• USA?

Pågående missfall

Är så ledsen, har kämpat länge för att bli gravid. Fick ett barn via IVF efter en lång kamp, nu gjort ägglossningsstimulering med gonal f.

Hade ägglossning 1/12, plussade 11/12. Har efter plusset gjort tre test till, clearblue veckoindikator, som stegrat enligt förväntan. Tog senaste tester igår som då visade gravid 3+. Var idag i vecka 5+4. Har haft symtom till och från: illamående, trötthet, känslig för lukter, humörsvängningar och molvärk ett par gånger.

Imorse upptäckte jag pytteliten ljusbrun flytning på toapappret. Satte in en tampong som blev färgad ljusbrun en del. Under eftermiddagen har jag fått ljusrosa flytning på papper (ej i trosan). Har ingen molvärk men känner mig lite öm i underlivet. Vet inte hur det är med andra symtom, är så ledsen så svårt att känna efter ordentligt. Mår illa men det kan vara av chock.

Min fråga är: hur länge kommer det ta tills det sätter igång på allvar?

Har ett vul inbokat nästa torsdag (om nio dagar) och tänker att jag kanske kan använda det för att se att allt kommit ut?

(Hade ett ma i maj 2015 som upptäcktes på Vul i v 8-9. Enda tecknet då var en pytte pytte liten ljusrosa fläck på toapappret).

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Pågående missfall
  • USA?

Glömde, är 37 år så var ju medveten om riskerna men vill så gärna få ett syskon till min dotter.

• Snöloka

Hej, jag fick ett missfall förra helgen i princip samma vecka som du. Började med bruna flytningar, inte mycket alls, och dagen efter kommer det lite rosa på pappret, sedan samma morgon börjar det komma mycket, blod och klumpar samt fostret kom ut. Höll på exakt en vecka och det är nu över. Så hade iaf ett "bra" missfall som gick fort över.

Ha ej tampong utan binda då du annars kan få infektioner. 

Lycka till och jag håller tummarna att det bara är en vanlig blödning!

• USA?

Tack för ditt svar. Beklagar ditt missfall!

Hade du ont under tiden? Isf, när började det värka?

Har ställt in mig på missfall, har inte haft så här under graviditet som gått bra. Tror även att brösten och magen är mindre svullna redan.

• kristina123

Jag är i lite samma situation. Är i vecka 9+1 och gjorde ett VUL i vecka 6+ som visade ett hjärta som slog. För någon vecka sedan började mina symtom avta allt mer. Jag gar försökt tänka positivt och att det är kroppen som vant sig. Dagen innan julafton började jag känna molvärk vilket inte är konstigt men igår kom det lite ljusbrun flytning och även idag. Känns ju sådär. Pendlar just nu mellan hoppa och förtvivlan. Imorgon ska jag få göra VUL så jag får snart veta.

Vi har haft svårt att bli gravida och för ett år sedan hade vi ett MA som upptäcktes i v 14. Då anade jag ingenting.

Håller tummarna för oss båda nu!

• Bubbel85

Med mitt "vanliga missfall" (haft några Ma) märkte jag först att testet blev svagare (testade varje dag för att kolla stegring), fick mensvärk sen och sist brunrosa flytning som gick över i mens inom ett dygn. Gjorde lite ondare än vanlig mensvärk men inte så mycket. Allt var över på 7 dagar. Var då i 5+3. Alla graviditeter är så olika, jag hade nog tur som inte fick så ont. Det ska också tilläggas att jag har en dotter där jag blödde av och till (mest bruna/rosa flytningar) mellan vecka 5-16. Är nu gravid i vecka 17 och hade bruna flytningar i vecka 6-7... men det har gått bra denna gången också, varit på kub i vecka 13 och känner nu sparkarna. Jag håller alla tummar att det går bra!!

• EpicNurse

Det behöver inte alls vara ett missfall. Det är extremt vanligt med denna typen av småblödningar/bruna flytningar pga sköra slemhinnor.

Dock ska du absolut inte använda tampong när du är gravid. Endast trosskydd eller binda!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • USA?

Tack för era svar, vad snälla ni är som tar er tid.

Kristina123: jag håller tummarna att det går bra på vul imorgon! Skriv gärna och berätta hur det gick.

Bubbel85: grattis till graviditeten! Förlåt om jag frågar för mycket men hur mycket/länge hade du de bruna flytningarna i denna graviditet? Var det aldrig något rosa? Fick du någon förklaring?

• USA?

Kristina 123: när jag var gravid med min dotter så försvann alla symtom ett par veckor mellan v 8-10. Ringde in och frågade bm av oro. Dock gick allt superbra och hon är nu 18 månader.

• USA?
    EpicNurse skrev 2017-12-26 19:15:20 följande:

Det behöver inte alls vara ett missfall. Det är extremt vanligt med denna typen av småblödningar/bruna flytningar pga sköra slemhinnor.

Dock ska du absolut inte använda tampong när du är gravid. Endast trosskydd eller binda!

Tack för ditt svar! Hade tampong bara en kort stund för att se hur mycket brunt det skulle bli. Men ska inte göra så igen efter era råd!

Vet du när man kan få veta vad som händer, dvs om det är kört? Ska jag ta ett nytt test? Vul?
  • gruvan

Jag fick mf i v 7 och det började med bruna flytningar i v 5. Efter 2,5 veckor började jag blöda ordentligt, som en vanlig mens fast mer klumpar. Jag hade inte ont varken när jag fick flytningar eller när jag blödde färskt blod. Inte mer än molvärk iaf.

Tre månader senare blev jag gravid igen. Även då fick jag bruna flytningar i v 5 och ställde in mig på mf igen. Blödde färskt blod i v 8 och gjorde vul där vi fick se ett tickande hjärta. Det hjärtat är 1,5 år idag!

Det är jättevanligt att blöda tidigt i graviditeten, speciellt så sparsamt som du beskriver. Man får t ex mycket skörare slemhinnor när man är gravid. Men använd inte tampong när du är gravid! Den kan ju också göra att du blöder lättare eftersom den irriterar slemhinnorna. Använd trosskydd eller binda istället. Jag håller tummarna för att det går bra med det lilla livet i din mage! <3 Gå på ditt planerade vul och förhoppningsvis ser allt bra ut då. Lycka till!

Svar på tråden Pågående missfall