• Baraentilligen

BIM MARS 2018

Hej!

Hittade ingen bim tråd för mars så startar en nu. Har bim tidigast 1.3. Fjärde barnet, fjärde försöket. Hoppas på många plus i tråden! :)

• Svar på tråden BIM MARS 2018
  • MissKelli
    bebislängtan25 skrev 2018-02-19 09:40:33 följande:

Försöker tempa varje morgon, men har varit sjuk nu i en och en halv vecka och januari trampade jag jättedåligt. Både november och december hade jag positiva ÄL-tester. NC tyckte jag hade ÄL den 5e feb för då fick jag en temphöjning. Och när jag fått temphöjning har den kommit en vecka efter positiva test :/ ska på VUL den 27e för att kolla om något är fel :/

Okej, hur länge brukar temphöjningen hålla i sig innan du får mens? Så länge du har minst 10 dagar mellan ska det inte vara ett problem. Ett positivt test garanterar ju inte ÄL så gå efter temphöjningen :) men skönt att du ska få kolla upp det ändå!
  • SweetDelight

Hej igen!
    Jag har varit väldigt inaktiv här ett tag nu. Vi har nyligen flyttat och allt har helt enkelt varit lite kaosaktigt.
    Mitt i allt detta så fick jag besked om att jag har cellförändring på livmodertappen. Har varit på cellprovtagning nummer två och väntar svar på om man kommer behöva göra en biopsi. Med största sannolikhet är det ingen fara utan läker ut av sig själv.
    Nu till min fråga, borde vi pausa bebisverkstaden tills beskedet kommit eller ska man fortsätta som vanligt?
    Frågade BM men hon ville inte riktigt svara.

• joannaq
    MissKelli skrev 2018-02-19 10:03:44 följande:
    Okej, hur länge brukar temphöjningen hålla i sig innan du får mens? Så länge du har minst 10 dagar mellan ska det inte vara ett problem. Ett positivt test garanterar ju inte ÄL så gå efter temphöjningen :) men skönt att du ska få kolla upp det ändå!
    Vart ifrån har du fått infon om att ett positivt ältest inte skulle vara säkert?

Jag var i kontakt med en fertilitetsmottagning och de sa att de testen på apoteket var säkra? Känns som de borde ha koll.

• saijda
    SweetDelight skrev 2018-02-19 11:11:57 följande:

Hej igen!

Jag har varit väldigt inaktiv här ett tag nu. Vi har nyligen flyttat och allt har helt enkelt varit lite kaosaktigt.

Mitt i allt detta så fick jag besked om att jag har cellförändring på livmodertappen. Har varit på cellprovtagning nummer två och väntar svar på om man kommer behöva göra en biopsi. Med största sannolikhet är det ingen fara utan läker ut av sig själv.

Nu till min fråga, borde vi pausa bebisverkstaden tills beskedet kommit eller ska man fortsätta som vanligt?

Jag har också cellförändringar (lätta) och hon hos gyn sa att det inte är någon fara att fortsätta som vanligt. Min svärmor hade också cellförändringar men de försvann i samband med graviditet :)
  • Jeex
    joannaq skrev 2018-02-19 11:17:53 följande:
    Vart ifrån har du fått infon om att ett positivt ältest inte skulle vara säkert?

Jag var i kontakt med en fertilitetsmottagning och de sa att de testen på apoteket var säkra? Känns som de borde ha koll.
    Självklart är testen säkra med att man får ett positivt när stegring. är som högst, men testen kan aldrig med säkerhet bekräfta att själva äl skedde.

¨ÄL-testerna mäter stegringen av ägglossningshormonet, det luteiniserande hormonet, LH som ökar eller ?stegras? 24 till 48 timmar före ägglossningen.

ÄL-testet reagerar alltså inte på själva ägglossningen utan på det som föregår ägglossningen. Det kan därför vara så att ägglossningen ändå inte sker trots att man har fått ett postivt svar på ÄL-testet. Men man bör naturligtvis utgå från att man kommer att ha ägglossning om man får ett positivt resultat.¨

• Jeex
    SweetDelight skrev 2018-02-19 11:11:57 följande:

Hej igen!

Hoppas att det läker ut av sig själv ovh att ni istället kan fokusera och njuta av den fortsatta bebisverkstaden.
  • MissKelli
    joannaq skrev 2018-02-19 11:17:53 följande:

Jag har läst flera böcker. LH-ökningen betyder att kroppen försöker ägglossa, inte att den kommer att lyckas. Vill du inte läsa böcker kan du googla. Det står lite överallt. Men lättast är förstås att lära sig hur processen i kroppen fungerar. Både vad LH gör och varför man får en temphöjning. Kortfattat så börjar follikeln som ägget låg i (gulkroppen) att producera progesteron när ägget släpps. Detta höjer tempen. Progesteron håller bla borta mensen ett tag så att ett ägg hinner fästa. Om ett ägg fäster fortsätter kroppen att producera progesteron hela graviditeten.

ask.naturalcycles.com/customer/sv/portal/articles/1969950
  • joannaq
    MissKelli skrev 2018-02-19 12:04:21 följande:
    Jag har läst flera böcker. LH-ökningen betyder att kroppen försöker ägglossa, inte att den kommer att lyckas. Vill du inte läsa böcker kan du googla. Det står lite överallt. Men lättast är förstås att lära sig hur processen i kroppen fungerar. Både vad LH gör och varför man får en temphöjning. Kortfattat så börjar follikeln som ägget låg i (gulkroppen) att producera progesteron när ägget släpps. Detta höjer tempen. Progesteron håller bla borta mensen ett tag så att ett ägg hinner fästa. Om ett ägg fäster fortsätter kroppen att producera progesteron hela graviditeten.

ask.naturalcycles.com/customer/sv/portal/articles/1969950
    Då ska jag ta upp det med dem nästa gång, men alltså då känns det ju som att detta gäller bara om man får stegring? När man får en fastgubbe med CB så borde ju nivåerna va såpas höga att det blir en ägglossning?
  • Anonym1891

BIM mars: 

1/3 småsyskon2018, baraentilligen, snöoväder 

2/3 carnations, Lindsey77, SweetDelight, Dimfrost, Neptun, Liten 2018, Jeex

3/3 Joozzaan, Lebbmusen, SofiaS95, Entriss, Joannaq, PowerL 

4/3 Sofiaaaaaa, Therese, Bluegrass

5/3 Bambi91, Eal92, madly, regnkappa, bebislängtan25

6/3 Emhy89, hoefilter, XAHHA92 

7/3 Meej, TouchOfRed, Blåstjärna, Zandylina

8/3 LillaMy08 

10/3 Långväntanefterdig 

12/3 Lillefiddelin, joannac

13/3- maria1992

17/3 - YaseminL, Anonym1891

18/3 Elsaida

20/3 LifeofBullshit

------------------------------------------

Vi som fått +

• Annaalexandra95

Jag hoppar in här nu istället! Mensen kom idag så beräknad ÄL 8/3 och beräknad BIM 20/3 :) Är det någon som testat rosenrot? Jag började med det idag och tänkte köra fram till ägglossning.

Svar på tråden BIM MARS 2018