• Anonym (OjOjOj)

Reda ut underhållet

Jag är man och skild sedan 2012. Har yngsta dottern (13 år) boende här 100%.
    Vill reda ut underhållet mellan oss föräldrar.
    Mamman får alla klädespengar och halva fritidspengen så mamman ska ut med henne o fixa kläder. Dottern är hos henne vissa helger från typ kl 11-21.  en dag per vardagsvecka går hon till mamman efter skolan o är där tills kl 20.Sen kommer hon hem till mig.  Övriga dagar är det alltid hos mig.  Jag får 500kr swishat från mamman och det är underhållet. Mamman får barnbidraget. 
    Jag vill reda ut UH-beloppet riktigt SAMT få halva klädbeloppet för jag vill också ut med dottern i klädaffärerna. Som det nu är går alla pengar åt till basic såsom skjutsar hit o dit, önskningar om gott bröd till skolmornarna och bio mm.
    Jag vill inte att det blir nåt tjafs om 5-8 år att nån fått för lite. Därför vill jag ringa F.kassan och vi föräldrar o nån från FK hjälper oss o ändra eller bekräfta. Detta skrev jag till mitt X och det blev ett jävla liv!  Hon svarade att jag var girig. Jag ville förstöra vår relation. Dottern skulle hon inte sponsra nåt mer sa hon. Hon blev skogstokig.  Jag för min del blev häpen över reaktionen, Mitt mål är ju att det ska bli rättvist. 

Gör jag fel som vill få hjälp av FK att hjälpa oss räkna ut underhållet?

• Svar på tråden Reda ut underhållet
  • Anonym (OjOjOj)
    Kusin Krakel skrev 2018-01-04 07:06:19 följande:

Om barnet bor heltid hos dig är det ju rimligt att du har ett fullt underhåll och barnbidrag samt att du står för alla klädinköp, föreningsavgifter mm. Är det så att flickan gärna handlar med sin mamma kanske hon själv kan få en summa pengar av dig de gånger hon vill handla kkäder ked sin mamma.

Jag tror att detta att mamman ska stå för en massa kostnader (och därför få bb samt avdrag på underhåll) trots att hon har varannan helg rör till det för er. Enklare att du som är boendeföräöder får bb samt underhåll och sen också står för samtliga inköp.

Jag tror det måste bli så som du säger. Nu är det rörigt och i detta röriga smyger det sig in felaktigheter. Det måste bli klart och tydligt. 
    Det är bättre att dottern får ett antal hundra kronor de gånger de ska shoppa kläder. Jag är inte alls emot detta att mamman hjälper henne shoppa kläder. Vad jag säger idag är att jag måste få hjälp av FK att reda ut detta och jag har fått mycket ovett för det. Blir kallad för girig. Fy fan säger jag. Därav tråden för feedback från er. Är jag fel ute?  Jag tycker inte det..
  • Brumma
    Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-04 06:48:29 följande:

Ja. Du har rätt men efter den tråden skrevs har det hänt saker. Jag ifrågasatte varför hon(mamman) ska få BB och då ringde mamman FK (utan min vetskap) och mamman sade till mig att "FK sa att jag (mamman) kan fortsätta få BB". För mig är det lite underligt.

Så jag startade denna tråd för att få feedback från Er efter att jag fått så mkt ilska tillbaka från mamman bara för att jag vill denna gång att FK ska hjälpa till o reda ut detta. Hon kallar mig girig och det är det minsta jag är. Jag vill dock ha rättvisa så långt det är möjligt. 

Mamman har INTE rätt till barnbidraget. Hon ljuger antingen för dig eller så ljög hon för försäkringskassan.

Tidigare var det så, men för två år sedan (har jag för mig) ändrades det. Numera har pappan rätt till halva (för barn födda efter ändringen betalas hälften ut till varje förälder per automatik) om han har brynen halva tiden. Sedan har boendeföräldern rätt till hela OAVSETT kön.

På försäkringsskassans hemsida finns en blankett som ni fyller i om ni är överens. Sedan finns det en man fyller i om den avdrag föräldern vägrar skriva under. En utredning kan då göras men är barnet skrivet hos dig så ser de det direkt.

"Om du och den andra föräldern inte är överens och du gör en anmälan själv ska du anmäla det på Mina sidor.

När du har anmält kommer vi att starta en utredning om var barnet bor och vem som har rätt att få barnbidraget.  Vi börjar med att kontakta den andra föräldern och fråga om uppgifterna vi har fått om var barnet bor stämmer. Om vi behöver mer information från dig hör vi av oss.

Eftersom vi behöver kontrollera uppgifterna med den andra föräldern tar det längre tid att handlägga ditt ärende om du gör en anmälan själv än om ni anmäler tillsammans."

Denna text hittar du här "www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/barnbidrag". Titta sedan under "vanliga frågor".
  • Brumma
    Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-04 07:22:02 följande:

Jag tror det måste bli så som du säger. Nu är det rörigt och i detta röriga smyger det sig in felaktigheter. Det måste bli klart och tydligt. 

Det är bättre att dottern får ett antal hundra kronor de gånger de ska shoppa kläder. Jag är inte alls emot detta att mamman hjälper henne shoppa kläder. Vad jag säger idag är att jag måste få hjälp av FK att reda ut detta och jag har fått mycket ovett för det. Blir kallad för girig. Fy fan säger jag. Därav tråden för feedback från er. Är jag fel ute?  Jag tycker inte det..

Tycker kusin krakels förslag är mycket bra.

Du begär hela barnbidraget samt underhållsstöd. Sedan skickar du med pengar till klädinköp. Snart kommer din dotter förmodligen vara tillräckligt stor för att vilja shoppa ensam eller med kompisar ändå ;)

Det är dock det enda du skall skicka med pengar till - utgifter för umgänget, aktiviteter mamman vill göra med dottern osv skall du INTE stå för (om du inte själv väljer det vill säga).

Underhållsstödet går du in och söker direkt. Sedan gör de en utredning gällande hur mycket de anser att mamman kan betala - denna summa begär de sedan av mamman. Du får dock alltid samma summa (f.n. 1573:- )
  • Anonym (OjOjOj)

Tack. Det är precis denna procedur som måste bli rätt. Jag har bokat möte med FK nu via deras hemsida nu på måndag. Jag låter helgen gå så jag får in ev. synpunkter från mamman. 
    Det som är bra med FK:s hjälp nu är att om mamman får förändrad inkomst pga omorganisation inom kommunen är att det blir rätt i slutändan för då vet jag hur jag ska räkna. Lite osäker nu som du förstår.

• Anonym (ååå)
    Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-04 06:48:29 följande:
    Ja. Du har rätt men efter den tråden skrevs har det hänt saker. Jag ifrågasatte varför hon(mamman) ska få BB och då ringde mamman FK (utan min vetskap) och mamman sade till mig att "FK sa att jag (mamman) kan fortsätta få BB". För mig är det lite underligt.

Så jag startade denna tråd för att få feedback från Er efter att jag fått så mkt ilska tillbaka från mamman bara för att jag vill denna gång att FK ska hjälpa till o reda ut detta. Hon kallar mig girig och det är det minsta jag är. Jag vill dock ha rättvisa så långt det är möjligt. 
    Antingen har hon inte ens ringt dem och frågat utan bara sagt så, eller så ringde hon men missförstod vad de sa eller informerade hon dem inte om hela sanningen.

Nu vet du vad som gäller och du har all rätt på din sida. 
  • Anonym (Nalle)

Min ständiga rekommendation är att den som betalar in underhåll gör detta direkt till fk. Om du sedan vill betala pengar till henne gör du det. Men låt allt gå via fk så minskar det risken för problem för båda parter i framtiden. Skilj på underhållet och pengar du ger henne. Det är juridiskt väldigt olika saker

• Brumma
    Anonym (Nalle) skrev 2018-01-04 12:29:12 följande:

Min ständiga rekommendation är att den som betalar in underhåll gör detta direkt till fk. Om du sedan vill betala pengar till henne gör du det. Men låt allt gå via fk så minskar det risken för problem för båda parter i framtiden. Skilj på underhållet och pengar du ger henne. Det är juridiskt väldigt olika saker

Försäkringskassan lämnar över betalningen till föräldern om föräldern betalar in i tid ett antal månader.

Man kan inte längre sköta det enbart genom försäkringskassan om det betalas i tid.

Däremot borde TS börja genom att begära underhållsstöd genom försäkringskassan.
  • FuckGoggleAskMe

Vilken soppa! Låter som om för lite pengar läggs på tjejen hos dig, hon förlorar på detta fast hon har rätt att bli försörjd av er båda. Löneskillnaden er emellan rättfärdigar inte att du betalar mer, den är så liten. Prata med flickan om klädkostnader och rimlig budget, hon är stor nog. Låt flickan själv ta huvudansvaret för klädinköp och klädkostnader dvs hålla sig inom budgeten. Sanslöst att låta mamman ta hand om den delen eftersom hon inte har övergripande ansvar för flickans dagliga liv och kostnader. För flickans skull, se till att få BB och underhåll från mamman (som alla säger i tråden).

• Anonym (Nalle)

Då måste jag absolut ringa och kolla det. För då har jag fått fel info.

• Anonym (OjOjOj)

Förvirrande. Den anonyma Nalle är nämligen mitt smeknamn. Ha ha ha. 

Jag ska hur som helst se till att det blir rätt denna gång. Jag o mitt X hanterar dotter o pengar på vitt skilda sätt. Mamman vet jag sköter dottern bra men hon skaffar sig ett umgänge med dottern baserat på resor till olika närliggande städer för att gå på restauranger och loppis/klädbutiker. Det försvinner en hel del pengar dessa helger och det är jag som betalar. Själv kan jag inte göra nåt med dottern för jag har inte råd. Så den där 500-hundringen månaden är inte rimlig.

Jag ska skriva ut hela tråden på skrivare o lusläsa innan samtal med FK.

Svar på tråden Reda ut underhållet