• Anonym (Olivträd)

Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!

Mitt styvbarn har inte velat vara hos sin pappa, hos oss, där hon även har en lillasyster på 5, sedan februari månad detta år. Hon har inte velat hälsa på, pratat med sin pappa på jättelänge, fram tills för ett par månader sen, men ff inte kommit hit. Hon har inte hälsa på stan, inte berättade hon om ny pojkvän heller då det begav sig, mamman fick hon att hålla tyst om detta, så vi fick veta det via ryktesspridning. Hon har pratat dåligt om oss, hur hon mår dåligt här får ångest av oss, hur jag som styvmamman styr och ställer och är fruktansvärt elak etc. Den andra styvdottern är här varannan vecka. Jag har en dotter från tidigare, henne får jag merparten information från om läget hur det ligger till. Så då har vi exkluderat henne enligt hennes egen önskan från familjen, dvs inget rum här längre osv. Men så helt plötsligt ville hon komma hit på juldagen...! Julklappar.. Är min första tanke.. Bara därf.. Hon var här i heeeela tre timmar

Så nu tänker jag, hur förhåller jag mig till detta?

• Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!
  • Anonym (Suck)
    sextiotalist skrev 2017-12-26 09:23:54 följande:

Det finns ju ett barn till som kommer varannan vecka. Där verkar det fungera.

Styr och ställer, varför skulle inte ts, tillsammans med sin man, få vara den som "styr och ställer" i sitt eget hem?

Just de orden använde en fd vän om sin pappas fru. Att de hade två gemensamma barn, båda arbetade och skulle få vardagen att fungera tänkte inte hon på. Hon mådde dåligt pga hon inte fick vara den som bestämde (det gällde även vänner).

Ja, det är möjligt att det inte klickar mellan dessa två. Men att få ångest för att de vuxna är de vuxna hemmr, det kan man inte skylla ts för.

Om det är så att ts man bara hänger på, då är det han som bär ansvaret.

Btw, det finns mängder av vuxna som får ångest av att ha en inte fullt så trevlig chef. Varför skulle inte ett barn kunna få ångest av att inte känna sig välkommen i sin familj hos sin pappa?
  • sextiotalist
    Anonym (Suck) skrev 2017-12-26 09:38:53 följande:

Det är två olika barn med olika behov. Skulle pappan ha tagit bort flickans rum om Ts inte hade sagt eller gjort något? Flickan har rätt till sina känslor och Ts beskriver själv hur hon kör på. Att Ts inte tycker om flickan är tydligt.

Pappan har ansvaret över sina döttrars mående.

Du kan inte förstå att det finns dryga och otrevliga ungdomar. Min fd väninna var en sådan person som betedde sig likadant som denna flicka.
  • sextiotalist
    Anonym (Suck) skrev 2017-12-26 09:52:14 följande:

Skärp dig. Flickan mår dåligt av hur hon behandlas av Ts och DU påstår då att det är hennes eget fel. Hur fasen vet du vad som händer? Flickan mår dåligt - problemet måste lösas och det är mammans OCH pappans ansvar att hjälpa henne.

Ok, ja, det finns de som mår dåligt av att inte bli satta på piedestal.
  • Ester69

Skärp dig. Flickan mår dåligt av hur hon behandlas av Ts och DU påstår då att det är hennes eget fel. Hur fasen vet du vad som händer? Flickan mår dåligt - problemet måste lösas och det är mammans OCH pappans ansvar att hjälpa henne.

Och hur i hela världen vet du att flickan mår dåligt???
  • smulpaj01
    Ester69 skrev 2017-12-26 10:13:52 följande:

Och hur i hela världen vet du att flickan mår dåligt???

Att hon säger det kan ju vara en indikation kanske?
  • Anonym (Suck)
    sextiotalist skrev 2017-12-26 09:54:16 följande:

Ok, ja, det finns de som mår dåligt av att inte bli satta på piedestal.

För ångest handlar alltid om att man inte blir satt på piedestal...
  • Anonym (Olivträd)

Tjejen är van att bli satt på piedestal av sin mamma och hennes släkt. Andra dottern har jag jättegod relation med. Man kan verkligen inte fejka nåt som inte finns där, hur i all världen ska jag ha god relation med ett barn som inte vill veta av mig, ska jag böja mig hejdlöst? Ska jag styra vem jag tycker om, gör ni? Hur isåfall? Skillnad mellan bra och dåligt i detta ligger i att man uppför sig till trots, eller hade ni föredragit att åkt hemifrån inte varit där inte alls hållit god ton? Gjort saken ännu värre för make och övriga! Klart man anstränger sig, löjligt. Hon vill inte att jag styr och ställer som hon säger, men vad ska jag göra då i MITT OCH MAKENS HEM bland mina egna, låta HENNE OCH ALLA BARN bestämma? Hon vill alltså att pappan och mamman bestämmer här i vårt hem inte jag och pappan. Sunt leverne? Inte för mig och mina barn! Ang rummet så tänker jag inte ha outnyttjat utrymme här åt en bortskämd tonåring medan min egen femåring bor med mig och min man! Ska då denna tonåring styra tycker ni? inte jag som är vuxen? Utveckla gärna det! Vill höra resonemang bakom att tonåringar bestämmer över vuxna människor, i vuxna människors gemensamma hus med gemensam dotter. Ska denna dotter lyssna till sin halvsyster då? Och inte mig? Utan makens dotter får min roll i MITT BARN bara för att mitt barn delar samma pappa som henne. Är det alltså SÅ det fungerar! Gör ni så i en kärnfamilj också? Bland biologiska syskon? Jag ryser bara genom att skriva ner det här. Låter ju helt sjukt! Angående min dotter som nån sorts spion, nej hon kommer till mig med information utan att jag bett om det. För de pratas vid i skolan. Inget konstigt med det. Angående att ändra planer för barnen, nej det tänker jag inte, det kunde ju lika gärna ha varit ett familje sammankomst med min familj. Ska då ett barn styra 10 andra barn och 11 andra vuxna? Alltså så ni menar? Tur var att vi träffas idag på annandagen istället, och hade hon kommit idag så nej hade jag inte ändrat mina planer. Jag vill träffa min släkt och övrig familj, mina barn sina kusiner. Så skulle inte tro det. Angående prata illa om vår familj JO det hon säger är av elakheter, tro mig. Pappan tolererar inte det, varför skulle han? Det skulle inte jag heller, det gjorde inte jag när min dotter gjorde det. Helt oacceptabelt. Skillnaden är att min dotter gav sig. Hans andra dotter delar inte sin systers upplevelser här.

Dåligt argument och ordförråd när man kommer dragandes med "ditt fel hon inte vill komma, öh hallå jag förstår att hon får ångest". VAD VET NI?

• Anonym (Olivträd)
    smulpaj01 skrev 2017-12-26 10:17:31 följande:

Att hon säger det kan ju vara en indikation kanske?

Konstigt då att hon inte vill ta emot hjälp! Och konstigt att hon hos mamman mår bra! Så nej rakt över mår hon inte dåligt.. Men du kanske vet det bättre än mig?
  • Anonym (Nf)

Hur vet DU vad som händer? Hur vet du att flickan mår dåligt? :S
  • smulpaj01
    Anonym (Olivträd) skrev 2017-12-26 10:37:40 följande:

Konstigt då att hon inte vill ta emot hjälp! Och konstigt att hon hos mamman mår bra! Så nej rakt över mår hon inte dåligt.. Men du kanske vet det bättre än mig?

Hon mår ju dåligt pga dig men hos sin mamma slipper hon dig så där mår hon såklart bra.

Var sover hon nu när du tagit hennes rum till din unge?
Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!