• Anonym (OjOjOj)

Reda ut underhållet

Jag är man och skild sedan 2012. Har yngsta dottern (13 år) boende här 100%.
    Vill reda ut underhållet mellan oss föräldrar.
    Mamman får alla klädespengar och halva fritidspengen så mamman ska ut med henne o fixa kläder. Dottern är hos henne vissa helger från typ kl 11-21.  en dag per vardagsvecka går hon till mamman efter skolan o är där tills kl 20.Sen kommer hon hem till mig.  Övriga dagar är det alltid hos mig.  Jag får 500kr swishat från mamman och det är underhållet. Mamman får barnbidraget. 
    Jag vill reda ut UH-beloppet riktigt SAMT få halva klädbeloppet för jag vill också ut med dottern i klädaffärerna. Som det nu är går alla pengar åt till basic såsom skjutsar hit o dit, önskningar om gott bröd till skolmornarna och bio mm.
    Jag vill inte att det blir nåt tjafs om 5-8 år att nån fått för lite. Därför vill jag ringa F.kassan och vi föräldrar o nån från FK hjälper oss o ändra eller bekräfta. Detta skrev jag till mitt X och det blev ett jävla liv!  Hon svarade att jag var girig. Jag ville förstöra vår relation. Dottern skulle hon inte sponsra nåt mer sa hon. Hon blev skogstokig.  Jag för min del blev häpen över reaktionen, Mitt mål är ju att det ska bli rättvist. 

Gör jag fel som vill få hjälp av FK att hjälpa oss räkna ut underhållet?

• Svar på tråden Reda ut underhållet
  • Anonym (Nalle)

Brumma har rätt och jag har fel (typ).

Nya regler. Det går dock att få det så fortfarande men inte på det rutinmässiga sättet som tidigare. Numera krävs särskilda skäl (typ att det inte går att få det att funka frivilligt) Var det generella svaret jag fick.

Men jag står fast vid att du ska skilja på underhåll och pengar du ger henne.

• Anonym (OjOjOj)

Tänkte berätta lite vad som hänt. Hade eget (tele)möte idag med FK och visade också upp min beräkning på Underhållet som bör bet. från mamman. FK har ju en bra beräkn.sida för de par vars barn bor stadigvarande hos den ena. Hade fyllt i en sådan.
    FK berättade att jag skulle ha BB (som ni har sagt och jag har tänkt). Dessutom ska jag också ha underhållsbidrag av mamman. Efter uträkning blir det ca. 700kr. I runda slängar har alltså mamman fått ca 1300kr för mkt per månad.

Jag ska också berätta att mamman blev fly galen när jag mailade vad FK sade och hon kallade mig för "girig och jävlig" och att jag sabbar hennes umgänge med dottern. jag sade att "du får väl gå ner på Statoil o köpa en korv med henne som jag gör eller akvarell-måla som jag o hon gör på kvällarna".  Mamman vill ha de extra pengarna för shoppingresor där hon o dottern gör "helgerna" på nåt shoppingcentra. Jag svarade att umgänget med dottern kan inte baseras på pengar. De pengarna är rena "driftpengar", mat, skjutsningar, helgmys etc.

Så nu sade mamman att hon skulle begränsa umgänget med dottern och enbart ha henne varannan helg, ingen mat där, samt att jag får ta allt ansvar. Så skrev hon till mig. (Hon har alltså haft henne efter skolan 15.45 till kl 20.00 1-2 ggr i veckan..)
    Jag svarade att "Du kan inte avsäga dig ansvaret som förälder".

Tur jag skilde mig....fan va skönt. Det jävliga är att hon bearbetar dottern nu. Dottern har redan sagt att jag borde pruta lite. Men hon svajjar på det för hon vill att det ska vara enligt reglerna.

Lite OT men va fan. Jag måste få gnälla av mig lite men nu visar hon sin rätta sida. Lik sin morsa. Jag anade det...

• Anonym (ååå)
    Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-08 18:05:42 följande:

Tänkte berätta lite vad som hänt. Hade eget (tele)möte idag med FK och visade också upp min beräkning på Underhållet som bör bet. från mamman. FK har ju en bra beräkn.sida för de par vars barn bor stadigvarande hos den ena. Hade fyllt i en sådan.
    FK berättade att jag skulle ha BB (som ni har sagt och jag har tänkt). Dessutom ska jag också ha underhållsbidrag av mamman. Efter uträkning blir det ca. 700kr. I runda slängar har alltså mamman fått ca 1300kr för mkt per månad.

Jag ska också berätta att mamman blev fly galen när jag mailade vad FK sade och hon kallade mig för "girig och jävlig" och att jag sabbar hennes umgänge med dottern. jag sade att "du får väl gå ner på Statoil o köpa en korv med henne som jag gör eller akvarell-måla som jag o hon gör på kvällarna".  Mamman vill ha de extra pengarna för shoppingresor där hon o dottern gör "helgerna" på nåt shoppingcentra. Jag svarade att umgänget med dottern kan inte baseras på pengar. De pengarna är rena "driftpengar", mat, skjutsningar, helgmys etc.

Så nu sade mamman att hon skulle begränsa umgänget med dottern och enbart ha henne varannan helg, ingen mat där, samt att jag får ta allt ansvar. Så skrev hon till mig. (Hon har alltså haft henne efter skolan 15.45 till kl 20.00 1-2 ggr i veckan..)
    Jag svarade att "Du kan inte avsäga dig ansvaret som förälder".

Tur jag skilde mig....fan va skönt. Det jävliga är att hon bearbetar dottern nu. Dottern har redan sagt att jag borde pruta lite. Men hon svajjar på det för hon vill att det ska vara enligt reglerna.

Lite OT men va fan. Jag måste få gnälla av mig lite men nu visar hon sin rätta sida. Lik sin morsa. Jag anade det...

Visa bara dottern reglerna så förstår nog även hon att mamma är ute och cyklar.  Det är ju inte du som beslutar detta, det är ju FK och landets lagar.
  • Anonym (OjOjOj)

För mig är det viktigt att allt sköts enligt reglerna. Det blir inget tjafs då(!). 
    Så var det när hon hade alla ungar i 3 år (4 st). Jag betala mer än 4000kr i månaden och exakt enligt regelboken. Tydligen gäller det inte henne. Suck o dubbelsuck.

• Anonym (OjOjOj)

Nu säger hon att hon vill att jag delar på barnbidraget samt reducerar till 500kr (underhållsbidraget).
    Jag vet inte varför jag ska ge henne rabatt?
    Hon säger att det inte kostar mig nåt att dottern sover hos mig...

• Anonym (ååå)
    Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-09 11:02:11 följande:

Nu säger hon att hon vill att jag delar på barnbidraget samt reducerar till 500kr (underhållsbidraget).
    Jag vet inte varför jag ska ge henne rabatt?
    Hon säger att det inte kostar mig nåt att dottern sover hos mig...

Men du får helt enkelt strunta i vad hon säger! Bara hänvisa till FK om hon är missnöjd. 
    Om hon inte förstår att det kostar att ha ett barn boende på heltid är hon (ursäkta) mindre bemedlad, men antagligen försöker hon väl bara få dig att ändra dig, dock på ett klumpigt sätt. 

Prata inte med henne om det helt enkelt, säg att hon får kontakta FK om hon har frågor. Hon får ta smällen de här sista åren tills barnet är myndigt. 
  • Anonym (ååå)
    Anonym (ååå) skrev 2018-01-09 11:12:18 följande:
    Men du får helt enkelt strunta i vad hon säger! Bara hänvisa till FK om hon är missnöjd. 
    Om hon inte förstår att det kostar att ha ett barn boende på heltid är hon (ursäkta) mindre bemedlad, men antagligen försöker hon väl bara få dig att ändra dig, dock på ett klumpigt sätt. 

Prata inte med henne om det helt enkelt, säg att hon får kontakta FK om hon har frågor. Hon får ta smällen de här sista åren tills barnet är myndigt. 
    Det är väl nästan så att du skulle kunna åtala henne för tidigare år, eftersom hon uppenbarligen haft BB emot lagen (sedan den nya lagom kommer för några år sen) och inte betalat underhåll. Du får kolla om det går att få något retroaktivt.

Jag menar inte att du ska göra det, men mer att få henne att fatta att hon har haft en fördel som troligen inte varit helt rätt.
  • Anonym (OjOjOj)

Som tur är har detta tok inte pågått mer än 5 månader. jag visste att det var fel men tiden var inte mogen för ändring. Nu är den det.
    Det är som du säger, hon förstår inte kostnaden att ha barnet hos sig 100%. Dottern vänder sig till mig i ALLT. Resor, inköp, mat, tapetsering etc.
    Sen kommer mamman o säger att "det kostar ju inget att hon sover hos dig".
    Men hon har noll känsla för ekonomi. Har ju levt med henne i 22 år så jag vet vad jag pratar om.

Jag har inte gått med på några förhandlingsinviter. Det är för behålla självrespekten.  Jag hänvisar till FK.

• Anonym (ååå)
    Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-09 11:51:34 följande:

Som tur är har detta tok inte pågått mer än 5 månader. jag visste att det var fel men tiden var inte mogen för ändring. Nu är den det.
    Det är som du säger, hon förstår inte kostnaden att ha barnet hos sig 100%. Dottern vänder sig till mig i ALLT. Resor, inköp, mat, tapetsering etc.
    Sen kommer mamman o säger att "det kostar ju inget att hon sover hos dig".
    Men hon har noll känsla för ekonomi. Har ju levt med henne i 22 år så jag vet vad jag pratar om.

Jag har inte gått med på några förhandlingsinviter. Det är för behålla självrespekten.  Jag hänvisar till FK.

Det går nog bra. Hon har som sagt inget att komma med. Det är ju bara att det tar sån energi.

Min man är i liknande diskussion med sitt ex (som dessutom har en besvärlig psykisk sjukdom), hon förstår verkligen inte hur man räknar BB/underhåll och det märks även på annat vad gäller pengar. Synd när det blir så för olika människor men man måste ju stå på sig för sin egen skull. 
  • Anonym (OjOjOj)

Mitt X ska betala typ 671 kr i underhåll till mig. Kan jag ansöka om underhållsstöd då så jag kommer upp i 1200 eller vad det nu är?

Det är trist o föra en diskussion med en som inte begriper. Det blir lönlöst lixom.

Svar på tråden Reda ut underhållet