• Lillyjohansson

    Heminsemination/gravid på egen hand

    Hej. Någon som har varit med om egen heminsimination? Måste det kosta skjortan? Om jag vill bli gravid utan partner , hur ska Jag gå till väga? Vill tillägga att jag inte har sådär mycket pengar som kan läggas ut till detta. Finns det privata? Kom med tips

  • Svar på tråden Heminsemination/gravid på egen hand
  • Anonym (El)

    Nu är tråden startad för längesen och du har kanske redan lyckats hitta donator och blivit gravid, men oavsett:

    Jag övervägde också heminsemination. Har ingen partner, jag gör detta själv. :) Jag hittade till och med en bra donator. Men sen ramlade jag över informationen om underhållsstöd - tydligen är det så att om en ensamstående person har blivit gravid via spermadonaton från klinik(!), så har man rätt att få underhåll från försäkringskassan.

    Man får ett intyg från kliniken.

    Så, heminseminering är jättebra för de som har partners, men kanske inte om man är ensamstående.

    Det blir en kostnad för varje försök såklart (kanske ca 10 000 i Danmark), men det får man i så fall igen många gånger om via underhållet, som i gengäld hjälper till att ge bättre förutsättningar på lång sikt för barnet.

    Och ja, jag förstår att människor kommer ha åsikter om detta.

    Varje människa har rätt att göra som de vill. Om man vill skaffa barn hittar många människor vägar för det. Och då är det bästa att skapa så bra förutsättningar som möjligt för varje litet barn.

  • Anonym (Fader okänd)
    När fadern är okänd finns inte möjligheten till underhållstöd från denne, därför får du ansöka om underhållsstöd till barnet från försäkringskassan. 

  • Anonym (Fader okänd)
    Anonym (El) skrev 2018-12-29 19:16:17 följande:

    Ja, precis. Det var det jag skrev.


    Vid heminsemination så ser man till att fadern förblir okänd och då har du rätt till underhållsstödet så vad menar du är skillnad mot köpt säd från klinik ?
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Fader okänd) skrev 2018-12-29 22:38:09 följande:

    Vid heminsemination så ser man till att fadern förblir okänd och då har du rätt till underhållsstödet så vad menar du är skillnad mot köpt säd från klinik ?


    Om man inte uppger vem som är far så har man inte rätt till underhållsstöd.

    Om man däremot har intyg från klinik så har man rätt till det.
  • Anonym (El)

    Haha, ja precis, sorry, jag läste fel! Precis som Nina skriver var det så jag menade. Är fadern okänd går det inte att få underhållsstöd. Om man däremot har inseminerat med donator och detta kan bevisas, så har man rätt till underhållsstöd.

  • annabellelee
    Anonym (El) skrev 2018-12-30 06:54:15 följande:

    Haha, ja precis, sorry, jag läste fel! Precis som Nina skriver var det så jag menade. Är fadern okänd går det inte att få underhållsstöd. Om man däremot har inseminerat med donator och detta kan bevisas, så har man rätt till underhållsstöd.


    Om fadern är okänd får du stöd från FK oavsett VAR inseminationen skett, hemma eller klinik.
  • Anonym (Nina)
    annabellelee skrev 2018-12-30 09:31:25 följande:

    Om fadern är okänd får du stöd från FK oavsett VAR inseminationen skett, hemma eller klinik.


    Faktiskt inte. Inseminationen ska ha gjorts inom svensk sjukvård eller godkänd klinik utomlands för att fk ska betala ut underhållsstöd.

    Annars är det donatorn som blir skyldig att betala underhållsbidrag. Vägrar man medverka till faderskapsutredningen, alltså vägra uppge vem som är donator, så har man inte rätt till underhåll från försäkringskassan.
  • Anonym (Fader okänd)
    Anonym (Nina) skrev 2018-12-30 13:31:31 följande:
    Faktiskt inte. Inseminationen ska ha gjorts inom svensk sjukvård eller godkänd klinik utomlands för att fk ska betala ut underhållsstöd.

    Annars är det donatorn som blir skyldig att betala underhållsbidrag. Vägrar man medverka till faderskapsutredningen, alltså vägra uppge vem som är donator, så har man inte rätt till underhåll från försäkringskassan.
    Man vägrar inte att medverka vid faderskapsutredningen men vet ju självklart inte vem fadern är. Utredningen blir nedlagd och familjen har rätt till underhållsbidraget och söker i vanlig ordning via FK.
    Enda anledningen till att vara anonym donator i mitt tycke.
    Skulle mammor inte få underhållsstöd efter att ha blivit gravida vid random krogsex eller på tex finlandsbåtarna stämmer nog inte riktigt ;)
  • Anonym (fråga)

    Bara undrar över er som är privata donatorer hur han ni koll på inavel? Inom sjukvården så får man ju bara donera ett begränsat antal gånger för att man inte ska ha gett för många gånger.

  • Anonym (E)
    Anonym (fråga) skrev 2018-12-30 16:36:47 följande:

    Bara undrar över er som är privata donatorer hur han ni koll på inavel? Inom sjukvården så får man ju bara donera ett begränsat antal gånger för att man inte ska ha gett för många gånger.


    Kan säga att många av de män som donerar via sjukvården även donerar privat... Vet inte hur många som när jag letade privat donator berättade att de tidigare donerat via klinik men nu nått max där och istället donerar privat. Så bara för att man tagit emot donation via sjukvården finns det inget som säger att donatorn inte har 40, eller 97, ytterligare donatorbarn som han gett upphov till genom privata donationer...
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Fader okänd) skrev 2018-12-30 16:17:17 följande:

    Man vägrar inte att medverka vid faderskapsutredningen men vet ju självklart inte vem fadern är. Utredningen blir nedlagd och familjen har rätt till underhållsbidraget och söker i vanlig ordning via FK.

    Enda anledningen till att vara anonym donator i mitt tycke.

    Skulle mammor inte få underhållsstöd efter att ha blivit gravida vid random krogsex eller på tex finlandsbåtarna stämmer nog inte riktigt ;)


    Hur skulle man kunna inseminera sig hemma utan att veta vem fadern är, tänker du?

    Som jag skrev så måste man aktivt medverka till att faderskapet fastställs, annars får man inte underhåll.

    Finns undantag, och det är om man inseminerat sig på klinik med anonym donator.

    Att veta vem donatorn är, men inte vilja uppge detta för att skydda honom från bli underhållsskyldig, godkänns inte.

    När det gäller mammor som blivit gravida vid krogsex, så görs en faderskapsutredning, och mamman är skyldig att lämna ut alla detaljer för att spåra fadern. Familjerätten går väldigt långt för att hitta fadern, men om detta trots det inte lyckas, så kan mamman få rätt till underhållsstöd ändå, så länge hon medverkat till utredningen.
  • Anonym (Pia)

    Har du varken råd eller vett att fixa en ordentlig insemination så bör du inte skaffa barn.

  • Anonym (R)
    Anonym (Pia) skrev 2018-12-30 22:09:39 följande:

    Har du varken råd eller vett att fixa en ordentlig insemination så bör du inte skaffa barn.


    Enligt vem? Dig?
  • Anonym (R)
    Anonym (Nina) skrev 2018-12-30 21:58:16 följande:

    Hur skulle man kunna inseminera sig hemma utan att veta vem fadern är, tänker du?

    Som jag skrev så måste man aktivt medverka till att faderskapet fastställs, annars får man inte underhåll.

    Finns undantag, och det är om man inseminerat sig på klinik med anonym donator.

    Att veta vem donatorn är, men inte vilja uppge detta för att skydda honom från bli underhållsskyldig, godkänns inte.

    När det gäller mammor som blivit gravida vid krogsex, så görs en faderskapsutredning, och mamman är skyldig att lämna ut alla detaljer för att spåra fadern. Familjerätten går väldigt långt för att hitta fadern, men om detta trots det inte lyckas, så kan mamman få rätt till underhållsstöd ändå, så länge hon medverkat till utredningen.


    Många som inseminerar sig hemma vet inte vem donatorn är utan de har träffats på nätet och bestämt träff på offentlig plats utan att utbyta någon identitetsinformation.

    Sen finns det mängder med historier att dra där fadern blir omöjlig att hitta, typ jag var full, kom bort från mina vänner (som kan intyga det) och träffade någon ute på en sommarfestival en kväll i en sommarstad (typ bara turister där) och hade sex i ett buskage. Jag tror jag minns att han hette Markus eller Mattias, det kan också varit Magnus. Jag tror han var blond eller hade ljusbrunt hår. Men som sagt jag var full och minns inte så mycket. Mm lycka till att hitta honom.
Svar på tråden Heminsemination/gravid på egen hand