Soc: två referenser
På grund av en del omständigheter så måste jag till ett möte hos soc idag. Handläggaren jag ska träffa har sagt att jag måste ordna två referenser, det är alltså obligatoriskt, men det får inte vara någon anhörig alltså inte vänner, kollegor eller familjemedlemmar. Mitt problem är att jag har aldrig haft någon långvarig arbetsgivare i Sverige för att jag har bott utomlands och jag kan inte ta någon lärare från gymnasiet eftersom jag var extremt omogen och misskötsam då.
Däremot studerar jag nu så jag kan ange min nuvarande "mentor". Det är alltså mitt enda kort. Jag vill dock inte att hon eller min skola ska få reda på detta case och det sa jag till handläggaren som då svarar att "vi kommer inte berätta om situationen utan vi kommer helt enkelt ställa ett par frågor om dig, alkohol, narkotika etc". Det är ju i princip samma sak, det klart hon kommer undra varför dom ringer från socialtjänsten och ställer dessa frågor?
Hur kan man ställa ett sådant krav? Det här är ju något privat och inget jag vill att varken chefer, rektorer, lärare eller arbetsgivare ska veta. Framförallt inte nuvarande. Dom skulle ju bli misstänksamma och få en helt annan bild av mig. Det är knappast så att jag kommer påverkad till skolan för att jag dricker på helgerna så vad min lärare skulle kunna tillföra denna utredning är en gåta.
Jag funderar därför på att strunta i referenser, men tror ni jag förstör för mig själv då?