Ångestdämpande till åttaåring
Finns det någon som har det? Är det svårt att få det?
Vilken medicin är det vanligast att man får i den åldern?
Finns det någon som har det? Är det svårt att få det?
Vilken medicin är det vanligast att man får i den åldern?
Hej ts, du säger att du vill ha svar från folk som har erfarenhet, jag har ingen precis kunskap om vad för ångestdämpande medicin man ger till åttaåringar osv, men däremot har jag erfarenhet av att själv vara åtta år och ha problem med ångest.
Har aldrig mått så dåligt av ångest som jag gjorde när jag var omkring 7-8 år gammal, och då har jag ändå haft problem med ångest i princip hela livet. Inte förrän nu i efterhand har jag insett hur dåligt jag mådde i 7-8årsåldern, jag skulle nog faktiskt kunna säga att jag hade fruktansvärd ångest.
Nu senare med facit i hand skulle jag önska att någon förstod/visste hur dåligt jag mådde i den åldern, och att det hade ordnats så att jag kunnat få någon medicin så att jag sluppit må sådär. För det var verkligen hemskt att ha så mycket ångest och vara så pass ung, det kändes liksom annorlunda och mer plågande än när man är äldre, på ett sätt som är svårt att förklara.
Så om du har ett åttaårigt barn i din omgivning som har verkligen,verkligen mycket problem med ångest, tycker jag absolut att det kan vara lämpligt att försöka ordna fram någon medicin. Kan tillägga att då (vid 7-8 års ålder) hade jag redan testat någon ångestdämpande medicin några år tidigare men det fungerade inte alls med den pga biverkningar.
För att ingen här har med det att göra, jag vill bara höra från de med riktig erfarenhet.
Har ingen egen erfarenhet men blir bestört över vissa svar här! Vart tionde barn lider av ångest och var fjärde av stress och oro. Inte helt ovanligt med andra ord.
Jag antar att ni varit på bup med barnet? Många gånger börjar de ju med att reda ut familjesituation men det vet du antagligen. Jag tänker att de borde kunna vara behjälpta där med ev medicinering?
Oavsett vilken medicin de rekommenderar så läs på noga vilka biverkningar den har och framför allt om den är beroendeframkallande vilket de flesta nog tyvärr är.
Annars om ni inte får gehör skulle jag rekommendera små doser CBD olja. Man bör läsa på innan man skapar sig förutfattade meningar för det får de flesta innan de vet :).
Hoppas ni får hjälp med barnet! Lycka till!
Har ingen egen erfarenhet men blir bestört över vissa svar här! Vart tionde barn lider av ångest och var fjärde av stress och oro. Inte helt ovanligt med andra ord.
Jag antar att ni varit på bup med barnet? Många gånger börjar de ju med att reda ut familjesituation men det vet du antagligen. Jag tänker att de borde kunna vara behjälpta där med ev medicinering?
Oavsett vilken medicin de rekommenderar så läs på noga vilka biverkningar den har och framför allt om den är beroendeframkallande vilket de flesta nog tyvärr är.
Annars om ni inte får gehör skulle jag rekommendera små doser CBD olja. Man bör läsa på innan man skapar sig förutfattade meningar för det får de flesta innan de vet :).
Hoppas ni får hjälp med barnet! Lycka till!
Det är främst SSRI som används, du kan läsa själv här:
lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/behandlingsrekommendationer/bakg_dok/Behandling_av_angesttillstand_hos_barn_och_ungdomar.pdf
Ångestdämpande är inte att rekommendera till ett så litet barn, det måste finnas något som gör att barnet får ångest det behöver inte vara hemma det kan vara i skolan eller på någon aktivitet barnet går på, det finns nätmobbning också. Barnet kan ha en NPF diagnos i grunden som han/hon behöver hjälp med (det är ett av många förslag, jag säger inte att det är så) Oavsett vad orsaken är behöver barnet hjälp men inte av mediciner, du måste ta reda på vad ångesten beror på och barnet behöver träffa en psykolog, har ni det struligt hemma finns familjeterapi och socialen kan hjälpa till vid behov.
Men du vet vad CBD olja är för något?
Å den är inte narkotikaklassad då? Jag har för mig att den skulle bli det vet inte säkert.