• Anonym (Fd styvmor)

Varför kalla styvbarn för en bonus?

Ja, varför kalla styvbarn för en bonus?

Så vitt jag vet är en bonus en fördel och när man läser här (och även i mitt eget privatliv) så är styvbarnen definitivt ingen bonus!

Jag menar inte att styvisar måste vara pest och pina men för att kallas för just "bonus" borde de ju ändå vara ett positivt inslag i styvförälderns liv. Och hur ofta är de det?

Varför kan vi inte bara enas om att styvbarn generellt inte är en bonus utan något man får stå ut med? 
    När ska (speciellt FL-) folk fatta att man inte har lust att bygga sitt liv runt en unge som skaffats med en annan person i partnerns tidigare liv?

Jag menar inte att det är något fel på själva barnen, men varför varför ska man kalla något som försvårar ens eget liv för en "bonus"?!?!?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-31 15:29
    Lite justeringar i min ts bara, det gick nog lite för fort när jag skrev och någon uppmärksammade mig om det. Tackar för det!

-----------------------------------------

Vi behöver inte enas om att vi generellt ogillar partnerns barn, naturligtvis är det inte så.
    För vissa av er fungerar det ju helt uppenbart och ni ser era styvbarn som en bonus.

Sedan finns uppenbart vi som absolut inte ser styvbarn som en bonus utan snarare som en belastning. Vilket är väldigt populärt att klanka ner på oss för.

Så vad vi istället kanske kan enas om är att man inte måste älska sina styvbarn?
    Man måste inte vara en "extraförälder" eller han något ansvar för partnerns barn.
    OCH, sist men inte minst (efter påhoppet på mig i kommentarerna) bara för att man inte älskar dessa styvbarn så vill man dem absolut inget illa.
    Jag tänkte först anmäla det vidriga som en person beskyllde mig för men lät det stå kvar som ett bevis på vilka påhopp vi mindre barnkära personer ibland utsätts för. Främst då här på sajten av personer som troligen inte sagt samma sak ansikte mot ansikte.

• Svar på tråden Varför kalla styvbarn för en bonus?
  • Anonym (I)
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2017-12-30 17:07:21 följande:

Ok, noterat att en anonym familjelivare anser det. 

Tycker ni att han och många andra förtjänade att bli ihjälslagna ?

Med er sjuka logik var han väl ? jävlig ? och ? han får skylla sig själv? .

www.independent.co.uk/News/uk/crime/domestic-violence-stepfather-beats-boy-five-attacks-mother-marvyn-iheanacho-alex-malclm-lily-breha-a7834676.html
    Anonym (..) skrev 2017-12-30 11:36:01 följande:

Det är rätt svårt att ogilla barn. Så de som lyckas vara så jävliga att man inte vill ha med dem att göra tillslut får faktiskt skylla sig själv. Man kan inte bete sig hursomhelst och sen vänta sig några glada miner..

• Anonym (hmm)

Tydligen var det någon som någon gång på 00-talet kom på att det skulle heta "bonus", för att man skulle fatta att detta var bästa familjegrejen ever. Väldigt klämkäckt och naivt. Jag tycker "plast" låter bättre. Nu kommer jag aldrig någonsin få plastbarn eller bonusbarn, så för mig personligen spelar det ingen roll. Jag undviker män med barn helt enkelt.  

• Anonym (I)
    Brumma skrev 2017-12-30 18:26:19 följande:

Bara läst TS.

Nej, det är inget vi kan "enas" om.

Att enas innebär nämligen att man är av samma uppfattning - och eftersom hela din trådstart går ut på att man inte skall använda ord som man menar vore det ju att gå helt emot din huvudsakliga åsikt? Eller?

Vad du anser om din parners barn är helt upp till dig. Men låt bli att lägga ord i mun på andra styv/bonus/extraföräldrar.. Kalla du din partners barn för styvbarn, sambons barn eller "ungarna" - så kan vi som ser partnerns barn som en bonus kalla dem just bonusar. Ok? DET skulle vi kunna enas om - att vi alla får bestämma själva... ;)

Sedan är du väl medveten om att FL inte är synonymt med den verkliga världen? Skriver man en tråd här är det oftast för att man upplever det jobbigt. De som INTE har några problem med bonusarna behöver knappast skriva av sig i en tråd här...

Precis. Man behöver inte direkt undra varför det ej funkade med TS och hennes ? hemska styvbarn? när man läser hennes inlägg...
  • Anonym (Fd styvmor)
    Anonym (mmm) skrev 2017-12-30 17:56:47 följande:
    För mig är de helt klart en riktig bonus så tala för dig själv, du- 
    Klart jag talar för mig själv.
    Hur har du förstått mig på något annat sätt?
    Har du inte sett att jag gratulerat dem som på ett trevligt sätt berättat om sina fina relationer med sina bonusbarn? Som det ju faktiskt är för dem?

Så hade du inte varit så snorkig så hade jag gratulerat dig också men nu får det vara.

Jag startar givetvis MIN tråd från MIN sak att se på saken. FL kryllar dessutom av trådar om besvärliga "bonussituationer" så jag är knappast ensam. Tvärtom.
  • Anonym (VissteINTEbättre!)

[quote=78317907][quote-nick]Anonym (Fd styvmor) skrev 2017-12-30 11:32:12 följande:[/quote-nick]Nej, man visst ju inte bättre... otroligt nog!

Ja, bonuslivet är inget jag rekommenderar. Själv har vi halkat fram genom åren, med mina-dina-våra barn. Mina barn var också fördjävliga ungar i tonåren. Haha! Ingen reagerar på det, eller hur? Bara att en av mina bonusar var/är extra krävande skitunge (När man vågar säga det blir man per automatik kallad för en elak styvmor enligt FF här)

Nåväl. Jag är numera ingen styvmor/BONUSvuxen längre, jag tar inte hand om mina bonusar/styvbarn/ då de alla har flyttat ut, MEN jag är ff deras pappas fru. :-P

Svaret på frågan - varför kalla dessa barn för bonus är ju mer komplicerat än så. Vissa är bonus andra inte.

• Anonym (Mrs Prefect)
    Anonym (I) skrev 2017-12-30 18:24:26 följande:
    Du har startat en tråd på FL , så du är tydligen intresserad av vad anonyma folk på FL skriver.
    Hahaha, BAM! Knockout!
  • Brumma
    Anonym (..) skrev 2017-12-30 11:36:01 följande:

Det är rätt svårt att ogilla barn. Så de som lyckas vara så jävliga att man inte vill ha med dem att göra tillslut får faktiskt skylla sig själv. Man kan inte bete sig hursomhelst och sen vänta sig några glada miner..

Här håller jag dock inte med. En del barn är tvärtom väldigt svåra att gilla.. Bortskämda översittare är aldrig trevliga oavsett ålder. MEN - då får man göra valet att INTE bo med barnet. Hur mycket man än gillar föräldern så borde ingen behöva bo med ngn som inte gillar en..
  • Brumma
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2017-12-30 19:47:48 följande:

Klart jag talar för mig själv.

Hur har du förstått mig på något annat sätt?

Har du inte sett att jag gratulerat dem som på ett trevligt sätt berättat om sina fina relationer med sina bonusbarn? Som det ju faktiskt är för dem?

Så hade du inte varit så snorkig så hade jag gratulerat dig också men nu får det vara.

Jag startar givetvis MIN tråd från MIN sak att se på saken. FL kryllar dessutom av trådar om besvärliga "bonussituationer" så jag är knappast ensam. Tvärtom.

Vill man vara tydlig med att man ger "sin" syn på saken är det nog en bra idé att INTE skriva: "Varför kan vi inte bara enas om att styvbarn generellt inte är en bonus utan något man får stå ut med? 

När ska (speciellt FL-) folk fatta att man inte har lust att bygga sitt liv runt en unge som skaffats med en annan person i partnerns tidigare liv?"

Ordet GENERELLT betyder nämligen just det - generellt. Inte din egen åsikt.. Och "man har lust" betyder inte heller det att DU har en åsikt...

Självklart ifrågasätts din åsikt som generell när det är vad du skriver...
  • Brumma
    Anonym (I) skrev 2017-12-30 20:17:40 följande:

Du försvarar barnamord och allt annat övergrepp på ? styvbarn?.

Läs vad du skrev . Lite för sent att låtsas ...

Det finns verkligen ingen gräns på din vidrighet och elakhet.

Oavsett hur mycket du försöker skylla på andra.

Är du på riktigt?

Skojar du eller?

Inte för att jag håller med TS i vad hon skriver men allvarligt - håll dig till vad hon faktiskt skriver och bemöt det istället för att hitta på saker.
Svar på tråden Varför kalla styvbarn för en bonus?