• Anonym (En mamma)

Jättebebissyndrom

För en vecka sedan började min man må dåligt med huvudvärk, feber och lite hosta och illamående. Jag släpade iväg honom och mina barn till vänner över nyårshelgen. Han tog det lugnt och fick vila en hel del. Tror dock knappast febern gått över 38 graders strecket. Sen blev barnen också sjuka. Han kände dock inte att han var i skick att orka ta hand om dem när han också var sjuk.

Så nu har jag alltså vabbat för barnen, tagit hand om hemmet, handlat mat, lagat mat, städat. Kört bil hit och dit över jul och nyår. Han ligger i sängen i jättebebissyndromet. Han har orkat slänga in en tvätt och tjatat på barnen att de ska läsa en stund varje dag. Sen är hans ork visst slut. Han åkte till läkaren och fick hostmedicin trots att han egentligen inte varit så jäkla hostig vad jag märkt.

Jag kan inte ens minnas när jag själv kunde ligga och ta det lugnt under en hel veckas tid. Högst har jag väl legat och vilat 3 timmar i sträck mitt på dagen nån gång när jag varit dålig i feber. Sen är det alltid nån som slänger sig in i rummet och undrar hur jag mår och om jag kan tänka mig att göra dittan och dattan. Då har jag fått dåligt samvete och klivit upp.

Jag fattar inte det här. Han är en jättebra och engagerad pappa annars när han är frisk. Men när han har feber, typ knappt 38 grader, klarar han inte att vara hemma själv med barnen. Jag vet att de kan bli stormiga och högljudda även när de har feber, ont i huvudet och illamående men ändå. Jag hade gjort det. Tror f-n inte han vabbat. Jag hade fått be barnen ta det lugnt, kolla film, spela på deras iPad, läst böcker, gett dem glass och bett dem inte störa mig i onödan så art jag fått vila. Jag hade tagit huvudvärkstablett /febernedsättande.

Jag antydde något om detta men märkte att han blev jäkligt irriterad och förnärmad. Därför blev det som det blev.

Jag tycker det i alla fall att det varit jäkligt onödigt att jag fått behöva vabba denna vecka.

Brukar män bli jättebebisar vid lite sjukdom? Är min karl ynklig eller jag för hård ?

• Svar på tråden Jättebebissyndrom
  • SofieJ

Hahaha din karl är inte din enda... De är döende varje gång de är förkylda. Finns ju de som hävdar att förkylningar faktiskt slår mycket hårdare mot män. Jag är tveksam. De är klena bara ;)

• rastura

Vi blir jätte bebisar när vi blir förkylda, alla är inte lika tuffa som ni kvinnor ;)

• neverpreggo

Folk är olika och reagerar olika vid sjukdom. Nu låter han kanske lite väl bekväm men jag blir helt slut av minsta feber. Om jag hade haft barn och partner som kunde vabba så vore valet enkelt för barnens skull. Men självklart ska han vabba om det faktiskt behövs.

• annabellelee

Jag är kvinna och är sjuk när jag är sjuk. Jag tycker man får vara det, och jag tycker absolut att du ska bädda ner dig vid sjukdom också. Vilar man ordentligt blir man frisk snabbare.

Nu har jag turen att jag verkar ha ett rejält immunförsvar, som brukar hålla mig frisk när resten av familjen inklusive maken drabbas, men när jag väl blir sjuk är det synd om mig, och det har jag svårt att låta bli att berätta alla som kommer i närheten.

• Anonym (Bebis)

När jag har 38 grader feber ÄR jag döende. Alla är vi olika....

• Anonym (Mhm)

När jag läste rubriken trodde jag tråden skulle handla om Reinfeldt.

Men som andra sagt, det är olika, jag tycker jag tar sjukdom relativt bra.

• SofieJ
    Anonym (Bebis) skrev 2018-01-05 23:49:59 följande:

När jag har 38 grader feber ÄR jag döende. Alla är vi olika....

Just när man har feber är man ursäktad från hushållssysslor :) Men man har ju inte feber i en vecka när man är förkyld?
  • Anonym (Wildrat)

Min sambo hade lunginflammation och var sängliggande flera dagar och hemma från jobbet i en vecka.

Jag hade lunginflammation och tog hand om tre barn, lagade mat och gick upp med bebisen på morgonen.

Ja, män är oftast klenare än kvinnor. Förmodligen för att de vet att de kan då mammor vägrar låta barnen lida...

• sextiotalist

Jag är kvinna och är helt utslagen vid 38 graders feber, sambon pallar feber bättre än mig.

Sist jag hade influensa var jag helt utslagen. När sonen var liten så kämpade vi båda.

• Cadencee

Min sambo blir riktigt dålig av "lite förkylning" men han är sällan hemma från jobbet. Det krävs mycket för det (typ magsjuka) så han lägger den kraft han har på att jobba och sen blir det typ sängläge. Han har eget företag och det blir ingen inkomst när han är hemma. Enligt fk får han inte ens ersättning vid vab då han e egen företagare. I våras jobbade han med 40 graders feber. Han vet om att det är dumdristigt men så är det. Han har 2 barn på 7 och 9 och jag har 2 barn på 1,5 och 5.

Svar på tråden Jättebebissyndrom