• Anonym (finns andra)

leva med obotligt/kronisk sjuk sambo

Vill få lite kontakt med personer som levt/lever med någon som har en obotlig/kronisk sjukdom å snacka lite. Lite om mig/min situation

Träffade min man 2010. Fick barn (ej planerat 2012. Barn nr 2, 2014 (planerat). Köpte en gård 2015 och totalrenoverade detta under 1 1/2 år. Var tuffa år då jag tog allt ansvar med barnen då min man renoverade på våra gård all sin lediga tid. April 2016 fick min man svullna fotleder (hade dessförinnan haft väldigt ont i lederna) samt gått ner i vikt. (Vilket vi trodde berodde på att han jobbade så mycket och de var tungt och slitigt).

Men maj 2016 fick vi reda på att han fått lungcancer. Läkarna då trodde att den var botbar men tyvärr fick min man metastaser i hjärnan och i binjuren. Haft metastaser i hjärnan i 2.olika omgångar och blivit strålad.

Min man har tyvärr ändrat sig otroligt mycket sen vi träffades. Vilket beror på hans metastaser i hjärnan och han är väldigt bitter och deppig. Vilket man förstår. Men att leva i detta å behöva ta allt ansvar för gården och barnen är så jobbigt. Han har blivit så negativ och orkar inte med massa stim från barnen. (Höga ljud. Samt är väldigt ljuskänslig). Han följer aldrig med mig och barnen på olika saker (har aldrig gjort innan heller). Men nu sitter han mest vid tv:n är inne, han orkar nog inte mycket mer nu då han har väldigt ont och tar mycket smärtstillande.

Vet inte hur man ska orka. Fattar inte att jag orkar. Men man måste ju bara fixa allt och vara stark. Både inför mannen och inför barnen.

Jag ser att han blir sämre och sämre, men ibland är de som han förnekar vad som händer. Han pratar om att när jag mår bättre då ska vi gör de å de. Men jag inser ju tyvärr att han inte blir bättre. Senaste månaden har han blivit så försämrad.

Så skulle gärna skriva med någon som varit/är i samma sits.

• Svar på tråden leva med obotligt/kronisk sjuk sambo
  • Anonym (finns andra)
    Anonym (Emma) skrev 2018-01-29 10:46:49 följande:

Vilken oerhört tung situation du verkar ha, jag blir så berörd av det du skriver. Jag har inte någon liknande erfarenhet däremot dog min mamma i lungcancer för ett par år sedan och hon blev så som du beskriver din man. Trött, negativ och ibland väldigt elak. Hon fick också metastaser i hjärnan och dog efter ca 1.5 års sjukdom. Tyvärr vägrade även hon att prata om sjukdomen med familjen eller någon annan, hon höll det till och med hemligt för grannar och vänner! Det blev oerhört tungt att hålla skenet uppe inför alla som inget visste i kombination med att hon var så personlighetsförändrad och svår att ha med att göra. På slutet kunde jag till och med se fram mot att hon skulle dö och det hela skulle vara över, så hemskt också för det var ju min älskade mamma... Vill skicka en varm kram till dig och lite extra energi!

Ja denna sitsen är övermäktig. Men ändå måste man bara klara av det. Vissa dagar vill jag bara fly och önskar att allt var en mardröm. Vissa dagar känns de som att jag kvävs. Men att skriva av sig i tråden känns ändå skönt. Få lite input av andra och bara få skriva av sig.

Ja de är väldigt jobbigt att som du skriver att hålla skenet uppe för de runt omkring, min och hans familj vet ju om det men de är bara hans pappa som vet hur de ligger till med sjukdomen i det stora hela. Men han inser tyvärr eller vill inte inse hur dålig/sjuk han är egentligen.. min man och hans pappa står väldigt nära, de är närmre varandra än jag och min man och min man väljer hellre att han är med på läkarbesök så känner mig väldigt utanför och åtsidosatt.

Han kan säga väldigt elaka saker, beter sig konstigt. Men försöker tänka att de är tumören/tumörerna som gör honom sån. De är ju inte den mannen jag gifte mig med. Men de är väldigt jobbigt och en sorg i sig. Man sörjer en mannen som inte länge finns kvar. Fast ibland så glimtar den mannen förbi när han är piggare och inte har så ont, men tyvärr blir det mer och mer sällan. (Ledsen).

Som du säger blir de nog en lättnad när han inte längre finns kvar, men då börjar en annan fas. Då ska man finnas där och stötta barnen i deras sorg samtidigt som man ska bemästra sin egna. Men då man redan nu sörjer på ett sätt så kommer ju en annan sorg efter hans död. Man kan nog aldrig förbereda sig innan på hur de kommer bli.

Dock tror jag de blir enklare att ta emot hjälp utifrån då man inte längre behöver tänka på han/vad han vill/inte. Utan då har man bara sig själv att tänka på. Hur upplevde du det efter din mammas död? Saknaden blir ju stor men på ett sätt är de ju ändå inte den personen som är kvar i slutet.

Tack för uppmuntrande ord, de gör mer än man tror! (Hjärta).
  • Anonym (slutkörd)
    Anonym (finns andra) skrev 2018-01-29 14:27:04 följande:
    Han kan säga väldigt elaka saker, beter sig konstigt. Men försöker tänka att de är tumören/tumörerna som gör honom sån. De är ju inte den mannen jag gifte mig med. Men de är väldigt jobbigt och en sorg i sig. Man sörjer en mannen som inte länge finns kvar. Fast ibland så glimtar den mannen förbi när han är piggare och inte har så ont, men tyvärr blir det mer och mer sällan. (Ledsen).
    Han menar inte vad han säger, så elakheterna måste du försöka bortse ifrån. Det är inte lätt att inte ta åt sig, jag vet. (Jag har gråtit så många gånger själv, och kommer göra det igen.)
  • Anonym (finns andra)
    Anonym (slutkörd) skrev 2018-01-29 15:04:20 följande:

Han menar inte vad han säger, så elakheterna måste du försöka bortse ifrån. Det är inte lätt att inte ta åt sig, jag vet. (Jag har gråtit så många gånger själv, och kommer göra det igen.)

Låter som du är i liknande situation? Vi kanske skulle kunna få stöd av varandra genom pm? Inte alltid man vill skriva ut allt så vem som helst kan läsa.

Ja jag försöker bortse från de elaka men ändå gör de så ont och man blir arg emellanåt. Men man måste bara svälja och acceptera eftersom han är sjuk...
  • Anonym (Jag med)

Jag känner igen mig i din situation. Tyvärr.
    Min man har MS sen 6 år tillbaka och vi har två barn 5 och 7 år gamla.
    Tyvärr har hans inflammationer suttit så till i hjärnan att de gett honom många kognitiva problem, vilket ju varit osynligt utåt, men märkts på personligheten.
    Vi har haft perioder när vi trippat på tå här hemma då han inte orkat med ljud och snabbt blivit arg. Jag har också känt känslan att jag inte känner den jag lever med och så är det tyvärr också idag.

För ett år sen blev allt akut och han spenderade 7 månader på sjukhus förra året. Hans personlighet ändrades vecka för vecka när inflammationerna bredde ut sig och även sen när de äntligen fick dem att börja gå tillbaka. Och tyvärr var han oftast inte snäll. Även innan det blev så akut var personlighetsförändringarna påtagliga och jag funderade mycket på vad det egentligen kom av och om jag gjorde något fel eftersom han alltid var så sur på mig.
    Under hans värsta sjukdomstid (de trodde inte han skulle överleva) uppdagades också saker han gjort tidigare som inte var roliga för mig att veta.
    Nu har man lyckats vända sjukdomsförloppet och han är hemma, men han är inte samma person som han var innan. Skadorna (som man inte vet om de kommer gå tillbaka) gör att han har dåligt minne och minns inte särskilt mycket av sin akuta sjukdomstid och inte heller hur det var innan. Dumma saker han gjort tidigare kan han veta att han gjort men han kan inte minnas varför han gjorde dem.

Jag har gråtit massor och tänkt enormt mycket på hur jag ska kunna hantera allt. Att vara huvudansvarig för familj och barn är en sak när man är själv, men när den andra finns där men inte kan ta "sin" del är det nästan tuffare.
    Det är också så att allt som sägs och görs är ju på riktigt även om det finns en bakgrundsorsak som han inte rår för. Det gör ont ändå.

• Anonym (finns andra)
    Anonym (Jag med) skrev 2018-01-29 15:54:00 följande:

Jag känner igen mig i din situation. Tyvärr.

Min man har MS sen 6 år tillbaka och vi har två barn 5 och 7 år gamla.

Tyvärr har hans inflammationer suttit så till i hjärnan att de gett honom många kognitiva problem, vilket ju varit osynligt utåt, men märkts på personligheten.

Vi har haft perioder när vi trippat på tå här hemma då han inte orkat med ljud och snabbt blivit arg. Jag har också känt känslan att jag inte känner den jag lever med och så är det tyvärr också idag.

För ett år sen blev allt akut och han spenderade 7 månader på sjukhus förra året. Hans personlighet ändrades vecka för vecka när inflammationerna bredde ut sig och även sen när de äntligen fick dem att börja gå tillbaka. Och tyvärr var han oftast inte snäll. Även innan det blev så akut var personlighetsförändringarna påtagliga och jag funderade mycket på vad det egentligen kom av och om jag gjorde något fel eftersom han alltid var så sur på mig.

Under hans värsta sjukdomstid (de trodde inte han skulle överleva) uppdagades också saker han gjort tidigare som inte var roliga för mig att veta.

Nu har man lyckats vända sjukdomsförloppet och han är hemma, men han är inte samma person som han var innan. Skadorna (som man inte vet om de kommer gå tillbaka) gör att han har dåligt minne och minns inte särskilt mycket av sin akuta sjukdomstid och inte heller hur det var innan. Dumma saker han gjort tidigare kan han veta att han gjort men han kan inte minnas varför han gjorde dem.

Jag har gråtit massor och tänkt enormt mycket på hur jag ska kunna hantera allt. Att vara huvudansvarig för familj och barn är en sak när man är själv, men när den andra finns där men inte kan ta "sin" del är det nästan tuffare.

Det är också så att allt som sägs och görs är ju på riktigt även om det finns en bakgrundsorsak som han inte rår för. Det gör ont ändå.

Börjar med att skicka en varm styrkekram till dig.

På ett sätt är det lättare att skriva med de som har de likadant man förstår varandra bättre än människor som som inte upplevt "riktigt jobbiga saker". De som inte varit med om något så jobbigt kan aldrig föreställa sig hur de är, inte ens i sin vildaste fantasi..

Håller verkligen med dig om att de är jobbigare att ha någon hemma som inte kan ta "sin" del.

Min man har varit inlagd då och då på sjukhuset, längst 3 veckor och de är enklare när han varit inlagd. För då har jag inte behövt vara orolig över honom, eller fixa med mat eller tillsyn när jag jobbar.

Hur ser din mans prognos ut?

Hur gör du för att orka? Har du avlastning?

Ibland blir jag så bitter över livet. Tänker på hur de kunde varit om han varit frisk... så enkelt allt hade varit då.

Hade 2 hästar innan men som jag tyvärr fick sälja när min man blev sämre, saknar de något enormt, då de var där jag tankade kraft och energi. Men hann inte med dem nu då barnen tar all energi. Vilket inte hade varit något problem om han varit frisk.. så ibland kommer de över en. Och de är nog normalt..
  • Anonym (slutkörd)

Hur man gör för att orka? Det finns ju inget alternativ, man måste ju orka. Knepet är att inte känna efter. Om man inte känner efter funderar man inte om man orkar eller ej, då gör man det som måste göras.

Fördelen med att vara konstant fysiskt utmattad är att man inte ligger vaken och grubblar om nätterna.

Nu, men lite äldre barn finns det tid för att grubbla. Vart tog livet vägen, vad finns kvar? Hur skulle livet varit om allt varit som för alla andra familjer? Kommer jag vara ensam halva halvan av livet?

• Anonym (Jag med)
    Anonym (finns andra) skrev 2018-01-29 17:56:43 följande:
    Börjar med att skicka en varm styrkekram till dig.

På ett sätt är det lättare att skriva med de som har de likadant man förstår varandra bättre än människor som som inte upplevt "riktigt jobbiga saker". De som inte varit med om något så jobbigt kan aldrig föreställa sig hur de är, inte ens i sin vildaste fantasi..

Håller verkligen med dig om att de är jobbigare att ha någon hemma som inte kan ta "sin" del.

Min man har varit inlagd då och då på sjukhuset, längst 3 veckor och de är enklare när han varit inlagd. För då har jag inte behövt vara orolig över honom, eller fixa med mat eller tillsyn när jag jobbar.

Hur ser din mans prognos ut?

Hur gör du för att orka? Har du avlastning?

Ibland blir jag så bitter över livet. Tänker på hur de kunde varit om han varit frisk... så enkelt allt hade varit då.

Hade 2 hästar innan men som jag tyvärr fick sälja när min man blev sämre, saknar de något enormt, då de var där jag tankade kraft och energi. Men hann inte med dem nu då barnen tar all energi. Vilket inte hade varit något problem om han varit frisk.. så ibland kommer de över en. Och de är nog normalt..
    Ja, det är svårt att föreställa sig hur det är att vara i en sån här situation. Jag har fattat så många beslut det senaste året som jag önskar att ingen behöver ta och ibland är min enda känsla att jag helst av allt bara skulle vilja rymma från allt.

Min mans prognos är väldigt oklar. MS är ju egentligen inte en sjukdom som "dödar", men i hans fall har man ju varit mycket osäker på hur det skulle gå. Man har gjort en stamcellstransplantation som man hoppas då stoppar sjukdomen, men de skador han redan har kan de inte ta tillbaka. Nu måste man ge hjärnan tid att läka så får man se hur långt det räcker.
    Han är idag långt mycket friskare än någon hade vågat tro och hoppas att han skulle bli.
    För mig kan det vara väldigt jobbigt dock att höra av alla som bara träffar honom en kort stund att "det är ju så fantastiskt, han är ju så frisk" medan jag mest tycker att jag vänder ut och in på mig själv för att få livet att vara ok. Jag känner att jag inte riktigt har rätt att klaga för han fungerar idag i hemmet, typ hämta och lämna barn, laga mat, städa... men han är ju inte alls samma som han var...

Jag orkar verkligen inte alltid. Jag har bra hjälp av både mina och hans föräldrar, ffa med barnen. Sen har jag varit väldigt öppen på jobbet om hur det är och så har jag ett par vänner som nu står mig väldigt nära och som jag verkligen berättar allt för. De är mina livlinor.

Hur är det med prognosen för din man? Det låter ju väldigt allvarligt det han drabbats av.

Du skulle ju verkligen behöva få ha något som ger dig energi och inte bara tar den. Finns det någon mellanväg mellan att ha egna hästar och ingen alls? Så att du hittar andrum?

Stor kram till dig! Du måste ta hand om dig.
  • Anonym (finns andra)
    Anonym (slutkörd) skrev 2018-01-29 20:32:13 följande:

Hur man gör för att orka? Det finns ju inget alternativ, man måste ju orka. Knepet är att inte känna efter. Om man inte känner efter funderar man inte om man orkar eller ej, då gör man det som måste göras.

Fördelen med att vara konstant fysiskt utmattad är att man inte ligger vaken och grubblar om nätterna.

Nu, men lite äldre barn finns det tid för att grubbla. Vart tog livet vägen, vad finns kvar? Hur skulle livet varit om allt varit som för alla andra familjer? Kommer jag vara ensam halva halvan av livet?

Ja precis man bara måste orka. Och som du säger man kör bara på för stannar man upp och börjar fundera och grubbla så bryter man ihop.

Sover väldigt bra på nätterna som du skriver så är man rätt trött när barnen lagt sig på kvällen och de har varit fullt upp hela dagen.

Man behöver inte bli ensam när ens man/fru går bort, men man måste sörja färdigt innan man kan gå vidare tror jag. Vissa vill nog hellre leva själva för de är så rädda att hamna i liknande sits igen. Är man ensam så behöver man ändå inte oroa sig för att hamna i en sån sits igen, men att leva själv är kanske inte så kul? Men man måste sätta sig själv först efter att man haft de tufft i flera år, prioritera sig själv.

Kram
  • Anonym (Kram)
    Anonym (finns andra) skrev 2018-01-28 22:37:46 följande:

Och vill inte gå till någon kurator eller så just nu. De skulle min man bli förbannad/irriterad på om jag gjorde. (Han har alltid förkastat sånt och är väldigt trångsynt).

Förlåt, men du behöver väl inte tala om för honom vad du gör o vart du går jämt eller? Jag menar, säg bara att du ska åka ett ärende till stan för att handla eller så. Måste till husläkaren t ex. 

Tänker också att det kanske finns nån annan hjälp/avlastning att få från kommunen i det här läget? Om palliativa vården inte förstår hur sjuk han är kanske nån av er inte varit tillräckligt tydliga med det. Sen finns ju ASIH också, avancerad sjukvård i hemmet, kollat upp det?
  • Anonym (finns andra)
    Anonym (Jag med) skrev 2018-01-29 20:55:10 följande:

Ja, det är svårt att föreställa sig hur det är att vara i en sån här situation. Jag har fattat så många beslut det senaste året som jag önskar att ingen behöver ta och ibland är min enda känsla att jag helst av allt bara skulle vilja rymma från allt.

Min mans prognos är väldigt oklar. MS är ju egentligen inte en sjukdom som "dödar", men i hans fall har man ju varit mycket osäker på hur det skulle gå. Man har gjort en stamcellstransplantation som man hoppas då stoppar sjukdomen, men de skador han redan har kan de inte ta tillbaka. Nu måste man ge hjärnan tid att läka så får man se hur långt det räcker.

Han är idag långt mycket friskare än någon hade vågat tro och hoppas att han skulle bli.

För mig kan det vara väldigt jobbigt dock att höra av alla som bara träffar honom en kort stund att "det är ju så fantastiskt, han är ju så frisk" medan jag mest tycker att jag vänder ut och in på mig själv för att få livet att vara ok. Jag känner att jag inte riktigt har rätt att klaga för han fungerar idag i hemmet, typ hämta och lämna barn, laga mat, städa... men han är ju inte alls samma som han var...

Jag orkar verkligen inte alltid. Jag har bra hjälp av både mina och hans föräldrar, ffa med barnen. Sen har jag varit väldigt öppen på jobbet om hur det är och så har jag ett par vänner som nu står mig väldigt nära och som jag verkligen berättar allt för. De är mina livlinor.

Hur är det med prognosen för din man? Det låter ju väldigt allvarligt det han drabbats av.

Du skulle ju verkligen behöva få ha något som ger dig energi och inte bara tar den. Finns det någon mellanväg mellan att ha egna hästar och ingen alls? Så att du hittar andrum?

Stor kram till dig! Du måste ta hand om dig.

De kan jag verkligen skriv under på!. Att folk som sett min man ute/ex på vårdcentralen, eller som min pappa sett honom ute (bor gård i gård på landet så de ses ibland när mannen går ut till sitt garage och min pappa hämtar posten). Å de säger han såg piggare ut nu. De är så jag vill spy på det. Vet inte varför de säger så de hoppas på att man ska berätta att han är piggare eller är de en koll för se hur jag uppfattar honom och kan berätta? För upplever att många är väldigt rädda för att fråga..mina 2 äldre bröder har inte hört av sig en enda gång å frågat hur de går/om man behöver hjälp. Upplever nästan att de tagit mer avstånd nu när de vet att min man är sjuk än innan.. men antar att det beror på en osäkerhet och att de inte vill "störa". De vet liksom inte vad de ska göra/säga.

Min mans prognos är dålig. De har inte satt någon tid han har kvar, men de har mer eller mindre sagt att ta vara på tiden, njut. De kan inte säga hur lång rid han har kvar, de beror på cancern. Då den är spridd är de var metastaserna kommer, inte om.utan när och hur fort de sprider sig. Men tyvärr märker jag ju vad försämrad han blir vecka för vecka.. har skrivit dagbok från Augusti -17 och då var han mycket igång och byggde på sitt garage, la plattor (gång upp till huset) hade inte så ont åt inte så mycket medicin. Till nu när han är mest sittande/liggande framför TV:n har väldigt ont, är yr, och rör sig bara mellan sängen/soffan/toaletten. Någon gång ut men väldigt sällan.

Han är en man som innan han blev sjuk aldrig var still, jobbade jämt i sitt garage, jobbade han inte så byggde han eller fixade med något annat ute/i huset. Så de är verkligen en otäck förvandling...

Hade innan han blev sjuk mycket muskler och var vältränad. Nu är han så liten och smal.. att stå brevid och bara se på är hemskt. Man kan inte göra någonting och de är nog de värsta som finns, just hjälplösheten..

Jo man kan vara medryttare på någons häst, typ ha en gång i veckan stående. Men då måste jag fixa barnvakt.. eller så får de gå på dagis och de känns så fel.. just nu orkar jag inte med de så känns ändå bra just nu.

De jag mår bra av just nu är att gå promenader. Försöker få med barnen så de cyklar och jag går, eller så får de vara ute på gården och leka när jag går en kortare runda i byn tar ca 15 min. De är helt trygga och nöjda med att vara ute tillsammans och leka när mamma går en sväng. Är de lugnt å de vill leka mer när jag är tillbaka efter 15 min så kan de bli en runda till..

Ibland är de hos pappa om jag går en längre sväng.

Att vara ute i naturen har alltid haft en lugn inverkan på mig, allra helst få gå i skogen! De är ju underbart!

Tack försöker ta hand om mig! Hoppas du får väl hand om dig med. Kram
Svar på tråden leva med obotligt/kronisk sjuk sambo