• maria1992

Väntan på graviditet

Hej, 

Jag är 23 år gammal och planerar att skaffa barn.
    Jag hade ägglossning 1-2 december och hade en galen smärta (vilket jag alltid har under ägglossning). Jag fick positivt ägglossningstest torsdag och fredag och vi har legat ons, tors, fre, lörd. 

Idag har jag så ont i ryggslutet och molnvärk och extremt uppblåst. 
    Jag har hört att det är 30-40% chans att få barn på första försöket i min ålder om man träffar ägglossning, vilket vi har gjort på dagen! 

Vad tror ni? Hur stor chans är det? 

• Svar på tråden Väntan på graviditet
  • maria1992
    MammaTillAdrian skrev 2017-12-04 10:59:56 följande:
    Ja, jag känner av äl några dagar innan, speciellt märker jag av äl-sekret. Just vid äl kan jag ha lite ont i brösten och det drar/spänner långt ner i magen, men det är bara vissa månader som jag får riktig "mensvärk" runt den tiden. Tycker de är väldigt praktiskt att testa då symptomen skiljer sig såpass mycket åt från månad till månad. Tycker dessutom jag känner mig typ gravid varenda månad, men det är nog bara alla andra hormoner som spökar. ????
    Det är som du säger.. Man inbillar sig ju också... Men äl-testen är faktiskt bra! Nu har vi ju legat under hela den tiden och gjort "allt vi kunnat" för att det ska gå, så går det inte så går det inte liksom.

Jag får sjuukt ont vid ägglossning dessvärre. Sticker långt ner i magen men nu har det gått över till molnvärk som man får precis innan mens. Även ryggont... 

Det är nog som du säger, hormonerna.. 
  • maria1992
    EpicNurse skrev 2017-12-04 11:09:38 följande:
    Ja precis.

Nej jag tycker snarare det går snabbare när man en gång varit gravid. Tex många som fått ivf-hjälp eller försökt i typ ett år med första barnet blir gravida på egenhand och snabbare andra gången!
    Aha!! Märkligt... 

Är du på ditt andra barn nu?
  • EpicNurse
    maria1992 skrev 2017-12-04 11:24:47 följande:

Aha!! Märkligt... 

Är du på ditt andra barn nu?

Nej han är ute haha
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Junirosen
    maria1992 skrev 2017-12-04 10:00:55 följande:

Hej, 

Jag är 23 år gammal och planerar att skaffa barn.

Jag hade ägglossning 1-2 december och hade en galen smärta (vilket jag alltid har under ägglossning). Jag fick positivt ägglossningstest torsdag och fredag och vi har legat ons, tors, fre, lörd. 

Idag har jag så ont i ryggslutet och molnvärk och extremt uppblåst. 

Jag har hört att det är 30-40% chans att få barn på första försöket i min ålder om man träffar ägglossning, vilket vi har gjort på dagen! 

Vad tror ni? Hur stor chans är det? 

Hej Maria :)

Kände att jag blev tvungen att skriva trots att jag kanske inte besvarar din fråga men vi ligger så precis lika i cykeln. Hade också positivt på ägglossningstest i torsdag och Natural Cycles satte ut min ägglossning den 2/12. Det är vårt första försök också. Har också alltid ägglossningssmärtor varje gång jag har ägglossning. Bara för att man tänker på det nu efter ägglossning så kanske smärtorna på något sätt håller i sig men har idag haft mycket molvärk i magen. Jag försöker att inte försöka tänka på det eller börja räkna ner dagarna men oavsett att man försöker göra allt för att tänka på annat så hamnar tankarna lätt tillbaka på det.

När har du beräknat Bim?
  • maria1992
    Junirosen skrev 2017-12-04 14:07:09 följande:
    Hej Maria :)

Kände att jag blev tvungen att skriva trots att jag kanske inte besvarar din fråga men vi ligger så precis lika i cykeln. Hade också positivt på ägglossningstest i torsdag och Natural Cycles satte ut min ägglossning den 2/12. Det är vårt första försök också. Har också alltid ägglossningssmärtor varje gång jag har ägglossning. Bara för att man tänker på det nu efter ägglossning så kanske smärtorna på något sätt håller i sig men har idag haft mycket molvärk i magen. Jag försöker att inte försöka tänka på det eller börja räkna ner dagarna men oavsett att man försöker göra allt för att tänka på annat så hamnar tankarna lätt tillbaka på det.

När har du beräknat Bim?
    Hej! 

Vad roligt du skrev. Precis nu har jag fått stickningar i äggstockarna. Och är helt uppblåst.. Phu.. Använder också Natual Cycles och jag fick positivt utslag på ägglossningstestet 30 nov och 1 dec. Dagen efter var de inget sträck längre. 
    Så antar jag hade ägglossning 1:e eller 2:e. 
    Jag har BIM 17/12. När har du?? 

Jag håller med.. Jag gör allt jag kan för att inte tänka på de men i och med jag har ont och känner magen är det svårt. Har du några symptom redan?
  • Junirosen
    maria1992 skrev 2017-12-04 15:24:29 följande:
    Hej! 

Vad roligt du skrev. Precis nu har jag fått stickningar i äggstockarna. Och är helt uppblåst.. Phu.. Använder också Natual Cycles och jag fick positivt utslag på ägglossningstestet 30 nov och 1 dec. Dagen efter var de inget sträck längre. 
    Så antar jag hade ägglossning 1:e eller 2:e. 
    Jag har BIM 17/12. När har du?? 

Jag håller med.. Jag gör allt jag kan för att inte tänka på de men i och med jag har ont och känner magen är det svårt. Har du några symptom redan?
    Vad kul då har vi Bim samma dag, har också den 17/12. Då hade du säkert din ägglossning den 1 eller 2. Har inte natural cycles satt ut den? Jag har också haft som molvärk och stickningar under dagen och då blir det som du säger svårt att inte tänka på det. Dock så känns det ju som att det är alldeles för tidigt att ens kunna känna av något så för mig tror jag mer det handlar om att det kanske är nå känningar efter jag har haft ägglossning. 

Känns som en evighet till den 17e... 
  • maria1992
    Junirosen skrev 2017-12-04 15:34:21 följande:
    Vad kul då har vi Bim samma dag, har också den 17/12. Då hade du säkert din ägglossning den 1 eller 2. Har inte natural cycles satt ut den? Jag har också haft som molvärk och stickningar under dagen och då blir det som du säger svårt att inte tänka på det. Dock så känns det ju som att det är alldeles för tidigt att ens kunna känna av något så för mig tror jag mer det handlar om att det kanske är nå känningar efter jag har haft ägglossning. 

Känns som en evighet till den 17e... 
    Är det sant?? Vi borde följa varandra. Alltså jag kommer varan tvungen att testa innan den 17:e.... Det är helt omöjligt att jag kommer klara av att inte testa. 
    Ja, fast hade jag äl den 1:e kan jag ju få stickningar idag. Eller? För tidigt? Jag vet inte, något känns annorlunda i alla fall. 

Jo, men jag är inte så aktiv med termometern då jag vaknar olika varje dag.... 
  • Mittiprick
    maria1992 skrev 2017-12-04 15:51:35 följande:

Är det sant?? Vi borde följa varandra. Alltså jag kommer varan tvungen att testa innan den 17:e.... Det är helt omöjligt att jag kommer klara av att inte testa. 

Ja, fast hade jag äl den 1:e kan jag ju få stickningar idag. Eller? För tidigt? Jag vet inte, något känns annorlunda i alla fall. 

Ett befruktat ägg kan fästa absolut tidigast 5 dagar efter ägglossningen, men det sker oftast 7 dagar efter. Så innan dess kan kan man inte känna av en eventuell graviditet.
  • Junirosen
    maria1992 skrev 2017-12-04 15:51:35 följande:

Ja men absolut! Det får vi göra :)  Haha jaa den 17e känns väldigt långt borta. Får se om jag orkar hålla mig ...

Jag tror det kan vara hjärnspöken som ger en diverse symtom. Men om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte. Jag vet dock att min kropp är väldigt känslig med att reagera med symtom om jag går runt och tror att det ev kan vara något. Tycker typ det känns jobbigt att känna efter på symtom också för då skulle besvikelsen bara bli större om det inte är något. Man får helt enkelt ta en dag i taget och hoppas på det bästa :) 

Jaha okej, nää då blir det ju svårt för dom att pricka in precis. 

Har du och din kille varit tillsammans länge? 
  • maria1992
    Junirosen skrev 2017-12-04 18:39:24 följande:
    Ja men absolut! Det får vi göra :)  Haha jaa den 17e känns väldigt långt borta. Får se om jag orkar hålla mig ...

Jag tror det kan vara hjärnspöken som ger en diverse symtom. Men om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte. Jag vet dock att min kropp är väldigt känslig med att reagera med symtom om jag går runt och tror att det ev kan vara något. Tycker typ det känns jobbigt att känna efter på symtom också för då skulle besvikelsen bara bli större om det inte är något. Man får helt enkelt ta en dag i taget och hoppas på det bästa :) 

Jaha okej, nää då blir det ju svårt för dom att pricka in precis. 

Har du och din kille varit tillsammans länge? 

Eller hur! 

Jag har haft problem med cystor som spruckit tidigare men då har de släppt efter några dagar. Vaknade idag med supermycket vita flytningar precis som lotion eller något.. Hmm.. Vad kan de bero på? 

Vi har varit tillsammans i 2,5 år ungefär. Han är 30 år och jag precis fyllda 23. 
    Du och din sambo då?  

Svar på tråden Väntan på graviditet