• Charlotte N

Middagstråd

Nu är föräldraledigheten slut. Tre barn och hund ska lämnas på tre olika ställen innan jobbet och hämtas efter. Vi behöver alltså storhandla någon eller några gång/månad för att få vardagen att gå ihop. Så, hur ser era veckomenyer ut? Tipsa!

• Svar på tråden Middagstråd
  • mammalovis

Vi har ingen stående matsedel för det blir för tråkigt, men vi planerar maten inför veckan och handlar på lördagen eller söndagen. Mjölk brukar vi få komplettera då vi har ett litet kylskåp på 2 vuxna och 3 barn.

Vi försöker utgå från att variera pasta, ris och potatis samt kött, fisk, korv/köttfärs och kyckling.

Populärt hos oss är
    fläskgryta med ris, raggmunk och fläsk, fläsk med potatis och löksås, fläskpannkaka
    spaghetti och köttfärssås, tacos, köttfärslimpa med potatis och sås, tacopaj, (chili con carné)
    kyckling, ris och café de Parisås, kycklingenchilada, flygande Jakob
    falukorv i ugn, korv Stroganoff
    fiskpinnar med spenat och ägg, fiskgratäng, fisksoppa, panerad torsk med potatis
    kärlekstrassel med räkor, bakad potatis med Skagenröra
    hemlagad pizza
    wok eller gryta med kött eller kyckling

Sedan har vi dagar med smidig mat som våfflor, pannkaka, korv/köttbullar och pasta/stuvade makaroner hamburgare och pommes o s v också samt äter rester på jobbet eller till lunch på helgen.

• Virriga Vera

Ett sätt att spara tid är att handla online och hämta upp maten på vägen hem. Om man nu har den möjligheten). Jag beställer via ICA Online och hämtar maten efter jobb. Istället för att det tar runt 1 timme i affären så fixar jag max 10 minuter på att hämta den. Listan/beställningen fixas hemma. Jag tycker dessutom att det blir billigare eftersom det inte slinker med annat som inte finns på listan.

• Charlotte N
    Virriga Vera skrev 2018-01-04 05:57:11 följande:

Ett sätt att spara tid är att handla online och hämta upp maten på vägen hem. Om man nu har den möjligheten). Jag beställer via ICA Online och hämtar maten efter jobb. Istället för att det tar runt 1 timme i affären så fixar jag max 10 minuter på att hämta den. Listan/beställningen fixas hemma. Jag tycker dessutom att det blir billigare eftersom det inte slinker med annat som inte finns på listan.

Älskar det sättet att handla! Brukar handla så på Willys, ännu billigare än Ica:)
  • Charlotte N
    mammalovis skrev 2018-01-03 22:38:06 följande:

Vi har ingen stående matsedel för det blir för tråkigt, men vi planerar maten inför veckan och handlar på lördagen eller söndagen. Mjölk brukar vi få komplettera då vi har ett litet kylskåp på 2 vuxna och 3 barn.

Vi försöker utgå från att variera pasta, ris och potatis samt kött, fisk, korv/köttfärs och kyckling.

Populärt hos oss är
    fläskgryta med ris, raggmunk och fläsk, fläsk med potatis och löksås, fläskpannkaka
    spaghetti och köttfärssås, tacos, köttfärslimpa med potatis och sås, tacopaj, (chili con carné)
    fiskpinnar med spenat och ägg, fiskgratäng, fisksoppa, panerad torsk med potatis
    hemlagad pizza

Sedan har vi dagar med smidig mat som våfflor, pannkaka, korv/köttbullar och pasta/stuvade makaroner hamburgare och pommes o s v också samt äter rester på jobbet eller till lunch på helgen.

Precis, jag tänker att man får ha 3-4 menyer som får rulla. Vi vuxna tröttnar i alla fall annars, även om barnen gärna hade kört på köttbullar, makaroner och ketchupdieten jämt.
  • lillterror
    Elinmariajosefin skrev 2018-01-03 16:36:27 följande:

Måndag: potatisbullar och rårivna morötter

Tisdag: köttfärssås och spaghetti (gör köttfärssåsen kvällen innan)

Onsdag: laxfile med fetaosttäcke och kokt potatis

Torsdag: gulaschsoppa gjord på den överblivna köttfärssåsen från tisdagen. Tillsätt bara buljong, vatten, tärnad potatis, röd paprika och spiskummin

Fredag: hamburgare med pommes

Lördag: köttgryta som får stå och puttra några timmar med pressad potatis (gör en rejäl omgång så kan ni äta grytan med ris eller matvete nån dag veckan efter)

Söndag: vegetarisk lasagne (även här kan ni göra en rejäl omgång och frysa in i portionsbitar som kan tas fram när tiden inte räcker till) jag varvar keso, färdigköpt tomatsås, bladspenat och lasagneplattor. På toppen fetaost.

På söndagar brukar jag göra en rejäl omgång med vitkålssallad som står sig åtminstone till torsdagen, på så vis spar man tid i veckorna men får ändå grönsaker varje middag.

Denna matsedel verkar passa min lilla familj! Hur gör du din vitkålssallad? Testat några olika men inte hittat "den perfekta" än :)

Vi brukar vara hemma först vid fem och då fimns här ett par hungriga barn med humör därefter, så vi brukar satsa på mat man kan förbereda kvällen innan..
  • Elinmariajosefin
    lillterror skrev 2018-01-04 09:00:59 följande:

Denna matsedel verkar passa min lilla familj! Hur gör du din vitkålssallad? Testat några olika men inte hittat "den perfekta" än :)

Vi brukar vara hemma först vid fem och då fimns här ett par hungriga barn med humör därefter, så vi brukar satsa på mat man kan förbereda kvällen innan..

Jag höftar bara så jag har tyvärr inget recept. Men jag river vitkål i matberedare, blandar olja, vinäger, vatten, salt och peppar och blandar i. Förvarar i burk med tättslutande lock :)
  • Dementoria

Det är flera av er som svarat som skrivit "Fiskgratäng". Recept, tack!
    .
    .

mammalovis skrev 2018-01-03 22:38:06 följande:

Populärt hos oss är
    hemlagad pizza

Kärlekstrassel?
  • Dementoria

Vi gör inga listor men jag funderar på att börja. Jag följer tråden för tips om maträtter och bidrar med några av våra snabba och enkla:

Snabbstuvade makaroner och köttbullar (hemrullade om man haft tid att göra en stor laddning att lägga i frysen, annars färdiga pruttbullar).

Laxpaket i ugn med pressad potatis och grönsaker (vi brukar ha lax, färskost med någon smak och citron + kryddor i foliepaketet).

Hamburgare med pommes/klyftisar (helst hemlagade burgare, köpta är väl ok i nödfall)

Någon slags soppa och pannkakor (förutsatt att det finns pannkakor i frysen, jag gör en jätteladdning när andan faller på och fryser in).

Pasta carbonara.

Skåprensningskyckling (stek kyckling och vad som nu finns i kylen. Lök, paprika, svamp etc. Låt puttra i lite fond eller buljong och häll på en skvätt grädde). Servera med ris.

• lillterror
    Elinmariajosefin skrev 2018-01-04 13:00:50 följande:

Jag höftar bara så jag har tyvärr inget recept. Men jag river vitkål i matberedare, blandar olja, vinäger, vatten, salt och peppar och blandar i. Förvarar i burk med tättslutande lock :)

Tusen tack! Hoppas jag känner mig lika trygg med att kunna höfta en vacker dag
  • Aniiee
    Dementoria skrev 2018-01-04 13:13:20 följande:

Det är flera av er som svarat som skrivit "Fiskgratäng". Recept, tack!
    .
    .

Kärlekstrassel?
    Här är mitt absolut enklaste går-att-göra-i-sömnen-recept för 4 pers:
    Lägg 4-6 hg plattfisk (rödspätta exempelvis, tinad om den är fryst) i en ugnsform. Salta och peppra ordentligt. Häll på 2 burkar smaksatta creme fraiche (2 av samma eller två olika som passar ihop). Bred på 4 portioner potatismos, gärna smaksatt med örtkrydda som passar CFen. Pensla moset med smält smör. kör in i ugnen på 200 gradet i ca 30-40 minuter, tills moset fått lite färg.

Om man vill kan man också kasta i grönsaker som passar med CFen.

Mitt basic-basic-orkar-inte-laga-mat-idag-recept. Det går dessutom bra att tweaka och ha sig med både kryddor och fiskval osv.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Middagstråd