• Anonym (Less)

Grannar hotar att anmäla oss

Våra barn är väldigt morgonpigga, runt fyra redan brukar de vara i full gång!

Upprepade gånger sen vi fick en ny granne har de ringt på och klagat över att bli väckta tidigt, men det är knappast vårt fel att det är tunna väggar! Det får de ta upp med värden!

Nu hotar de att anmäla oss (vart sa de inte) om vi inte får tyst på barnen.

Vad skulle hända om de gör det? Kan vi straffas på nåt sätt?

• Svar på tråden Grannar hotar att anmäla oss
  • CitronTulo

Kl.04 är ju väldigt tidigt att bli väckt (är ju inte dina grannars fel att väggarna är tunna heller). Men så länge barnen inte väsnas i onödan kl.04 på morgonen när dina grannar vill sova så får man väl se det som en "normal" störning när man bor i ett hyreshus med flera lägenheter?

• Spislucka

Vet inte hur de är hos er. Men dom flesta hyresvärdar har regler som säger att det ska vara tyst efter 22:00 till en viss tid på morgonen. Att ni har tunna väggar är ingen ursäkt. Då ni vet om det så får ni säga till ungarna så dom lär sig visa hänsyn. Troligtvis kommer han anmäla er till hyresvärden.

• Whitehorse1979

Hör du inte dig själv?

I full gång, vad betyder det då?

De kan ju inte hålla på och springa runt och leka.

Sätt dem framför teven, iPad, whatever, ta ert föräldraansvar/grannansvar tack.

De ska förmodligen anmäla till hyresvärd och/eller störningsjour, det hade jag med gjort.

• Anonym (Que)

Hur står man ut med barn som kliver upp kl fyra på morgonen? Den vanan hade jag nog försökt bli kvitt.

Annars sätter det väl fingret på en klassisk fråga: hörselkåpa för grannen eller tjocka mattor för er.

Att huset har tunna väggar innebär ju också att man kan behöva visa extra hänsyn för att inte störa.

• Ando2726

Som standard brukar regeln vara att de skall vara tyst mellan 22:00 - 08:00 på morgonen och visa hänsyn, har ni såpass pigga barn redan vid kl 04:00 så får ni gå upp hitta på aktiviteter i lägenheten som inte behöver låta så högt, eventuellt gå till annan plats. Det är inte väggarnas fel och anmälan kommer garanterat gå till hyresvärden som kan komma revidera ert hyresavtal om ni inte kan lösa situationen.

• sextiotalist

Nej, era barn ska inte leva rövare klockan 4 på morgonen, ni får sätta på tv´n, läsa sagor eller så får ni ta er ut och gå en sväng med barnen.

Kolikskrik, nattskräck och annat får man stå ut med under natten, men lekande barn, nix

• Anonym (Liv)

Så himla nonchalant! Jag har också ett morgonpiggt barn, 3-åring, men inte låter jag henne fara runt "i full gång" tidigt på morgonen!

Jag eller maken går upp tillsammans med henne, spelar spel vid köksbordet, myser i soffan med böcker eller en film, eller leker stillsamt på en tjock matta eller i soffan. Är det helg äter vi frukost halv 9 och därefter får hon mer fria tyglar. Hon är införstådd med att vi måste vara tystare på morgonen för grannarna, sen glömmer hon oftast bort det men då påminner man. Svårare än så är det inte.

• Anonym (Bra granne)

Det var väl en bra granne som försöker med det ni inte lyckats med, lite hyfs. Barn ska inte vara uppe och härja klockan 04, det är mitt i natten för de allra flesta. 

När går era barn och lägger sig och hur gamla är de? En mer relevant fråga du borde ha ställt är "mina barn stör, hur gör jag för att undvika det?"

• Anonym (S)
    Ando2726 skrev 2018-01-16 07:41:13 följande:

Som standard brukar regeln vara att de skall vara tyst mellan 22:00 - 08:00 på morgonen och visa hänsyn, har ni såpass pigga barn redan vid kl 04:00 så får ni gå upp hitta på aktiviteter i lägenheten som inte behöver låta så högt, eventuellt gå till annan plats. Det är inte väggarnas fel och anmälan kommer garanterat gå till hyresvärden som kan komma revidera ert hyresavtal om ni inte kan lösa situationen.

08 på morgonen? Knappast. Du vet att de allra flesta hantverkare börjar jobba kl 07 va?
  • annabellelee

Kl 4 räknas som natt av de flesta, dvs då ska det vara tyst. Man får förklara, och om de är riktigt små distrahera med tysta lekar. Om ni själva inte vill vara uppe och läsa sagor för barnen eller spela spel till 7- tiden när det börjar bli ok att låta, hur kan ni förvänta er att era grannar vill det?

Svar på tråden Grannar hotar att anmäla oss