• Anonym (Fd styvmor)

Varför kalla styvbarn för en bonus?

Ja, varför kalla styvbarn för en bonus?

Så vitt jag vet är en bonus en fördel och när man läser här (och även i mitt eget privatliv) så är styvbarnen definitivt ingen bonus!

Jag menar inte att styvisar måste vara pest och pina men för att kallas för just "bonus" borde de ju ändå vara ett positivt inslag i styvförälderns liv. Och hur ofta är de det?

Varför kan vi inte bara enas om att styvbarn generellt inte är en bonus utan något man får stå ut med? 
    När ska (speciellt FL-) folk fatta att man inte har lust att bygga sitt liv runt en unge som skaffats med en annan person i partnerns tidigare liv?

Jag menar inte att det är något fel på själva barnen, men varför varför ska man kalla något som försvårar ens eget liv för en "bonus"?!?!?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-31 15:29
    Lite justeringar i min ts bara, det gick nog lite för fort när jag skrev och någon uppmärksammade mig om det. Tackar för det!

-----------------------------------------

Vi behöver inte enas om att vi generellt ogillar partnerns barn, naturligtvis är det inte så.
    För vissa av er fungerar det ju helt uppenbart och ni ser era styvbarn som en bonus.

Sedan finns uppenbart vi som absolut inte ser styvbarn som en bonus utan snarare som en belastning. Vilket är väldigt populärt att klanka ner på oss för.

Så vad vi istället kanske kan enas om är att man inte måste älska sina styvbarn?
    Man måste inte vara en "extraförälder" eller han något ansvar för partnerns barn.
    OCH, sist men inte minst (efter påhoppet på mig i kommentarerna) bara för att man inte älskar dessa styvbarn så vill man dem absolut inget illa.
    Jag tänkte först anmäla det vidriga som en person beskyllde mig för men lät det stå kvar som ett bevis på vilka påhopp vi mindre barnkära personer ibland utsätts för. Främst då här på sajten av personer som troligen inte sagt samma sak ansikte mot ansikte.

• Svar på tråden Varför kalla styvbarn för en bonus?
  • Astarte

Som jag använder orden är styvbarn och bonusbarn inte samma sak. Styvbarn är när jag har ett förhållande med en änkling och jag blir den nya mamman. Det är inte så vanligt idag, men det förekommer.

Bonusbarn är för mig en partners barn sedan tidigare förhållande. Barnen har en mamma och en pappa och jag blir som en bonusvuxen.

Det varierar säkert hur vi använder orden, men så ser jag på dem.

• Snuttis2

Mina föräldrar skilde sig när jag var i övre tonåren. Min mammas nya man har en son som är drygt 10 år yngre än mig. Vi har inte direkt växt upp ihop pga åldersskillnaden men ändå spenderat mkt tid ihop. Har aldrig direkt bråkat utan varit en relativt enkel relation.

Han är för mig min bonus, alltså mitt bonus syskon.

• Anonym (Fd styvmor)
    Astarte skrev 2017-12-29 23:34:35 följande:

Som jag använder orden är styvbarn och bonusbarn inte samma sak. Styvbarn är när jag har ett förhållande med en änkling och jag blir den nya mamman. Det är inte så vanligt idag, men det förekommer.

Bonusbarn är för mig en partners barn sedan tidigare förhållande. Barnen har en mamma och en pappa och jag blir som en bonusvuxen.

Det varierar säkert hur vi använder orden, men så ser jag på dem.

Tack för ditt svar!
    Din tolkning av ordet har jag aldrig stött på tidigare faktiskt.

Jag tror dock att din tolkning av ordet får stå för dig och inte vara allmängiltig. 

Och även om du skulle ha "rätt", varför skulle man kalla barnen för en bonus om man faktiskt tycker att de mest är en belastning?

"Årets bonus går till Kalle, du får ta hand om Lisas barn ett år. Grattis!"
    Ehh, nej... säger Kalle. Var det inte en BONUS jag skulle få??? Jag har tillräckligt med måsten!
  • Anonym (...)

Men gud, vilket deprimerande inlägg. Låt oss hoppas att du aldrig träffar någon med barn.

• Anonym (Fd styvmor)
    Snuttis2 skrev 2017-12-29 23:36:56 följande:

Mina föräldrar skilde sig när jag var i övre tonåren. Min mammas nya man har en son som är drygt 10 år yngre än mig. Vi har inte direkt växt upp ihop pga åldersskillnaden men ändå spenderat mkt tid ihop. Har aldrig direkt bråkat utan varit en relativt enkel relation.

Han är för mig min bonus, alltså mitt bonus syskon.

Fast det är givetvis lättar med ett "styvsyskon", du behövde väl inte ta ansvar för honom. Ta till dig honom som din egen bror?
    Inte riktigt jämförbart.
  • Anonym (Fd styvmor)
    Anonym (...) skrev 2017-12-29 23:43:43 följande:

Men gud, vilket deprimerande inlägg. Låt oss hoppas att du aldrig träffar någon med barn.

Som du ser på min signatur så har jag redan gjort det.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2017-12-29 23:45:23 följande:
    Som du ser på min signatur så har jag redan gjort det.
    Det var korkat av dig med tanke på dina åsikter.
  • Anonym (Fd styvmor)
    Anonym (.....) skrev 2017-12-30 00:06:34 följande:
    Det var korkat av dig med tanke på dina åsikter.
    Haha, jag kanske inte hade den åsikten innan?
    Jag kanske var naiv nog att tro på bonusfamiljen?
    Dumt nog.
  • Anonym (yes!)

Ha ha! Tack ts! Det här klockar jag som årets bästa trådstart! Hur fan kan man ha så rätt? Totalt klockrent!

• Söder73

I mitt fall är min mans son en bonus. Jag har själv döttrar och tyckte det var väldigt roligt att få en son. Han är väldigt lätt att ha att göra med också, verkligen inte en belastning. Däremot så tyckte jag att min mammas man var en "belastning" när jag växte upp så han blir väl styvfar då :)

Svar på tråden Varför kalla styvbarn för en bonus?