• Anonym (Pulla Den?)

Min hund får gå ut själv - åsikter?

Jag har en Rottweiler(3.5 år) som jag släpper ut själv, när jag inte orkar gå ut med honom. Den är väldigt snäll och lugn(lite som en servicehund för blinda, och alla barnen i området som är ute och leker har känt den sedan den var en liten valp. Han har aldrig haft ett intresse av att ge sig på andra hundar, harar eller katter. Anledningen till att han får gå ut själv är att jag inte alltid orkar gå ut med honom själv, för jag roar mig ibland med annat. Ex spelar eller tränar på gym.. Som längst var han ute själv i drygt 5 timmar, men det vanliga är 1-2 timmar.     

När jag släpper ut hunden så brukar jag alltid ta bort halsbandet. När jag tittar ut genom fönstret så brukar han oftast ligga på gräsmatta eller leka med barnen på gården. Alla vet vem han är i vårt område. När det gäller att plocka upp bajs så sköter jag givetvis den biten, det ligger aldrig någon avföring på vår gård eller så. Jag har lärt honom att inte bajsa i vårt område, utan att göra det när vi går i skogsmark/skogen som ligger nära oss.   

Hur ser ni på detta?

• Svar på tråden Min hund får gå ut själv - åsikter?
  • Anonym (Pulla Den?)
    Hjullio skrev 2017-12-28 12:17:14 följande:

Det är med största sannolikhet olagligt. Det finns med lika stor sannolikhet folk i området som är rädda för din hund och inte kan gå ut när den är där, men som inte vågar säga något.

Är det en granne till dig som beter sig så här, eller är det verkligen du?

Ingen har klagat alls. Dem flesta har ju sett hunden leka med barnen och det kanske har tagit bort eventuella rädslan? Den springer inte runt och hälsar på okända utan sköter sig själv oftast. Barnen känner den sedan den var liten så dem går ju fram till honom. 
  • Anonym (Pulla Den?)
    Fiona M skrev 2017-12-28 12:17:38 följande:
    Stackars hund.
    Den är friare än de flesta andra hundar skulle jag säga..
  • Anonym (Peter)

Varför tar du av halsbandet?

• Anonym (Pulla Den?)
    Anonym (fylli) skrev 2017-12-28 12:18:20 följande:

Det låter ju spontant rätt konstigt men beror väl också lite på hur ni bor. Jag är uppvuxen på landet och i den byn är det inget konstigt att hundarna är själva ute på gården, men det låter ju som att du delar gård med andra familjer? 

Det är lägenhetskomplex, vi pratar en större storstad.  
  • Anonym (Idiot..)
    Hjullio skrev 2017-12-28 12:17:14 följande:

Det är med största sannolikhet olagligt. Det finns med lika stor sannolikhet folk i området som är rädda för din hund och inte kan gå ut när den är där, men som inte vågar säga något.

Är det en granne till dig som beter sig så här, eller är det verkligen du?

Det är till och med väldigt olagligt, och jag hoppas att någon anmäler latröven.
  • Anonym (Pulla Den?)
    Anonym (Peter) skrev 2017-12-28 12:20:57 följande:

Varför tar du av halsbandet?

För att ingen ska få för sig att fånga in honom, men det kanske inte är någon större risk eftersom han är en stor Rottweiler, men ändå. Det har bara blivit så.
    Man har ju hört om hundstölder och sånt, fast det är ju oftast mindre hundar.  
  • taquine

Stackars hund, det är väl mycket som handlar om samspel och umgås med sitt djur.Och är övertygad du får lika mycket motion med hunden som när du tränar.

Bor du ute i ödebygden , annars är väl chansen att bli överkörd stor? Är det ens lagligt att släppa ut hundar så?

Goodness me
  • Anonym (Humor)
    Anonym (Idiot..) skrev 2017-12-28 12:21:33 följande:

Det är till och med väldigt olagligt, och jag hoppas att någon anmäler latröven.

Vad skulle vara olagligt menar du?
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Pulla Den?) skrev 2017-12-28 12:22:30 följande:

För att ingen ska få för sig att fånga in honom, men det kanske inte är någon större risk eftersom han är en stor Rottweiler, men ändå. Det har bara blivit så.

Man har ju hört om hundstölder och sånt, fast det är ju oftast mindre hundar.  

Är hunden så snäll som du påstår fångas den lätt in ändå.

Finns du och hunden på riktigt tar du av halsbandet för att inte bli identifierad.
  • Hjullio
    Anonym (Pulla Den?) skrev 2017-12-28 12:19:31 följande:

Ingen har klagat alls. Dem flesta har ju sett hunden leka med barnen och det kanske har tagit bort eventuella rädslan? Den springer inte runt och hälsar på okända utan sköter sig själv oftast. Barnen känner den sedan den var liten så dem går ju fram till honom. 

Nu har du lite otur när du tänker. De som är rädda vågar givetvis inte gå ut på gården eftersom din hund är där.

Och nej, de klagar inte heller. För de vågar inte gräla med någon som har en stor (och i deras ögon farlig) hund.

Sköt om ditt djur eller gör dig av med det.
Svar på tråden Min hund får gå ut själv - åsikter?