• maria1992

Väntan på graviditet

Hej, 

Jag är 23 år gammal och planerar att skaffa barn.
    Jag hade ägglossning 1-2 december och hade en galen smärta (vilket jag alltid har under ägglossning). Jag fick positivt ägglossningstest torsdag och fredag och vi har legat ons, tors, fre, lörd. 

Idag har jag så ont i ryggslutet och molnvärk och extremt uppblåst. 
    Jag har hört att det är 30-40% chans att få barn på första försöket i min ålder om man träffar ägglossning, vilket vi har gjort på dagen! 

Vad tror ni? Hur stor chans är det? 

• Svar på tråden Väntan på graviditet
  • MammaTillAdrian
    maria1992 skrev 2017-12-06 09:22:49 följande:

Haha, vad bra!!  

Jag har så ont vid ÄL så det fungerar inte alltid för oss att ha sex länge dessvärre.. Väldigt tradigt men bara den lille kommer är jag glad och då kan jag ha vilken smärta som helst  

Åh, jag också... Jag längtar så mycket nu! Min sambo har varit lite från och till innan men nu är han verkligen också supertaggad och de är så kul... 

Min mens är exakt på dagen varje månad, helt sjukt egentligen. Jag slutade med p-piller för 1 år sedan drygt och sen dess har den varit exakt på dagen utom en månad där jag tror min ägglossning hoppade över. 

Jag har aldrig känt något i brösten.. Hmm.. Fast de gör jag inte när jag har mens heller. Igår kände jag stickningar, vet du vad de kan vara? Idag har jag bara molnvärk och känner mig uppblåst..

Förstår att det blir krångligt med sexet när man har så mycket smärtor.

Åh så har de varit för oss också! Jag och min sambo har bara varit tillsammans i ca 1,5 år, och när vi träffades ville sambon vänta minst 5(!!!) år innan han skaffade barn. Efter typ ett halvår tillsammans när han träffat mina vänners barn, vi hade pratat om de osv så ville han helt plötsligt i alla fall. (Tackar vännerna för deras söta bebisar haha)

Ja, jag får ont i brösten vid mens också. Nu de senaste månaderna har jag trott att jag varit gravid, men det verkar vara väldigt stark pms typ. Jag kan få såna känningar bara några dagar efter äl som varar helt fram till mens. Stickningar kan såklart bero på en graviditet, eller så kan det bero på något helt annat. Jag tror att man blir medveten på sin kropp på ett helt annat sätt när man försöker bli gravid, och att känningar som stickningar och molvärk är något vi kanske vanligtvis inte ens hade tänkt på. Det är dock bara min teori, och man känner ju såklart sin egen kropp bäst. :)
  • Junirosen
    MammaTillAdrian skrev 2017-12-06 09:07:29 följande:
    Åh, en jobbig period men lite spännande ändå väl? :) vad ska du skriva om? Jag skrev om Familjecentrerad omsorg på Neonatalen. Tyckte de va ett otroligt spännande ämne som gjorde att själva arbetet ändå blev uthärdligt.

Jag tog min examen i Norge (bor väldigt nära gränsen) och jag har förstått att ssk-utbildningen är lite annorlunda uppbyggd i Sverige. Min dröm i framtiden är att plugga till distriktssköterska och jobba på typ skola eller BVC, och jag planerar att göra de I Sverige då denna utbildningen inte finns på distans i Norge.
    Jo absolut det är lite blandade känslor. Blir säkert bättre sen när vi kommit igång också. Har inte helt bestämt syfte ännu men nånting om anhörigas upplevelse av att vara vårdgivare till en närstående med demenssjukdom. Nånting om demens ur ett anhörigperspektiv iaf. Jaa ditt arbete lät väldigt intressant :) 

Jaha okej, jobbar du något i Norge då också? Jaa distrikta skulle nog vara roligt att jobba som :) 

• Junirosen
    maria1992 skrev 2017-12-06 09:12:04 följande:
    Ja, jag såg ju det på äl-stickan att det var positivt då blev man ju skitglad. haha jag bara sprang ut till min sambo och "hallå, vi ska ligga nu" haha!!! Så löjligt glad... 

Är det sant?? Haha, vi ska också till Thailand. Åker ni med ett resebolag eller ej?

Och ja, jag hade testat innan om jag var du!! 
    Haha jag gjorde lite likadant den dag jag äntligen fick positivt på stickan... Eftersom min ägglossning var 4 dagar sen också blev jag så lycklig när den äntligen dök upp :) 

Nä men vad lustigt! Vi flyger ner med TUI till Krabi men sen har vi bokat hotell på egenhand. Vi tänkte vara en vecka på Koh Lanta och sen åka vidare för att stanna en vecka på Koh Lite. Längtar så mycket! Vart ska ni någonstans? 

Haha får se om jag gör det då! Det beror nog lite på om jag får nå tecken på att mensen är på väg eller inte. Idag känner jag inga symtom alls så antar att det jag känt tidigare var känningar efter att ägglossning varit... 
  • Junirosen
    Tildurrr skrev 2017-12-06 09:20:17 följande:
    Jag går i Karlstad! Jaa det känns riktigt spännande! Har du hunnit jobba tidigare så att du har bra sgi och så? :)
    Jaha okej :) 

Ja jag jobbade heltid till dagen innan jag började plugga så pratade med försäkringskassan för någon månad sen bara för att höra och då sa dom att min sgi till 90% kommer baseras på det jobbet jag hade innan om jag inte hinner jobba i dom 8 månaderna som krävs för att det ska baseras på SSK-lönen. Själv då?
  • maria1992
    MammaTillAdrian skrev 2017-12-06 09:37:09 följande:
    Förstår att det blir krångligt med sexet när man har så mycket smärtor.

Åh så har de varit för oss också! Jag och min sambo har bara varit tillsammans i ca 1,5 år, och när vi träffades ville sambon vänta minst 5(!!!) år innan han skaffade barn. Efter typ ett halvår tillsammans när han träffat mina vänners barn, vi hade pratat om de osv så ville han helt plötsligt i alla fall. (Tackar vännerna för deras söta bebisar haha)

Ja, jag får ont i brösten vid mens också. Nu de senaste månaderna har jag trott att jag varit gravid, men det verkar vara väldigt stark pms typ. Jag kan få såna känningar bara några dagar efter äl som varar helt fram till mens. Stickningar kan såklart bero på en graviditet, eller så kan det bero på något helt annat. Jag tror att man blir medveten på sin kropp på ett helt annat sätt när man försöker bli gravid, och att känningar som stickningar och molvärk är något vi kanske vanligtvis inte ens hade tänkt på. Det är dock bara min teori, och man känner ju såklart sin egen kropp bäst. :)
    Haha, ja... Min sambo var samma.. Han bara "vi ska inte stressa, du är ung osv" Jag bara tänkte, ja men du är ändå 30 bast nu. Hahaha... Nej, men det har ju inget med åldern att göra enligt mig, jag har bara sån längtan och har haft ett tag nu. 

Ja, jag förstår dig helt i det du menar. Jag är typ såhär, är det en cysta eller är jag gravid? Det känns som något av det, för normalt (en månad då min ägglossning uteblir) har jag inte i närheten av känningar som jag har nu. Men stickningarna är konstigt då jag aldrig haft det innan. Lite speciellt faktiskt.. Jag kommer testa några dagar innan BIM faktiskt, bara för att jag aldrig kommer kunna vänta haha. 
    Alltså detta är ju så spännande. När hade du nu ÄL? Igår/idag? 
  • maria1992
    Junirosen skrev 2017-12-06 10:44:03 följande:
    Haha jag gjorde lite likadant den dag jag äntligen fick positivt på stickan... Eftersom min ägglossning var 4 dagar sen också blev jag så lycklig när den äntligen dök upp :) 

Nä men vad lustigt! Vi flyger ner med TUI till Krabi men sen har vi bokat hotell på egenhand. Vi tänkte vara en vecka på Koh Lanta och sen åka vidare för att stanna en vecka på Koh Lite. Längtar så mycket! Vart ska ni någonstans? 

Haha får se om jag gör det då! Det beror nog lite på om jag får nå tecken på att mensen är på väg eller inte. Idag känner jag inga symtom alls så antar att det jag känt tidigare var känningar efter att ägglossning varit... 
    Jaaa, det förstår jag!! Min var som en klocka som den alltid är, så plussar jag inte på ägglossningsstickan någon månad så borde jag egentligen bara ge upp de den månaden men man vill ju sååå gärna!! 

Haha, det gör vi med.. Herregud!! Vi ska till Khao lak, bo på JW Marriott.  Det är såååå bra. Vi var där förra året. Bästa jag bott på! 

Hmm.. Jag känner inte alls stickningarna som jag kände igår. Jag är bara uppvsvullen idag typ och lite molnvärk. Konstigt detta!! 
  • Junirosen
    maria1992 skrev 2017-12-06 10:57:30 följande:

Jaaa, det förstår jag!! Min var som en klocka som den alltid är, så plussar jag inte på ägglossningsstickan någon månad så borde jag egentligen bara ge upp de den månaden men man vill ju sååå gärna!! 

Haha, det gör vi med.. Herregud!! Vi ska till Khao lak, bo på JW Marriott.  Det är såååå bra. Vi var där förra året. Bästa jag bott på! 

Hmm.. Jag känner inte alls stickningarna som jag kände igår. Jag är bara uppvsvullen idag typ och lite molnvärk. Konstigt detta!! 

Min cykel brukar också vara som en klocka på dagen så därför jag blev så himla stressad... vet inte om det hade något att göra med hjärnspöken som gjorde att den blev försenad..

Haha äre sant?!? :D Vad roligt! Skönt att veta på så via vart ni ska, då kommer ni ju garanterat få en fantastisk resa :)

Nu under eftermiddagen och kvällen har jag haft som molvärk/mensvärk. Däremot har jag IBS också som varit extra jobbig senaste dagarna så har ont av den också däremot brukar jag väldigt lätt kunna känna skillnad vad som vad.

Det snackas så mycket om att man ska leva i nuet men jag tycker det är så otroligt svårt och vill bara att dagarna ska springa på .. haha! Suck...
  • nannaasp

Vad spännande! Jag är också 23, tog ut min spiral i november och verkar inte ha haft ägglossning sedan dess (testat med clear blue). Vi har sex som två kaniner för säkerhetsskull Oskyldig Annars siktar vi på nästa ÄL som lär vara runt nyår!

• MammaTillAdrian
    Junirosen skrev 2017-12-06 10:40:28 följande:

Jo absolut det är lite blandade känslor. Blir säkert bättre sen när vi kommit igång också. Har inte helt bestämt syfte ännu men nånting om anhörigas upplevelse av att vara vårdgivare till en närstående med demenssjukdom. Nånting om demens ur ett anhörigperspektiv iaf. Jaa ditt arbete lät väldigt intressant :) 

Jaha okej, jobbar du något i Norge då också? Jaa distrikta skulle nog vara roligt att jobba som :) 

Låter spännande, ditt tema också!

Ja, precis! Jag jobbar på ett ganska nybyggt sjukhus i Norge, och bor ändå i Sverige. Ca 35 minuter att köra så det känns helt okej ändå :) löneskillnaderna är enorma verkligen. Det jag oroar mig mycket för är just arbetstiderna (jobbar tredelat) sen när man ska ha barn på dagis osv. Sambon pluggar och går som lärling (elektriker) här som vi bor, så han kommer ju kunna fixa mycket, men känns ändå som man går miste om mycket med dessa arbetstider. Dessutom är arbetet enormt stressigt, så jag funderar ändå på att söka nått nytt snart.
  • MammaTillAdrian
    maria1992 skrev 2017-12-06 10:55:09 följande:

Haha, ja... Min sambo var samma.. Han bara "vi ska inte stressa, du är ung osv" Jag bara tänkte, ja men du är ändå 30 bast nu. Hahaha... Nej, men det har ju inget med åldern att göra enligt mig, jag har bara sån längtan och har haft ett tag nu. 

Ja, jag förstår dig helt i det du menar. Jag är typ såhär, är det en cysta eller är jag gravid? Det känns som något av det, för normalt (en månad då min ägglossning uteblir) har jag inte i närheten av känningar som jag har nu. Men stickningarna är konstigt då jag aldrig haft det innan. Lite speciellt faktiskt.. Jag kommer testa några dagar innan BIM faktiskt, bara för att jag aldrig kommer kunna vänta haha. 

Alltså detta är ju så spännande. När hade du nu ÄL? Igår/idag? 

Oj, ja om han är 30 börjar det ju ändå blir dags känns det som! Haha. Min sambo är faktiskt ett år yngre än mig, han fyllde nyligen 25, och jag 26. Så de är ingen jättestor åldersskillnad, men man märker de ändå tydligt när vi umgås med vänner oså. 90% av mina vänner är gifta, har barn, hus osv.. Medans hans vänner fortfarande kör två-dagars fylla varenda helg!!

Jag utgår ifrån att ÄL var igår eftersom jag fick starka utslag på äl-stickan hela tisdagen. Så BIM blir 20/12. Jag ska resa bort med sambons familj från 14e till 18e så jag ska försöka vänta med att testa tills jag kommer hem i alla fall!

Åh ja, cysta hade jag också för några år sedan. Blev inlagt på sjukhuset och hade sjukt ont minns jag. Hoppas det är grav och inte det i alla fall!
Svar på tråden Väntan på graviditet