• Anonym (Pulla Den?)

Min hund får gå ut själv - åsikter?

Jag har en Rottweiler(3.5 år) som jag släpper ut själv, när jag inte orkar gå ut med honom. Den är väldigt snäll och lugn(lite som en servicehund för blinda, och alla barnen i området som är ute och leker har känt den sedan den var en liten valp. Han har aldrig haft ett intresse av att ge sig på andra hundar, harar eller katter. Anledningen till att han får gå ut själv är att jag inte alltid orkar gå ut med honom själv, för jag roar mig ibland med annat. Ex spelar eller tränar på gym.. Som längst var han ute själv i drygt 5 timmar, men det vanliga är 1-2 timmar.     

När jag släpper ut hunden så brukar jag alltid ta bort halsbandet. När jag tittar ut genom fönstret så brukar han oftast ligga på gräsmatta eller leka med barnen på gården. Alla vet vem han är i vårt område. När det gäller att plocka upp bajs så sköter jag givetvis den biten, det ligger aldrig någon avföring på vår gård eller så. Jag har lärt honom att inte bajsa i vårt område, utan att göra det när vi går i skogsmark/skogen som ligger nära oss.   

Hur ser ni på detta?

• Svar på tråden Min hund får gå ut själv - åsikter?
  • Anonym (Me too)

Jag låter också min hund gå ut själv. Men jag har instängslad tomt som hon är på. Brukar hålla koll genom fönstret då och då.

Men mina grannar är sura på mig för jag låter hunden vara ute själv, säger att hunden kan bli tagen av vargar...

• Anonym (kel)

Låter helt okej eftersom hunden är så snäll och lugn. Själv släpper jag ut min hund i trädgården som är inhägnad på baksidan av huset. Hon får springa runt själv där men inte så långa stunder. 

• SofieJ
    Anonym (***)) skrev 2017-12-28 22:18:29 följande:

Både du och TS verkar vara väldigt okunniga hundägare...

Vad är det för konstigt med att låta sin hund ströva fritt på sin egen gård? Som dessutom är inhägnad? Låter inte det minsta märkligt tycker jag.
  • Anonym (***))
    SofieJ skrev 2017-12-28 22:36:44 följande:
    Vad är det för konstigt med att låta sin hund ströva fritt på sin egen gård? Som dessutom är inhägnad? Låter inte det minsta märkligt tycker jag.
    Precis, men den som skrev inlägget verkar ju inte fatta det. Om man inte vet vad ens hund mår bra av är man okunnig.
  • SofieJ
    Anonym (***)) skrev 2017-12-28 22:48:19 följande:

Precis, men den som skrev inlägget verkar ju inte fatta det. Om man inte vet vad ens hund mår bra av är man okunnig.

Haha okej, du tänker så :)
  • Anonym (bondpöjk)

Till att börja med tycker jag det är direkt fel att ha stora hundar i lägenhet, de hör hemma på landet.

Jag är uppvuxen på landet och hunden vi hade hemma var precis som TS hund. Han var ute själv under långa perioder. Visst fanns det oftast någon annan som var ute samtidigt, men på en bondgård finns det allt som oftast arbete att utföra, så någon uppsyn över hunden fanns det sällan.
    Det är inte svårt att lära hundar var gränsen går och var hen får uppehålla sig.

Däremot tror jag inte ett ögonblick på TS. Skulle det ändå vara sant tycker jag det är direkt olämpligt att ha en vakthund lös på en innergård i stan. Är TS för lat för att gå ut med hunden kan jag inte tänka mig att hen tagit sig tid att träna ur vaktreflexerna ur hunden.

• tobbe01
    Anonym (bondpöjk) skrev 2017-12-28 23:13:18 följande:

Till att börja med tycker jag det är direkt fel att ha stora hundar i lägenhet, de hör hemma på landet.

Jag är uppvuxen på landet och hunden vi hade hemma var precis som TS hund. Han var ute själv under långa perioder. Visst fanns det oftast någon annan som var ute samtidigt, men på en bondgård finns det allt som oftast arbete att utföra, så någon uppsyn över hunden fanns det sällan.
    Det är inte svårt att lära hundar var gränsen går och var hen får uppehålla sig.

Däremot tror jag inte ett ögonblick på TS. Skulle det ändå vara sant tycker jag det är direkt olämpligt att ha en vakthund lös på en innergård i stan. Är TS för lat för att gå ut med hunden kan jag inte tänka mig att hen tagit sig tid att träna ur vaktreflexerna ur hunden.

Det är inte alla på bonnvischan som vill ha hundskit på sina tomter heller. Även om man kan tro det kanske eftersom det luktar koskit överallt. Kan skada grannsämjan.
  • Spader7

Solklart fall av någon som inte tycker om att katter går fritt och vill visa på hur fel det är genom att byta ut katt mot hund...

• tobbe01
    Spader7 skrev 2017-12-29 05:54:09 följande:

Solklart fall av någon som inte tycker om att katter går fritt och vill visa på hur fel det är genom att byta ut katt mot hund...

Ahaaaa! Men katter gräver ju ner sitt skit PLUS att de ju klarar sig alldeles utmärkt på egen hand. De kan vara borta en vecka och komma hem och vara fit for fight.
  • Anonym (Xx)
    Anonym (Rottis1) skrev 2017-12-28 20:06:23 följande:

Nu vet jag inte alls hur ts bor? Funderar bara på hur jag gör? Då jag inga grannar har. Och ändå har allt inhägnad. Min hund har världens frihet att kunna vara ute i skog och mark och trädgård. Och kunna komma in när hon vill. Då krafsar hon på dörren. Och jag öppnar. Hon är inne 1 timme eller så. Sen vill hon ut igen. Hon e ofta hos mina hästar o höns.. Strövar fritt. Är det olämpligt?

Försöker du göra dummare än vad du är eller?! Eller du är inte kapabel att inse hur idiotiskt din frågeställning är?! Och sen att jämföra dig och din hunds situation med TS och hans. Herrehu.
Svar på tråden Min hund får gå ut själv - åsikter?