• Anonym (Olivträd)

Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!

Mitt styvbarn har inte velat vara hos sin pappa, hos oss, där hon även har en lillasyster på 5, sedan februari månad detta år. Hon har inte velat hälsa på, pratat med sin pappa på jättelänge, fram tills för ett par månader sen, men ff inte kommit hit. Hon har inte hälsa på stan, inte berättade hon om ny pojkvän heller då det begav sig, mamman fick hon att hålla tyst om detta, så vi fick veta det via ryktesspridning. Hon har pratat dåligt om oss, hur hon mår dåligt här får ångest av oss, hur jag som styvmamman styr och ställer och är fruktansvärt elak etc. Den andra styvdottern är här varannan vecka. Jag har en dotter från tidigare, henne får jag merparten information från om läget hur det ligger till. Så då har vi exkluderat henne enligt hennes egen önskan från familjen, dvs inget rum här längre osv. Men så helt plötsligt ville hon komma hit på juldagen...! Julklappar.. Är min första tanke.. Bara därf.. Hon var här i heeeela tre timmar

Så nu tänker jag, hur förhåller jag mig till detta?

• Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!
  • Eyna
    sextiotalist skrev 2017-12-29 09:54:32 följande:
    Det är nog något som kommit efter det hon gett upp.
    Kanske, men det vet ju varken du eller jag.
  • sextiotalist
    Eyna skrev 2017-12-29 09:56:24 följande:

Kanske, men det vet ju varken du eller jag.

Jag utgår utifrån det hon skrev. Eftersom jag lever med en man med två barn sedan tidigare, så vet jag att tonåren är än tuffare.

När de var som mest pubertala så släppte jag allt och sambon fick hantera allt.

Han fick ta striderna och jag höll mig i.bakgrunden. Nu är de vuxna och vi kan prata avslappnat om den tiden
  • Eyna
    sextiotalist skrev 2017-12-29 10:05:17 följande:
    Jag utgår utifrån det hon skrev. Eftersom jag lever med en man med två barn sedan tidigare, så vet jag att tonåren är än tuffare.

När de var som mest pubertala så släppte jag allt och sambon fick hantera allt.

Han fick ta striderna och jag höll mig i.bakgrunden. Nu är de vuxna och vi kan prata avslappnat om den tiden
    Öste du galla över dem i den utsträckning som framgår att TS gör? Jag utgår också från vad TS skriver och jag ser en mycket infekterad relation där flickan får skulden för hela haveriet. 

I det här fallet verkar flickan göra det som du gjorde i ditt fall: kliver ur situationen. 

Jag har levt med en styvmamma som påminner om TS, kanske därför jag ser flickans sida lite mer. Det var inga strider mer än att jag ständigt fick höra hur värdelös och bortskämd och oduglig jag var. Jag gjorde som flickan i TS, slutade besöka min pappa. Nu i vuxen ålder träffar jag inte min pappas fru mer än absolut nödvändigt. Hon fjäskar för mig nu eftersom jag är väldigt framgångsrik och sån imponerar på henne, men jag glömmer inte hur hon behandlade mig under min uppväxt.
  • Anonym (Olivträd)
    Eyna skrev 2017-12-29 10:17:05 följande:

Öste du galla över dem i den utsträckning som framgår att TS gör? Jag utgår också från vad TS skriver och jag ser en mycket infekterad relation där flickan får skulden för hela haveriet. 

I det här fallet verkar flickan göra det som du gjorde i ditt fall: kliver ur situationen. 

Jag har levt med en styvmamma som påminner om TS, kanske därför jag ser flickans sida lite mer. Det var inga strider mer än att jag ständigt fick höra hur värdelös och bortskämd och oduglig jag var. Jag gjorde som flickan i TS, slutade besöka min pappa. Nu i vuxen ålder träffar jag inte min pappas fru mer än absolut nödvändigt. Hon fjäskar för mig nu eftersom jag är väldigt framgångsrik och sån imponerar på henne, men jag glömmer inte hur hon behandlade mig under min uppväxt.

Du kanske helt enkelt var bortskämd och inte klarar av att inse det?. Du är ju vuxen nu? Skulle man inte ta ansvar som vuxna människor i relationer då tyckte jag nån här sa. Tycker inte jag kan läsa mig till att det är ett särskilt vuxet sätt att hantera en relation. Din styvmamma kanske helt enkelt anstränger sig för att ni nu båda två är vuxna och ser det som en ny chans att återkoppla relationen.

Jag har själv haft styvföräldrar och kan inte tycka att ansvaret för gott samspel endast vilade på dom! Betedde jag mig som en brat fattade jag väl själv att jag inte direkt skulle få en guldbagge och att mina föräldrar hade stöd i sina partners.. Ganska solklart, om du frågar mig. Jag fick inga traumatiska men för livet när mina styvföräldrar "samarbetade" med mina föräldrar. Men så kanske mina föräldrar lärde mig tidigt min plats i samhällets naturliga rangordning, dvs inte tro att jag var mina föräldrars andra hälft utan deras barn och hade sund syn på kärlek man och kvinna emellan.
  • smulpaj01
    Anonym (Olivträd) skrev 2017-12-30 17:37:19 följande:
    Du kanske helt enkelt var bortskämd och inte klarar av att inse det?. Du är ju vuxen nu? Skulle man inte ta ansvar som vuxna människor i relationer då tyckte jag nån här sa. Tycker inte jag kan läsa mig till att det är ett särskilt vuxet sätt att hantera en relation. Din styvmamma kanske helt enkelt anstränger sig för att ni nu båda två är vuxna och ser det som en ny chans att återkoppla relationen.

Jag har själv haft styvföräldrar och kan inte tycka att ansvaret för gott samspel endast vilade på dom! Betedde jag mig som en brat fattade jag väl själv att jag inte direkt skulle få en guldbagge och att mina föräldrar hade stöd i sina partners.. Ganska solklart, om du frågar mig. Jag fick inga traumatiska men för livet när mina styvföräldrar "samarbetade" med mina föräldrar. Men så kanske mina föräldrar lärde mig tidigt min plats i samhällets naturliga rangordning, dvs inte tro att jag var mina föräldrars andra hälft utan deras barn och hade sund syn på kärlek man och kvinna emellan.
    Oj, ja det är nog totalt omöjligt att inte förstå din bonus syn på dig. Stackars unge
  • Anonym (Olivträd)
    smulpaj01 skrev 2017-12-30 19:13:34 följande:

Oj, ja det är nog totalt omöjligt att inte förstå din bonus syn på dig. Stackars unge

Stackars barn kan jag hålla med dig om, som inte förstår sin egen roll i familjen. Allt ska tyvärr handla om henne i alla situationer. Konstigt att min andra bonusdotter lever i en sund familj och inte hennes syster, kanske twilight zone?

Men antar att jag som elak styvmor valt ut den bästa dottern och sen helt och hållet mobbat ut den andra, bara för att jag är så elak. Tänkte att när jag blev styvmor skulle jag verkligen bli den där elaka bara för att jag blev styvmor

Nån pratade om "styvmoderns gyllene regler", men jag är ju även mamma! Då ska jag alltså ha någon annans mammas regler åt mina barn? Sjukt..
  • Anonym (Värdelöst)

Att du ens skriver att ni har exkluderat henne är rent vidrigt!!!!

Min son har det så hos sin pappa och jag får KÄMPA för att de ens ska ha en relation. Hans bonusmamma är hemsk och styr och ställer och han känner sig aldrig välkommen där och därför vill han heller inte vara där.

Du borde jobba på att få dit barnet istället för tvärtom. Ditt sätt att resonera låter riktigt sjukt och kommer sätta spår i både bonusbarnet och dina egna som får agera budbärare. VÄX UPP!!!!

• Anonym (Värdelöst)
    sextiotalist skrev 2017-12-29 09:29:09 följande:

Ibland undrar jag om vissa läser ts som fan läser bibeln.

Ts har flera gånger skrivit att hon gjort massor både för och med flickan, för att hon ska trivas. Hon lät flickan ha ett eget rum, så deras gemensamma barn istället fick snällt flytta in till föräldrarnas rum.

Det var inte ts som valde bort flickan, det var flickan som valde bort dom.

Det har inte framkommit vad pappan har gjort för att nå fram (trots allt är det hans ansvar). Men att skylla på ts, att hon endast pga sin existens är den som är orsaken till detta är väl lite väl magstarkt.

Kan ni tala om vad de ska göra (förutom att utplåna familjen, att pappan ska kapa alla band med ts och sitt yngsta)

Men hon är BARNET och bonusmamman är den vuxna!!! Om min son fick välja själv så skulle han aldrig träffa sin pappa. Och det är för att han känner sig sviken av sin pappa!!! Så är det antagligen med detta barnet också och därför har hon dragit sig undan. Då kan man ju inte sluta kämpa. Blir helt förskräckt över era resonemang!
  • Anonym (Värdelöst)
    sextiotalist skrev 2017-12-29 09:29:09 följande:

Ibland undrar jag om vissa läser ts som fan läser bibeln.

Ts har flera gånger skrivit att hon gjort massor både för och med flickan, för att hon ska trivas. Hon lät flickan ha ett eget rum, så deras gemensamma barn istället fick snällt flytta in till föräldrarnas rum.

Det var inte ts som valde bort flickan, det var flickan som valde bort dom.

Det har inte framkommit vad pappan har gjort för att nå fram (trots allt är det hans ansvar). Men att skylla på ts, att hon endast pga sin existens är den som är orsaken till detta är väl lite väl magstarkt.

Kan ni tala om vad de ska göra (förutom att utplåna familjen, att pappan ska kapa alla band med ts och sitt yngsta)

Ingen ska utplåna nån utan tvärtom!! Hon ska vara lika prioriterad som sina övriga syskon. För min son så är det så att hans pappas nya bebis som är 2 månader har eget rum men min son får sova på en madrass när han är där, vilket leder till att han helst inte är där. Hade detta bonusbarn fått uttrycka sig i tråden så hade det nog kommit fram en annan sida än den som TS uttrycker, nämligen att hon gjort allt perfekt men att barnet ändå inte vill vara där. Det är ju uppenbart ljug!
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (Värdelöst) skrev 2018-01-02 01:22:56 följande:

Ingen ska utplåna nån utan tvärtom!! Hon ska vara lika prioriterad som sina övriga syskon. För min son så är det så att hans pappas nya bebis som är 2 månader har eget rum men min son får sova på en madrass när han är där, vilket leder till att han helst inte är där. Hade detta bonusbarn fått uttrycka sig i tråden så hade det nog kommit fram en annan sida än den som TS uttrycker, nämligen att hon gjort allt perfekt men att barnet ändå inte vill vara där. Det är ju uppenbart ljug!

Vi exkluderade henne från ett rum, inte exkluderade henne från oss. Då skulle hon ju inte ha varit välkommen hem under jul. Detta rum hände alltså EFTER hon SJÄLV VALT BORT VÅRT HEM. Vad med det är det du inte begriper? Din upplevelse är inte vår, beklagligt det som är för dig, men håll din aggression i schakt. Eller starta en egen tråd vetja! Om du har läst på innan dina utbrott så hade du fått med dig hur mycket jag har försökt och kämpat med detta. Ja barnet skulle ha en helt annan syn i denna tråd, precis som du säger att hon inte har gjort nåt, ja. Att vi varit jäkliga, för vi har regler. Hennes mamma har inga regler. Jag har åsidosatt mitt eget barn för detta barn. Men det är väl uppenbart ljug.
    Anonym (Värdelöst) skrev 2018-01-02 01:18:26 följande:

Men hon är BARNET och bonusmamman är den vuxna!!! Om min son fick välja själv så skulle han aldrig träffa sin pappa. Och det är för att han känner sig sviken av sin pappa!!! Så är det antagligen med detta barnet också och därför har hon dragit sig undan. Då kan man ju inte sluta kämpa. Blir helt förskräckt över era resonemang!

Hon känner sig sviken av sin pappa pga att hon inte fått sina viljor igenom och framförallt den största viljan, att få bo ensam med pappan. Detta kunde ju givetvis inte pappan gå med på. Så ja i hennes värld är detta svek. I en normal värld är det helt befängt att välja bort familj mot familj. Ingen vettig gör så. Men uppenbart ljug det med kanske!
    Anonym (Värdelöst) skrev 2018-01-02 01:15:03 följande:

Att du ens skriver att ni har exkluderat henne är rent vidrigt!!!!

Min son har det så hos sin pappa och jag får KÄMPA för att de ens ska ha en relation. Hans bonusmamma är hemsk och styr och ställer och han känner sig aldrig välkommen där och därför vill han heller inte vara där.

Du borde jobba på att få dit barnet istället för tvärtom. Ditt sätt att resonera låter riktigt sjukt och kommer sätta spår i både bonusbarnet och dina egna som får agera budbärare. VÄX UPP!!!!

Ja jag tycker verkligen du ska ta ditt eget råd här, att växa upp. Gör du allt för att din son ska ha goda vibbar hos sin pappa? Håller du den här högst omogna attityden och barnsliga utbrott i schack inför din son? Om inte, förstår jag att han inte vill åka!

Mina barn pratar med mig, du skulle prova. Du anar inte vad mycket du skulle få veta det gäller att ha en god och nära relation till sina barn, på så vis lyckas man även att inte projicera ner sin egna ilska på barnen, utan man lyckas att prata med varandra. Man lyckas även att gott samarbete med barns andra föräldrar. Min bonusdotters mamma är lite som här, projicerar ner allt ont hon tycker och vill inte dottern behöver inte dottern! Det gör henne glad över att vara den bästa föräldern, men är absolut inte sen med att snyfta inför andra hur dålig pappan är...... Genomsyrande egoistisk och manipulativ.......
Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!