dagen! 

Vad tror ni? Hur stor chans är det? 

• Svar på tråden Väntan på graviditet
  • MammaTillAdrian

Hej! Jag är 26 år och är på tredje försöket på mitt å sambons första gemensamma barn.

Fick fullt utslag på ÄL-Stickan idag så äl borde vara imorgon. Har sex varje dag runt äl.

Det du har hört angående chanserna att bli gravid stämmer. Hoppas det går vägen:)

• EpicNurse

Du har ju redan svarat på din egen fråga?

Det är ju större sannolikhet att inte bli gravid när man träffar ägglossning, än att bli det. Så försök att inte ställa in dig på att du är gravid bara för att ni träffade ägglossning för då blir man ännu mer besviken om man inte blev gravid.

Den sammanställda statistiken säger att det är 25% chans att bli gravid varje ägglossning, och att Snittiden för att bli gravid är 7 månader. Så ta sikte på det istället för att bli helt manisk om att det ska gå på första försöket.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • maria1992

Ja, vad jag har läst och hört är det 25% chans på första försöket om man är över 25 år, vilket jag inte är. 35-40% chans när man är upp till 25 år. 

Okej, vadå, så man ska inte ligga varje dag runt äl? Det sa min barnmorska till mig att jag skulle göra för att maximera chanserna. 

Och nej, jag ställer absolut inte in mig på att jag är gravid men jag har samma symptom nu som jag har precis innan mens normalt. Dvs. molnvärk och ont i ryggen.

• maria1992
    MammaTillAdrian skrev 2017-12-04 10:19:09 följande:

Hej! Jag är 26 år och är på tredje försöket på mitt å sambons första gemensamma barn.

Fick fullt utslag på ÄL-Stickan idag så äl borde vara imorgon. Har sex varje dag runt äl.

Det du har hört angående chanserna att bli gravid stämmer. Hoppas det går vägen:)

Spännande!! Ja, precis. Jag hade som sagt fullt utslag på äl-stickan torsdag och fredag så tror det var ägglossning fredag/lördag. Hoppas hoppas. 

Har du ont under din ägglossning också? 
  • EpicNurse
    maria1992 skrev 2017-12-04 10:30:29 följande:

Ja, vad jag har läst och hört är det 25% chans på första försöket om man är över 25 år, vilket jag inte är. 35-40% chans när man är upp till 25 år. 

Okej, vadå, så man ska inte ligga varje dag runt äl? Det sa min barnmorska till mig att jag skulle göra för att maximera chanserna. 

Och nej, jag ställer absolut inte in mig på att jag är gravid men jag har samma symptom nu som jag har precis innan mens normalt. Dvs. molnvärk och ont i ryggen.

Jo det ?ska? man? :)

Menar bara att för ens psykiska mående så bör man inte snöa in alldeles för mycket på att man nog lyckades för då blir det en så sjukt hård smäll om man inte blev gravid.

Jag var 23 när jag blev gravid första gången, på första försöket och fick supertidigt missfall. Sen tog det ett halvår innan det gick igen. Andra barnet blev jag gravid direkt igen och då var jag 25.
  • maria1992
    EpicNurse skrev 2017-12-04 10:35:05 följande:
    Jo det ?ska? man? :)

Menar bara att för ens psykiska mående så bör man inte snöa in alldeles för mycket på att man nog lyckades för då blir det en så sjukt hård smäll om man inte blev gravid.

Jag var 23 när jag blev gravid första gången, på första försöket och fick supertidigt missfall. Sen tog det ett halvår innan det gick igen. Andra barnet blev jag gravid direkt igen och då var jag 25.
    Nej jag förstår helt! Det är lätt att man tänker att de ska gå direkt kanske, men jag gör faktiskt inte det. Sen ligger ju vi 5 ggr i veckan oavsett om vi ska bli gravida eller inte så på det viset tänker jag inte mer på det. 
    Men visst, helt sant att man ska försöka tänka bort det. Dock lättare sagt än gjort tyvärr. 

Ja, det är ju det som är tråkigt. Vilken vecka var missfallet på? :/ 
  • EpicNurse
    maria1992 skrev 2017-12-04 10:40:52 följande:

Nej jag förstår helt! Det är lätt att man tänker att de ska gå direkt kanske, men jag gör faktiskt inte det. Sen ligger ju vi 5 ggr i veckan oavsett om vi ska bli gravida eller inte så på det viset tänker jag inte mer på det. 

Men visst, helt sant att man ska försöka tänka bort det. Dock lättare sagt än gjort tyvärr. 

Ja, det är ju det som är tråkigt. Vilken vecka var missfallet på? :/ 

Nä det är helt omöjligt men man kan försöka haha

Det var bara i vecka 5..
  • MammaTillAdrian
    maria1992 skrev 2017-12-04 10:32:44 följande:

Spännande!! Ja, precis. Jag hade som sagt fullt utslag på äl-stickan torsdag och fredag så tror det var ägglossning fredag/lördag. Hoppas hoppas. 

Har du ont under din ägglossning också? 

Ja, jag känner av äl några dagar innan, speciellt märker jag av äl-sekret. Just vid äl kan jag ha lite ont i brösten och det drar/spänner långt ner i magen, men det är bara vissa månader som jag får riktig "mensvärk" runt den tiden. Tycker de är väldigt praktiskt att testa då symptomen skiljer sig såpass mycket åt från månad till månad. Tycker dessutom jag känner mig typ gravid varenda månad, men det är nog bara alla andra hormoner som spökar. ????
  • maria1992
    EpicNurse skrev 2017-12-04 10:55:20 följande:
    Nä det är helt omöjligt men man kan försöka haha

Det var bara i vecka 5..
    Tråkigt oavsett. Och det var första försöket? 
    Tar det möjligtvis längre tid när man fått ett missfall?
  • EpicNurse
    maria1992 skrev 2017-12-04 11:00:24 följande:

Tråkigt oavsett. Och det var första försöket? 

Tar det möjligtvis längre tid när man fått ett missfall?

Ja precis.

Nej jag tycker snarare det går snabbare när man en gång varit gravid. Tex många som fått ivf-hjälp eller försökt i typ ett år med första barnet blir gravida på egenhand och snabbare andra gången!
Svar på tråden Väntan på graviditet