• Jmlwc

Augustibarn 2018

Hej!

Väntar mitt fjärde barn i augusti 2018.

Jag bor i Västmanland och studerar till grundlärare.

Här kan vi följas åt och hjälpa varandra med råd och tips.

Välkomna!

• Svar på tråden Augustibarn 2018
  • Saanny
    marran87 skrev 2018-01-01 14:43:23 följande:

Jag är lite i samma.. dock mår jag inte så illa men jag är så fruktansvärt trött! Nu lediga dagar har jag sovit middag två gånger om dagen och är helt förlamad däremellan. Förmår mig knappt att tömma diskmaskinen eller duscha. Kroppen fungerar inte. På inskrivningen med BM berättade jag om det och hon sa att det är ganska vanligt att man har ett litet uppehåll såhär i början, men att det verkligen är toppen om man hittar tillbaka när det värsta lagt sig. Jag tänker inte ställa samma krav på träningen som innan jag blev gravid men 2-3 träningspass och 2-3 promenader i veckan är mitt mål! 

Det där med att knappt orka duscha känner jag igen! Jäkla projekt... haha. Jag hoppas också snart vara på banan! Äter ju som en häst, dels pga graviditet och illamående men också pga snabb omsättning då min kropp är van att förbruka energi! När är du beräknad? Jag kräkte som mest vecka 6, illamåendet sitter i, men inte det akuta att det svartnar för ögonen. Däremot har ju tröttheten infunnit sig nu sen vecka 8... bara längtar till den här första perioden är över.
  • Saanny
    Morpetös skrev 2018-01-01 01:09:49 följande:

Vi har varit öppna från start eftersom vår graviditet är ett resultat av ivf. Familj och närmaste kollegorna/cheferna(rektorerna) vet, eftersom jag mått ganska kasst under stimuleringsperioderna och när vi misslyckats tidigare. Jobbar som ensam specialpedagog mot 630 elever/130 lärare samt särskola, så stressen i vardagen är riktigt hög emellanåt.

En av skolsköterskorna på jobbet är barnmorska så det har varit/är skönt att kunna prata med henne om min oro.

Jag hade också haft svårt att vänta till vecka 12 med att berätta för vänner. Alla visste att vi hade remiss till ivf. Sen nu när det verkar ha gått på egen hand så får vi ju ofta frågan fortfarande om vi hört något från kliniken. Sen har jag hela tiden tänkt att hade jag berättat om jag inte klarat behålla det, så kan jag ju lika gärna berätta när jag är gravid med. Jag började berätta för vissa vecka 7.
  • Isavanna1
    Saanny skrev 2018-01-01 15:17:52 följande:
    Det är bra ju :)! Mitt mål är promenader alla dagar som inte är katastrof. Sen bokar jag pass om jag mot all förmodan skulle orka gå på dem.
    Alltså jag är nog den där tröga människan. Jag vill verkligen inte ändra något i mitt liv bara för jag är gravid. Inte så här tidigt, när magen väl kommer är det ju annorlunda. Jag kämpar in i det sista för att göra allt som vanligt. 
  • Nela

Alltså vad GÖÖR ni åt denna trötthet...? Är ledig imorgon också men sen är det tillbaks till jobbet igen och jag fattar inte hur det ska gå... Förra grav smet jag in i vilorummet typ två ggr om dagen och segade på mitt egna kontor den sista veckan innan 5 v semester och sen blev jag ju sjukskriven och kom aldrig tillbaks till jobbet. Nu är jag nyanställd i öppet landskap utan vilorum! :?-(

Era bästa tips mot trötthet alltså, under denna eller annan graviditet! :-*

• Isavanna1
    Nela skrev 2018-01-01 16:18:33 följande:

Alltså vad GÖÖR ni åt denna trötthet...? Är ledig imorgon också men sen är det tillbaks till jobbet igen och jag fattar inte hur det ska gå... Förra grav smet jag in i vilorummet typ två ggr om dagen och segade på mitt egna kontor den sista veckan innan 5 v semester och sen blev jag ju sjukskriven och kom aldrig tillbaks till jobbet. Nu är jag nyanställd i öppet landskap utan vilorum! :?-(

Era bästa tips mot trötthet alltså, under denna eller annan graviditet! :-*

Jag vet inte... jag har sån ångest över att börja jobba i morgon igen. Tanken på att stå upp i en verkstad med allt oväsen hela dagarna lockar inte direkt...
  • saijda

Jag har också ångest över att jobba igen :0

Tanken på att veta att man är underbemannad och hjälpa 10 dementa är inte särskilt lockande, framför allt inte nu med bebis i magen (början) :(

Som tur var jobbar jag bara 2 dagar denna vecka men nästa vecka är det 6 dagar igen :/

Och sedan är det jobbiga schemat igång...

Vi får vara starka och kämpa oss igenom det <3 Jag har ingen lust alls att berätta för mina kollegor att jag är gravid men med all stress osv i mitt yrke (jobbar ju som USK) så kanske man måste. Hur hade ni gjort i min situation? :0

• Isavanna1
    saijda skrev 2018-01-01 16:38:35 följande:

Jag har också ångest över att jobba igen :0

Tanken på att veta att man är underbemannad och hjälpa 10 dementa är inte särskilt lockande, framför allt inte nu med bebis i magen (början) :(

Som tur var jobbar jag bara 2 dagar denna vecka men nästa vecka är det 6 dagar igen :/

Och sedan är det jobbiga schemat igång...

Vi får vara starka och kämpa oss igenom det <3 Jag har ingen lust alls att berätta för mina kollegor att jag är gravid men med all stress osv i mitt yrke (jobbar ju som USK) så kanske man måste. Hur hade ni gjort i min situation? :0

Känn av situationen? Om det blir ohållbart så berätta, annars vänta?
  • saijda
    Isavanna1 skrev 2018-01-01 16:26:56 följande:

Jag vet inte... jag har sån ångest över att börja jobba i morgon igen. Tanken på att stå upp i en verkstad med allt oväsen hela dagarna lockar inte direkt...

Jag vet exakt hur du känner!!!
  • saijda
    Isavanna1 skrev 2018-01-01 16:58:00 följande:

Känn av situationen? Om det blir ohållbart så berätta, annars vänta?

Ah får göra så, vill inte riskera att något händer pga dumhet. Hade ju helst velat vänta men som du säger blir det ohållbart så får jag väl berätta
  • Isavanna1
    saijda skrev 2018-01-01 17:06:33 följande:
    Ah får göra så, vill inte riskera att något händer pga dumhet. Hade ju helst velat vänta men som du säger blir det ohållbart så får jag väl berätta
    Ja gör det... jag funderar på att efter vul berättaför EN kollega jag litar på, så man liksom har någon som vet om det är något
Svar på tråden Augustibarn 2018