• Anonym (Pulla Den?)

Min hund får gå ut själv - åsikter?

Jag har en Rottweiler(3.5 år) som jag släpper ut själv, när jag inte orkar gå ut med honom. Den är väldigt snäll och lugn(lite som en servicehund för blinda, och alla barnen i området som är ute och leker har känt den sedan den var en liten valp. Han har aldrig haft ett intresse av att ge sig på andra hundar, harar eller katter. Anledningen till att han får gå ut själv är att jag inte alltid orkar gå ut med honom själv, för jag roar mig ibland med annat. Ex spelar eller tränar på gym.. Som längst var han ute själv i drygt 5 timmar, men det vanliga är 1-2 timmar.     

När jag släpper ut hunden så brukar jag alltid ta bort halsbandet. När jag tittar ut genom fönstret så brukar han oftast ligga på gräsmatta eller leka med barnen på gården. Alla vet vem han är i vårt område. När det gäller att plocka upp bajs så sköter jag givetvis den biten, det ligger aldrig någon avföring på vår gård eller så. Jag har lärt honom att inte bajsa i vårt område, utan att göra det när vi går i skogsmark/skogen som ligger nära oss.   

Hur ser ni på detta?

• Svar på tråden Min hund får gå ut själv - åsikter?
  • Anonym (....)
    Anonym (Rottis1) skrev 2017-12-28 18:28:36 följande:

Men eftersom jag bor på landet, så kanske jag måste ha min hund kopplad?

Du har en egen inhägnad gård vilket likställs med hundgård.
  • Anonym (zk)

Skrattade när jag läste detta. Om det är sant: Hoppas att folk anmäler dig och dom omhändertar hunden och ger dig böter. Kan redan ha kommit in anmälningar som de snart komemr agera på.

• Anonym (zk)

I tidningen läser man ju ibland om att folk lägger ut förgiftad mat när de är trötta på kringstrykande hundar. Kanske snart händer hos dig.

• Anonym (E)

Helt seriöst så tycker jag inte att man skaffar en hund om man inte ens orkar gå på promenader med den. En person ska inte behöva vara rädd att gå förbi din hund, då det kan komma vem som, som inte är van. Sen att du bara lämnar hunden där i flera timmar??? Flytta ut på landet där det inte finns en enda människa, inga djur, bilar osv osv

• Anonym (E)
    Anonym (Pulla Den?) skrev 2017-12-28 12:22:30 följande:

För att ingen ska få för sig att fånga in honom, men det kanske inte är någon större risk eftersom han är en stor Rottweiler, men ändå. Det har bara blivit så.

Man har ju hört om hundstölder och sånt, fast det är ju oftast mindre hundar.  

Fast det är ju större risk att hunden blir tagen utan halsband???
  • Anonym (E)
    Anonym (Rottis1) skrev 2017-12-28 18:25:44 följande:

Jag bor på landet. Jag har högt staket runt hela stället. Jag släpper ut min hund när den vill gå ut. Den kan fina varma dagar vara ute hela dagarna. Den går runt bland hönsen. Och den lägger sig ner o äter ett ben ibland. Den går ut och in som den vill. Det är frihet! Är jag lika hemsk då?

Fast då är den ju inte lös 5 timmar bland olika människor? Då har du din hund hos dig hela tiden. På DIN trädgård och inte där folk kan bli rädda för att gå. Sen ska man ju gå promenader med sin hund också och inte bara släppa ut på tomt hela tiden
  • Anonym (Rottis1)
    Anonym (E) skrev 2017-12-28 19:40:17 följande:

Fast då är den ju inte lös 5 timmar bland olika människor? Då har du din hund hos dig hela tiden. På DIN trädgård och inte där folk kan bli rädda för att gå. Sen ska man ju gå promenader med sin hund också och inte bara släppa ut på tomt hela tiden

Nu vet jag inte alls hur ts bor? Funderar bara på hur jag gör? Då jag inga grannar har. Och ändå har allt inhägnad. Min hund har världens frihet att kunna vara ute i skog och mark och trädgård. Och kunna komma in när hon vill. Då krafsar hon på dörren. Och jag öppnar. Hon är inne 1 timme eller så. Sen vill hon ut igen. Hon e ofta hos mina hästar o höns.. Strövar fritt. Är det olämpligt?
  • Spislucka
    Anonym (Rottis1) skrev 2017-12-28 18:28:36 följande:

Men eftersom jag bor på landet, så kanske jag måste ha min hund kopplad?

Det är ju stor skillnad på att bo på landet med högt staket och att bo i ett bostadsområde och låta hunden springa helt fritt utan halsband t o m. Korkad jämnförelse
  • Aniiee

Min åsikt är att ingen hundägare någonsin benämner sin egen hund som "den"........

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (***))
    Anonym (Rottis1) skrev 2017-12-28 20:06:23 följande:
    Nu vet jag inte alls hur ts bor? Funderar bara på hur jag gör? Då jag inga grannar har. Och ändå har allt inhägnad. Min hund har världens frihet att kunna vara ute i skog och mark och trädgård. Och kunna komma in när hon vill. Då krafsar hon på dörren. Och jag öppnar. Hon är inne 1 timme eller så. Sen vill hon ut igen. Hon e ofta hos mina hästar o höns.. Strövar fritt. Är det olämpligt?
    Både du och TS verkar vara väldigt okunniga hundägare...
Svar på tråden Min hund får gå ut själv - åsikter?