• Anonym (Pulla Den?)

Min hund får gå ut själv - åsikter?

Jag har en Rottweiler(3.5 år) som jag släpper ut själv, när jag inte orkar gå ut med honom. Den är väldigt snäll och lugn(lite som en servicehund för blinda, och alla barnen i området som är ute och leker har känt den sedan den var en liten valp. Han har aldrig haft ett intresse av att ge sig på andra hundar, harar eller katter. Anledningen till att han får gå ut själv är att jag inte alltid orkar gå ut med honom själv, för jag roar mig ibland med annat. Ex spelar eller tränar på gym.. Som längst var han ute själv i drygt 5 timmar, men det vanliga är 1-2 timmar.     

När jag släpper ut hunden så brukar jag alltid ta bort halsbandet. När jag tittar ut genom fönstret så brukar han oftast ligga på gräsmatta eller leka med barnen på gården. Alla vet vem han är i vårt område. När det gäller att plocka upp bajs så sköter jag givetvis den biten, det ligger aldrig någon avföring på vår gård eller så. Jag har lärt honom att inte bajsa i vårt område, utan att göra det när vi går i skogsmark/skogen som ligger nära oss.   

Hur ser ni på detta?

• Svar på tråden Min hund får gå ut själv - åsikter?
  • Hjullio
    Anonym (Humor) skrev 2017-12-28 12:32:19 följande:

Jaha? Ts hund är inom området där ts bor.

Ja, men det bor en massa andra människor där också. (Om TS hund inte är en liten trollhund...)
  • Anonym (Humor)
    Hjullio skrev 2017-12-28 12:35:20 följande:

Ja, men det bor en massa andra människor där också. (Om TS hund inte är en liten trollhund...)

Jaha? Vad har det med saken att göra? Det är inte olagligt.
  • Anonym (Pulla Den?)
    Anonym (fylli) skrev 2017-12-28 12:29:12 följande:
    Okej. Nej men då är det ju skumt, konstigt, respektlöst mot grannarna och otryggt för hunden. Men kul att du hinner gymma, det är ju du som är viktigast förstås. 
    Hunden trivs att kunna vara så fri utomhus. Den kommer in när den själv vill, det kallar jag frihet.
  • tvillingmammaVastmanland

Så kan man ju självklart inte göra. Hoppas det inte är sant.

• Anonym (....)
    Anonym (Pulla Den?) skrev 2017-12-28 13:22:10 följande:

Hunden trivs att kunna vara så fri utomhus. Den kommer in när den själv vill, det kallar jag frihet.

Är hunden ute nu?
  • Tow2Mater

Det verkar ju funka bra. Men att ta bort halsbandet är ju ingen bra ide. Låt det sitta kvar, med ert tel nr ifall nåt händer er hund eller andras barn/egendom. Du får ju ta visst ansvar.

• Anonym (Ge dig!)
    Anonym (Pulla Den?) skrev 2017-12-28 13:22:10 följande:

Och hundrädda trivs bäst utan lösa Rottisar. Men egotrippar bryr sig ju inte om andra än sig själva. Varför tycker du att hundrädda inte ska ha frihet att få röra sig på den allmänna gården?
  • Anonym (Rottis1)

Jag bor på landet. Jag har högt staket runt hela stället. Jag släpper ut min hund när den vill gå ut. Den kan fina varma dagar vara ute hela dagarna. Den går runt bland hönsen. Och den lägger sig ner o äter ett ben ibland. Den går ut och in som den vill. Det är frihet! Är jag lika hemsk då?

• Anonym (Rottis1)

Men eftersom jag bor på landet, så kanske jag måste ha min hund kopplad?

Svar på tråden Min hund får gå ut själv - åsikter?