• Anonym (jobbig sits)

Soc: två referenser

På grund av en del omständigheter så måste jag till ett möte hos soc idag. Handläggaren jag ska träffa har sagt att jag måste ordna två referenser, det är alltså obligatoriskt, men det får inte vara någon anhörig alltså inte vänner, kollegor eller familjemedlemmar. Mitt problem är att jag har aldrig haft någon långvarig arbetsgivare i Sverige för att jag har bott utomlands och jag kan inte ta någon lärare från gymnasiet eftersom jag var extremt omogen och misskötsam då.

Däremot studerar jag nu så jag kan ange min nuvarande "mentor". Det är alltså mitt enda kort. Jag vill dock inte att hon eller min skola ska få reda på detta case och det sa jag till handläggaren som då svarar att "vi kommer inte berätta om situationen utan vi kommer helt enkelt ställa ett par frågor om dig, alkohol, narkotika etc". Det är ju i princip samma sak, det klart hon kommer undra varför dom ringer från socialtjänsten och ställer dessa frågor?

Hur kan man ställa ett sådant krav? Det här är ju något privat och inget jag vill att varken chefer, rektorer, lärare eller arbetsgivare ska veta. Framförallt inte nuvarande. Dom skulle ju bli misstänksamma och få en helt annan bild av mig. Det är knappast så att jag kommer påverkad till skolan för att jag dricker på helgerna så vad min lärare skulle kunna tillföra denna utredning är en gåta.

Jag funderar därför på att strunta i referenser, men tror ni jag förstör för mig själv då?

• Svar på tråden Soc: två referenser
  • Anonym (Nalle)

Då får du fråga själv. Du har lika stor rätt som alla andra.

Nåja hoppas det löser sig :)

• Anonym (jobbig sits)
    Anonym (Nalle) skrev 2018-01-12 12:34:59 följande:

Då får du fråga själv. Du har lika stor rätt som alla andra.

Nåja hoppas det löser sig :)

Tack, det hoppas jag med :)
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (ppp) skrev 2018-01-12 10:21:51 följande:

Jag kan inte reglerna men jag bara reagerade på att man inte får ta någon nära. Man kanske verkligen inte har någon. Jag har en son som ev kommer få göra en körkortsutredning men han har verkligen bara familjen i princip. Vet inte vem han skulle kunna referera till faktiskt. Låter ju dumt att ta en gammal lärare man inte haft kontakt med sen grundskolan, vad säger det om en, liksom? 

Fast man FÅR ta en anhörig men självklart har det inte samma tyngd att mamsen säger att man är en skötsam ung man jämfört med att en arbetsgivare säger det.
  • Anonym (jobbig sits)
    Anonym (Soc.) skrev 2018-01-12 16:39:32 följande:

Fast man FÅR ta en anhörig men självklart har det inte samma tyngd att mamsen säger att man är en skötsam ung man jämfört med att en arbetsgivare säger det.

Hon jag pratade med sa att man inte fick det.
  • Anonym (Nalle)

Jag stöttar anonym soc. I detta! Jag har vid något tillfälle använt föräldrar. Det är ju långt ifrån optimalt men ibland finns ju inget annat att ta till. Jag har dock aldrig fått påbackning så det ska vara ok. Man väger ju in mycket annat också i yttrandet.

• Anonym (Soc.)
    Anonym (jobbig sits) skrev 2018-01-12 19:24:47 följande:

Hon jag pratade med sa att man inte fick det.

Hon hade fel .
  • Anonym (jobbig sits)
    Anonym (Nalle) skrev 2018-01-12 19:49:30 följande:

Jag stöttar anonym soc. I detta! Jag har vid något tillfälle använt föräldrar. Det är ju långt ifrån optimalt men ibland finns ju inget annat att ta till. Jag har dock aldrig fått påbackning så det ska vara ok. Man väger ju in mycket annat också i yttrandet.

Vad väger man in i yttrandet?
  • Anonym (jobbig sits)
    Anonym (Soc.) skrev 2018-01-12 20:31:46 följande:

Hon hade fel .

Aha synd att jag fick en handläggare som inte vet vad hon snackar om..
  • Anonym (Nalle)

Historik/kännedom typ lobbar, din berättelse, eventuella provresultat typ så. Det var ett tag sedan sist så jag minns inte alla frågor ordagrant. Man kollar tex på vad du gjort för att förändra ditt liv. Man bedömer ju om du är lämplig att ha körkort.

• Anonym (Soc.)
    Anonym (jobbig sits) skrev 2018-01-12 20:49:24 följande:

Aha synd att jag fick en handläggare som inte vet vad hon snackar om..

Fast du kan helt ignorera det hon säger och lämna de referenser du vill eller inga alls om du känner för det. Det är trots allt helt frivilligt för dig att delta i utredningen. Hon måste ändå genomföra den och skicka in till transportstyrelsen med den information som finns tillgänglig.
Svar på tråden Soc: två referenser