• Anonym (OjOjOj)

Reda ut underhållet

Jag är man och skild sedan 2012. Har yngsta dottern (13 år) boende här 100%.
    Vill reda ut underhållet mellan oss föräldrar.
    Mamman får alla klädespengar och halva fritidspengen så mamman ska ut med henne o fixa kläder. Dottern är hos henne vissa helger från typ kl 11-21.  en dag per vardagsvecka går hon till mamman efter skolan o är där tills kl 20.Sen kommer hon hem till mig.  Övriga dagar är det alltid hos mig.  Jag får 500kr swishat från mamman och det är underhållet. Mamman får barnbidraget. 
    Jag vill reda ut UH-beloppet riktigt SAMT få halva klädbeloppet för jag vill också ut med dottern i klädaffärerna. Som det nu är går alla pengar åt till basic såsom skjutsar hit o dit, önskningar om gott bröd till skolmornarna och bio mm.
    Jag vill inte att det blir nåt tjafs om 5-8 år att nån fått för lite. Därför vill jag ringa F.kassan och vi föräldrar o nån från FK hjälper oss o ändra eller bekräfta. Detta skrev jag till mitt X och det blev ett jävla liv!  Hon svarade att jag var girig. Jag ville förstöra vår relation. Dottern skulle hon inte sponsra nåt mer sa hon. Hon blev skogstokig.  Jag för min del blev häpen över reaktionen, Mitt mål är ju att det ska bli rättvist. 

Gör jag fel som vill få hjälp av FK att hjälpa oss räkna ut underhållet?

• Svar på tråden Reda ut underhållet
  • Anonym (OjOjOj)

Fick svar om underhållsstöd från FK nu:

"Hej,

Har du och den andra förälder kommit överens om en summa som hon ska betala till dig så är det ju ett underhåll. Är ni överens om detta så kan du inte söka underhållsstöd från Försäkringskassan. Man kan inte få underhåll från två håll.

Är ni inte överens om underhåll och inte kommer fram till en lösning då får man söka underhållsstöd från Försäkringskassan och den andra föräldern får betala underhåll till Försäkringskassan och Försäkringskassan betalar ut underhållsstöd till dig."

Jag o mamman är ju överens om en summa hon ska betala och som är baserad på hennes inkomst. Nån utfyllnad från FK kan det alltså inte bli tal om.

• Brumma
    Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-10 08:29:27 följande:

Fick svar om underhållsstöd från FK nu:

"Hej,

Har du och den andra förälder kommit överens om en summa som hon ska betala till dig så är det ju ett underhåll. Är ni överens om detta så kan du inte söka underhållsstöd från Försäkringskassan. Man kan inte få underhåll från två håll.

Är ni inte överens om underhåll och inte kommer fram till en lösning då får man söka underhållsstöd från Försäkringskassan och den andra föräldern får betala underhåll till Försäkringskassan och Försäkringskassan betalar ut underhållsstöd till dig."

Jag o mamman är ju överens om en summa hon ska betala och som är baserad på hennes inkomst. Nån utfyllnad från FK kan det alltså inte bli tal om.

Är ni överens och du känner att det räcker, samt att du faktiskt har ett samt mycket högre överskott att du täcker resten av barnets kostnader , så kör på det.

Om det är en summa som egentligen INTE täcker mammans del av barnets kostade så bör du söka underhållsstöd.
  • Anonym (OjOjOj)

Mamman o jag har kommit överens om en ganska låg men rättvis summa och den räknades fram automatiskt av beräkningsmallen hos FK:s sida. 

I min inbilskhet trodde jag man kunde ansöka om utfyllnad upp till ett fast belopp så jag laddade hem blanketten. Jag mailade dock FK en fråga...
    Hur som helst, På blanketten om Underhållsstöd finns det nåt som heter Utfyllnadsstöd. Men det används alltså vid tvister eller om den andra föräldern inte klarar o bet. UB? Eller kanske ger fan i det helt å hållet?

• Anonym (123)
    Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-10 10:50:11 följande:

Mamman o jag har kommit överens om en ganska låg men rättvis summa och den räknades fram automatiskt av beräkningsmallen hos FK:s sida. 

I min inbilskhet trodde jag man kunde ansöka om utfyllnad upp till ett fast belopp så jag laddade hem blanketten. Jag mailade dock FK en fråga...

Hur som helst, På blanketten om Underhållsstöd finns det nåt som heter Utfyllnadsstöd. Men det används alltså vid tvister eller om den andra föräldern inte klarar o bet. UB? Eller kanske ger fan i det helt å hållet?

Men är du NÖJD med att få den summan av mamman varje månad?

Om du nu har RÄTT att få ut mer (och om du inte vill andvända dem, lägg de då på ett sparkonto till dottern, för nu bränner mamman upp dem, är det inte roligare då att de går till dottern?) så sök efter dem.

Om mamman har för låg inkomst kommer hon att få betala efter sin förmåga och fk stöttar upp med resten. Alltså blir mamman inte lidande.

Är det så att hon faktiskt har för mycket pengar och får betala hela beloppet själv så här ju hon pengar över så att det räcker... om hon då inte får det att gå runt lever hon över sina tillgångar... då får hon ändra livsstil.

De pengarna borde gå till er dotter...
  • Anonym (OjOjOj)

Jag kan tycka att ett underhållsbidrag från mamman på 676 kr är lågt men det är för att hon har fått låg inkomst nu. Summan är framräknad av FK:s hemsida.
    Det ska vara rätt enligt reglerna och om det finns en regel som säger att jag kan söka utfyllnadsstöd, då SKA jag söka det. 
    Nu sade FK att det inte gick (se ovan) så det verkar inte som det är möjligt.

Mamman måste ändra livsstil och leva efter budget som jag har gjort. 

• Anonym (fgewfgwer)
    Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-03 19:35:38 följande:

Jag är man och skild sedan 2012. Har yngsta dottern (13 år) boende här 100%.
    Vill reda ut underhållet mellan oss föräldrar.
    Mamman får alla klädespengar och halva fritidspengen så mamman ska ut med henne o fixa kläder. Dottern är hos henne vissa helger från typ kl 11-21.  en dag per vardagsvecka går hon till mamman efter skolan o är där tills kl 20.Sen kommer hon hem till mig.  Övriga dagar är det alltid hos mig.  Jag får 500kr swishat från mamman och det är underhållet. Mamman får barnbidraget. 
    Jag vill reda ut UH-beloppet riktigt SAMT få halva klädbeloppet för jag vill också ut med dottern i klädaffärerna. Som det nu är går alla pengar åt till basic såsom skjutsar hit o dit, önskningar om gott bröd till skolmornarna och bio mm.
    Jag vill inte att det blir nåt tjafs om 5-8 år att nån fått för lite. Därför vill jag ringa F.kassan och vi föräldrar o nån från FK hjälper oss o ändra eller bekräfta. Detta skrev jag till mitt X och det blev ett jävla liv!  Hon svarade att jag var girig. Jag ville förstöra vår relation. Dottern skulle hon inte sponsra nåt mer sa hon. Hon blev skogstokig.  Jag för min del blev häpen över reaktionen, Mitt mål är ju att det ska bli rättvist. 

Gör jag fel som vill få hjälp av FK att hjälpa oss räkna ut underhållet?

Inget att räkna ut, du ska ha hela BB, punkt slut! Ring FK om mamman vägrar skicka in papper till FK på att du har henne boende hos dig på heltid! Då startar FK en undersökning mot henne där hon måste bevisa annat, sedan skall hon betala underhåll till dig! Vägrar hon det blir det domstolen!

Mamman är ett jävla svin! Du är girig? Det är hon som är girig!

Stå på dig! 
  • Anonym (fgewfgwer)
    Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-04 06:48:29 följande:
    Ja. Du har rätt men efter den tråden skrevs har det hänt saker. Jag ifrågasatte varför hon(mamman) ska få BB och då ringde mamman FK (utan min vetskap) och mamman sade till mig att "FK sa att jag (mamman) kan fortsätta få BB". För mig är det lite underligt.

Så jag startade denna tråd för att få feedback från Er efter att jag fått så mkt ilska tillbaka från mamman bara för att jag vill denna gång att FK ska hjälpa till o reda ut detta. Hon kallar mig girig och det är det minsta jag är. Jag vill dock ha rättvisa så långt det är möjligt. 
    Nej det stämmer inte! Du ska ha HELA BB då barnet bor hos dig på heltid!

Sedan skall du ha underhållsstöd från mamman, som tidigare skrivits. 2600~

Börja med BB, sedan går du vidare till underhållsstödet! Om hon köper kläder, ja det är väl upp till henne. Men med tanke på hur hon resonerat tidigare så är hennes ord inte värda luft!

Ring FK, be dom starta en utredning mot henne!
  • Tow2Mater
    Anonym (OjOjOj) skrev 2018-01-10 08:29:27 följande:

Du kan ju kräva omförhandling. Du har ju insett summan ni var överens om inte räcker nu och är löjligt låg.
  • Anonym (OjOjOj)

Tyvärr(!) har mamman helt klippt kontakten med mig. Helt galen. 
    I dagens läge känns det ok. Det blir dock lite "spänt" de gånger vi möts. Men jag har gått ur detta med självrespekten i behåll. Det var på tiden, tro mig.
    Hennes ekonomiska förlust efter denna omdaning är minimal. Det förstår hon inte utan reagerar instinktivt och med ilska. Lustigt. Jag som alltid velat följa reglerna. Jag tror dock mycket ilska kommer från att dottern inte vill vara där...

Nu sade jag åt dottern att hon får ett visst antal hundra i månaden till ett konto och för de pengarna ska hon sköta de flesta klädinköp, sparande och slalomkort samt godis o sånt. Ska se hur hon fixar det....intressant. Om hon åker iväg med mamman för att köpa kläder så får dottern hala fram kortet....

Trevlig helg alla !

• Anonym (underhållsstöd/underhållsbidrag)
    Anonym (jillian) skrev 2018-01-09 14:30:08 följande:
    "Mindre bemedlad" anser sig väl mamman redan vara, då hon ju tycker att pappan ska stå för en större del av dotterns kostnader än vad han enligt lag är skyldig att göra. 
    Du förväxlar "lag" med nivån för underhållsstöd (som närmast motsvarar vad låginkomsttagare kan tänkas lägga på ett barn utan särskilda behov).

Vanliga underhållsbidrag beräknas på föräldrarnas inkomster/försörjningsbörda och barnets behov. Det kan bli betydligt mer än FK:s nivå (eller mindre om det gäller små barn utan särskilda behov).

• Brumma
    Anonym (underhållsstöd/underhållsbidrag) skrev 2018-02-28 17:24:23 följande:

Du förväxlar "lag" med nivån för underhållsstöd (som närmast motsvarar vad låginkomsttagare kan tänkas lägga på ett barn utan särskilda behov).

Vanliga underhållsbidrag beräknas på föräldrarnas inkomster/försörjningsbörda och barnets behov. Det kan bli betydligt mer än FK:s nivå (eller mindre om det gäller små barn utan särskilda behov).

Fast det handlar ju inte om underhåll - barnet bor 100% hos pappan. Men han har inte fått barnbidraget och mamman har fått pengar för aktiviteter under umgänget. Och mamman betalar i sin tur 500:- i underhåll.

Så nog har han stått för mer än han enligt lag är skyldig att göra - eftersom MAMMAN enligt lag är skyldig att bidra till dortens försörjning. Vilket hon inte gjort. Har har även enligt lag rätt att f hela barnbidraget, något han inte fått.

Förövrigt räcker underhållsstödet långt för barn utan särskilda behov. Tillsammans med barnbidrag och boendeföräldern del. Betydligt mer än vad vi kan lägga på våra barn i den kärnfamilj vi lever i.
  • Anonym (OjOjOj)

Barnbidraget flyttades över till mig och hon betalar mig 676 kr. Det satt långt inne och hon pratar inte med mig längre. Skilsmässa nr 2. Som ytterligare straff så pratade hon vitt o brett om det som skett med mina äldre barn. Som tur är vet de hur hon kan bli så de tog det med ro.

Så nu är det ordning på torpet igen. Enligt nån form av regler följs.

Tack för era synpunkter.

Svar på tråden Reda ut underhållet