• Anonym (Olivträd)

Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!

Mitt styvbarn har inte velat vara hos sin pappa, hos oss, där hon även har en lillasyster på 5, sedan februari månad detta år. Hon har inte velat hälsa på, pratat med sin pappa på jättelänge, fram tills för ett par månader sen, men ff inte kommit hit. Hon har inte hälsa på stan, inte berättade hon om ny pojkvän heller då det begav sig, mamman fick hon att hålla tyst om detta, så vi fick veta det via ryktesspridning. Hon har pratat dåligt om oss, hur hon mår dåligt här får ångest av oss, hur jag som styvmamman styr och ställer och är fruktansvärt elak etc. Den andra styvdottern är här varannan vecka. Jag har en dotter från tidigare, henne får jag merparten information från om läget hur det ligger till. Så då har vi exkluderat henne enligt hennes egen önskan från familjen, dvs inget rum här längre osv. Men så helt plötsligt ville hon komma hit på juldagen...! Julklappar.. Är min första tanke.. Bara därf.. Hon var här i heeeela tre timmar

Så nu tänker jag, hur förhåller jag mig till detta?

• Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!
  • vetlanda

Vet inte hur gammal tjejen var när du kom.in i hennes liv. Men det är en sak som ofta spelar in. Sätt ditt ego åt sidan är mitt råd. Var ödmjuk och snäll så kommer de andra förhoppningsvis automatiskt. Hon har inte valt dig till sin styvmorsa. Du har valt att leva med hennes pappa och hans barn fick du på köpet.

• Luffi

Får dottern någon hjälp angående ångesten hon säger sig ha? Annars kan ju det vara en början, kanske gå i terapi tillsammans för att försöka komma fram till varför det blev såhär?

Risken finns ju att hon slår ifrån sig det men då har du ändå sträckt ut en hand och visat att du är redo att komma vidare med er relation.

Sen undrar jag också lite just över rum situationen. Klart 5 åringen har större behov av rummet än någon som aldrig är där men om ni vill ha en bra relation och att hon ska känna sig välkommen kanske det vore idé att hon ändå får tillgång till ett eget rum?

Misstänker att det inte är många 16 åringar som skulle känna dig bekväma med att dela rum och ha väldigt begränsat privatliv.

• Anonym (agda)

Så glad jag är att ingen någonsin kallat mina barn för "styvbarn". De har en bonusmamma och de är bonusbarn. "Lyckan tiger still" heter det och är så sant. Det är styvmammorna som gnäller men aldrig bonus- dito.

• Anonym (Olivträd)
    vetlanda skrev 2017-12-27 01:29:24 följande:

Vet inte hur gammal tjejen var när du kom.in i hennes liv. Men det är en sak som ofta spelar in. Sätt ditt ego åt sidan är mitt råd. Var ödmjuk och snäll så kommer de andra förhoppningsvis automatiskt. Hon har inte valt dig till sin styvmorsa. Du har valt att leva med hennes pappa och hans barn fick du på köpet.

Jag har satt detta ego åt sidan så många gånger så det är inte ens värt att räkna. Varit ödmjuk och snäll, böjt mig hejdlöst och sträckt mig på långbänk tusen gånger om, det hjälper fortfarande inte. Jag kom fram till att inte påverka nåt jag inte kan och lägga energin på de som uppskattar det. Sen är jag inte elak, men heller inte engagerad. Jag blev sjukskriven pga denna bonusdotter bla. Det är mycket men kan inte gå in detaljerat här, men tro mig jag har belägg för det. Jag är inte bakom flötet.
  • Anonym (Olivträd)
    Luffi skrev 2017-12-27 02:27:04 följande:

Får dottern någon hjälp angående ångesten hon säger sig ha? Annars kan ju det vara en början, kanske gå i terapi tillsammans för att försöka komma fram till varför det blev såhär?

Risken finns ju att hon slår ifrån sig det men då har du ändå sträckt ut en hand och visat att du är redo att komma vidare med er relation.

Sen undrar jag också lite just över rum situationen. Klart 5 åringen har större behov av rummet än någon som aldrig är där men om ni vill ha en bra relation och att hon ska känna sig välkommen kanske det vore idé att hon ändå får tillgång till ett eget rum?

Misstänker att det inte är många 16 åringar som skulle känna dig bekväma med att dela rum och ha väldigt begränsat privatliv.

Aldrig för hon har ingen ångest. Saker och ting passar sig bara inte för henne här.

Hon har gjort klart att hon vill inte, hon har varit väldigt bestämd med det. Det kan jag inte skriva här hur men tro mig jag är mållös. I så många år vi hade en god relation, jag gjorde väldigt mycket med henne och för henne, det är obegripligt och för mycket att ta in. Om jag säger det såhär, länge kände jag mig som hennes andra mamma och var stolt över det.. Tro mig jag har inte bara bestämt mig över en natt, eller i det ögonblicket jag klev in i makens liv att vara elaka styvmodern, länge var jag inte det heller, men så blev jag visst det. Ingen styvmamma väljer det, att ni inte här på fl förstår det, det är inget man väljer. Familjer och relationer blir komplexa, för det är så många människor i olika familjer man ska co - worka med och ta hänsyn till osv. Det blir ibland komplext. Man kan tyvärr inte trolla hur mycket man än vill så.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Olivträd) skrev 2017-12-27 06:16:41 följande:

Jag har satt detta ego åt sidan så många gånger så det är inte ens värt att räkna. Varit ödmjuk och snäll, böjt mig hejdlöst och sträckt mig på långbänk tusen gånger om, det hjälper fortfarande inte. Jag kom fram till att inte påverka nåt jag inte kan och lägga energin på de som uppskattar det. Sen är jag inte elak, men heller inte engagerad. Jag blev sjukskriven pga denna bonusdotter bla. Det är mycket men kan inte gå in detaljerat här, men tro mig jag har belägg för det. Jag är inte bakom flötet.

Ts, hur kan du påstå att DU mår psykiskt dåligt pga henne men vägra att acceptera att HON mår psykiskt dåligt pga dig? Är du så låst vid att skylla allt på henne så att du helt missar ditt eget ansvar för situationen?
  • sextiotalist
    Anonym (...) skrev 2017-12-27 08:36:21 följande:

Och hur vet DU hur styvdottern är? ....Inte alltid dessa styvdöttrar är "askungen"...Ibland är dessa styvdöttrar "askungens styvsystrar som gör livet surt för en"

Du sitter här och gnäller att ts är problemet...Men det kan likväl vara pappan som är problemet eller helt enkelt styvdottern ..Du har ingen aning hur deras liv ser ut, inte jag i heller ...Så sitter jag inte och hackar på ts. Finns tonåringar som är rena mardrömmen....Fast det så klart, du är kanske en förälder som anser att ditt barn är en ängel och som aldrig skulle mobba nån fastän alla bevis säger motsatsen -_-

Exakt det sista du skrev slog mig också
  • Anonym (Suck)
    Anonym (...) skrev 2017-12-27 08:36:21 följande:

Och hur vet DU hur styvdottern är? ....Inte alltid dessa styvdöttrar är "askungen"...Ibland är dessa styvdöttrar "askungens styvsystrar som gör livet surt för en"

Du sitter här och gnäller att ts är problemet...Men det kan likväl vara pappan som är problemet eller helt enkelt styvdottern ..Du har ingen aning hur deras liv ser ut, inte jag i heller ...Så sitter jag inte och hackar på ts. Finns tonåringar som är rena mardrömmen....Fast det så klart, du är kanske en förälder som anser att ditt barn är en ängel och som aldrig skulle mobba nån fastän alla bevis säger motsatsen -_-

Jag utgår från att tjejen inte ljuger och själv vet bättre om hur hon mår än vad hennes pappas nya kvinna, som hon inte kommer överens med vet. Jag hackar inte på Ts. Jag tror däremot att flickan själv, precis som TS gör när det gäller hennes eget mående, vet bäst hur hon mår. Varför tror du att flickan ljuger?
  • Anonym (Suck)
    sextiotalist skrev 2017-12-27 08:42:40 följande:

Exakt det sista du skrev slog mig också

Spännande att det slog dig. Tyvärr så är ni inga vidare männiksokännare eftersom ni har helt fel. Men det var säkert intressant att testa.
  • Anonym (om)
    Anonym (Olivträd) skrev 2017-12-26 07:10:32 följande:

Mitt styvbarn har inte velat vara hos sin pappa, hos oss, där hon även har en lillasyster på 5, sedan februari månad detta år. Hon har inte velat hälsa på, pratat med sin pappa på jättelänge, fram tills för ett par månader sen, men ff inte kommit hit. Hon har inte hälsa på stan, inte berättade hon om ny pojkvän heller då det begav sig, mamman fick hon att hålla tyst om detta, så vi fick veta det via ryktesspridning. Hon har pratat dåligt om oss, hur hon mår dåligt här får ångest av oss, hur jag som styvmamman styr och ställer och är fruktansvärt elak etc. Den andra styvdottern är här varannan vecka. Jag har en dotter från tidigare, henne får jag merparten information från om läget hur det ligger till. Så då har vi exkluderat henne enligt hennes egen önskan från familjen, dvs inget rum här längre osv. Men så helt plötsligt ville hon komma hit på juldagen...! Julklappar.. Är min första tanke.. Bara därf.. Hon var här i heeeela tre timmar

Så nu tänker jag, hur förhåller jag mig till detta?

Om du har exkluderat henne från familjen så borde du väl vara nöjd med att hon bara stannade i tre timmar?

Hur du ska förhålla dig till att hon kom till er på juldagen? Ja, du kan väl förhålla dig som du gjort tidigare - exkludera henne, behandla henne som om hon inte finns, förhöra din dotter om styvbarnets förehavanden, lida över att hon finns, om än bara lite grann, i ditt liv..
Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!