• Äldre 7 Jan 23:05
    8312 visningar
    18 svar
    18
    8312

    Måste en 3 åring ha aktiviteter ?

    Jo min lille kille som precis igår fyllde 3 år är en liten kille med mycket spring i benen . Han tycker om att vara utomhus och spela fotboll, cykla och leka.

    När han var 8 månader så anmälde jag honom till Ministuds ( en liten babygymnastik för de allra minsta ) där var vi med i 2 terminer och det var roligt och hjälpte honom jätte mycket med balans och allt . Sedan började han på dagis och det har varit lite tufft för oss alla då lämningarna har varit jätte jobbiga under en rättså lång tid , och det kan fortfarande vara så ibland särskilt när jag ( hans mamma ) lämnar . Så under den perioden då han började på dagis så tog vi en paus från aktiviter och var bara ute på lekplatser , umgicks lite med kompisar , läste böcker på biblioteket och sådant . När han blev 2 år så anmälde jag honom till Knatteskutt och deras idrottsgympa och de 2 första gångerna gick bra och han tyckte det var kul , men sedan efter det så gallskrek han varje gång och det var bara att köra hem igen , han ville inte alls! .

    Så nu befinner jag mig i ett läge där jag inte vet om jag ska våga chansa att anmäla honom till något eller ej ? Jag hör hur kompisar runtomkring går på både det ena och det andra med sina barn och jag får känslan av att vara en dålig förälder om jag inte går på en aktivitet med barn samtidigt som det känns fel att tvinga honom till något som han inte vill ?

    Så hur viktigt är det egentligen med att barn har aktiviteter ? Borde jag chansa och försöka tvinga dit honom ? de flesta aktiviteter är ju ändå ganska så dyra så det vore ju tråkigt om 2000kr brinner inne ännu en gång om det skulle visa sig att han verkligen inte vill . Eller borde jag vänta tills han blir något år äldre och kanske själv kan kan säga vad han vill göra?

  • Svar på tråden Måste en 3 åring ha aktiviteter ?
  • Äldre 7 Jan 23:09
    #1

    Aktiviteter ?

    Räcker det inte med dagis.

  • Anonym (M)
    Äldre 7 Jan 23:10
    #2

    Vänta tills han blir större, och själv önskar börja med någon aktivitet. I den åldern är det fullt tillräckligt med förskolan. Det betonar alltid pedagogerna på sonens förskola när det är föräldramöte.

  • Äldre 7 Jan 23:12
    #3

    Mina barn har inte haft några aktiviteter alls innan de fyllt 5 år. De har för övrigt inte ens gått på dagis, och de har mått bara bra av det.

  • Äldre 7 Jan 23:20
    #4

    Hade han varit 6-7 år hade jag tyckt en aktivitet i veckan hade varit bra.

    De som jagar aktiviteter till sina 3-åringar är främst förstagångsföräldrar. Med de senare barnen är man jättenöjd om de inte börjar tjata om något föränn de är 5 :)

  • Caramb­olan
    Äldre 8 Jan 01:13
    #5

    Låter som slöseri med både energi och pengar.

    Vill du ändp gå på organiserade aktiviteter för att han ska träffa andra barn brukar det ofta finnas sagostund, barndans, pysseldag och liknande på biblioteket. Kostar gratis och man behöver inte binda upp sig en hel termin.

  • Anonym (Li)
    Äldre 8 Jan 06:42
    #6

    Behövs inga kostsamma aktiviteter för en 3-åring. Har förvisso själv en 3-åring som går på familjegymnastik (en förälder är alltid med på golvet), men sånt är ju inget måste. Om barnet inte själv tycker det är kul blir det bara jobbigt. De övriga i tråden har gett jättebra förslag på saker man kan göra istället!

  • Anonym (Li)
    Äldre 8 Jan 06:45
    #7
    cosinus skrev 2018-01-07 23:20:51 följande:

    Hade han varit 6-7 år hade jag tyckt en aktivitet i veckan hade varit bra.

    De som jagar aktiviteter till sina 3-åringar är främst förstagångsföräldrar. Med de senare barnen är man jättenöjd om de inte börjar tjata om något föränn de är 5 :)


    Haha, känner mig lite träffad nu som förstagångsförälder, som haft dottern på gympa sedan hon var 2,5 (3,5 nu) och ska börja med lite plask och lek till våren. Det stämmer nog som du säger! :)
  • modsey
    Äldre 8 Jan 07:18
    #8

    Inte alls nödvändigt skulle jag säga. Som 4 barnsmamma är mitt råd snarare att vänta med aktiviteter till 5-7 års åldern. Tids nog kommer ni ha tider att passa, turneringar att åka till och träningar att pressa in mellan skola och läxor. Lek hemma och på dagis är fullt tillräckligt! Jag är övertygad om att många familjer skulle ha mindre stressiga liv om de såg över alla aktiviteter de har.

  • Äldre 8 Jan 07:29
    #9

    FÖRSKOLAN räcker om han inte visar/säger annat. Vänta lite med aktiviteter på fritiden tills han blir äldre. Dock kan simning vara bra att börja med tidigt. Alltså måste inte vara simskola eller sim&lek, men att åka till badhuset då och då är ett tips

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 8 Jan 08:07
    #10

    Aktiviteter kan man vänta med till  fem till sex år.
    Det enda undantaget tycker jag är simskola, det kan vara bra att gå i en förberedande simskolegrupp från fyra år, det är ur säkerhetssynpunkt bra att lära sig flyta och få annan vattenvana tidigt. Kan man ju förstås lära barnet själv också om man regelbundet går till simhallen.

  • Anonym (Simni­ng)
    Äldre 8 Jan 08:21
    #11
    Lovatic91 skrev 2018-01-08 07:29:14 följande:

    FÖRSKOLAN räcker om han inte visar/säger annat. Vänta lite med aktiviteter på fritiden tills han blir äldre. Dock kan simning vara bra att börja med tidigt. Alltså måste inte vara simskola eller sim&lek, men att åka till badhuset då och då är ett tips


    Håller med
  • Äldre 8 Jan 18:13
    #12

    Jag skulle inte drömma om att signa upp en 3-åring på någon regelbunden aktivitet. Förskola, hemmalek etc räcker gott och väl. Har en snart 3-åring och snart 5-åring och ingen av dem har någonsin haft någon schemalagd aktivitet. Äldsta skall få börja någon form av simskola till våren, det är allt tillsvidare.

  • Äldre 8 Jan 19:56
    #13

    Ditt barn är ett litet energiknippe och är i gasen hela dagen. Ska han aldrig få lite lugn tänker jag. Att gå på förskola räcker. Tänk vilket tempo ditt barn lever i.

  • Äldre 8 Jan 20:45
    #14

    Det behövs absolut inga aktiviteter!

    Däremot kan det ju finnas bra rörelseaktiviteter att gå på tillsammans. Tex när vår äldsta var 2 år, nyligen fått en lillebror, det var vinter och hon behövde mycket rörelse men gillade inte att vara ute. Då gick hon med sin pappa på Friskis och svettis familjegympa. Stor gympahall, massor med spring och hopp och musik och kul.

  • Äldre 8 Jan 21:03
    #15

    Ta det lugnt och njut av den tid ni har tillsammans. Jag har nu tre barn och äldsta fick börja på aktiviteter i samband med övergången till förskoleklass. Simskola på sommaren och hösten i förskoleklass. Sedan har hon fått dansa ett år nu. För hennes del är det nog fullt tillräckligt och ibland kämpigt att gå dit, samtidigt som hon önskar både få rida, gå på simskola, skridskor mm men det orkar inte jag få ihop med arbetslivet. Med vh är det också bökigt att stoppa in grejer på helgerna som funkar.

    4,5-åringen har inget och tror inte hon saknar det heller. Att 2-åringen skulle behöva något har jag inte ens tänkt tanken på. De har gått 4 dagar på förskolan och går nu ner på 15 timmar, så efter dryga 2 veckors jullov börjar tösen sakna kompisarna. 

  • Äldre 9 Jan 10:45
    #16

    Nej, det tycker jag inte att 3-åringar behöver.
    Vår dotter började på dans när hon var 4 år, men det var mest för att hon gick 9-15 på fsk och jag kände att det var skönt med nåt organiserat en gång i veckan. Inte nödvändigt då heller m.a.o.

  • LFF
    Äldre 18 Jan 16:43
    #17

    Har tvillingar som fyllde 4 i höstas och det är först nu till våren/sommaren som de kommer att få börja någon aktivitet (fotboll). Det är nu man känner att det börjar behövas, helt enkelt. På veckodagarna räcker förskolan absolut, men den mängd spring som finns i kropparna behöver få ett utlopp även på helgen och då är en aktivitet bra tillsammans med allt övrigt vi försöker göra för att de ska bli av med springet.

  • Äldre 18 Jan 20:27
    #18

    Barnet som fyllde 4 i höstas gick på bollkul i somras, en gratisaktivitet anordnad av den lokala fotbollsklubben. Storasyskonet gick på riktig fotboll och då ville yngsta göra samma.

    Nu går de tillsammans på skridskoskola, även den en gratisaktivitet där det bara är att dyka upp om man vill

    Vill barnet inte får det stanna hemma med den andra föräldern och åka pulka eller nått sånt

Svar på tråden Måste en 3 åring ha aktiviteter ?