• maria1992

Väntan på graviditet

Hej, 

Jag är 23 år gammal och planerar att skaffa barn.
    Jag hade ägglossning 1-2 december och hade en galen smärta (vilket jag alltid har under ägglossning). Jag fick positivt ägglossningstest torsdag och fredag och vi har legat ons, tors, fre, lörd. 

Idag har jag så ont i ryggslutet och molnvärk och extremt uppblåst. 
    Jag har hört att det är 30-40% chans att få barn på första försöket i min ålder om man träffar ägglossning, vilket vi har gjort på dagen! 

Vad tror ni? Hur stor chans är det? 

• Svar på tråden Väntan på graviditet
  • Junirosen
    MammaTillAdrian skrev 2017-12-05 11:29:24 följande:

Tänker att vi får försöka få till det ikväll också, bara för säkerhets skull liksom. ;)

Om jag utgår från att ÄL är imorgon så bör BIM bli 20/12 mtp tidigare cykler. Jag använder både Min Kalender och Flo som säger BIM 19 och 21/12.

Såg att du pluggar till ssk Junirosen, jag blev klar i juni i år och jobbar nu på en Gastrokirurgisk avdelning. :)

Hej ! 

Håller med om att det är lika bra att försöka få till det ikväll också ;) Då har ni iaf gjort allt ni kan ! 

Vad roligt att du är sjuksköterska :) Vi har precis börjat med PM för C-uppsatsen så är inte precis inne i den roligaste perioden just nu enligt mig. Längtar så mycket efter examen just nu! Intressant med gastrokirurgi :) 
  • maria1992
    Junirosen skrev 2017-12-05 12:00:11 följande:
    Så lustigt, vi verkar vara så lika på något sätt eller vi har iaf samma erfarenheter. Har också brutit benet tidigare och förstår vad du menar med att smärtan av cystorna är så mycket värre än ett brutet ben. Har aldrig känt någon värre smärta en när mina cystor har brustit. 

Jaa, visst är det spännande! Har molvärk även idag från och till samt vissa stickningar ibland. Längtar också en massa! Vi reser utomlands också över jul, åker redan den 16/12 så vet inte riktigt hur jag ska göra med om man ska vänta in Bim innan man testar.. jag tror nästan det men isåfall om mensen inte dyker upp kommer jag få testa när vi är utomlands. 

Ja men eller hur :) 

Jaha okej, då gjorde du nog rätt i att hoppa av... Känns så skönt att äntligen bli klar till sommaren :) Bor ni i Lund eller? 
    Jaså?? Ja, eller hur.. Det är en galen smärta och jag är lika rädd varje gång när jag har ägglossning att det ska hända. Häromdagen hade jag superont och tänkte, nu har något hänt men idag känner jag ju endast molnvärk så antar att ägget har släppt. Hur vet man de egentligen? 

Så kul! Vart ska ni? Vi åker själva i början av januari.. Ska bli superskönt med lite paus från jobbet. 

Vi bor i Helsingborg. Vart bor du?  
  • Junirosen
    maria1992 skrev 2017-12-05 12:07:40 följande:
    Jaså?? Ja, eller hur.. Det är en galen smärta och jag är lika rädd varje gång när jag har ägglossning att det ska hända. Häromdagen hade jag superont och tänkte, nu har något hänt men idag känner jag ju endast molnvärk så antar att ägget har släppt. Hur vet man de egentligen? 

Så kul! Vart ska ni? Vi åker själva i början av januari.. Ska bli superskönt med lite paus från jobbet. 

Vi bor i Helsingborg. Vart bor du?  
    Om du mäter din temperatur så kan man ju se att ägglossning inträffat när man får en temphöjning som håller i sig. Förutom temperaturen vet inte jag några andra sätt som man kan ta reda på om den inträffat. 

Vi åker till Thailand, så det ska bli superskönt :) Vart ska ni någonstans? Eller hur, visst ska det bli skönt med lite semester! 

Okej :) Vi bor ett par mil norr om Stockholm... 
  • Tildurrr
    Junirosen skrev 2017-12-05 09:16:45 följande:

Jaa men exakt, jag har nästan varit tvungen att åka till akuten varje gång. Har till och med behövt opererats en gång då dom misstänkte att en av mina äggstockar hade slagit knut på sig själv, men som tur var det inte så. 

Vad konstigt! Kanske är något supertidigt tecken då :) 

Okej, vad jobbar du med? Jag håller på att plugga till Sjuksköterska är klar till sommaren så det är därför vi precis har börjat försöka för att jag vill hinna bli klar om man skulle ha tur att de skulle bli något nu dom första försöken. Vad skönt att få ha honom hemma mycket, det förstår jag att du tycker om :) Min kille har också eget, han jobbar däremot rätt mycket men det finns ändå många fördelar med att vara egen. 

Jag studerar också till sköterska, också färdig i juni och ska också börja försöka med barn nu ???? Hoppas vi lyckas alla 4(?) eller hur många ni va i den här tråden! Jag tror jag får ägglossning till helgen så ska försöka ligga i den här veckan ????
  • Junirosen
    Tildurrr skrev 2017-12-06 00:05:00 följande:

Jag studerar också till sköterska, också färdig i juni och ska också börja försöka med barn nu ???? Hoppas vi lyckas alla 4(?) eller hur många ni va i den här tråden! Jag tror jag får ägglossning till helgen så ska försöka ligga i den här veckan ????

Hej!

Vad roligt att du också pluggar till Ssk och att vi ligger precis lika i utbildningen. Vilken skola går du i? Vi har längtat efter barn länge men känt att det är bäst att jag hinner bli klar med utbildningen först så känns så spännande att äntligen få börja försöka :)

Jaa då är det bara mysa riktigt ordentligt denna vecka då ;)
  • MammaTillAdrian
    maria1992 skrev 2017-12-05 11:35:05 följande:

Gör det! Det känns alltid bäst. Annars tänker jag att jag hade tänkt... "om jag hade legat då hade det kanske gått".. Typiskt mig att tänka så haha. 

Spännande! Jag har BIM 17:e. Menscykel på cirka 28-29 dagar. 

Har du någon smärta när du har äl?

Ja, men precis. Exakt så vet jag att jag också skulle tänkt om vi hade hoppat över. Vi fick till det igår kväll också,som tur var, så nu har vi gjort vårt bästa! Haha

Jag har längtat efter barn sen jag var 20 och miste min första son, så här är det verkligen all in nu.

Ska bli kul att följas åt! Jag hoppas det går vägen för oss alla. :) Jag har en lite oregelbunden cykel på ca 33-37 dagar. Men det verkar som mensen alltid dyker upp 14 dagar efter äl.

Nja jag har inte direkt smärta vid äl, men en del andra känningar. Igår kände jag mig jätteuppblåst och hade ont i brösten. Idag känner jag absolut ingenting så nu antar jag att ägget har släppt. :)
  • MammaTillAdrian
    Junirosen skrev 2017-12-05 12:03:24 följande:

Hej ! 

Håller med om att det är lika bra att försöka få till det ikväll också ;) Då har ni iaf gjort allt ni kan ! 

Vad roligt att du är sjuksköterska :) Vi har precis börjat med PM för C-uppsatsen så är inte precis inne i den roligaste perioden just nu enligt mig. Längtar så mycket efter examen just nu! Intressant med gastrokirurgi :) 

Åh, en jobbig period men lite spännande ändå väl? :) vad ska du skriva om? Jag skrev om Familjecentrerad omsorg på Neonatalen. Tyckte de va ett otroligt spännande ämne som gjorde att själva arbetet ändå blev uthärdligt.

Jag tog min examen i Norge (bor väldigt nära gränsen) och jag har förstått att ssk-utbildningen är lite annorlunda uppbyggd i Sverige. Min dröm i framtiden är att plugga till distriktssköterska och jobba på typ skola eller BVC, och jag planerar att göra de I Sverige då denna utbildningen inte finns på distans i Norge.
  • maria1992
    Junirosen skrev 2017-12-05 14:20:29 följande:
    Om du mäter din temperatur så kan man ju se att ägglossning inträffat när man får en temphöjning som håller i sig. Förutom temperaturen vet inte jag några andra sätt som man kan ta reda på om den inträffat. 

Vi åker till Thailand, så det ska bli superskönt :) Vart ska ni någonstans? Eller hur, visst ska det bli skönt med lite semester! 

Okej :) Vi bor ett par mil norr om Stockholm... 
    Ja, jag såg ju det på äl-stickan att det var positivt då blev man ju skitglad. haha jag bara sprang ut till min sambo och "hallå, vi ska ligga nu" haha!!! Så löjligt glad... 

Är det sant?? Haha, vi ska också till Thailand. Åker ni med ett resebolag eller ej?

Och ja, jag hade testat innan om jag var du!! 
  • Tildurrr
    Junirosen skrev 2017-12-06 08:53:24 följande:

Hej!

Vad roligt att du också pluggar till Ssk och att vi ligger precis lika i utbildningen. Vilken skola går du i? Vi har längtat efter barn länge men känt att det är bäst att jag hinner bli klar med utbildningen först så känns så spännande att äntligen få börja försöka :)

Jaa då är det bara mysa riktigt ordentligt denna vecka då ;)

Jag går i Karlstad! Jaa det känns riktigt spännande! Har du hunnit jobba tidigare så att du har bra sgi och så? :)
  • maria1992
    MammaTillAdrian skrev 2017-12-06 09:02:49 följande:
    Ja, men precis. Exakt så vet jag att jag också skulle tänkt om vi hade hoppat över. Vi fick till det igår kväll också,som tur var, så nu har vi gjort vårt bästa! Haha

Jag har längtat efter barn sen jag var 20 och miste min första son, så här är det verkligen all in nu.

Ska bli kul att följas åt! Jag hoppas det går vägen för oss alla. :) Jag har en lite oregelbunden cykel på ca 33-37 dagar. Men det verkar som mensen alltid dyker upp 14 dagar efter äl.

Nja jag har inte direkt smärta vid äl, men en del andra känningar. Igår kände jag mig jätteuppblåst och hade ont i brösten. Idag känner jag absolut ingenting så nu antar jag att ägget har släppt. :)
    Haha, vad bra!!  
    Jag har så ont vid ÄL så det fungerar inte alltid för oss att ha sex länge dessvärre.. Väldigt tradigt men bara den lille kommer är jag glad och då kan jag ha vilken smärta som helst  

Åh, jag också... Jag längtar så mycket nu! Min sambo har varit lite från och till innan men nu är han verkligen också supertaggad och de är så kul... 

Min mens är exakt på dagen varje månad, helt sjukt egentligen. Jag slutade med p-piller för 1 år sedan drygt och sen dess har den varit exakt på dagen utom en månad där jag tror min ägglossning hoppade över. 

Jag har aldrig känt något i brösten.. Hmm.. Fast de gör jag inte när jag har mens heller. Igår kände jag stickningar, vet du vad de kan vara? Idag har jag bara molnvärk och känner mig uppblåst..
Svar på tråden Väntan på graviditet