Det är frigörelse. Man kommer långt med tålamod och att inte ta det personligt.
Jag brukar tänka på att den som har det jobbigast är tonåringen själv. Jag hade själv en extra jobbig tonårsperiod och det var fruktansvärt jobbigt psykiskt.
Så jag tänker mig lite som ett fyrtorn i ett stormigt hav. Jag står stabilt där jag står och visar mina barn vägen hur mycket det än stormar där ute i deras hav.
Jag har tålamod och extra många kramar på lager (för efter ett utbrott kommer ganska ofta gråt & mammighet om man bjuder in till det.) Konflikten de har med sig själva är ju just det där, de står med ena foten i vuxenlivet och vill vara självständiga och ta egna beslut och klara allt själv och den andra foten i barndomen, där de vill ha ens trygghet och närhet och vara liten och inte behöva ha massa ansvar. De drar sig ifrån oss, vi släpper efter, det uppstår någon slags panik och pang "Du haaatar miiiiig varför bryyyyr du inte om miiiiig!!" eller om de drar för mycket och vi håller tillbaka "Du förstöööör mitt liiiiiv du kontrollerar aaaaaalltt!"
Håller med lövet2 om att hitta en gräns för vad du kan tolerera och hålla den och annars låt henne släppa lös ilskan.
Sen brukar jag passar på att prata med dem när de är på gott humör. Inte bara om konflikter vi haft utan kolla av hur livet är. Hur de mår, hur det går med skola, kompisar, partners, intressen, hur de ser på sig själva osv. Ofta kan man hitta svaren på sånt som dyker upp där.