• Anonym (jobbig sits)

Soc: två referenser

På grund av en del omständigheter så måste jag till ett möte hos soc idag. Handläggaren jag ska träffa har sagt att jag måste ordna två referenser, det är alltså obligatoriskt, men det får inte vara någon anhörig alltså inte vänner, kollegor eller familjemedlemmar. Mitt problem är att jag har aldrig haft någon långvarig arbetsgivare i Sverige för att jag har bott utomlands och jag kan inte ta någon lärare från gymnasiet eftersom jag var extremt omogen och misskötsam då.

Däremot studerar jag nu så jag kan ange min nuvarande "mentor". Det är alltså mitt enda kort. Jag vill dock inte att hon eller min skola ska få reda på detta case och det sa jag till handläggaren som då svarar att "vi kommer inte berätta om situationen utan vi kommer helt enkelt ställa ett par frågor om dig, alkohol, narkotika etc". Det är ju i princip samma sak, det klart hon kommer undra varför dom ringer från socialtjänsten och ställer dessa frågor?

Hur kan man ställa ett sådant krav? Det här är ju något privat och inget jag vill att varken chefer, rektorer, lärare eller arbetsgivare ska veta. Framförallt inte nuvarande. Dom skulle ju bli misstänksamma och få en helt annan bild av mig. Det är knappast så att jag kommer påverkad till skolan för att jag dricker på helgerna så vad min lärare skulle kunna tillföra denna utredning är en gåta.

Jag funderar därför på att strunta i referenser, men tror ni jag förstör för mig själv då?

• Svar på tråden Soc: två referenser
  • Anonym (jobbig sits)
    Anonym (Nalle) skrev 2018-01-12 10:18:55 följande:

Vet inte hur vanligt det är med flera möten. Ett eller två känns väl rätt normalt. Var trevlig, hel och ren så går det bra. Jag tror att det absolut är till din nackdel att inte ha med utomstående referenser.

Lycka till

Nalle

Det ska jag absolut se till att vara. En utomstående referens har jag iallafall. Tror ändå inte det spelar någon roll vad jag gör för dom har säkerligen redan bestämt sig.

Tack!
  • Anonym (J)

Vad finns det för anledningar till körkortsutredning? Är det typ adhd och sånt eller?

• Anonym (jobbig sits)
    Anonym (ppp) skrev 2018-01-12 10:21:51 följande:

Jag kan inte reglerna men jag bara reagerade på att man inte får ta någon nära. Man kanske verkligen inte har någon. Jag har en son som ev kommer få göra en körkortsutredning men han har verkligen bara familjen i princip. Vet inte vem han skulle kunna referera till faktiskt. Låter ju dumt att ta en gammal lärare man inte haft kontakt med sen grundskolan, vad säger det om en, liksom? 

Tycker också det är väldigt konstigt. Det är ju anhöriga som man faktiskt umgås på fritiden, och som mitt fall, jag festar med. Sen att jag kan säga åt dom att tex säga att jag inte dricker längre jo visst men jag kan be min lärare säga bra saker med liksom. Alla vill ju ens bästa och inte sätta dit en. Skulle det vara så illa så skulle kanske anhöriga till och med vara ärliga, för ens egen skull.
  • Anonym (jobbig sits)
    Anonym (J) skrev 2018-01-12 10:31:06 följande:

Vad finns det för anledningar till körkortsutredning? Är det typ adhd och sånt eller?

Bland annat men i mitt fall är det framförallt för att jag är ?opålitlig ur nykterhetshänseende?, sen samlade jag på mig ytterliggare en LOB under denna utrednings gång så jag menar det är nog kört i vilket fall som helst.
  • Anonym (Nalle)

Bestämt sig? Hur tänker du då? Eller såhär varför tror du de bestämt sig?

Får du nej kan du söka igen senare

• Anonym (Nalle)

Tog lite lång tid på mig att skriva svaret där. Ja då tar det nog en stund till.

• Anonym (Nalle)

Du kanske ska be soc om hjälp med nykterheten i stället. Då kan de bocka av den frågan nästa gång de gör utredningen :)

Har sökanden vidtagit åtgärder för att komma tillrätta med missbruket? Nåt sånt... ja den sökande har deltagit i....

• Anonym (jobbig sits)
    Anonym (Nalle) skrev 2018-01-12 11:24:15 följande:

Du kanske ska be soc om hjälp med nykterheten i stället. Då kan de bocka av den frågan nästa gång de gör utredningen :)

Har sökanden vidtagit åtgärder för att komma tillrätta med missbruket? Nåt sånt... ja den sökande har deltagit i....

Nja dom har nog fullt upp som det är och jag behöver nog ingen hjälp med det. Vad skulle det isåfall vara?

Om det kan hjälpa mig att få körkort så kan jag väl isåfall delta i något, dom vet ju ändå inte vad jag gör på min fritid.
  • Anonym (Nalle)

Du behöver på inget sätt bekymra dig för att de har fullt upp med andra, de finns till lika mycket för dig! Du behöver inte vara rädd att typ bli inlagd på behandling. Exakt vad din kommun erbjuder vet jag ju inte, men du måste ju få ett erbjudande om stöd i och med din lob.

Jag vet ju inget om just dig, men generellt så blir jag lite bekymrad när man hamnar i en situation som leder till en lob när man samtidigt utreds för körkortet. Du är dock inte ensam om att råka ut för det.

Ja jag tror det kan hjälpa dig att få tillbaka ditt körkort på sikt.

• Anonym (jobbig sits)
    Anonym (Nalle) skrev 2018-01-12 12:06:55 följande:

Du behöver på inget sätt bekymra dig för att de har fullt upp med andra, de finns till lika mycket för dig! Du behöver inte vara rädd att typ bli inlagd på behandling. Exakt vad din kommun erbjuder vet jag ju inte, men du måste ju få ett erbjudande om stöd i och med din lob.

Jag vet ju inget om just dig, men generellt så blir jag lite bekymrad när man hamnar i en situation som leder till en lob när man samtidigt utreds för körkortet. Du är dock inte ensam om att råka ut för det.

Ja jag tror det kan hjälpa dig att få tillbaka ditt körkort på sikt.

Min kommun har nog ganska fullt upp för jag har hamnat där alldeles för många gånger men aldrig hört något från dem. Då är jag ändå väldigt ung. Plus att jag hamnade på akuten på nyårsafton.

Nu låter det nog värre än vad det faktiskt är men mitt nyårslöfte är iallafall att aldrig bli för full igen och ordna upp allt bland annat körkort. :)
Svar på tråden Soc: två referenser