• Anonym (OjOjOj)

Reda ut underhållet

Jag är man och skild sedan 2012. Har yngsta dottern (13 år) boende här 100%.
    Vill reda ut underhållet mellan oss föräldrar.
    Mamman får alla klädespengar och halva fritidspengen så mamman ska ut med henne o fixa kläder. Dottern är hos henne vissa helger från typ kl 11-21.  en dag per vardagsvecka går hon till mamman efter skolan o är där tills kl 20.Sen kommer hon hem till mig.  Övriga dagar är det alltid hos mig.  Jag får 500kr swishat från mamman och det är underhållet. Mamman får barnbidraget. 
    Jag vill reda ut UH-beloppet riktigt SAMT få halva klädbeloppet för jag vill också ut med dottern i klädaffärerna. Som det nu är går alla pengar åt till basic såsom skjutsar hit o dit, önskningar om gott bröd till skolmornarna och bio mm.
    Jag vill inte att det blir nåt tjafs om 5-8 år att nån fått för lite. Därför vill jag ringa F.kassan och vi föräldrar o nån från FK hjälper oss o ändra eller bekräfta. Detta skrev jag till mitt X och det blev ett jävla liv!  Hon svarade att jag var girig. Jag ville förstöra vår relation. Dottern skulle hon inte sponsra nåt mer sa hon. Hon blev skogstokig.  Jag för min del blev häpen över reaktionen, Mitt mål är ju att det ska bli rättvist. 

Gör jag fel som vill få hjälp av FK att hjälpa oss räkna ut underhållet?

• Svar på tråden Reda ut underhållet
  • Anonym (ååå)
    Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-09 12:28:26 följande:

Mitt X ska betala typ 671 kr i underhåll till mig. Kan jag ansöka om underhållsstöd då så jag kommer upp i 1200 eller vad det nu är?

Det är trist o föra en diskussion med en som inte begriper. Det blir lönlöst lixom.

Jag kan inte exakta reglerna men det lär FK kunna hjälpa dig med Glad
  • Brumma
    Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-09 12:28:26 följande:

Mitt X ska betala typ 671 kr i underhåll till mig. Kan jag ansöka om underhållsstöd då så jag kommer upp i 1200 eller vad det nu är?

Det är trist o föra en diskussion med en som inte begriper. Det blir lönlöst lixom.

Enligt försäkringskassan så ska man kunna få utfyllnadsbidrag om underhållet understiger 1573:-

"Hur mycket pengar får jag?

Om den andra föräldern inte betalar något underhåll får du 1 573  kronor per månad till och med månaden när barnet fyller 15 år och 1 723 kronor därefter.

Om den andra föräldern betalar ett lägre underhåll så får du ett utfyllnadsbelopp från Försäkringskassan, vilket ger dig totalt 1 573 kronor eller 1 723 kronor per månad. Du får alltså pengar dels från Försäkringskassan, dels från den andra föräldern.

Exempel 

Om ditt barn är 5 år och du får 500 kronor per månad från den andra föräldern så får du1 073 kronor från Försäkringskassan. Det blir totalt  1 573 kronor per månad."

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/barnet_bor_hos_dig/underhallsstod_nar_barnet_bor_hos_dig
  • Anonym (OjOjOj)

Tack så hemskt mycket. Jag ska höra med FK.

Nu skriver mamman att hon borde få del av fritidspengarna som ingår i underhållet (från barnbidrag och underhållsbidraget) enligt henne.

Jag skrev svar till henne INNAN det om att jag kan ta bort 300kr från Underhållsbidraget från henne. Det bör täcka mat och den fritid hon ev. gör med henne. Mer kan jag ju inte ge bort eftersom det blir jag som får ensamt betala hennes gitarrlektioner och slalomkort och andra (fritids)övningar.

• Anonym (jillian)
    Anonym (ååå) skrev 2018-01-09 11:12:18 följande:
    Men du får helt enkelt strunta i vad hon säger! Bara hänvisa till FK om hon är missnöjd. 
    Om hon inte förstår att det kostar att ha ett barn boende på heltid är hon (ursäkta) mindre bemedlad, men antagligen försöker hon väl bara få dig att ändra dig, dock på ett klumpigt sätt. 

Prata inte med henne om det helt enkelt, säg att hon får kontakta FK om hon har frågor. Hon får ta smällen de här sista åren tills barnet är myndigt. 
    "Mindre bemedlad" anser sig väl mamman redan vara, då hon ju tycker att pappan ska stå för en större del av dotterns kostnader än vad han enligt lag är skyldig att göra.

Jag gissar att uttrycket du far efter är "mindre begåvad."

Mindre bemedlad betyder alltså att man har små tillgångar. Inte att man är obegåvad. 

OT, jag vet.. Men jag ser ständigt hur ord och uttryck används på fel sätt här på fl, och nu bara var jag tvungen att reagera (och korrigera). Flört
  • Kusin Krakel
    Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-09 14:16:29 följande:

Tack så hemskt mycket. Jag ska höra med FK.

Nu skriver mamman att hon borde få del av fritidspengarna som ingår i underhållet (från barnbidrag och underhållsbidraget) enligt henne.

Jag skrev svar till henne INNAN det om att jag kan ta bort 300kr från Underhållsbidraget från henne. Det bör täcka mat och den fritid hon ev. gör med henne. Mer kan jag ju inte ge bort eftersom det blir jag som får ensamt betala hennes gitarrlektioner och slalomkort och andra (fritids)övningar.

Nej nåt sånt formellt ansvar har du ej. Uf ska betala för umgänget.
  • Anonym (OjOjOj)
    Kusin Krakel skrev 2018-01-09 14:48:59 följande:
    Nej nåt sånt formellt ansvar har du ej. Uf ska betala för umgänget.
    Vem är Uf?
  • Brumma
    Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-09 16:17:46 följande:

Vem är Uf?

Umgängesföräldern :)

Boendeföräldern står för barnets fasta kostnader. Boende, mat (förutom hos umgängesföräldern ), kläder, kostnad för barnomsorg, aktiviteter och intressen, försäkring osv. Aktiviteter under umgänget, ombyteskläder (underkläder och ngn t-shirt/byxa) samt mat och boende under umgänget, resor de vill göra osv står umgängesföräldern. DU är INTE skyldig att skicka med pengar till aktiviteter hos mamman.

Helt ärligt skulle jag ta ALLT mamman säger hädanefter som hittepå. DU har rätt till HELA barnbidraget. Om mamman har minst tolv dagar i månaden (inte bara under lovet utan längre tid så att ni ändrar umgänget framöver) har hon rätt till halva underhållet. Liksom du har om du har några av era andra barn på halvtid. HALVA TIDEN HALVA BARNBIDRAGET.

Sedan har du rätt till HELA underhållet. Det är mammans del i försörjningen på de fasta kostnader hos dig.
  • Anonym (OjOjOj)
    Brumma skrev 2018-01-09 16:39:32 följande:
    Umgängesföräldern :)

Boendeföräldern står för barnets fasta kostnader. Boende, mat (förutom hos umgängesföräldern ), kläder, kostnad för barnomsorg, aktiviteter och intressen, försäkring osv. Aktiviteter under umgänget, ombyteskläder (underkläder och ngn t-shirt/byxa) samt mat och boende under umgänget, resor de vill göra osv står umgängesföräldern. DU är INTE skyldig att skicka med pengar till aktiviteter hos mamman.

Helt ärligt skulle jag ta ALLT mamman säger hädanefter som hittepå. DU har rätt till HELA barnbidraget. Om mamman har minst tolv dagar i månaden (inte bara under lovet utan längre tid så att ni ändrar umgänget framöver) har hon rätt till halva underhållet. Liksom du har om du har några av era andra barn på halvtid. HALVA TIDEN HALVA BARNBIDRAGET.

Sedan har du rätt till HELA underhållet. Det är mammans del i försörjningen på de fasta kostnader hos dig.
    Ok. Ja. Så har jag uppfattat det också men det är mycket bra med bekräftelse. Problemet är att hon inte fattar att hon har utgifter också som förälder såsom mat om dottern kommer dit efterskolan typ 5-8 ggr i månaden. Det menar mitt X att hon ska ha betalt för och därmed avdrag på U.B.  Men det är tyvärr lönlöst o resonera med henne.
  • Brumma
    Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-09 18:22:30 följande:

Ok. Ja. Så har jag uppfattat det också men det är mycket bra med bekräftelse. Problemet är att hon inte fattar att hon har utgifter också som förälder såsom mat om dottern kommer dit efterskolan typ 5-8 ggr i månaden. Det menar mitt X att hon ska ha betalt för och därmed avdrag på U.B.  Men det är tyvärr lönlöst o resonera med henne.

Om hon betalar underhåll direkt till dig, dvs underhållsBIDRAG och inte att du får hela summan från Försäkringskassan (underhållsSTÖD ) får hon göra avdrag om barnet sover hos henne ett visst antal dagar under en kalendermånad. Om hon har barnet minst fem dygn i sträck ELLER minst sex dygn på en månad får hon göra avdrag med 1/40 av underhållet per dygn.

Och nu snackar vi sova över och tillbringa både nätter och dagar där, inte några timmar på eftermoddagen..

Inte mycket MEN det kanske visar för henne att hon INTE har rätt till att få dra av för aktiviteter osv.

Om hon betalar 1000 (för enkelhetens skull) är alltså avdraget 25:- Det innebär att hon för sex dagar får dra av 150:-, inte "några hundra" för en helgaktivitet.

Detta avdrag regleras av föräldrabalken.

Sedan ÄR det trist att som umgängesföräldern betala mycket extra, men det du beskriver är inte speciellt mkt extra.. Vi betalade tex underhåll till min mans ex. Vi betalade även för ett fullt utrustat rum (som ändrades med åldern) (tv, soffa, böcker, pysselsaker, leksaker osv.). Dessutom fullt utrustad garderob med mycket kläder, myskläder, kakan kläder osv. Badkläder, regnkläder, vinterkläder inkl kängor osv. Flytväst, cykel, skridskor, ,skidor, osv osv. Men det var vårt VAL. Inte något vi egentligen var tvungna till eller krävde att mamman skulle betala genom bidrag från barnbidrag osv...
  • Anonym (OjOjOj)

Ja. Mamman har vant sig vid att ha extra pengar. Jag har vant mig vid att ha lite. Där skär det sig hos henne. 
    Jag har också läst det du berättar om 6 dygn per månad. Nu sover aldrig dottern över där. Är där mellan 15.45-20.00 ca 5-7 ggr i månaden samt nån helgdag. 
    (Hon berättade igår att hon helst vill slippa gå dit alls men det tänker jag inte gå med på)
    Jag tycker synd om mamman men dottern är som mig och jag skilde mig från mamman pga att vårt livstempp var så otroligt olika. Denna skillnad finns också mellan dotter o mamma. Därför är inte dottern där så mkt trots att mamman bor 200m från mig.
    Jag hoppas dock att det löser sig mellan dem och att mamman lugnar ner sig. Dessa pengar som nu hamnar rätt har jag och dottern rätt till. Jag spenderar pengar på dottern på ett annat sätt än mamman (återigen olikheten). Därför så vill jag ge dottern MIN syn på hur saker o ting ska skötas. 
    Så nu får dottern ett klädkonto som hon får sköta (under lite övervakning).

Samtidigt så ska jag tacka alla i denna tråd för det ni delat med er. Det har varit till stöd och bekräftat och visat vägen.
    Jag är också glad att mamman skaffat ny pojkvän som hon verkar vara superkär och som hon kan gråta ut hos. 

Svar på tråden Reda ut underhållet