• Woohooo

Ung förälder?

Finns det fler där ute som planerar eller vill ha barn, trots att ni är "yngre"? Eller har ni redan barn och fick dem när ni var unga? Hur reagerade omgivningen?

Jag är 19 och planerar barn tillsammans med min partner på 25 år. Vi är just nu på fjärde försöket med bim 13/1.

Finns det någon i liknande situation? :)

• Svar på tråden Ung förälder?
  • Rumpelstiltskins

Haha. Såg tråden och tänkte "Nu måste jag gå in och se hur mycket det ålderspredikas". Mycket riktigt, det första inlägget: "Varför så unga"?

Jag fick barn då jag var 22 år. Det var 6 år sedan. Och vet ni vad? Jag kan inte fatta varför man väntar så jävla länge?! Men jag kunde inte heller bry mig mindre om vid vilken ålder andra väljer att skaffa sina barn.

JAG skaffade barn då JAG var ung för att JAG ville det. JAG vill inte vara kring 50-60 då barnet flyttar hemifrån och jag vill inte vara kring 70-80 år då jag eventuellt får barnbarn (Även om jag såklart inte kan styra över det, mitt barn skaffar barn då han vill ha det, OM han vill ha det.)

Ni får det att låta som om livet är över och förbi då man får barn. Jag lever exakt samma liv innan som efter med den skillnaden att jag idag känner en större mening med mitt liv och även ansvarar för ett annat. 

Jag tränar som jag gjorde innan, jag umgås med vänner som jag gjorde innan och jag jobbar som jag gjorde innan. Studerade gjorde jag då jag var föräldraledig. Inte svårare än så. Livet blir liksom vad man gör det till.

Vad exakt är det ni tycker att man ska göra innan man har barn som man absolut inte kan göra då man har skaffat barn? 

Min son är nu 6 och det går så djävulskt fort. När jag är 35 är han 13. När jag är 40 är han 18. Är mitt liv över då jag fyller 40 år? 

Låt människor skaffa barn när de själva vill skaffa barn och skit fullständigt i det. Det finns ett gammal ordspråk som är ganska bra att leva efter: Sköt dig själv och skit i andra.

• 8992
    Fru Darcy skrev 2018-01-09 14:35:26 följande:

Det är ingen personlig åsikt utan tyvärr ren fakta att unga mammor separerar oftare än äldre. www.svt.se/nyheter/inrikes/flest-skilsmassor-bland-unga-mammor

Och det är viktigt för att? Vem bryr sig? Man behöver inte va i ett förhållande för att va en bra förälder. Alla jag känner med gamla föräldrar är skilda, näst intill alla oavsett ålder vid barnskaffande faktiskt, dom enda som hållt ihop i 28år är mina föräldrar som fick barn i tonåren. Skilsmässor kan hända alla, så förstår inte hur det är relevant till viljan att ha barn tidigt
  • Fru Darcy
    8992 skrev 2018-01-09 14:39:56 följande:
    Och det är viktigt för att? Vem bryr sig? Man behöver inte va i ett förhållande för att va en bra förälder. Alla jag känner med gamla föräldrar är skilda, näst intill alla oavsett ålder vid barnskaffande faktiskt, dom enda som hållt ihop i 28år är mina föräldrar som fick barn i tonåren. Skilsmässor kan hända alla, så förstår inte hur det är relevant till viljan att ha barn tidigt

Exakt VAR har jag skrivit att ensamstående föräldrar är sämre? Men de flesta vill väl ändå att relationen ska hålla?
  • Woohooo
    amandajavisst skrev 2018-01-09 14:17:44 följande:

Jag är 21 (22 i april) och min sambo är 25 (26 i februari) och vi väntar vårt första barn. För mig är det ett självklart val att skaffa barn innan jag påbörjar utbildning och arbete. Jag har alltid velat bli ung mamma, och min sambo sa att han hade arbete, tryggt förhållande och bostad och det enda som saknades var ett barn. Då blev det helt naturligt att skaff barn såhär tidigt.

Jag har planer på att utbilda mig när min föräldraledighet är över och jag tror att det är väldigt skönt och smidigt att plugga med småbarn, mycket mer flexibelt än arbete.

De som säger att man inte är vuxen, inte hunnit leva bla bla bla, vet inte vad de pratar om. Om man har en längtan/önskan att bli mamma först, så ska man bli det. Finns inget som säger att du som 19åring blir sämre förälder än någon som är 29.

Lycka till!

Tack för ditt fina inlägg! Det du säger är så sant! Stort lycka till med ert lilla mirakel! <3
  • Woohooo
    Rumpelstiltskins skrev 2018-01-09 14:35:19 följande:

Haha. Såg tråden och tänkte "Nu måste jag gå in och se hur mycket det ålderspredikas". Mycket riktigt, det första inlägget: "Varför så unga"?

Jag fick barn då jag var 22 år. Det var 6 år sedan. Och vet ni vad? Jag kan inte fatta varför man väntar så jävla länge?! Men jag kunde inte heller bry mig mindre om vid vilken ålder andra väljer att skaffa sina barn.

JAG skaffade barn då JAG var ung för att JAG ville det. JAG vill inte vara kring 50-60 då barnet flyttar hemifrån och jag vill inte vara kring 70-80 år då jag eventuellt får barnbarn (Även om jag såklart inte kan styra över det, mitt barn skaffar barn då han vill ha det, OM han vill ha det.)

Ni får det att låta som om livet är över och förbi då man får barn. Jag lever exakt samma liv innan som efter med den skillnaden att jag idag känner en större mening med mitt liv och även ansvarar för ett annat. 

Jag tränar som jag gjorde innan, jag umgås med vänner som jag gjorde innan och jag jobbar som jag gjorde innan. Studerade gjorde jag då jag var föräldraledig. Inte svårare än så. Livet blir liksom vad man gör det till.

Vad exakt är det ni tycker att man ska göra innan man har barn som man absolut inte kan göra då man har skaffat barn? 

Min son är nu 6 och det går så djävulskt fort. När jag är 35 är han 13. När jag är 40 är han 18. Är mitt liv över då jag fyller 40 år? 

Låt människor skaffa barn när de själva vill skaffa barn och skit fullständigt i det. Det finns ett gammal ordspråk som är ganska bra att leva efter: Sköt dig själv och skit i andra.

WELL SAID! <3
  • Rumpelstiltskins
    Fru Darcy skrev 2018-01-09 14:35:26 följande:

Det är ingen personlig åsikt utan tyvärr ren fakta att unga mammor separerar oftare än äldre. www.svt.se/nyheter/inrikes/flest-skilsmassor-bland-unga-mammor

Du länkar en artikel från den 30 mars 2012 där källan inte längre finns tillgänglig så det går inte att läsa vidare.

Hur som, länken du delat berör alltså skilsmässor bland unga. Det är vanligare att man gifter sig då man blir äldre. Medelåldern år 2014 var 33,2 år (www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Giftermalen-okade-under-2014/). 

Det är alltså färre unga som gifter sig och av de som gifter sig är det vanligt med skilsmässa.

Så ska vi vara helt korrekta så är det väl separation vi ska prata om. Vilket enligt statistiken säger att det är vanligare att föräldrar som inte är gifta går isär. Det finns också en hel del andra faktorer som spelar in här. Bland annat barnens ålder och föräldrarnas ursprung. 

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/50-000-barn-ar-med-om-en-separation-varje-ar/

Hur som, oavsett vad statistiken säger så är det ju inte säkert att man håller ihop. Min man och jag hade känt varandra i fyra månader då jag blev gravid. Vi är ännu tillsammans och har det för närvarande jäkligt bra. Men vem vet hur det ser ut om fyra månader? Ett år? Eller tio år? 

Vill man skaffa barn när man är ung så ska man skaffa barn när man är ung, vill man ska skaffa barn då man är 35 då ska man skaffa barn när man är 35, vill man skaffa barn när man är 54, då ska man skaffa barn när man är 54. Det allra viktigaste i sammanhanget är väl ändå att man skaffar barn då man själv vill och inte när den övriga världen tycker att man ska göra det?
  • 8992
    Fru Darcy skrev 2018-01-09 15:02:14 följande:

Exakt VAR har jag skrivit att ensamstående föräldrar är sämre? Men de flesta vill väl ändå att relationen ska hålla?

Exakt var har jag skrivit att du sagt det? Det va et konstaterande från mig då det ALLTID i diskussioner om unga föräldrar dras upp statistik angående separationer och skilsmässor. Det är inte ens relevant i den här frågan. En stor procent av alla förhållanden tar slut under småbarnsåren men inte fan dras sån statistik upp när en 30-40åring startar en liknande tråd.
  • Claraaa

Åh hejsan! Jag är i samma situation! Jag är 19 och min kille 24 snart. Och vi planerar barn. Hur går det för er? Vi kanske kan skriva privat? :D

• Woohooo
    8992 skrev 2018-01-09 15:24:12 följande:
    Exakt var har jag skrivit att du sagt det? Det va et konstaterande från mig då det ALLTID i diskussioner om unga föräldrar dras upp statistik angående separationer och skilsmässor. Det är inte ens relevant i den här frågan. En stor procent av alla förhållanden tar slut under småbarnsåren men inte fan dras sån statistik upp när en 30-40åring startar en liknande tråd.
    Jag var beredd på en del skit när jag gjorde inlägget, men det är så synd att det ska vara så... :/
Svar på tråden Ung förälder?