• Anonym (ts)

socsek som inte bryr sig?

Jag brukar inte ringa men behövde verkligen hjälp igår pga hade problem eftersom jag skulle sova hos min syster men jag fick inte även om det var bestämt, då sa hon bara att dom bestämmer och sa att vi får prata om det nästa gång vi ses och la på?!! istället för att hjälpa mig att prata med dom. Jag och min syster bor långt ifrån varandra och vi kan inte direkt ses hur som helst på vardagen, och så bestämmer familjehemmet att jag inte får åka och socsek bryr sig inte?!

• Svar på tråden socsek som inte bryr sig?
  • Anonym (vuuuu)
    SysterY skrev 2018-01-29 17:45:11 följande:
    Handlade får konsekvenser.
    Är du socialsekreterare? 
  • Anonym (Tja)
    SysterY skrev 2018-01-29 17:45:11 följande:

Handlade får konsekvenser.

Men det finns andra konsekvenser att ta till än att ställa in umgänge med familj. Det ingår i barnens rättigheter i familjehem att få ha kontakt med sin familj. Syskonen blir också lidande i en sån form av konsekvens.
  • SysterY
    Anonym (vuuuu) skrev 2018-01-29 17:46:28 följande:

Är du socialsekreterare? 

Nej
  • SysterY
    Anonym (Tja) skrev 2018-01-29 17:49:49 följande:

Men det finns andra konsekvenser att ta till än att ställa in umgänge med familj. Det ingår i barnens rättigheter i familjehem att få ha kontakt med sin familj. Syskonen blir också lidande i en sån form av konsekvens.

Absolut. Men vi vet inte varför det blev inställt. Förmodligen så passade denna helgen inte för antingen ts familjehem eller systerns.
  • Anonym (Tja)
    SysterY skrev 2018-01-29 17:54:41 följande:

Absolut. Men vi vet inte varför det blev inställt. Förmodligen så passade denna helgen inte för antingen ts familjehem eller systerns.

Enligt Ts var det ett straff.
  • Anonym (Empati?)
    SysterY skrev 2018-01-29 17:40:09 följande:
    Hur menar du men sätts på paus?
    Att bli berövad sin familj är att stänga av livet, att sätta det på paus.
    Jag skulle tro att minst 75% av alla stackars LVU-ade unga är felbedömda.
  • Anonym (Batikhäxa)
    SysterY skrev 2018-01-29 17:54:41 följande:

Enligt Ts har det passat till nu då familjehemmet bestämt att Ts inte ska få träffa sin syster, som oxå bor i familjehem (vilket oxå godkänt umgänget). Snacka om att familjehemmet som TS bor i skjuter sig själva i foten och bryter mot lagen när de berövar Ts rätten till umgänge med sin familj. Hoppas att Ts tar kontakt med ett juridiskt ombud som kan föra Ts talan hela vägen till Europadomstolen om det behövs. Det Ts beskriver är en skandal inom LVU.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (Empati?) skrev 2018-01-29 18:00:20 följande:

Att bli berövad sin familj är att stänga av livet, att sätta det på paus.Jag skulle tro att minst 75% av alla stackars LVU-ade unga är felbedömda.

Det krävs mycket för att barn ska bli placerade, det kostar pengar och inget som socialen gör för att det är roligt. Barnen har mycket större chans att bli fungerande vuxna i familjehem än i dysfunktionella hem.
  • SysterY
    Anonym (Tja) skrev 2018-01-29 18:00:05 följande:

Enligt Ts var det ett straff.

Ts är en 14-åring som hatar sitt familjehem. Så självklart säger hon att det är ett straff.
  • SysterY
    Anonym (Empati?) skrev 2018-01-29 18:00:20 följande:

Att bli berövad sin familj är att stänga av livet, att sätta det på paus.Jag skulle tro att minst 75% av alla stackars LVU-ade unga är felbedömda.

Det tror jag inte.
Svar på tråden socsek som inte bryr sig?