• Äldre 28 Dec 23:23
    8004 visningar
    16 svar
    16
    8004

    Hur hantera hatisk tonårstjej

    Hur ska jag hantera min tidvis hatiska tonårstjej som så fort jag inte gör som hon vill kallar mig elak, säger att hon haft en fruktansvärd uppväxt eftersom jag misshandlat henne psykiskt, att jag bara tänker på mig själv och aldrig borde ha fått barn? Jag anser själv att jag är en ganska ordinär ensam mamma, ingen stjärnförälder, men jag försöker göra mitt bästa. Dricker inte alkohol, drar inte hem karlar, skjutsar ungarna till olika aktiviteter, hämtar så de inte ska behöva åka buss sena kvällar etc. Jobbar heltid, så orken att ge uppmärksamhet kanske inte är den bästa alltid... Är detta en frigörelse process? Blir så jäkla ledsen och arg också.

  • Svar på tråden Hur hantera hatisk tonårstjej
  • Äldre 28 Dec 23:32
    #1

    Jävla ohyfs är vad det är. Vid nästa gnäll hade jag bett henne att sluta om hon vet vad som är bra för henne. Hade hon inte upphört med sitt dåliga beteende så hade förmåner försvunnit, en efter en, i samband med samtal om allt fint hon har och som verkligen inte är en självklarhet eller ens en rättighet och hur du sliter för att kunna ge henne en bra uppväxt. För det utgår jag ifrån att du gör. Och så hade hon får berätta vad det är som du gör fel och vari den psykiska misshandeln består.


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Äldre 28 Dec 23:52
    #2

    Tack, hur hanterar jag när jag frågar om psykisk misshandel och hon (som jag tycker) börjar ljuga om att jag aldrig bryr mig eller ställer upp?

  • Jgzjgz­jgz
    Äldre 29 Dec 00:02
    #3

    Jag hade talat med henne när hon är på gott humör och inte är sur för något speciellt. Har ni nånsin förtroliga stunder, när ni kan prata vanligt med varandra, skämta och bara umgås? Fråga vid ett sådant tillfälle, ärligt och uppriktigt och utan att skuldbelägga vad hon syftar på. Kanske är det något som du inte ens tänkt på, men som sårat henne. Eller så märker du att det egentligen är ingenting. Lyssna ordentligt och resonera med henne.

    Nästa gång hon börjar skrika om psykisk misshandel svarar du lugnt och sansat att lösa anklagelser vill du inte lyssna på, och fortsätter hon kommer x att hända, där x är en lämpligt vald konsekvens.

  • Äldre 29 Dec 00:03
    #4
    +1

    Ja, det är en frigörelseprocess. Flickor frigör sig sällan sakta och försiktigt från sina mammor, utan de "slår" sig loss med våld. 4 av mina flickor har gått i genom det där, och nu är det bara en kvar. I julas påminde jag min 26-åring om när hon stod i köket och skrek "Varför hatar du mig? Måste du förstöra mitt liv helt???". Då var hon 14-15 år och jag hade sagt nej till en föräldrafri fest med övernattning. Nu skakar hon bara på huvudet och frågar hur jag kunde låta bli att slänga ut henne i närmaste soptunna. Det var faktiskt inte så svårt. Det gäller bara att inte ta det personligt. Egentligen är det en sorts variant av när 3-åringen skriker "Dumma mamma!".

    Du måste sätta en gräns för vad du kan tolerera, och så håller du fast vid den gränsen. Går hon över den, så drar du in någon privilegie (Varför skulle du t ex vilja skjutsa henne någonstans om hon kallar dig något fult?). Går hon inte över gränsen, så låt henne bara släppa ut sin ilska och ha extra tålamod med henne.

  • Äldre 29 Dec 00:37
    #5

    Det är frigörelse. Man kommer långt med tålamod och att inte ta det personligt. 
    Jag brukar tänka på att den som har det jobbigast är tonåringen själv. Jag hade själv en extra jobbig tonårsperiod och det var fruktansvärt jobbigt psykiskt. 


    Så jag tänker mig lite som ett fyrtorn i ett stormigt hav. Jag står stabilt där jag står och visar mina barn vägen hur mycket det än stormar där ute i deras hav.
    Jag har tålamod och extra många kramar på lager (för efter ett utbrott kommer ganska ofta gråt & mammighet om man bjuder in till det.) Konflikten de har med sig själva är ju just det där, de står med ena foten i vuxenlivet och vill vara självständiga och ta egna beslut och klara allt själv och den andra foten i barndomen, där de vill ha ens trygghet och närhet och vara liten och inte behöva ha massa ansvar. De drar sig ifrån oss, vi släpper efter, det uppstår någon slags panik och pang "Du haaatar miiiiig varför bryyyyr du inte om miiiiig!!" eller om de drar för mycket och vi håller tillbaka "Du förstöööör mitt liiiiiv du kontrollerar aaaaaalltt!"

    Håller med lövet2 om att hitta en gräns för vad du kan tolerera och hålla den och annars låt henne släppa lös ilskan. 


    Sen brukar jag passar på att prata med dem när de är på gott humör. Inte bara om konflikter vi haft utan kolla av hur livet är. Hur de mår, hur det går med skola, kompisar, partners, intressen, hur de ser på sig själva osv. Ofta kan man hitta svaren på sånt som dyker upp där. 

  • Äldre 29 Dec 01:00
    #6

    Tack, jag ska försöka allt jag kan och orkar. Fler tips mottages tacksamt

  • Äldre 29 Dec 06:59
    #7

    Man plockar bort ev dator mobil och veckopeng tills ungen lär sig uppskatta det hon har. Hon är ohyfsad inget annat.

  • Äldre 29 Dec 07:54
    #8

    Hon är människa och funkar som en människa , det vi säger är inte alltid det vi menar. Att slänga ur sig "idiot!!" I en relation är ett sånt exempel det handlar alltid om en triggade orsak till att man blir utåtagerande som är logisk till sitt sammanhang, vi har undertexter på det vi säger och det är de man ska försöka hitta.

    Ta det inte personligt när hon säger sånt, ge henne utrymme vid ett lugnare tillfälle att få förklara vad hon menade med det hon skrek, då kanske svaret är "nä jag var bara stressad" så kan du säga att hon hellre kan sälja stöd hos dig än gå på dig, svarar hon "du gjorde det och det när jag var liten och samma sak hände i förrgår och jag blir så ledsen!!" Då kan du visa empatin och säga förlåt och att du ska tänka på det i fortsättningen sen kan du alltid fråga henne "vad behöver du som mest från mig?"

    Gillar inte översittare-attityden att det är barnsligt beteende / trots / tonårsfas, det är precis som upprörda vuxna kan göra och inte tillrättavisar ni er partner om han hon kallar er dum i huvudet eller gapar upprört någon gång ni vill ju veta bakomliggande, så behandla henne med samma respekt som ni har för vuxna så kommer det bli andra puckar tror jag.

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 29 Dec 10:07
    #9
    Jinnna skrev 2017-12-28 23:23:06 följande:

    Hur ska jag hantera min tidvis hatiska tonårstjej som så fort jag inte gör som hon vill kallar mig elak, säger att hon haft en fruktansvärd uppväxt eftersom jag misshandlat henne psykiskt, att jag bara tänker på mig själv och aldrig borde ha fått barn? Jag anser själv att jag är en ganska ordinär ensam mamma, ingen stjärnförälder, men jag försöker göra mitt bästa. Dricker inte alkohol, drar inte hem karlar, skjutsar ungarna till olika aktiviteter, hämtar så de inte ska behöva åka buss sena kvällar etc. Jobbar heltid, så orken att ge uppmärksamhet kanske inte är den bästa alltid... Är detta en frigörelse process? Blir så jäkla ledsen och arg också.


    Jag tror att hon söker mer uppmärksamhet. Tonåringar är fortfarande barn och behöver mycket uppmärksamhet. Det räcker inte att man hjälper sina barn rent praktiskt man måste också ge dem uppmärksamhet och känslomässig närhet.

  • Äldre 29 Dec 11:36
    #10

    Tack alla ni kloka för era svar, det har räddat min dag.
    Kan man misshandla psykiskt utan att förstå det?
    Jag är så rädd att jag gjort något fel.
    Söker ofta kontakt men blir avvisad, får knappt krama

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 29 Dec 11:48
    #11

    Rekommenderar denna bok, den gav mig mycket, finns att låna på biblioteket.

    https://www.sjobergsforlag.se/bocker/familj-relationer/upptack-din-tonarings-karlekssprak-gary-chapman

    Ja, man kan påverka sitt barn negativt psykiskt (misshandel är väl kanske ett starkt ord) utan att själv vara medveten om det, jag skulle vilja säga att det är både lätt och vanligt.
    Om man själv är trött och stressad och klagar på barnet väldigt mycket , ger det kritik för saker det inte gör rätt , vilket är lätt hänt när man har en tonåring. Man kanske till och med ibland avreagerar sin egen frustration på barnet.
    Ett känsligt barn kan ta detta väldigt hårt.
    Enligt psykologen som skrivit boken ovan kan man hantera detta genom att se till att tonåringens Kärlekstank alltid är fylld, då klarar de bättre olika påfrestningar som tex kritik från föräldrar men även från andra, som tex lärarare.

  • Äldre 1 Jan 00:32
    #12

    låter som vanligt tonårsbeteende

  • Walter­888
    Äldre 1 Jan 00:39
    #13
    lövet2 skrev 2017-12-29 00:03:45 följande:
    Ja, det är en frigörelseprocess. Flickor frigör sig sällan sakta och försiktigt från sina mammor, utan de "slår" sig loss med våld. 4 av mina flickor har gått i genom det där, och nu är det bara en kvar. I julas påminde jag min 26-åring om när hon stod i köket och skrek "Varför hatar du mig? Måste du förstöra mitt liv helt???". Då var hon 14-15 år och jag hade sagt nej till en föräldrafri fest med övernattning. Nu skakar hon bara på huvudet och frågar hur jag kunde låta bli att slänga ut henne i närmaste soptunna. Det var faktiskt inte så svårt. Det gäller bara att inte ta det personligt. Egentligen är det en sorts variant av när 3-åringen skriker "Dumma mamma!".

    Du måste sätta en gräns för vad du kan tolerera, och så håller du fast vid den gränsen. Går hon över den, så drar du in någon privilegie (Varför skulle du t ex vilja skjutsa henne någonstans om hon kallar dig något fult?). Går hon inte över gränsen, så låt henne bara släppa ut sin ilska och ha extra tålamod med henne.
    Har enbart med bristande uppfostran att göra. Har träffat många människor som misslyckats med sin uppfostran. De har liksom försökt låta samhället uppfostra flickorna. Det blir bara bajs och misär av det på lång sikt.

    Även TS verkar misslyckats med sin uppfostran. Jag har dock träffat en ensamstående mamma som lyckats väldigt väl med uppfostran av sin dotter, så det går uppenbarligen även som singelförälder, men jag har även träffat 32234535424 singelmammor som misslyckats kapitalt, så siffrorna är inte direkt upplyftande.
  • Äldre 4 Jan 13:53
    #14

    Tycker detta är en mycket trångsynt värdering av alla de singelmammor som finns och som kämpar hårt. Den som skrivit detta verkar okunnig och sakna erfarenhet av barn/tonåringar. Tror inte att många föräldrar överlåter åt samhället att uppfostra barnen, däremot är de flesta singelföräldrar tvungna att arbeta heltid, har lång restid till och från arbetet och sen ska de ta hand om barnen och ALLT hushållsarbete vilket gör att det blir för lite tid ibland med barnen, hur gärna man än vill.
    Anser detta är en mycket ensidigt utpekande som jag inte känner att jag kan ta åt mig i alla fall!

  • Glinda från Oz
    Äldre 4 Jan 13:58
    #15

    Jag gillar inte att alla uttrycker sig så tvärsäkert, de flesta som psykiskt misshandlar är inte medvetna om det själva.

  • Äldre 11 Dec 13:37
    #16

    Definitivt inte ett uttalande som jag delar. 

Svar på tråden Hur hantera hatisk tonårstjej