• Anonym (Mamma)

Ångestdämpande till åttaåring

Finns det någon som har det? Är det svårt att få det?

Vilken medicin är det vanligast att man får i den åldern?

• Svar på tråden Ångestdämpande till åttaåring
  • Anonym (Nähh!)

Sist är det fine att rekommendera cbdolja till en 8 åring? Alla vet att det är det verksamma ämnet u cannabis. Men ni kanske redan röker på? Halleluja, är det inte bättre att ta detta ångestfyllda barn till BUP för en utredning, innan ni börjar rekommendera hampaolja?

• Anonym (....)

Handlar om okunskap :)

Läs på ska ni få se!

• Anonym (Mamma)

Finns det verkligen ingen här vars barn får ångestdämpande?

• Anonym (B)

Atarax skulle jag gissa på att det blir. Den kan ges till barn. Den ges mot klåda, men den har visat sig ha en ångestdämpande effekt.

Vad är det för slags ångest barnet har? Tvångstankar är ju en form av ångest.

• litesvårtibland

Problemet är ju att ångestdämpande som funkar är grovt beroendeframkallande och klassas som narkotika och kanske inte de bästa att ge till ett barn 

• litesvårtibland
    Anonym (Nähh!) skrev 2018-01-22 18:43:56 följande:

Sist är det fine att rekommendera cbdolja till en 8 åring? Alla vet att det är det verksamma ämnet u cannabis. Men ni kanske redan röker på? Halleluja, är det inte bättre att ta detta ångestfyllda barn till BUP för en utredning, innan ni börjar rekommendera hampaolja?

Till BUP,du menar en obildad soc kärring som tror att all lösning är adhd medicin?  Varför skulle cd olja vara så fel, oj jätte illa med en väl fungerande icke beroende framkallande medicin, så kan vi inte ha det hur skulle de se ut om dom stora läkemedelsföretagen inte tjänar miljarder på folk lidande och folket skulle kunna välja en annan ofarlig och icke beroende framkallande medicin   ,hemska hemska tanke
  • litesvårtibland
    Anonym (....) skrev 2018-01-22 11:55:38 följande:
    Ja jag vet vad det är. Använder det själv mot bl.a. smärta. . Vet många från en fb grupp där CBD hjälpt vid ångest. Finns många som ger till barn med adhd/Aspbergers oxå.
    Vad jag vet så innehåller inte denna olja nån THC utan enbart den smärtstillande substansen,så man blir inte hög på det 
  • Anonym (XX)

Hur svårt var det att läsa "Behandling av ångesttillstånd hos barn och ungdomar" hos läkemedelsverket där det står vad man använder som jag länkade till ovan?

• Anonym (Been there)

nu var jag iof inte 8, utan 11.5 men fick klomipramin via BUP.

Jag visste inte då att det var ångestdämpande/antidepp förrän i vuxen ålder. Åt det mot Trichotillomani, som grundar sig i ångest, som jag faktiskt hade men inte var medveten om det då. Djupgående ångest som gav sig i uttryck som trichotillomani, helt enkelt.

När jag sedan som 14åring började förstå ångesten och anledning bakom så kunde jag självmant sluta med medicinen och aktivt jobba med det grundliggande problemen.

• Risperidon

Vår sjuåring med atypisk autism och tvångssyndrom utvecklade en extrem ångest i höstas pga stress i samband med skolstart och en lärare och miljö som inte var anpassade efter honom. Att vi anpassade allt vi kunde hemma räckte inte. Han fick en låg dos risperidon under några månader (testade även lergigan och atarax, utan effekt) och står nu på Zoloft. Plötsligt har han ett liv, oket från tvångstankarna har lyfts, hela familjen mår bättre när vi slipper hans våldsamma panikutbrott relaterade till tvångstankarna. Det FINNS små barn som mår mkt bättre med ångestdämpande av olika slag. Var inte så snara att döma.

• Anonym (....)
    litesvårtibland skrev 2018-01-22 23:10:21 följande:

Vad jag vet så innehåller inte denna olja nån THC utan enbart den smärtstillande substansen,så man blir inte hög på det 

Du har rätt i att man inte blir hög på den. Vissa oljor är utan thc och andra med en liten liten mängd thc, Dock under 0,2 % och varken jag själv eller nån jag känner märker av nåt rus haha. Däremot är jag nu fri från både citodon och morfin och DET är narkotika om något. Tom min läkaren var nöjd över mitt "utbyte" och det säger väl lite?

Det handlar som sagt om okunskap och då blir folk rädda och börjar ropa knark :).

CBD är ju en form av cannabioid som vi redan har i kroppen och som utlöses vid tex hård träning och orgasm. Troligen det vi kallat endorfiner och som gör oss lyckliga.
Svar på tråden Ångestdämpande till åttaåring