• Anonym (jobbig sits)

Soc: två referenser

På grund av en del omständigheter så måste jag till ett möte hos soc idag. Handläggaren jag ska träffa har sagt att jag måste ordna två referenser, det är alltså obligatoriskt, men det får inte vara någon anhörig alltså inte vänner, kollegor eller familjemedlemmar. Mitt problem är att jag har aldrig haft någon långvarig arbetsgivare i Sverige för att jag har bott utomlands och jag kan inte ta någon lärare från gymnasiet eftersom jag var extremt omogen och misskötsam då.

Däremot studerar jag nu så jag kan ange min nuvarande "mentor". Det är alltså mitt enda kort. Jag vill dock inte att hon eller min skola ska få reda på detta case och det sa jag till handläggaren som då svarar att "vi kommer inte berätta om situationen utan vi kommer helt enkelt ställa ett par frågor om dig, alkohol, narkotika etc". Det är ju i princip samma sak, det klart hon kommer undra varför dom ringer från socialtjänsten och ställer dessa frågor?

Hur kan man ställa ett sådant krav? Det här är ju något privat och inget jag vill att varken chefer, rektorer, lärare eller arbetsgivare ska veta. Framförallt inte nuvarande. Dom skulle ju bli misstänksamma och få en helt annan bild av mig. Det är knappast så att jag kommer påverkad till skolan för att jag dricker på helgerna så vad min lärare skulle kunna tillföra denna utredning är en gåta.

Jag funderar därför på att strunta i referenser, men tror ni jag förstör för mig själv då?

• Svar på tråden Soc: två referenser
  • Anonym (jobbig sits)
    Anonym (Nalle) skrev 2018-01-12 21:30:51 följande:

Historik/kännedom typ lobbar, din berättelse, eventuella provresultat typ så. Det var ett tag sedan sist så jag minns inte alla frågor ordagrant. Man kollar tex på vad du gjort för att förändra ditt liv. Man bedömer ju om du är lämplig att ha körkort.

Hm okej jag är alltså körd eftersom jag hamnade där för typ tre veckor sen, så har inte riktigt kunnat förändrat mitt liv.
  • Anonym (jobbig sits)
    Anonym (Soc.) skrev 2018-01-12 21:35:12 följande:

Fast du kan helt ignorera det hon säger och lämna de referenser du vill eller inga alls om du känner för det. Det är trots allt helt frivilligt för dig att delta i utredningen. Hon måste ändå genomföra den och skicka in till transportstyrelsen med den information som finns tillgänglig.

Inga alls? Nu blir jag verkligen förvånad för jag sa verkligen ?jag har inga referenser, jag har bott utomlands två år efter gymnasiet och precis börjat plugga nu? och då sa hon ?ja men det är obligatoriskt så du får tänka efter om du har någon läkare, psykolog, arbetsgivare eller lärare?. Då sa jag ?Nej, jag har inte det, men jag har ju vänner eller familjemedlemmar?. Hon svarade då att det går INTE. Även om jag ignorerar det kommer ju bedömningen ändå komma från henne tyvärr
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (jobbig sits) skrev 2018-01-12 21:41:40 följande:

Inga alls? Nu blir jag verkligen förvånad för jag sa verkligen ?jag har inga referenser, jag har bott utomlands två år efter gymnasiet och precis börjat plugga nu? och då sa hon ?ja men det är obligatoriskt så du får tänka efter om du har någon läkare, psykolog, arbetsgivare eller lärare?. Då sa jag ?Nej, jag har inte det, men jag har ju vänner eller familjemedlemmar?. Hon svarade då att det går INTE. Även om jag ignorerar det kommer ju bedömningen ändå komma från henne tyvärr

Ja självklart påverkar det bedömningen, men det finns inget som helst obligatoriskt i denna utredning. Helt frivilligt att delta.
  • Anonym (Nalle)

Körd och körd... baserat på det lilla jag vet från tråden har du inte riktigt lyckats övertyga mig om att du är riktigt redo än. Om det exempelvis är din första lob så visst... sen lämnar du väl prover på typ vc för att visa på nykterhet? Klarar du dem är det ju ett tecken på att den bild jag fått inte stämmer. Missförstå mig rätt, jag är inte alls dömande mot dig. Jag försöker bara vara saklig och tänka framåt. När jag säger att jag tänker att du kan vara i behov av stöd från soc så är det för att jag tror att det på sikt kan vara en väg för dig tillbaka till ett körkort.

Anonym (soc) nog erbjuder väl ni liksom vi stöd när någon lobbas? Tycker det är märkligt att du inte erbjuds det ts

• Anonym (jobbig sits)
    Anonym (Soc.) skrev 2018-01-12 21:59:37 följande:

Ja självklart påverkar det bedömningen, men det finns inget som helst obligatoriskt i denna utredning. Helt frivilligt att delta.

Mm precis som gymnasiet är ?frivilligt?. Bara att utan det får man inte jobb. I detta fall inte körkort.
  • Anonym (jobbig sits)
    Anonym (Nalle) skrev 2018-01-12 22:04:49 följande:

Körd och körd... baserat på det lilla jag vet från tråden har du inte riktigt lyckats övertyga mig om att du är riktigt redo än. Om det exempelvis är din första lob så visst... sen lämnar du väl prover på typ vc för att visa på nykterhet? Klarar du dem är det ju ett tecken på att den bild jag fått inte stämmer. Missförstå mig rätt, jag är inte alls dömande mot dig. Jag försöker bara vara saklig och tänka framåt. När jag säger att jag tänker att du kan vara i behov av stöd från soc så är det för att jag tror att det på sikt kan vara en väg för dig tillbaka till ett körkort.

Anonym (soc) nog erbjuder väl ni liksom vi stöd när någon lobbas? Tycker det är märkligt att du inte erbjuds det ts

Jag är redo för att inte köra rattfull för det skulle jag aldrig någonsin göra. Det har aldrig ens kommit på tanken att köra bil berusad. Det är min sjunde lob och nej jag lämnar inga prover på vc?

Tycker inte alls du är dömande alls, jag vet ju själv hur det låter. Jag är liksom en tjej som inte ens är 22 än och har ett så ordnat liv att folk skulle bli chockade att jag går igenom en körkortsutredning.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Nalle) skrev 2018-01-12 22:04:49 följande:

Om pesonen verkar behöva det. En enstaka LOB betyder inte nödvändigtvis att man har ett missbruksproblem.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (jobbig sits) skrev 2018-01-12 22:14:30 följande:

Mm precis som gymnasiet är ?frivilligt?. Bara att utan det får man inte jobb. I detta fall inte körkort.

Typ. Men körkortsyttrandet är bara en del i den helhetsbedömning som transportstyrelsen gör. Även om man inte kan lämna referenser så kommer man att skriva vilket intryck personen gör, om han har adekvata svar på varför händelsen inträffade, om det finns andra aktuella anmälningar till socialtjänsten eller om vederbörande är helt okänd sedan tidigare etc.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (jobbig sits) skrev 2018-01-12 22:17:47 följande:

Jag är redo för att inte köra rattfull för det skulle jag aldrig någonsin göra. Det har aldrig ens kommit på tanken att köra bil berusad. Det är min sjunde lob och nej jag lämnar inga prover på vc?

Tycker inte alls du är dömande alls, jag vet ju själv hur det låter. Jag är liksom en tjej som inte ens är 22 än och har ett så ordnat liv att folk skulle bli chockade att jag går igenom en körkortsutredning.

22 år och lobbad 7 ggr. Tja då är ditt körkort nog rätt rökt. Det handlar inte bara om att man inte kört onykter utan även om att man för att vata lämplig för körkort ska ha ett gott omdöme rent generellt, vilket man uppenbarligen kan ifrågasätta med så många lobbar i bagaget. Helt ärligt kan du skippa hela klrkirtsutrednkbdb just nu för det är ändå kört. Jobba på att vara lob-fri nåt åt först så kan du glra utredningen sedan istället när du har bättre odds.
  • Anonym (jobbig sits)
    Anonym (Soc.) skrev 2018-01-12 22:40:11 följande:

22 år och lobbad 7 ggr. Tja då är ditt körkort nog rätt rökt. Det handlar inte bara om att man inte kört onykter utan även om att man för att vata lämplig för körkort ska ha ett gott omdöme rent generellt, vilket man uppenbarligen kan ifrågasätta med så många lobbar i bagaget. Helt ärligt kan du skippa hela klrkirtsutrednkbdb just nu för det är ändå kört. Jobba på att vara lob-fri nåt åt först så kan du glra utredningen sedan istället när du har bättre odds.

Varför säger då inte transportstyrelsen att det blir indraget? Och varför är då handläggaren så noga med mina referenser? Om det vore kört menar jag.
Svar på tråden Soc: två referenser