• Anonym (Fd styvmor)

Varför kalla styvbarn för en bonus?

Ja, varför kalla styvbarn för en bonus?

Så vitt jag vet är en bonus en fördel och när man läser här (och även i mitt eget privatliv) så är styvbarnen definitivt ingen bonus!

Jag menar inte att styvisar måste vara pest och pina men för att kallas för just "bonus" borde de ju ändå vara ett positivt inslag i styvförälderns liv. Och hur ofta är de det?

Varför kan vi inte bara enas om att styvbarn generellt inte är en bonus utan något man får stå ut med? 
    När ska (speciellt FL-) folk fatta att man inte har lust att bygga sitt liv runt en unge som skaffats med en annan person i partnerns tidigare liv?

Jag menar inte att det är något fel på själva barnen, men varför varför ska man kalla något som försvårar ens eget liv för en "bonus"?!?!?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-31 15:29
    Lite justeringar i min ts bara, det gick nog lite för fort när jag skrev och någon uppmärksammade mig om det. Tackar för det!

-----------------------------------------

Vi behöver inte enas om att vi generellt ogillar partnerns barn, naturligtvis är det inte så.
    För vissa av er fungerar det ju helt uppenbart och ni ser era styvbarn som en bonus.

Sedan finns uppenbart vi som absolut inte ser styvbarn som en bonus utan snarare som en belastning. Vilket är väldigt populärt att klanka ner på oss för.

Så vad vi istället kanske kan enas om är att man inte måste älska sina styvbarn?
    Man måste inte vara en "extraförälder" eller han något ansvar för partnerns barn.
    OCH, sist men inte minst (efter påhoppet på mig i kommentarerna) bara för att man inte älskar dessa styvbarn så vill man dem absolut inget illa.
    Jag tänkte först anmäla det vidriga som en person beskyllde mig för men lät det stå kvar som ett bevis på vilka påhopp vi mindre barnkära personer ibland utsätts för. Främst då här på sajten av personer som troligen inte sagt samma sak ansikte mot ansikte.

• Svar på tråden Varför kalla styvbarn för en bonus?
  • vonKatt

Min upplevelse är att det är de vuxna som gör att relationen till bonus-/styvbarn inte fungerar.
    Det ligger på alla 3-4 vuxna att få det att fungera och spela med sjysta kort - för barnets skull.

Hoppas du TS iaf tar med dig lite goda erfarenheter och lärdomar så att du inte hamnar i samma tråkiga sits igen.

• Anonym (Bratz)
    vonKatt skrev 2017-12-31 11:08:37 följande:

Min upplevelse är att det är de vuxna som gör att relationen till bonus-/styvbarn inte fungerar.

Det ligger på alla 3-4 vuxna att få det att fungera och spela med sjysta kort - för barnets skull.

Hoppas du TS iaf tar med dig lite goda erfarenheter och lärdomar så att du inte hamnar i samma tråkiga sits igen.

I vissa fall, många fall, spelar det absolut inte nån större roll alls om barnet självt inte vill eller har mycket svåra krav. Så är det. Vuxna ska absolut inte plza barnet, där blir det fel, de måste tidigt gå in och visa att det är barnen som lever med de vuxna och inte tvärtom. Varför behöver annars barn bo med vuxna? Varför får de inte annars bo själva? Det finns en anledning till det. Att vi vuxna vet bättre och har förståndet. Ett barn kan inte styra en hel familj.
  • Ess
    Anonym (I) skrev 2017-12-30 21:20:11 följande:
    Använd visa endast.

Det var ett svar på exakt vad hon har skrivit som ett svar till någon...
    Att barnet med stigande ålder själv blir mer och mer ansvarig för hur andra uppfattar det, är ingen anledning för att berättiga misshandel. Det berättigar däremot att man får tycka illa om det och ta avstånd, dvs lämna alla former av ansvar till föräldern som (förhoppningsvis) älskar sitt barn.
  • Anonym (Fd styvmor)
    Ess skrev 2017-12-31 14:10:15 följande:
    Att barnet med stigande ålder själv blir mer och mer ansvarig för hur andra uppfattar det, är ingen anledning för att berättiga misshandel. Det berättigar däremot att man får tycka illa om det och ta avstånd, dvs lämna alla former av ansvar till föräldern som (förhoppningsvis) älskar sitt barn.
    Gör som jag, ignorera den där personen.
    H*n är bara ute för att bråka och om ingen reagerar så tröttnar h*n nog snart.

Vi vet ju ändå att det bara är påhitt och ren lögn iallafall.

Håller för övrigt med dig i det du skrev.
  • Ess
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2017-12-31 15:54:01 följande:
    Gör som jag, ignorera den där personen.
    H*n är bara ute för att bråka och om ingen reagerar så tröttnar h*n nog snart.

Vi vet ju ändå att det bara är påhitt och ren lögn iallafall.

Håller för övrigt med dig i det du skrev.
    Det finns väldigt många på forumet som drar likhetstecken mellan att man inte tar något ansvar för partnerns barn, med att man totalt nonchalerar dessa och tittar förbi dem. Det är ytterligheter hela tiden.
  • Anonym (Fd styvmor)
    Ess skrev 2017-12-31 17:23:56 följande:
    Det finns väldigt många på forumet som drar likhetstecken mellan att man inte tar något ansvar för partnerns barn, med att man totalt nonchalerar dessa och tittar förbi dem. Det är ytterligheter hela tiden.
    Jag vet... lite därför jag startade tråden från första början.
    Jag vet ju att jag inte är ensam om att inte se andras barn som en bonus.
  • Anonym (yes!)

Bonusbarn är också en uppofing!

• vonKatt
    Anonym (Bratz) skrev 2017-12-31 11:46:40 följande:
    I vissa fall, många fall, spelar det absolut inte nån större roll alls om barnet självt inte vill eller har mycket svåra krav. Så är det. Vuxna ska absolut inte plza barnet, där blir det fel, de måste tidigt gå in och visa att det är barnen som lever med de vuxna och inte tvärtom. Varför behöver annars barn bo med vuxna? Varför får de inte annars bo själva? Det finns en anledning till det. Att vi vuxna vet bättre och har förståndet. Ett barn kan inte styra en hel familj.
    Jag menar såklart inte att barnet ska styra, utan snarare att de vuxna bestämmer regler och kommer överens så att de sedan står enade som de som bestämmer. Barnet ska inte kunna få ett nej hos den ena och ett ja från den andra.
    Ibland räcker det med "hemregler" och ibland behöver man ha regler som även gäller när barnet är i det andra hemmet.
    Jag menar också att biomamma inte tillåts snacka ner biopappa och ny partner och vice versa. Man pratar med varandra som vuxna, inte om varandra och framförallt inte så att barnet hör.
    Jag håller helt med dig i att barn lever med vuxna och inte tvärtom.
  • Anonym (jd)

Ja det undrara jag också.
    Det är väl något hysteriskt försök att försköna verkligheten.

• Anonym (Mom2four)

Men hur tänker man som styvmamma (kan ju inte kalla dig bonus med tanke på din syn på barnen) om man ens funderar på att dejta någon med barn om man vet med sig att du kanske inte kan få din partners uppmärksamhet nonstop, när man har ett sånt stort bekräftelsebehov? Gillar man inte barn, då har jag ett tips, dejta INTE någon med barn!!

Svar på tråden Varför kalla styvbarn för en bonus?