• Johnnyorange

    Att vara man eller kvinna

    Vad tycker ni är definitionen att vara man och kvinna?

    Finns det några skillnader? Eller ska man försöka sudda ut alla skillnader?

  • Svar på tråden Att vara man eller kvinna
  • Anonym (963)

    Skillnaden är biologisk. Väldigt enkelt.

    Sen att vissa personer känner sig som att de är något annat kön är lika irrelevant som att säga att man är en katt när man egentligen är en människa.

  • Glinda från Oz

    Ska man vara lite generaliserande är en kvinna någon som har vagina och bröst medan en man har en penis, sedan finns det transpersoner som hamnar utanför den definitionen därför är det här som sagt generellt.

  • Anonym (U2)

    Definitionen är givetvis könsorganen, de avgör vid födseln om babyn biologiskt är gosse eller flicka, liksom de för en biolog eller bonde även avgör om ett djur är hane eller hona.

    Utöver det så är ju skillnaderna alldeles enorma, varenda kroppsdel skiljer sig och tankegångarna och beteendena är helt annorlunda. Inte minst så är kvinnor så otroligt söta och änglalika till utseendet, där har vi en högst väsentlig skillnad som mellan dag och natt.

    Populistiska idéer som att sudda ut skillnaderna är meningslösa, de finns ju där oavsett vad vissa försöker inbilla sig själva och andra.

  • annabellelee

    Jag tycker man bör uppfostra små flickor och pojkar likadant. Jag vet inte om det finns könsskillnader i tankemönster eller beteenden som inte beror på att könen uppfostrats och bemötts olika, men jag vet att det finns individuella skillnader, tuffa pojkar, snälla pojkar, kaxiga flickor, tystlåtna flickor, och för att allas styrkor ska komma till sin rätt bör de inte behandlas utifrån sitt kön utan hur de är som personer.

    Skulle vi lära oss att vara könsblinda skulle mycket vara vunnet.

  • Aniiee
    Anonym (963) skrev 2017-12-25 20:08:40 följande:

    Skillnaden är biologisk. Väldigt enkelt.

    Sen att vissa personer känner sig som att de är något annat kön är lika irrelevant som att säga att man är en katt när man egentligen är en människa.


    Kanske inte så enkel, med tanke på att biologin kan vara motsägelsefull.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (963)
    Aniiee skrev 2017-12-25 22:52:00 följande:
    Kanske inte så enkel, med tanke på att biologin kan vara motsägelsefull.
    Tänker du på hermafroditer? Ja det är väl gråzonen
  • Digestive
    Anonym (963) skrev 2017-12-25 20:08:40 följande:

    Skillnaden är biologisk. Väldigt enkelt.

    Sen att vissa personer känner sig som att de är något annat kön är lika irrelevant som att säga att man är en katt när man egentligen är en människa.


    Det är inte riktigt så att biologin är utan anomalier.

    Tänker man något steg längre så är det människor som ser genus och könsidentiteter som en social konstruktion, som bör ha hållningen att man inte kan känna av varken rätt eller fel könsidentitet.

    Medan det borde vara självklarheter för den som anser att genus och könsidentiteter är biologiskt sprungna, att det ibland uppstår anomalier. Det står och faller dock med ens förståelse för biologi samt med förmågan att analysera resonemang.

    Ser att du längre ner just nämner en biologisk anomali. Du verkar dock inte koppla ihop tanken med att dessa anomalier även kan uppstå mentalt.

    Vill passa på att förtydliga här att anomalier inte är det samma som ett "fel" utan innebär avvikelser i ett annars givet förhållande. Varför just det begreppet används.
  • Dynomate

    Nej vi är inga djur således behöver inga skillnader könen emellan föreligga rent beteendemässigt tycker jag det kan va eftersträvansvärt att va som man vill. Stridstuppen är död vill jag hoppas.

  • Anonym (Ccc)

    Utöver våra kroppars utseende är det skillnader hur våra instinkter ter sig i grunden. Kvinnans instinkt är omsorg, medan mannens är beskydd. Kvinnans instinkt handlar om att få barn, mannens om att sprida gener. Kvinnan är passiv, mannen agressiv.

    Men eftersom vi har utvecklats intellektuellt och går mer och mer ifrån reptilhjärnan (instinkter)

    Så behöver man inte spika fast dessa egenskaper på ett särskilt kön utan behandla folk efter hur de är, en framåt flicka ska bli behandlad med mycket fart och fläkt , en lugn pojke ska bli bemött med lugn, utan att försöka kategorisera det som manligt eller kvinnligt, utan att tänka "är det fel på min flicka/pojke" för att de bryter gamla normen om könen.

    Sen alls trans och könslösa, sätter jag under psykiskt sjuka. Visst. Ändra stil. Var drag queen, klä dig och klä ut dig hur du vill och trivs i vilka peruker / kläder du vill, men när du ska skära bort din penis eller tejpa in brösten och äta testosteron-piller, då ropar du på hjälp.

  • Anonym (Ccc)
    Aniiee skrev 2017-12-25 22:52:00 följande:

    Kanske inte så enkel, med tanke på att biologin kan vara motsägelsefull.


    Motsägelsefull hur?
  • Anonym (Ccc)
    Anonym (U2) skrev 2017-12-25 20:38:17 följande:

    Definitionen är givetvis könsorganen, de avgör vid födseln om babyn biologiskt är gosse eller flicka, liksom de för en biolog eller bonde även avgör om ett djur är hane eller hona.

    Utöver det så är ju skillnaderna alldeles enorma, varenda kroppsdel skiljer sig och tankegångarna och beteendena är helt annorlunda. Inte minst så är kvinnor så otroligt söta och änglalika till utseendet, där har vi en högst väsentlig skillnad som mellan dag och natt.

    Populistiska idéer som att sudda ut skillnaderna är meningslösa, de finns ju där oavsett vad vissa försöker inbilla sig själva och andra.


    Män kan också se söta ut som ängeln Gabriel, du behöver nog släppa dina stereotyper, stereotyper är inte samma sak som manliga/kvinnliga egenskaper.

    Finns många kvinnor som inte ser änglalika ut. Och finns många män som ser ut som änglar söta snälla. Ta en till omgång på stan och kolla efter det du skräms av så förstår du vad jag menar.
  • LindaSolis

    Hörde på radion idag att forskare har kommit fram till och testat att fåglars läten, alltså hur de sjunger sin specifika sång inte var upplärt utan var biologiskt programmerat hos fågeln. 

    Men att de fåglar som fick leva ihop med samma art lärde sig med tiden fågelsången med fler variationer än de som inte fick leva ihop med sin art. De sistnämnda kunde sin sång men inte med lika många variationer. 

    Resultat betydde att arv och miljö sammanspelade. Miljön tog inte bort arvet helt och arvet styrde inte miljön helt. Men båda var avgörande för slutresultatet. 

  • Anonym (U2)
    Anonym (Ccc) skrev 2017-12-27 02:24:48 följande:
    Män kan också se söta ut som ängeln Gabriel, du behöver nog släppa dina stereotyper, stereotyper är inte samma sak som manliga/kvinnliga egenskaper.

    Finns många kvinnor som inte ser änglalika ut. Och finns många män som ser ut som änglar söta snälla. Ta en till omgång på stan och kolla efter det du skräms av så förstår du vad jag menar.
    Åsyftar du verkligen vuxna män, eller är det pojkar du har i åtanke? En man kan på sin höjd se bra ut, det vill säga normativ, men absolut inte vara söt, det går ju bara inte, det är en omöjlighet. Söthet är en typiskt kvinnlig egenskap. Män har hårda, grovhuggna, helt annorlunda ansiktsdrag som ofta går åt det brutala hållet, därtill skäggväxt. Vem som helst ser detta, men du driver nog lite med mig misstänker jag.
Svar på tråden Att vara man eller kvinna