• erijon

Valk/veck efter kejsarsnitt!

Mitt kejsarsnitt spm gjordes för tre månader sedan är så fult! Det är som ett veck in mellan snippan och magen som ?putar? ut, precis ovanför snittet. Mår så otroligt illa när jag ser min spegelbild.

Försvinner det? Kan JAG göra något åt det?

Är fler drabbade?

Vikten är densamma som innan graviditeten.. är det bara hud? Isåfall är väl operation det enda som återstår? Inte kunnat träna eller så pga infektion och sjukdom i typ 7 veckor efter förlossningen. Men NU är jag villig att göra nästam vad som helst. Är nöjd i övrigt, är okej med lite degmagen (jag vet ju varför!) men en valk? Ett veck? Det är hemskt fult och känner mig så otroligt ofin utan kläder (och med kläder eftersom byxor gärna hamnar just DÄR så magen ser större ut än den är)

Infogar bild så att ni ser.

• Svar på tråden Valk/veck efter kejsarsnitt!
  • emc85

Jag gjorde kejsarsnitt för 8 månader sedan och det ser fortfarande ut så för mig, har blivit mindre än vad det var precis i början för då hängde verkligen magen över men det är fortfarande ett veck. Ärret ser fint ut men vecket är inte fint. Jag har gått ner i vikt och tränat magen men det enda som hänt är att den putar mindre, vecket är fortfarande kvar. Har gjort googling och det som kommer upp är att det är vanligt efter kejsarsnitt om man inte har en vältränad mage innan graviditeten och att man endast kan komma tillrätta med det genom en operation. Så jag får se om jag kan leva med det eller om jag kommer göra en operation.

• Anotherone

Min son är också ungefär 8 månader och jag är tillbaka på samma vikt som före graviditeten, men vecket finns kvar. Som tur är sitter det ju under troskanten så med rätt brallor går det att dölja. Det är egentligen bara jag och maken som ser och han bryr sig inte så jag får nog leva med det.

• Meriall

Jag har likadant fast lite mindre än dig. Tycker också det känns jättejobbigt och jag tycker dessutom det är läskigt med operationsärr. Fick mitt efter en utomkvedesop så fick inget barn heller av det. Jag upplever också att det är liksom fastvuxet i något under huden, någon vävnad där. Mitt förändrades inte alls med tiden utan det var nu flera år sen och ser likadant ut. Läkarna jag pratade med tidigare sade att det försvinner med tiden men det gör det inte. Jag vet inte om det skulle hjälpa att öppna upp och skära loss. Kanske fastnar det igen och värre när det läker då. Men har funderat på att kolla med en plastikkirurgiklinik. Inget man lär få betalt heller.

Nu försöker jag stå ut genom att bli mkt mager på magen för då syns det mindre. Minsta lilla extra fett gör att det putar ut mer. Är magen jätteplatt är det lite bättre tycker jag.

Jag har tom genomgått en till graviditet efteråt och hoppades att det skulle lossna men icke. Ingen skillnad. Fick du sådär efter andra snittet men inte efter första eller missförstod jag?

• Poppy75
    Jag är bara jag skrev 2018-01-06 15:47:09 följande:

Ja, det är bestående tyvärr. Pratat med flera som har det så. Har de sytt för hårt/fel så har dom och det ger inte med sig.

Är du säker på att det är för att de har sytt för hårt? Jag trodde det var för att man har fått sammanväxningar mellan det yttre och undre lagren.

Om det är sammanväxningar så finns tyvärr ingen garanti för att det blir bättre om man opererar igen, det kan göra det värre om man har otur. Jag har läst att det kan bli bättre om man masserar ärret men vet inte om det stämmer.
  • Jag är bara jag
    Carabellis kusp skrev 2018-01-06 20:12:03 följande:
    Är det inte också skador på lymfkärl som gör att den övre valken uppstår?
    Ingen aning. Frågade specifikt om detta innan op.en och nej då, man kunde absolut INTE få en bulle enligt läkaren!
  • Gravitation

Jag ser likadan ut, det är över 3 år sedan jag gjorde snitt. Syrran har samma. Tror det är jättevanligt.

• Jag är bara jag
    Poppy75 skrev 2018-01-06 23:34:52 följande:
    Är du säker på att det är för att de har sytt för hårt? Jag trodde det var för att man har fått sammanväxningar mellan det yttre och undre lagren.
    Om det är sammanväxningar så finns tyvärr ingen garanti för att det blir bättre om man opererar igen, det kan göra det värre om man har otur. Jag har läst att det kan bli bättre om man masserar ärret men vet inte om det stämmer.
    Det var ju en bulle på en gång så jag tror felsytt/dragit åt för hårt. Jag har aldrig tänkt skönhetsop.a mig. Däremot ska jag starkt påpeka bullen om det blir ks nästa gång för ännu värre vill jag ju inte att det ska bli!
  • Litalillan
    erijon skrev 2018-01-05 14:49:35 följande:

Mitt kejsarsnitt spm gjordes för tre månader sedan är så fult! Det är som ett veck in mellan snippan och magen som ?putar? ut, precis ovanför snittet. Mår så otroligt illa när jag ser min spegelbild.

Försvinner det? Kan JAG göra något åt det?

Är fler drabbade?

Vikten är densamma som innan graviditeten.. är det bara hud? Isåfall är väl operation det enda som återstår? Inte kunnat träna eller så pga infektion och sjukdom i typ 7 veckor efter förlossningen. Men NU är jag villig att göra nästam vad som helst. Är nöjd i övrigt, är okej med lite degmagen (jag vet ju varför!) men en valk? Ett veck? Det är hemskt fult och känner mig så otroligt ofin utan kläder (och med kläder eftersom byxor gärna hamnar just DÄR så magen ser större ut än den är)

Infogar bild så att ni ser.

Jag har exakt samma problem som du efter mitt 2a kejsarsnitt, detta hände inte mig med första. Jag försöker desperat hitta bilder på andras magar men kan inte se dina bilder. Jag mår riktigt dåligt på detta då magen ser helt vanskapt ut och måste gå till botten med det här. Undrar om jag kan få någons bilder mailade till mig så jag kan visa upp för läkare m.m då min barnmorska aldrig sett någon tidigare haft såhär m.m så jag kan visa att jag inte är ensam.

Oerhört tacksam för alla kejsarsnitts bilder, ni behöver inte skriva massa m.m om ni inte vill, tack på förhand.

Mvh Nathalie

nathalieeriksen@gmail.com
  • Mrs Moneybags

Det är ju väldigt vanligt och det kan man enkelt se om man googlar på bilder på magar efter kejsarsnitt. Jag snittades för 6 år sedan och har också vecket kvar, mer på ena sidan än på den andra. Jag har inget problem med det, man kan ha lite högre trosor eller byxor som trycker in bullen lite. Självklart hjälper det om man inte har någon övervikt.

Det är ju inget enormt problem såvida man inte jobbar som modell eller nåt.

• Tisse

Gjorde mitt senaste snitt för 5 år sedan och har åxo en "valk" över ärret.

Senaste året tränat mkt löpning och således gått ner i vikt samt format om kroppen, så nu syns det knappt..

Ska tatuera magen om ca 3 veckor så ska se om tatueraren kan "trolla" lite så det syns ännu mindre.

Svar på tråden Valk/veck efter kejsarsnitt!