• erijon

Valk/veck efter kejsarsnitt!

Mitt kejsarsnitt spm gjordes för tre månader sedan är så fult! Det är som ett veck in mellan snippan och magen som ?putar? ut, precis ovanför snittet. Mår så otroligt illa när jag ser min spegelbild.

Försvinner det? Kan JAG göra något åt det?

Är fler drabbade?

Vikten är densamma som innan graviditeten.. är det bara hud? Isåfall är väl operation det enda som återstår? Inte kunnat träna eller så pga infektion och sjukdom i typ 7 veckor efter förlossningen. Men NU är jag villig att göra nästam vad som helst. Är nöjd i övrigt, är okej med lite degmagen (jag vet ju varför!) men en valk? Ett veck? Det är hemskt fult och känner mig så otroligt ofin utan kläder (och med kläder eftersom byxor gärna hamnar just DÄR så magen ser större ut än den är)

Infogar bild så att ni ser.

• Svar på tråden Valk/veck efter kejsarsnitt!
  • syntharen

Det har ju bara gått 3 månader sedan snittet, kroppen och huden har ju inte återgått till sin vanliga form än. Efter jag snittades använde jag en speciell tejp över såret/ärret som hade nån slags silikon som hjälper ärret att läka fint. Annars tror jag att om ett år kommer din sk valk ha försvunnit sakta men säkert. Du ska inte oroa dig hur din kropp ser ut nu, man brukar säga att det tar minst 9 mån för kroppen att komma tillbaka till sin vanliga form (även om man får vara beredd på lite småförändringar ) Njut av din lilla bebis i stället och strunta i kroppen just nu.

• LinaM

Jag gjorde ett kejsarsnitt för 4 veckor sedan och ser ut som dig vid magen. En del tänker jag försvinner med tiden och en del kommer bestå. Ett snitt är ett stort ingrepp som lämnar spår efter sig, man ser inte ut exakt som innan graviditeten. Ytterligare ett ingrepp garanterar inte att din mage blir som innan graviditeten. Låt det ta tid så kroppen får läka, åtminstone 1 år, så att du får en bild av hur magen är då. Det är för tidigt att veta hur det kommer se ut när det bara gått 3 månader.

• erijon

Jag är snittad innan detta också, första gången urakut och nu akut. Kan inte minnas detta från första gången..

Att magen är lite tjock, dallrig, mjuk/hängig är liksom inget farligt. Men just vecket oroar mig!

• Anotherone

Jag har gjort två snitt, ett akut och ett urakut, och jag har också en valk.

En del är hud men det är många år mellan mina snittförlossningar och det gick aldrig tillbaka helt efter första.

Så jag antar att det även har blivit lite snävt sytt och det går ju inte att rätta till annat än med en operation vilket inte är aktuellt.

• erijon
    Anotherone skrev 2018-01-05 19:10:03 följande:

Jag har gjort två snitt, ett akut och ett urakut, och jag har också en valk.

En del är hud men det är många år mellan mina snittförlossningar och det gick aldrig tillbaka helt efter första.

Så jag antar att det även har blivit lite snävt sytt och det går ju inte att rätta till annat än med en operation vilket inte är aktuellt.

Okej. Jag hade inget veck innan denna graviditet. SEn är det möjligt att jag hade det efter första snittet, ett tag, som jah förträngt nu.

Der är sex år mellan mina snitt. Jag förstår att kroppen inte blir vad den var, men just vecket vill jag verkligen INTE ha! Väger hellre 10 kilo mer än just vecket :(

Jag upplever det som att snittet (alltså stygnen från insidan, är sydd inifrån) är fastsytt inne i buken liksom. Alltså i annan vävnad som finna inuti. Är som ett ?insug? över hela ärret.

Förra snittet hade ett litet insug på typ två ställen, men verkligen inte hela ärret.

Det kan ge med sig när der läkt färdigt kanske?
  • Jag är bara jag

Har också en sån bulle. Plus ingen känsel. Båda inget som kunde hända ö.h.t efter k.s enligt läkarna som gjorde det. Enligt dom kunde man inte få komplikationer med ärret alls för nuförtiden är dom sååå duktiga och de syr såååå bra! Ser asfult ut och jag vill varken se eller känna på eländet!

• erijon
    Korv med mos skrev 2018-01-05 19:39:58 följande:

Jupp, supervanligt efter snitt tyvärr

Du menar att det är bestående?

Träffade min barnmorska, på efterkontroll igår. Hon tyckte jag skulle avvakta aå det åtminstone gått 6mån sen kontakta dem igen för hon höll med om att själva snittet är inbuktande!

Ja ?bullen? just är väl fett och hud som säkert går atr träna bort till stor del men vecket kanske ändå finns där. Hur lite der än är över. Ser ju otroligt fult ut.
  • Jag är bara jag
    erijon skrev 2018-01-05 22:53:10 följande:
    Du menar att det är bestående?

Träffade min barnmorska, på efterkontroll igår. Hon tyckte jag skulle avvakta aå det åtminstone gått 6mån sen kontakta dem igen för hon höll med om att själva snittet är inbuktande!

Ja bullen just är väl fett och hud som säkert går atr träna bort till stor del men vecket kanske ändå finns där. Hur lite der än är över. Ser ju otroligt fult ut.
    Ja, det är bestående tyvärr. Pratat med flera som har det så. Har de sytt för hårt/fel så har dom och det ger inte med sig.
  • Carabellis kusp
    Jag är bara jag skrev 2018-01-06 15:47:09 följande:

Ja, det är bestående tyvärr. Pratat med flera som har det så. Har de sytt för hårt/fel så har dom och det ger inte med sig.

Är det inte också skador på lymfkärl som gör att den övre valken uppstår?
Svar på tråden Valk/veck efter kejsarsnitt!