• Anonym (En mamma)

Jättebebissyndrom

För en vecka sedan började min man må dåligt med huvudvärk, feber och lite hosta och illamående. Jag släpade iväg honom och mina barn till vänner över nyårshelgen. Han tog det lugnt och fick vila en hel del. Tror dock knappast febern gått över 38 graders strecket. Sen blev barnen också sjuka. Han kände dock inte att han var i skick att orka ta hand om dem när han också var sjuk.

Så nu har jag alltså vabbat för barnen, tagit hand om hemmet, handlat mat, lagat mat, städat. Kört bil hit och dit över jul och nyår. Han ligger i sängen i jättebebissyndromet. Han har orkat slänga in en tvätt och tjatat på barnen att de ska läsa en stund varje dag. Sen är hans ork visst slut. Han åkte till läkaren och fick hostmedicin trots att han egentligen inte varit så jäkla hostig vad jag märkt.

Jag kan inte ens minnas när jag själv kunde ligga och ta det lugnt under en hel veckas tid. Högst har jag väl legat och vilat 3 timmar i sträck mitt på dagen nån gång när jag varit dålig i feber. Sen är det alltid nån som slänger sig in i rummet och undrar hur jag mår och om jag kan tänka mig att göra dittan och dattan. Då har jag fått dåligt samvete och klivit upp.

Jag fattar inte det här. Han är en jättebra och engagerad pappa annars när han är frisk. Men när han har feber, typ knappt 38 grader, klarar han inte att vara hemma själv med barnen. Jag vet att de kan bli stormiga och högljudda även när de har feber, ont i huvudet och illamående men ändå. Jag hade gjort det. Tror f-n inte han vabbat. Jag hade fått be barnen ta det lugnt, kolla film, spela på deras iPad, läst böcker, gett dem glass och bett dem inte störa mig i onödan så art jag fått vila. Jag hade tagit huvudvärkstablett /febernedsättande.

Jag antydde något om detta men märkte att han blev jäkligt irriterad och förnärmad. Därför blev det som det blev.

Jag tycker det i alla fall att det varit jäkligt onödigt att jag fått behöva vabba denna vecka.

Brukar män bli jättebebisar vid lite sjukdom? Är min karl ynklig eller jag för hård ?

• Svar på tråden Jättebebissyndrom
  • Anonym (HeMan)
    Anonym (Inno) skrev 2018-01-07 21:28:38 följande:
    Vet du att det är skitsnack eller lever du under en sten? Man har mätt nivån av stresshormon i blodet hos kvinnor och män. Männens nivåer sjönk när de kom hem på kvällen medan kvinnornas höjdes ytterligare och hade sin topp kring middagstid, därför att de de facto ?går på toppvarv? medan männen fick den avslappning och nedtrappning som man behöver.
    Så kvinnorna har lättare att stressa upp sig. Det var ingen nyhet. Det innebär dock inte att det går på högvarv utan bara att de har lättare att stressa upp sig.
  • Anonym (En mamma)
    Anonym (L) skrev 2018-01-07 18:09:36 följande:

Jag är ensamstående på heltid och har alltid undrat hur föräldrar som beter sig så hade tänkt klara av situationen om de blev helt ensamstående. Jag får sköta rubbet själv. Min snälla mamma har handlat någon gång när barnet och jag har varit totalt däckade i magsjuka men i övrigt är det bara att bita ihop och se till att allt går runt trots feber etc. När jag skadade mig i en olycka och bröt foten var det tungt men det gick det också, man blir kreativ av att klara sig själv. 

Din man förutsätter ju att du ska göra allt när han beter sig så. Om det är ett utbyte kan jag förstå det men så verkar det ju inte vara. Du kanske skulle åka på en spontanresa en vecka så får han känna på hur det är. 

Ja, Jag har absolut tänkt på ensamstående föräldrar och att de måste fixa allt själva hela tiden. Beundransvärt.

Har faktiskt funderat på att åka in och lägga in mig på ett hotell nästa gång jag blir sjuk. Sen kan jag smsa att jag blivit inlagd och kommer hem när jag är frisk igen :) ! ( ...obs, skämta bara...) :)
  • Anonym (mancold)

Typisk mancold. Min sambo blev förkyld härom dagen, han fick visserligen över 38 graders feber, men kunde inte gå omkring utan att stöna och säga "herregud" då och då. "Har du fått en mancold?" sa jag. "Ja, jag har fått en mancold" svarade han, tydligen omedveten om ironin i begreppet (en mancold är alltså inte en värre förkylning än den som drabbar kvinnor, det bara verkar så utåt).

• Anonym (En mamma)
    Anonym (Gigantisk bebis) skrev 2018-01-07 09:28:56 följande:

Jag är mycket förkyld, har hög feber och ont i ryggen. Jag förtjänar att få ligga i soffan, titta på film och få smörgåsar, ta det lugnt och dricka te med honung, men nej min fru skall shoppa med sin syster och jag är själv med två flickor på sju respektive åtta som bråkar med varandra och frugans hund som försöker para sig med barnens gosedjur.

Du förtjänar att ta det lugnt på soffan ! Hoppas frugan kom tillbaka med lite extra omvårdnadsenergi efter den roliga shoppingturen.

Nä- syskon som bråkar är skitjobbigt. Man har helt klart mindre ork för det när man har feber ! För övrigt är jag kanske glad över att vi inte har nån riktig hund hemma - med tanke på alla gosedjur. Vilken bordell det hade blivit ! Olagligt.
  • Anonym (Vinkel)

Årets influensa verkar extra tuff. Jag mådde hyfsat med febern, men när den sjönk var jag som en cementklump och åt knappt på en vecka. Min man fick ta hand om både mig och barnen. Därefter tog jag hand om min man, när det var hans tur. Inga martyrer, bara förståelse.

• Anonym (Rr)

Det går inte att mäta olika människors feber via grader, 38 grader kan innebära akuten för en person medan en annan kan gå till jobbet och klara en vanlig arbetsdag trots 38 grader. Jag blir till slajm och orkar ingenting vid minsta feber eller förkylning, jättesvag kropp. Tycker man ska ta symptom på allvar och återhämta sig så fort man kan istället för riskera att förvärra inflammationen.

• Inga bekymmer
    Anonym (Rr) skrev 2018-01-08 00:57:26 följande:

Det går inte att mäta olika människors feber via grader, 38 grader kan innebära akuten för en person medan en annan kan gå till jobbet och klara en vanlig arbetsdag trots 38 grader. Jag blir till slajm och orkar ingenting vid minsta feber eller förkylning, jättesvag kropp. Tycker man ska ta symptom på allvar och återhämta sig så fort man kan istället för riskera att förvärra inflammationen.

Det är så sant att man inte kan avgöra måendet med feber eller inte och inte heller om den är hög/låg. Jag har många ggr gånger (längesen nu, peppar, peppar..) blivit totalt vrålförkyld och det sätter sig då förutom i näsan och halsen också på ögonen som svullnar, svider och rinner konstant. Brukar hålla på en ena ögat två dar och sen andra ögat lika länge. Men feber har jag nästan aldrig haft då. Så människor som säger att har man inte feber så är man inte sjuk, kan aldrig själva råkat ut för att själva blivit rejält sjuka utan feber. Själv tycker jag att det ofta är skönare om man får lite feber.. mkt lättare att sova då.
  • Anonym (mancold)
    Inga bekymmer skrev 2018-01-08 08:53:34 följande:
    Det är så sant att man inte kan avgöra måendet med feber eller inte och inte heller om den är hög/låg. Jag har många ggr gånger (längesen nu, peppar, peppar..) blivit totalt vrålförkyld och det sätter sig då förutom i näsan och halsen också på ögonen som svullnar, svider och rinner konstant. Brukar hålla på en ena ögat två dar och sen andra ögat lika länge. Men feber har jag nästan aldrig haft då. Så människor som säger att har man inte feber så är man inte sjuk, kan aldrig själva råkat ut för att själva blivit rejält sjuka utan feber. Själv tycker jag att det ofta är skönare om man får lite feber.. mkt lättare att sova då.
    Eller hur, plus att andra inte tar ens sjukdom på allvar om man inte har feber. Det är liksom lite tabu att vara sängliggande utan feber, vilket medför att jag i princip aldrig blir sängliggande eftersom jag nästan aldrig får feber heller. Men jag är ju långt ifrån frisk hela tiden, snarare tar förkylningar evigheter för kroppen att läka ut.
  • Anonym (Gigantisk bebis)
    annabellelee skrev 2018-01-07 21:40:08 följande:
    Jag håller helt med om att det är onödigt att kalla folk jättebebisar för att de är sjuka. Alla, män som kvinnor har rätt att få vara sjuka och ligga till sängs utan att skambeläggas för det. 

Men du går för långt åt andra hållet. Kan vi inte alla försöka hålla tonen sansad?
    Jag tramsade en del för effekt. Att vara en jättebebis när man är lite sjuk gör ofta att man inte blir trodd när man faktiskt är sjuk, vilket kan leda till rätt otäcka saker.

Jag har faktiskt upplevt det. Jag hade ont i pungen och feber. Väldigt ont. Frugan kallade det "mancold" och "åååh lilla puttinutten, stackars dig" och jag tänkte att det är mancold, jag är en jättebis, osv. Hon åker iväg, man vill ju inte sabba hennes planer för att man är klen och sjåpig, hon vill ju inte få sina planer sabbade av en jättebebis med mancold.

En timme senare så får jag åka ambulans, med två små skrämda barn, med akut pungvred, testistorsion. 
  • Anonym (Inno)
    Anonym (Gigantisk bebis) skrev 2018-01-08 11:32:36 följande:

Jag tramsade en del för effekt. Att vara en jättebebis när man är lite sjuk gör ofta att man inte blir trodd när man faktiskt är sjuk, vilket kan leda till rätt otäcka saker.

Jag har faktiskt upplevt det. Jag hade ont i pungen och feber. Väldigt ont. Frugan kallade det "mancold" och "åååh lilla puttinutten, stackars dig" och jag tänkte att det är mancold, jag är en jättebis, osv. Hon åker iväg, man vill ju inte sabba hennes planer för att man är klen och sjåpig, hon vill ju inte få sina planer sabbade av en jättebebis med mancold.

En timme senare så får jag åka ambulans, med två små skrämda barn, med akut pungvred, testistorsion. 

Ja hon borde ju ha fattat att du hade pungvred... Du har knasig humor.
  • Aiyana

Orättvisan ligger väl i att vi kvinnor vårdar männen när de är sjuka och tar inte bara hand om dem utan också hem och barn + allt annat. Vi tar det för givet och som naturligt. 

När kvinnor blir sjuka så återgäldas detta oftast inte på samma sätt utan kvinnan förväntas kunna orka med och klara av så mycket mer än männen i samma situation. 

• Anonym (En mamma)
    Anonym (Gigantisk bebis) skrev 2018-01-07 09:52:55 följande:

Ni har alltid krävt att vi skall göra långt mer än hälften. Vi skall göra hälften av det vanliga hushållsarbetet, ALLT av det ovanliga tex. måla om, tapetsera om, flytta möbler, byta glödlampor (Efter att ni bestämt att det skall målas om, så det här är inget vi vill), att vi skall tjäna mer pengar och bära huvudansvaret för försörjning, och hälften av ansvaret för barnen. Dessutom köper ni hund som ni själva inte går ut med som sedan blir vårt ansvar. Likvärdigt? Knappast, men inte till vår fördel.

Och det är intressant hur män skambeläggs när de är sjuka medan kvinnor skall passas upp som prinsessor.

Det låter inte som att du är en jättebebis. Däremot verkar du vara en beundransvärd handyman.

Självklart ska män också få vara sjuka och ta det lugnt. Men då borde det vara samma för kvinnor.

Sen tänker jag att din fru verkar vara lite tanklös och osnsvarig som köper en hund som hon inte vill gå ut med.

Dessutom kan man väl göra de ovanliga sysslorna som tapetsering och målning tillsammans. Det borde vara ett gemensamt projekt som man kan göra när man INTE är sjuk. Dock är hushållssysslor och barnpassning nåt som behöver utföras varje dag även om man är sjuk.

Alla handymen som har döttrar borde även lära sina döttrar en massa som motorer, måleri, snickring, golvläggning, elektonik etc. Inte bara sönerna. :) så män känna sig så utnyttjade.

Krya på dig (om du är sjuk nu) !
  • Anonym (En mamma)

.....så slipper män känna sig så utnyttjade....(text korrigering i slutet)

Svar på tråden Jättebebissyndrom